Moderator: Redaktörer
philip skrev:ja det är ju inte så svårt när man själv skapat exemplen
nolimitsoya skrev:philip skrev:ja det är ju inte så svårt när man själv skapat exemplen
Kan inte då du, eller annan med lämplig hattstorlek, redovisa ett par exempel som vi (Svante...) kan köra genom Svantes program för att visa att det inte fungerar?
Svante skrev:CODY skrev:Många återutgivningar låter bättre än första utgåvan. Enligt min erfarenhet
är det oftast så, bland de skivor jag köper.
Ok, fråga: har du justerat nivån så att de spelar lika starkt när du jämför?
Jag frågar, eftersom min erfarenhet är den motsatta och eftersom jag gör sådana jämförelser med normering.
philip skrev:Svante skrev:
Kan du se skillnaden? Tror du att den hörs? Visar bilderna något med verklighetsförankring?
ja det är ju inte så svårt när man själv skapat exemplen![]()
Du vet ju inte hur det fungerar med mastering så du kanske inte ska ha på dig den där stora hatten. Senaste låten jag mastrade hade en RMS på -9dB, från mix alltså.
philip skrev:Svante skrev:
Kan du se skillnaden? Tror du att den hörs? Visar bilderna något med verklighetsförankring?
ja det är ju inte så svårt när man själv skapat exemplen![]()
Du vet ju inte hur det fungerar med mastering så du kanske inte ska ha på dig den där stora hatten. Senaste låten jag mastrade hade en RMS på -9dB, från mix alltså.
Objektivisten skrev:Jag vill bara inflika att Mitsubishi gjort förstärkare och receivers också.
KarlXII skrev:nolimitsoya skrev:philip skrev:ja det är ju inte så svårt när man själv skapat exemplen
Kan inte då du, eller annan med lämplig hattstorlek, redovisa ett par exempel som vi (Svante...) kan köra genom Svantes program för att visa att det inte fungerar?
+1 Mycket intressant!
phon skrev:Nu måste jag bara få in Cure och 17 seconds från vinyl till datorn .....![]()
Släpa in spelaren i datorrummet, verkar jobbigt.![]()
hevi skrev:Koffe skrev:J-fucking-C!
Ibland undrar jag på vill planet folk tror att de är! Gör en djävla reality check på vilken i vilken lyssningssituation de allra flesta konsumerar den allra mesta musiken.
...och det är just därför jag tycker att "branchen" borde släppa stolpen och komma med i matchen. Låt *uppspelningskedjan* sköta eventuell extra dynamik-komprimering och normalisering beroende på lyssningssituation och avspelningsapparaturens övriga förutsättningar.
Sitter jag i bilen så är det antagligen inte så behagligt att lyssna på musik med 28dB crestfaktor men då kan man ju låta bilstereon sköta dynamik-komprimeringen antingen fast, eller varför inte dynamiskt utifrån omgivningsljuden?
Kretsarna och algoritmerna som behövs finns redan idag i majoriteten av den uppspelningsapparatur som säljs idag men eftersom den musik som folk ges tillgång till är så infernaliskt dynamik-komprimerad redan så använder apparattillverkarna dessa till att generera oftast tämligen meningslösa eko-effekter (jazz/arena/rock osv) istället.
H
CODY skrev:Jag vet inte vad du mebar för normering? Att jag skulle ha mätt upp hur
många dB jag lyssnar på? Det har jag inte gjort. Nu kommer du att skriva:
"Hmm, det ante mig. Ofta lurar man sig själv genom att den högre versionen
uppfattas som "bättre"; man hör mer detaljer och ljudet blir mer "på". Lustigt
nog orkar de flesta inte lyssna på dessa höga nivåer utan stänger av. En del
kallar det lyssningströtthet. Även detta är en följd av dynamikkomprimering,
som min förening arbetar för att avskaffa.".
Det är ju svårt att värja sig mot sådana påståenden.
sebatlh skrev:Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
sebatlh skrev:Sen vill man ibland ha så att kompressorn "pumpar"...
Svante skrev:sebatlh skrev:Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
Nej det må vara sant. Men rätta mig om jag har fel, slänger man inte in en kompressor i åtminstone 9 fall av 10, ofta då tillsammans med en massa annat?
sebatlh skrev:Nej, det här är inte möjligt.
Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
Det är iofs lite luddigt det här med mastering/mixning.
En hel del görs redan på mixningstadiet. Spår som blir tystare när andra spår låter och sådant. Det är inget som kan göras när man sitter med en 2-kanalsfil.
Sen vill man ibland ha så att kompressorn "pumpar"...
sebatlh skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
Nej det må vara sant. Men rätta mig om jag har fel, slänger man inte in en kompressor i åtminstone 9 fall av 10, ofta då tillsammans med en massa annat?
Jo det gör man säkert. Vad jag invände mig emot var att det på något sätt finns *en* överföringsfunktion mellan dynamiskt och ickedynamisk musik.
Så en knapp på en bilstereo är en önskedröm.
Svante skrev:sebatlh skrev:Sen vill man ibland ha så att kompressorn "pumpar"...
Så här?
http://open.spotify.com/track/2XRF2r3fUoqMZxGfY9XvbL
[Bortagen bild]
hevi skrev:sebatlh skrev:Nej, det här är inte möjligt.
Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
Det är iofs lite luddigt det här med mastering/mixning.
En hel del görs redan på mixningstadiet. Spår som blir tystare när andra spår låter och sådant. Det är inget som kan göras när man sitter med en 2-kanalsfil.
Sen vill man ibland ha så att kompressorn "pumpar"...
Jo, det är visst möjligt. Jag menar inte den magiska såsen som eventuellt rörs ned i mastringssteget för att få rätt "sound", jag talar om den idag helt befängt kraftiga kompression och normalisering som utan undantag läggs på för att få musiken "att låta lika starkt som alla andras musik".
Egentligen talar jag mest om att ge artisterna tillbaka kontrollen över hur deras alster ska låta. Ett enklare alternativ är helt enkelt att tvinga på branchen en standard där man måste mastra hårdkomprimerad musik till en lägre upplevd medelvolym så at man ger artisterna som vill ha mer dynamik för sitt sound tillbaka det dynamik-headroom som fanns tidigare.
H
Svante skrev:sebatlh skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:Att bara slänga på en kompressor är inte vad som görs i en masteringstudio.
Jo det gör man säkert. Vad jag invände mig emot var att det på något sätt finns *en* överföringsfunktion mellan dynamiskt och ickedynamisk musik.
Så en knapp på en bilstereo är en önskedröm.
Mja, fast å andra sidan, de som är i "behov" av en sån knapp bryr sig ju inte om ljudkvalitet i alla fall. I min senaste laptop finns det just en sån funktion, som var påslagen per default. "Sound enhancer" eller nåt sånt hette den. Låter apa. Fast inte värre än Robynexemplet ovan.
shifts skrev:Det där ska bli kul att leka med. Befinner det sig i någon slags utvärderings-
fas för tillfället?
Almen skrev:Wow, det var stor skillnad. Intressant med allpassfiltreringen att den är ett så tydligt tecken på kompression. För Kraftwerk minskar ju nivån efter filtreringen.
Det enda jag har svårt att tyda är histogrammet.
Användare som besöker denna kategori: Conan och 32 gäster