MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-08 20:53

Almen, det lustiga är att kanalerna är lite olika utstyrda i förhållande till varandra. Någonstans känns det som en liten olinjär komponent har smugit sig in i den ena eller andra utgåvan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 21:00

På din frekvenskurva kan man se lite fissel vid 20 k som inte finns på min, kan det vara något som hörs?

Vet du om din är samma som 1994-remastern? För den har jag jämfört med lite som hastigast och tycker att den känns lite vassare i diskanten (1994:an, alltså).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 21:06

Aerob skrev:Sticker in en liten offtopic-fråga här om det går bra:
Om man är på jakt efter WYWH, vilken utgåva är då bäst?
Jag får det till att det finns åtminstone fjorton olika utgåvor av den...

Lugn bara, så skall LTS utvärdera det med uppmätning. Man behöver inte ens lyssna! :D

Närå, men den har jag inte så bra koll på. Jag har 1994:an, och den är i och för sig bra. WYWH finns inte utgiven på MFSL.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 21:13

Förresten, någon som har superkoll på när MFSL-utgåvan kom ut - 1990 eller 1991? Har sett bägge årtalen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-08 21:20

Almen skrev:Förresten, någon som har superkoll på när MFSL-utgåvan kom ut - 1990 eller 1991? Har sett bägge årtalen.

Vet inte vilket album du syftar på, men Discogs brukar vara noga med
informationen: http://www.discogs.com/label/Mobile+Fidelity+Sound+Lab
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 21:59

Ah, 1989 säger de. Vad bra, då har jag tre årtal att välja på. :D

Hittade 1990 på MFSLs hemsida, det får bli det så länge.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-08 22:07

Slå den här om ni kan! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-08 22:09

Så mycket var Discogs noggrannhet värd. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-08 22:10

JB skrev:Slå den här om ni kan! :lol:

Har tyvärr inga skivor med Benny Benassi, men jag tror att han i alla fall
skulle komma i närheten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 22:19

Har nu lyssnat igenom The Wall CD2 och njutit. Men samtidigt... Fasen, jag börjar lära mig höra sånt här för bra tror jag. Jag köpte mina CD för några år sedan på CDON. Usch vad det pumpar när det ska bli som starkast. Jag menar inte katastrofpump, men varför ska det pumpa alls, liksom? Speciellt "waiting for the worms" lät sabbad. Och sedär, den har lägst toppfaktor på hela skivan... :?

Så här ser översiktsgrafen ut på min upplaga, hur ser era ut?

Bild

Och just "Waiting for the worms" ger som en av 3-4 spår utslag i allpassgrafen:

Bild
Senast redigerad av Svante 2010-03-08 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 22:22

Åjeflar.

Får man gissa på en fullt utstyrd fyrkantvåg? :lol:

Nä, men fullt utstyrt är det. Det är sällan man hamnar under 8 dB, men jag har sett några exempel i trakterna.

PS, du kan spara bilden direkt på file-menyn som gif, då blir bilden fri från ram och tar inte mycket plats.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 22:25

Wow! Föreslår termen galicianare för en sådan.

Galiciens flagga:
Bild
Senast redigerad av Almen 2010-03-08 22:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 22:26

Och min Hey you då:

Bild

Edit: ...som är skiljd från BÅDA de som finns i de tidigare inläggen. Min verkar fasvänd jämfört med dem, dessutom. Inte för att det spelar så stor roll, men man börjar ju ana vilka råttbon med apparater det sitter i studiorna.

Och så gnäller vi när vi lyckas detektera en effektförstärkare som tappar 0,3 dB i diskanten i ett FE-test. :lol:
Senast redigerad av Svante 2010-03-08 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-08 22:28

Svante skrev:

Åjeflar.

Får man gissa på en fullt utstyrd fyrkantvåg? :lol:

Nä, men fullt utstyrt är det. Det är sällan man hamnar under 8 dB, men jag har sett några exempel i trakterna.

PS, du kan spara bilden direkt på file-menyn som gif, då blir bilden fri från ram och tar inte mycket plats.

Aha okej får testa det.
Hehe nej det är faktiskt en riktig låt från en skiva som jag tror har sålt rätt bra också, den är grymt hårt komprimerad och klipper rätt mycket.
Helt okej skiva i övrigt, men ljudet hade gärna kunnat få vara liiite mindre intensivt :wink:
Så här låter den:
http://www.youtube.com/watch?v=CoJ4XIHYggw

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 22:29

Almen skrev:

Wow! Föreslår termen galicianare för en sådan.

Galiciens flagga:
Bild

:lol: :lol: :lol: :lol:

Synd att det var så svårt att säga bara...

ga-li-cian-are

mm, bra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-08 22:47

Det här var ju jättekul :D Nu har vi 3 olika versioner av Hey you.

Svante skrev:Och min Hey you då:

Bild

petersteindl skrev:
Almen skrev:Hehe, Svante börjar bli som de där som kan titta på en vinyl och avgöra vilket musikstycke det är. :D

Den här då?

Bild

Jag har en version som jag rippat och bränt. Den är från den där jättedyra superduperutgåvan som var en hel kasett med samtliga pink Floyd. Jag tycker det kan vara kul att jämföra så jag rippade Hey Joe från denna.

Bild

Jag tycker dessa ser lite annorlunda ut och speciellt histen 8) d v s histogramet. Jag ser att denna utgåva har lagts upp på en högre nivå, rättare sagt, man har styrt ut Peak till 0 dB

Vad har Svante att anföra vad gäller jämförelsen mellan dessa utgåvor.

MvH
Peter

Så där mellan tummen och pekfingret så undrar jag om inte Svantes version verkar bäst. Den har störst område på Peak vs RMS om jag läser denna graf rätt. Men varför skiljer det mellan kanalerna mellan de olika utgåvorna?? Verkar mysko tycker jag. Det vid 20 kHz på den utgåva jag har vet jag inte om det är bra eller dåligt. Men Svantes är ju också ren i det området.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2010-03-08 22:49

Bild

föredrar faktiskt den här remix/remastringen från 1997 mot orginalmix/mastringen från 1973 (finns på cd 1990)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 22:52

petersteindl skrev:Det här var ju jättekul :D Nu har vi 3 olika versioner av Hey you.
---
Så där mellan tummen och pekfingret så undrar jag om inte Svantes version verkar bäst. Den har störst område på Peak vs RMS om jag läser denna graf rätt. Men varför skiljer det mellan kanalerna mellan de olika utgåvorna?? Verkar mysko tycker jag. Det vid 20 kHz på den utgåva jag har vet jag inte om det är bra eller dåligt. Men Svantes är ju också ren i det området.

MvH
Peter

Nu har Svantes bilder försvunnit för mig, men är inte histogrammet omvänt på hans?

Tillagt: OK, nu syns de igen. Vad har skillnaderna i histogrammen för signifikans?

Tillagt 2: På Svantes och min är vänster kanal högst, på Peters är höger högst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 23:01

Zeeall skrev:Bild

föredrar faktiskt den här remix/remastringen från 1997 mot orginalmix/mastringen från 1973 (finns på cd 1990)

Ojoj... Jag behåller den här bilden. Det är roligt att se att de faktiskt lyckas göra ett crescendo på slutet, de får upp nivån 2 dB till, trots att topprna slår i taket precis hela tiden. (Det syns på nedersta grafen att toppfaktorn sjunker, vilket innebär att medelnivån går upp. Toppvärdet ligger ju på fullt hela tiden.)

Allpassfiltret visar en tendens till lätt :lol: klippning.

PS vad är det för band (det finns flera som har gjort låten)?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-08 23:13

Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2010-03-08 23:14

Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) (Mastersound)
Columbia CK 53753. 24-Karat Gold CD. A 20-Bit Digital Transfer from the original master tape. (Super Bit Mapping)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-08 23:18

Här är hela MFSL-CD:n i en översikt:

Bild

Här syns det att låtindexerna (-arna?) är olika placerade.
Senast redigerad av Almen 2010-03-08 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 23:24

JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?

Bild

Har du mastrat själv?

Hur set det isf ut om du bara tar bort limiters och kompressorer på mastersignalen?

Du har fortfarande kvar dryga 15 dB toppfaktor och det KAN låta riktigt bra beroende på musikstil, men jag undrar varför du alls har lagt på en masterkompressor/limiter?

Jag kan förstå om du inte vill släppa låten i två versioner, men kanske kunde du klippa ut 10 s där det är som starkast, med och utan masterprocessning?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2010-03-08 23:26

The Police - Synchronicity - 1983
MFSL UDCD 511 Gold Ultradisc

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 23:26

Almen skrev:Här är hela MFSL-CD:n i en översikt:

Sedär, nästan 2 dB mer toppfaktor på Waiting for the worms. Det låter säkert bättre. Nu blir jag lite biluthyrare :) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 23:28

Jag blir riktigt glad när jag läser den här tråden, det finns ju så många BRA exempel också.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2010-03-08 23:35

Elvis 24 Karat Hits! - 1997
24 karat gold. Steve Hoffman

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-08 23:51

Svante skrev:
JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?

[bild]

Har du mastrat själv?

Hur set det isf ut om du bara tar bort limiters och kompressorer på mastersignalen?

Du har fortfarande kvar dryga 15 dB toppfaktor och det KAN låta riktigt bra beroende på musikstil, men jag undrar varför du alls har lagt på en masterkompressor/limiter?

Jag kan förstå om du inte vill släppa låten i två versioner, men kanske kunde du klippa ut 10 s där det är som starkast, med och utan masterprocessning?

Jag har inte lagt på någonting i efterhand, men jag har en masterkompressor direkt i Reason som jag använder (fast rätt sparsamt) eftersom jag tycker det låter bättre med lite kompressor på, men jämfört med låtar man hör på radion tex så har jag väldigt lite kompressor, spelar man den här låten och sedan byter till en valfri modern låt så låter den väldigt mycket högre.

Men ivarjefall jag gjorde en 8 sek jämförelse av det högsta stället med kompressorn (som mest körs som limiter) helt avslagen (och master volymen minskad för att det inte ska peaka)

Bild
Bild

Tyvärr verkar inte loudest part hamna på samma ställe utan kompressorn.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-08 23:58

Jag har en fjärde version av "Hey You" - med någon tiondel bättre toppfaktor än de tre övriga! Har någon en adress till ett ställe där jag kan lägga upp mina bilder?

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-08 23:59

JB skrev:
Svante skrev:

[bild]

Har du mastrat själv?

Jag har inte lagt på någonting i efterhand, men jag har en masterkompressor direkt i Reason som jag använder (fast rätt sparsamt) eftersom jag tycker det låter bättre med lite kompressor på, men jämfört med låtar man hör på radion tex så har jag väldigt lite kompressor, spelar man den här låten och sedan byter till en valfri modern låt så låter den väldigt mycket högre.

Men ivarjefall jag gjorde en 8 sek jämförelse av det högsta stället med kompressorn (som mest körs som limiter) helt avslagen (och master volymen minskad för att det inte ska peaka)

Bild
Bild

Tyvärr verkar inte loudest part hamna på samma ställe utan kompressorn.

Ja, sedär ja. Nu menade jag iofs inte att du skulle analysera 10s i MasVis, utan släppa det så vi får höra. Men det syns ändå att mastringskompressorn är borta i allpassgrafen.

En fråga: När du säger att du tycker att det låter bättre med kompressorn, jämför du då normerat, eller spelar den komprimerade 4 dB starkare? Om den gör det, föreslår jag att du lyssnar på båda i MasVis i stället, normerat. Tycker du då fortfarande att den med kompressor låter bättre?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi