"Här testar vi mer eller mindre billiga ljudkorts"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-26 10:45

Flint får jag föreslå att du istället installerar följande driver.
Det är den enda av dem som fungerar hos mig. Det verkar vara något lurt med den på din länk.

http://tippach.business.t-online.de/asi ... nglish.exe

Det finns också en beta version, men den har jag ännu inte testat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-26 11:14

Densen skrev:Flint får jag föreslå att du istället installerar följande driver.
Det är den enda av dem som fungerar hos mig. Det verkar vara något lurt med den på din länk.

http://tippach.business.t-online.de/asi ... nglish.exe

Det finns också en beta version, men den har jag ännu inte testat.

Vilken av mina länkar verkar det vara något lurt med?

Jag har kört ASIO4ALL 2.9 och 2.10beta istället for Behringers egen men den funkar inte i min dator. Det enda som funkar är Behringers egen drivrutin. Att bara plugga in och köra utan extra drivrutin funkar inte heller trots att datorn hittar kortet.

Har du testat ditt kort med RMAA (länk)? Vad får du för resultat?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-26 15:50

MrQaffe
Skulle du kunna mäta upp en till UCA202 och se till att den uppför sig riktigt och skicka den till mig så skickar jag tillbaka min som det verkar felaktiga. Jag har ju köpt den av er. Ordernummer: 908.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-27 00:13

Jo jag kan nog prova någon annan, men det tar en stund, det är inte jag som har hand om lager o sändningar, så jag har inget lager direkt tillgängligt, Jag ska försöka ordna det nästa vecka,
Jag har däremot snubblat över mitt firewirekort, ska försöka köra det i rmaa så ska jag sända över den filen, men det var blev strul där, jag kör 64 bit os och drivrutinerna stöder bara 32 bit, så jag måste dra igång någon gammal hårddisk med nån 32 bitars win version för att kunna köra rmaa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-27 00:16

MrQaffe skrev:Jag har däremot snubblat över mitt firewirekort, ska försöka köra det i rmaa så ska jag sända över den filen, men det var blev strul där, jag kör 64 bit os och drivrutinerna stöder bara 32 bit, så jag måste dra igång någon gammal hårddisk med nån 32 bitars win version för att kunna köra rmaa.

Vad skulle jag ha för nytta av den filen? Menar du som reklam?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-28 15:36

Nej inte precis, men jag själv har ett stort allmänt intresse av det mesta tekniskt, kikar själv på i stort sett all fakta jag hittar, jag trodde helt enkelt du var allmänt nyfiken.
Du har ju redan ett bra kort så ska du byta får du fixa något bättre kort än de som den här tråden egentligen var tänkt att handla om, den har ju trots allt "billiga" i namnet.
En sak jag saknar på marknaden är ett dedikerat mätljudkortkort för vettiga pengar, något som är designat för att vara enkelt och helt anpassat för högtalarbygge och akustikmätning, något liknande det här http://www.daytonaudio.com/wt3.html men med möjlighet att även mäta akustiskt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-28 23:21

Ja du menar så. Jag fastnade lite i att försöka på ordning på Behringerkortet som just nu verkar vara bortkastade pengar. Jo visst är det kul att se jämförelser på olika kort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 10:42

Nå, slutsats. Jag anser att Behringer UCA202 är skräp som jag inte har någon nytta av pga dess tveksamma kvalitet och funktion. Därför åker skiten i soptunnan. Ibland får man vad man betalar för.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-07 13:44

Har kollat ett annat kort, mäter ungefär lika, men kanalöverhörningen ger väl inget stort mätfel, det borde inte spela någon särskilt stor roll, har du en uppfattning av felets storlek vid mätning?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 13:53

MrQaffe skrev:Har kollat ett annat kort, mäter ungefär lika, men kanalöverhörningen ger väl inget stort mätfel, det borde inte spela någon särskilt stor roll, har du en uppfattning av felets storlek vid mätning?

Du såg ju själv graferna. Impedansen mätte med Arta ungefär dubblering vid 20Hz. Påverkan började vid ca 100Hz och neråt. För mig spelar det roll.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-07 16:30

Jo jag håller med om överhörningen, men hur stor blir själva mätavvikelsen, den borde inte bli stor, det kan ju knappast bli en dubblering av värdena vid 20Hz. Jag har funderat lite på vad det kan vara som spökar också, och kanske det är potten till hörlursutgången som läcker. Jag får se om jag får tid att kolla upp det, det får läggas in på listan över tekniska projekt att kika på vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 16:58

MrQaffe
Du har rätt. Jag tog i för högt. Mindes fel. Sorry. Mätte om nyss. Den mäter 13.6 ohm vid 6Hz på ett 10ohms motstånd men felet börjar som jag sa synas vid 100Hz. Vid 1kHz visar mätningen 10.2 ohm. Eftersom mätningen utgår ifrån skillnaden mellan kanalerna blir det fel i basen eftersom överhörningen är för hög där. Monitorswitchens läge spelar också in. Men lägg inte ner energi för min skull på det här. Jag har redan avfärdat skräpet.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-07 17:24

Jo jag förstår att det mäter fel, men jag tycker felet verkar vara för stort i förhållande till överhörningen, försöker bara komma på varför, men vid 2Hz har nog dc filterkondingarna börjat påverka också, och du nämner ditt test motstånd, det är väl inte trådlindat?
Jag ska troligen själv göra ett par passiva filter snart och då kan det vara bra att ha koll på fallgroparna, turligt nog känner jag en som är duktig på filterbyggen och kan hjälpa mig med finliret.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-07 18:02

Flint , vilken uppkoppling använder du?

om man mäter signaldifferensen kan ju toleransen i DC kondingarna (säkert +-20% på ytmonterade ) påverka vilken undre gränsfrekvens man får, och därmed också inducera stora mätfel speciellt vid låga frekvenser.

släng inte kortet, löd på större DC kondingar...

jag tror inte trådlindade motstånd har så stor betydelse vid så låga frekvenser. induktansen är försumbar, strökapacitanser likaså.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 18:05

MrQaffe
Trådlindade motstånd har en viss induktans vilket visar sig som ökad impedans vid högre frekvenser och inte lägre som här och kortet M-audio 2496 visar samma resistans 10 ohm hela vägen. Jag accepterar att du ifrågasätter min kompetens men här är det jag som ifrågasätter Behringers.

//
Senast redigerad av Flint 2010-03-07 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 18:07

rikkitikkitavi skrev:Flint , vilken uppkoppling använder du?

om man mäter signaldifferensen kan ju toleransen i DC kondingarna (säkert +-20% på ytmonterade ) påverka vilken undre gränsfrekvens man får, och därmed också inducera stora mätfel speciellt vid låga frekvenser.

släng inte kortet, löd på större DC kondingar...

jag tror inte trådlindade motstånd har så stor betydelse vid så låga frekvenser. induktansen är försumbar, strökapacitanser likaså.

Det viktiga är att M-audiokortet mäter rätt och i hela registret från 2Hz till 20kHz i samma koppling. Dessutom har jag inga kondingar med i signalvägen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-07 18:38

nej, jag tänkte på de som sitter i signalvägen på kortet som blockerar DC på ingångarna...

självklart har du inte några kondingar i signalvägen i din uppkoppling.

jag undrande eftersom jag höll på med en LTspice simulering.

behringer har säkert billigare och framför allt mindre än ditt 2496 kort.
det förklarar också differensen.

oavsett vilket håller jag med om din slutsats. kortet är oanvändbart för seriösa mätningar, ialla fall utan modifieringar.

och det orkar man kanske inte på ett så billigt kort. hade också varit intressant om du öppnat det och kollat vad det är för CODEC som sitter på kortet.
edIt:PCM2902, en femkronors USB-CODEC från Texas Instrument.
Döma av elektrolyternas storlek är de inte problemet. snabbcheck av databladet visar att det finns ett digitalt högpassfilter på ADC i Codecen (sid 15 i databladet) så mao går det inte att modifiera kreten.

Flint- hifimagasinet nästa. eller hififorum säljes avdelning.
eller kommunens elektronikåtervinning.

google:
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... s%3Disch:1

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 19:05

rikkitikkitavi

En codec fungerar och det är Behringers egen och där tror jag inte problemet ligger men varken plug and play eller Asio 4 all funkar.

Jo man kan modda på kortet men det är smått bland de ytmonterade komponenterna och jag har inget schema.

Här en mätning jag gjorde förra veckan med Limp på ett 8.2 ohms motstånd. Grön är med M-audiokortet och gul med Behringerkortet.

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-07 19:32

med codec tänkte jag på IC kretsen på kortet... och inte drivrutinerna.

eftersom problemet är hårdvarurelaterat i IC kretsen går det inte att göra något åt det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 19:41

Jaha, du menar så. Själv tolkar jag det som att överhörningen i basen spökar. Kolla bilden med jämförelsen mellan min och MrQaffes Behringer och min M-audio. Om överhörningen jämnar ut skillnaden mellan kanalerna tolkar Limp det som att mätobjektet ökar i resistans.

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-07 20:28

mm, det låter mycket rimligt det du säger.

om man sedan betänker att frekvensgången faller starkt åt lägre frekvenser får överhörningen större procentuell påverkan vid låga frekvenser.

synd att det inte fungerade med kortet.

konstigt att det är så stora procentuella skillnader mellan era kort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 20:56

rikkitikkitavi skrev:konstigt att det är så stora procentuella skillnader mellan era kort.

Ja det är lite knepigt. Verkar vara för stor skillnad för att ligga inom toleransnivå. Till Behringers försvar ska väl sägas att kortet i första hand är gjort för hemstudioinspelning och inte för mätning som var mitt syfte men jag antog att det i alla fall skulle hålla isär kanalerna bättre än så här.

Jag vill upp på ett 24/192-kort för att få lite bättre mätvärden än vad M-audiokortet presterar. Juli@ verkar ju vettigt till ett hyfsat pris men det kortet börjar ju ha några år på nacken nu så det borde ju finnas något nyare vettigt till bra pris. Utvecklingen går ju fort här.

//
Senast redigerad av Flint 2010-03-07 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-07 21:03

mäta lite transistorförstärkardist vid högre frekvenser?

Finns det program som klarar av mätningen, dvs hantera kortet bra?

Går det verkligen att köra duplex 24/196 på USB ?
Krävs det inte Firewire för det?
Eller siktar du på internt kort?

Många frågor, du får mig också att vilja ha.

Undrar när ljudkorten är lika bra som Audio Precicion System One?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-07 21:23

rikkitikkitavi skrev:mäta lite transistorförstärkardist vid högre frekvenser?

Finns det program som klarar av mätningen, dvs hantera kortet bra?

Går det verkligen att köra duplex 24/196 på USB ?
Krävs det inte Firewire för det?
Eller siktar du på internt kort?

Många frågor, du får mig också att vilja ha.

Undrar när ljudkorten är lika bra som Audio Precicion System One?

Har inte tänkt på det tidigare om det är principen USB i sig som krånglar. Borde inte vara tycker jag. Firewire har jag inte kommit till än och inbyggt har ju gått skitbra med M-audiokortet så jag vet inte. Enda kravet jag har är att prylarna ska fungera perfekt. Sen får det vara vilken teknik det vill. Egentligen klarar jag mig fullt tillräckligt bra med M-Audio 2496 men den där sista biten lockar. Alla mätprogram jag har provat har funkat skitbra med M-Audio utom Loudspeaker Lab. Där kackar det till sig ordentligt men det proget är lättjobbat att simulera lådor med så det får duga ändå. Arta och M-Audio funkar perfekt ihop. Jag kan mäta en coaxkabel till nästan exakta värden så att tom. impedansen hamnar hyfsat rätt så jag vill inte byta ner mig heller från M-Audio.

En till grej till Behringerkortets försvar. Det låter bra med hörlurar!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-08 15:22

Nu har jag hittat felet. Det var som jag trodde tidigare i tråden en konding som var inte direkt felaktig men för klent tilltagen. Se jämförelse här före och efter modd.

Så här blev överhörningen efter modd.

Bild

Och så här mäter nu kortet ett 10.1 ohms motstånd. Jag tappar nu istället 0.05 ohm vid 2-3Hz men det köper jag för det lägger sig inte i det jag har tänkt att mäta.

Bild

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-08 15:42

hur/vad moddade du då ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-08 15:45

slockna skrev:hur/vad moddade du då ?

Ökade värdet på den konding som var för liten.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-08 15:48

ja, du får ursäkta men ibland läser jag tydligen inge vidare :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-08 15:55

slockna skrev:ja, du får ursäkta men ibland läser jag tydligen inge vidare :)

Haha. Jag skrev ju iofs bara att kondingen var för klent tilltagen så vi går väl halva vägen var, va. :) Nu är jag nöjd eftersom jag kan använda kortet som jag hade tänkt från början. Om man ska kasta bort pengar är det ju bättre att köpa pilsner istället och få sig lite yrsel och placebokraft.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-08 16:41

precis. pilsner är bra.

* * * * * * * * * *

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum