Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:
På baksidan har förlaget (eller dess marknadsavdelning!) skrivit:
"Varning! Denna skiva har, mot alla normala principer, blivit inspelad och återgiven [sic!] med hela den enorma originaldynamiken."
IngOehman skrev:Jag talade för många år sedan* med Robrt von Bahr, om problemet med skiv-
produktionen och att det förekommer att man - trots att ett fonogram skall
överföras linjärt till en CD - "får hjälp" med att få signalen förvrängd av
dem som gör glasmaster och CD.
IngOehman skrev:Fast korvgraferna säger ju inte allt sådär allena, när det är
programmerad musik (infected).
Sådan kan ju vara oerhört "odynamisk", utan att vara det
minsta komprimerad.
nolimitsoya skrev:Svante skrev:Eller den här skivan som dottern köpte:
Försöka går ju...![]()
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Jag talade för många år sedan* med Robrt von Bahr, om problemet med skiv-
Vad kan det finnas för förklaring att de gör det? De måste ju lägga extra jobb på något beställaren inte bett dem göra! Och i så fall; varför finns det inget godkännande av tryckoriginal, som det finns i papperstryckbranschen?
Märkligt. Hoppas jag misförstått något.
Svante skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Jag talade för många år sedan* med Robrt von Bahr, om problemet med skiv-
Vad kan det finnas för förklaring att de gör det? De måste ju lägga extra jobb på något beställaren inte bett dem göra! Och i så fall; varför finns det inget godkännande av tryckoriginal, som det finns i papperstryckbranschen?
Gissningsvis tror de att de får fler beställningar om de gör en skiva som är "bra". De kan också tro att beställaren inte vet vad han menar när han säger att de vill ha en rak kopia. De kanske har varit med om att beställaren har menat något annat än de säger och fått göra om.
Folk har svårt att tolka en bokstavligt ibland.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:De gör det för att "hjälpa till".
Med vadå, mer exakt?
perstromgren skrev:Svante skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Jag talade för många år sedan* med Robrt von Bahr, om problemet med skiv-
Gissningsvis tror de att de får fler beställningar om de gör en skiva som är "bra". De kan också tro att beställaren inte vet vad han menar när han säger att de vill ha en rak kopia. De kanske har varit med om att beställaren har menat något annat än de säger och fått göra om.
Folk har svårt att tolka en bokstavligt ibland.
Men varför pillar man så sent i kedjan? Det måste väl vara uppenbart att ställningstaganden till hur skivan ska låta redan är tagna? Om jag lämnar mitt kompendium till kopiering, inte f-n förväntar jag mig att tryckeriet pillar med formler, paginering och bilder innan de kopierar?
- Jäkla trist kompendium det här, Arne, vi måste fixa så att Per får ett tjusigare!
CODY skrev:Hur "dynamiska" radiosändningar får vara är reglerat i förordningar, som
får sitt innehåll från multilaterala överenskommelser. Starka sändare är dyrt,
musiken (från små radiostationer) är inte utsänd för audifiler utan den minsta gemensamma nämnaren
är små transistorradioapparater.
hevi skrev:CODY skrev:Hur "dynamiska" radiosändningar får vara är reglerat i förordningar, som
får sitt innehåll från multilaterala överenskommelser. Starka sändare är dyrt,
musiken (från små radiostationer) är inte utsänd för audifiler utan den minsta gemensamma nämnaren
är små transistorradioapparater.
"Breda" kommersiella stationer inte nöjer sig heller inte med att komprimera för att hålla sig inom de regulatoriska kraven för FM-sändningar utan man komprimerar så hårt man bara kan för att maxa ur "percieved loudness" eftersom man fått för sig att "starkt ljud" har den intressanta effekten att det låser in fler lyssnare i reklamsegmenten vilket genererar mer pengar, (vilket är hela syftet med radiosändandet).
Jag vill nog därför påstå att det inte har någonting med transistorapparater att göra.
Eftersom radiostationer och skivbolagen lever i ett lika symbiotiskt förhållande som en pensionär och en bingolott så har det hela spårat ur och nu sitter vi här...
Ungefär så.![]()
H
Svante skrev:paa skrev:Varför blir det: "Invalid floating point operation", när jag försöker med vaw-filer i MasVis?
Kör gammal hederlig Windows XP.
Varifrån kommer wav-filen?
IngOehman skrev:Mnjae, möjligen, ungefär.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Varför blir det: "Invalid floating point operation", när jag försöker med vaw-filer i MasVis?
Från en CD som jag rippat med Windows Media player.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Varför blir det: "Invalid floating point operation", när jag försöker med vaw-filer i MasVis?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Varför blir det: "Invalid floating point operation", när jag försöker med vaw-filer i MasVis?
Ah. Pekka hade samma problem med en filer från Media player. Det betyder inte att det är fel på Media player, men antagligen skapar den wav-filer av en sort som inte MasVis kan öppna. Det finns ett annat, tyngre skäl att undvika Media Player. Jag har själv råkat ut för att den inte rippar bitidentiska kopior.
Jag bör förstås fixa kompatibilitet med de vanligaste wav-formaten (det finns jättemånga), men tills vidare föreslår jag att du rippar med något annat. Jag använder EAC och den funkar bra.
Det stod ju här i tråden var man kan hämta den. Nästan, men tillräckligt!Almen skrev:Är det någon som har lust att upplysa en fåkunnig var man kan ladda ned programmet?
paa skrev:Det stod ju här i tråden var man kan hämta den. Nästan, men tillräckligt!Almen skrev:Är det någon som har lust att upplysa en fåkunnig var man kan ladda ned programmet?
Zeeall skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster