Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Sticker in en liten offtopic-fråga här om det går bra:
Om man är på jakt efter WYWH, vilken utgåva är då bäst?
Jag får det till att det finns åtminstone fjorton olika utgåvor av den...
Almen skrev:Förresten, någon som har superkoll på när MFSL-utgåvan kom ut - 1990 eller 1991? Har sett bägge årtalen.
JB skrev:Slå den här om ni kan!![]()
JB skrev:Slå den här om ni kan!
Svante skrev:JB skrev:Slå den här om ni kan!![]()
Åjeflar.
Får man gissa på en fullt utstyrd fyrkantvåg?![]()
Nä, men fullt utstyrt är det. Det är sällan man hamnar under 8 dB, men jag har sett några exempel i trakterna.
PS, du kan spara bilden direkt på file-menyn som gif, då blir bilden fri från ram och tar inte mycket plats.
Almen skrev:JB skrev:Slå den här om ni kan!
Wow! Föreslår termen galicianare för en sådan.
Galiciens flagga:
Svante skrev:Och min Hey you då:
petersteindl skrev:Almen skrev:Hehe, Svante börjar bli som de där som kan titta på en vinyl och avgöra vilket musikstycke det är.
Den här då?
Jag har en version som jag rippat och bränt. Den är från den där jättedyra superduperutgåvan som var en hel kasett med samtliga pink Floyd. Jag tycker det kan vara kul att jämföra så jag rippade Hey Joe från denna.
Jag tycker dessa ser lite annorlunda ut och speciellt histend v s histogramet. Jag ser att denna utgåva har lagts upp på en högre nivå, rättare sagt, man har styrt ut Peak till 0 dB
Vad har Svante att anföra vad gäller jämförelsen mellan dessa utgåvor.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Det här var ju jättekulNu har vi 3 olika versioner av Hey you.
---
Så där mellan tummen och pekfingret så undrar jag om inte Svantes version verkar bäst. Den har störst område på Peak vs RMS om jag läser denna graf rätt. Men varför skiljer det mellan kanalerna mellan de olika utgåvorna?? Verkar mysko tycker jag. Det vid 20 kHz på den utgåva jag har vet jag inte om det är bra eller dåligt. Men Svantes är ju också ren i det området.
MvH
Peter
Zeeall skrev:
föredrar faktiskt den här remix/remastringen från 1997 mot orginalmix/mastringen från 1973 (finns på cd 1990)
JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?
Almen skrev:Här är hela MFSL-CD:n i en översikt:
Svante skrev:JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?
[bild]
Har du mastrat själv?
Hur set det isf ut om du bara tar bort limiters och kompressorer på mastersignalen?
Du har fortfarande kvar dryga 15 dB toppfaktor och det KAN låta riktigt bra beroende på musikstil, men jag undrar varför du alls har lagt på en masterkompressor/limiter?
Jag kan förstå om du inte vill släppa låten i två versioner, men kanske kunde du klippa ut 10 s där det är som starkast, med och utan masterprocessning?
JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?
[bild]
Har du mastrat själv?
Hur set det isf ut om du bara tar bort limiters och kompressorer på mastersignalen?
Du har fortfarande kvar dryga 15 dB toppfaktor och det KAN låta riktigt bra beroende på musikstil, men jag undrar varför du alls har lagt på en masterkompressor/limiter?
Jag kan förstå om du inte vill släppa låten i två versioner, men kanske kunde du klippa ut 10 s där det är som starkast, med och utan masterprocessning?
Jag har inte lagt på någonting i efterhand, men jag har en masterkompressor direkt i Reason som jag använder (fast rätt sparsamt) eftersom jag tycker det låter bättre med lite kompressor på, men jämfört med låtar man hör på radion tex så har jag väldigt lite kompressor, spelar man den här låten och sedan byter till en valfri modern låt så låter den väldigt mycket högre.
Men ivarjefall jag gjorde en 8 sek jämförelse av det högsta stället med kompressorn (som mest körs som limiter) helt avslagen (och master volymen minskad för att det inte ska peaka)
Tyvärr verkar inte loudest part hamna på samma ställe utan kompressorn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster