LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 15:40

Harryup skrev:Finns det en LTS:are som hör stor skillnad på olika kablar och vågar säga det på ett möte utan att riskera att folk ser ner på honom?

Eftersom dom andra "vet" att det inte är möjligt inom rimliga gränser.

Låt oss titta på frågan ur ett vetenskapligt perspektiv, och ett språkligt, istället.

Då kan man börja med att konstera att "åsikter" utan vetenskaplig grund, om faktiska saker, inte kan kallas varken fakta eller åsikter, utan snarare gissningar eller tro. Åsikter om smakfrågor däremot är givitvis det enda rätta.

Tänk till exempel på detta åsiktsyttrande: En person säger: Jag anser att den där vikten (en enkilosvikt) är tyngre än den där (en tvåkilos). Vad betyder det?

Ingenting annat än att ordet "anser" har missbrukas. Man kan inte ha åsikter om faktiska ting, bara kunskaper om, eller gissningar om.

Om samma person däremot säger, "-Jag anser att enkilosvikten är snyggare än den som väger två kilo", är det en äkta åsikt, och inte en tro eller gissning. Man måste skilja på saker som handlar om fakta och de som handlar om smak. Språkligt måste man det.

Så... Vad menar du egentligen med den där LTS-aren som "hör stor skillnad mellan olika kablar"?

1. Menar du att han tror att han kan göra det?

2. Eller att du tror på att han gör det?

3. Eller att han defacto gör det (alltså kan avgöra skillnaden genom att ha tillgång till ljudet bara)?

Det är tre helt skilda saker.

Är fallet det första och personen ifråga yttrar "jag tror att jag kan höra skillnad på kablar, men jag har inte testat blint" så tror jag ingen skulle studsa över det. Det är ju en prima redovisning av vad som är fakta respektive spekulation. :P

Är det fall två som gäller så är det ju en fråga om viken info du fått av honom (om du fått någon hårdinfo alls) och vad DU baserar din tro på.

En stor skillnad kan också vara om du skriver
"...som tror han hör skillnad, och jag tror han gör det", eller
"...som jag tror hör skillnad" eller om du skriver
"...som hör stor skillnad på olika kablar".

I det sista fallet påstår du ju att han gör det. Då måste man ju utgå ifrån att det är visat att så verkligen är fallet. Om någon misstror dig kanske du får frågan "har han visat det i blindtest, eller tror han att han kan höra skillnaden?". Sådana frågor tycks störa vissa, men de skall nog bara tolkas som kunskapstörst. Den som vill veta måste ju fråga! :?

Harryup skrev:Vi "andra" tycker ju hur som helst, men svårigheten med en förening vilken som helst är ju alltid att det är den "högljudda majoritetens" åsikter som blir föreningens.

Nehejdå!
LTS sysslar inte med "åsikter" överhuvudtaget (när det gäller återgivningen objektiva sidor).

Vi undersöker och redovisar det vi finner. Den finns alltså ingen "högljudd majoritets åsikter".

Handlar det om annat, såsom till exempel relation till olika apparaters färgningar, eller kanske musik, eller egentligen valfria subjektitiveter däremot, ja då blir ju subjektivitet vilktigt!

Då är ju subjektivitet det enda som gäller. Man varken kan eller behöver bevisa vad man tycker.

Ingen kan ju ifrågasätta någons upplevelser och känslor. Om någon tycker att låten A är bra kan ingen ifrågasätta det. Man kan däremot tycka annorlunda, men inte sätta sig över en annan persons smak.

Var och en är ju enväldig expert på den egna smaken. :wink:

Men om däremot någon "tycker" att sladden A är "bra" vill man kanske veta om personen ifråga menar att den är "tillräckligt lång", att den "passar in estetiskt i anläggning och hem", eller om det handlar om "släpper igenom musiken utan att ändra på den". :wink:

Det är ju rätt olkka saker.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-24 18:30, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-02-24 15:41

Hej Jax

Du skrev!
Vissa personer kritiserar LTS på ett inte alltför moget sätt tycker jag. Jag är inte medlem själv men har funderat på det.

Ing. Öhman Skrev!
Att annonsera dylika dumheter är inte att ifrågasätta. Det är att utsätta andra för ens tämligen ointressanta privata dubier och darrande själsliv. Om man inte ens själv vet varför man känner på ett visst sätt, varför anser man då att andra (andra än ens psykolog möjligen) bör informeras, om och om och om igen...?

Mvh Anders
Senast redigerad av andy_inaktiv 2005-02-24 22:08, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 15:56

Harryup skrev:

Jo precis, det är bara det att om en musiker säger att det här känns verkligen äkta, så kan han inte bevisa vetenskapligt att det är så vilket gör att det är lättare att avfärda honom.
Menar bara att upplevelser är så komplexa att man inte alltid kan lita på andras mätdata är direkt överförbara till en specifik upplevelse i sin hemanläggning. Även om alla gillar mindre distorsion, så kanske en liten färgning frekvensmässigt inte är hela världen i jämförelse med någon annan parameter som påverkar/samverkar med upplevelsen mer i sin egen hemmiljö.

Musikern framför i så fall sin åsikt, vilken kan skilja sig en hel del från andra personers, vare sig de är musiker eller inte. Jag föredrar att tro på argument framför andra personers känslor. Lite skillnad är det förstås om musikern i fråga är just en av dem som spelade då ljudupptagningen skedde till den skiva som för tillfället spelas. Men jag skulle inte avfärda musikern i ditt exempel, tvärtom skulle jag vilja diskutera saken närmare med denne.
Upplevelsen är måhända komplex, men varför skulle man ha större tilltro till andras känslor än till mätdata. Känslor är knappast bra på att hantera komplexa problem, tvärtom skulle jag vilja säga.
Sedan kan jag hålla med om att en liten frekvensgångsavvikelse hos en förstärkare inte är hela världen, det finns nog betydligt större problem, t ex rum, högtalare, inspelningar. Det är inte heller säkert att alla vill ha mindre distortion, det är ju ett fritt val i så fall.
En sak som jag funderar på, som kanske kan vara orsaken till en del av grållet, är just LTS mål: att musiken som strömmar ur högtalarna skall vara så nära det som finns på skivorna som möjligt. Detta är ingen självklar syn på fonogramspelning via ljudanläggning, även om jag personligen delar den.* Kanhända framhålls inte alltid detta med önskvärd tydlighet då enskilda medlemmar i LTS gör inlägg på t ex internetforum av olika slag.

* Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att ljudanläggningar färgade på ett visst sätt om det innebär en kompensation av fel som finns på inspelningarna. Det skulle dock kräva att de allra flesta inspelningar var behäftade med samma fel, vilket inte är så troligt. Dessutom skulle det kunna medföra en risk att fel cementras, varigenom utvecklingen hämmas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 16:52

niklasz skrev:...Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att ljudanläggningar färgade på ett visst sätt om det innebär en kompensation av fel som finns på inspelningarna. Det skulle dock kräva att de allra flesta inspelningar var behäftade med samma fel, vilket inte är så troligt.

Det beror på vad man menar, stereosystemfelen finns ju t ex på alla inspelningar. De är förvisso rätt små jämfört med andra vanliga fel... så det kanske är överkurs?

Sen är det faktiskt vanligare än man skulle kunna tro att vissa systematiska fel av andra typer förekommer, främst klangliga. Jag vill nog mena att förstärkare mycket väl skulle kunna ha några fasta filter, två räcker egentligen för att täcka de allra vanligaste felen, att inkoppla vid behov.

Dessutom skulle det kunna medföra en risk att fel cementras, varigenom utvecklingen hämmas.

Ja, om man hanterar val av monitorlyssningen i inspelningsstudiornas kontrollrum på det sättet.

Det är därför det är så viktigt att inte göra det.

Monitorlyssningen måste vara så neutral som bara är möjligt.

En "subjektivt" framlyssnad "trevligt klingande" monitoruppsättning i en studio garanterar nästan att insleningarna kommer att sakna just de trevligt klingande egenskaper som monitorerna har, som man tydligen gillade... :cry:

En neutral högkvalitetiv lyssning handlar helt enkalt om att värna om den kreativa friheten. Det är bara när man hör vad man gör som man kan skapa vad man vill.

Om sedan vissa lyssnare vill avlyssna musiken med apparater som erbjuder en färgning man valt själv, så är det helt ok, det drabbar ju inte någon annan. :wink:

Vh, Ing. Öhman

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-24 17:04

Jo, stereosystemfelen är en realitet som vi inte kommer ifrån, men det är ju inte givet att de bör kompenseras var som helst i kedjan. Förutsättningarna att göra detta i högtalarna respektive förstärkarna torde knappast vara likadana.
Klangskompensation medelst inkopplingsbara filter har jag inga invändingar alls emot, men att bygga en ljudkedja som i praktiken har ett enda läge känns främmande. Även om alla inspelningar idag hade exakt samma fel behöver inte framtidens inspelningar ha det. Det är ju trevligt om man kan ha samma apparater för dagens inspelningar likaväl som morgondagens.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-24 17:41

Svar JA,

Det vore fel att inte få kritisera, då är man ute på hal is.

Att det blivit en het potatis av LTS beror mestadels (tror jag) på att någon/några LTS medlemar försökt pracka på den "enda sanningen" och sedan får hela LTS lida för det. Det finns säkerligen många vitt skilda uppfattningar inom LTS, om inte, ja då visar det bara att det saknas kritiskt tänkande inom föreningen.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 17:44

Det finns olika uppfattningar inom LTS, det fick jag höra på mässan av en LTSare. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 17:47

niklasz skrev:Jo, stereosystemfelen är en realitet som vi inte kommer ifrån, men det är ju inte givet att de bör kompenseras var som helst i kedjan. Förutsättningarna att göra detta i högtalarna respektive förstärkarna torde knappast vara likadana.
Klangskompensation medelst inkopplingsbara filter har jag inga invändingar alls emot, men att bygga en ljudkedja som i praktiken har ett enda läge känns främmande. Även om alla inspelningar idag hade exakt samma fel behöver inte framtidens inspelningar ha det. Det är ju trevligt om man kan ha samma apparater för dagens inspelningar likaväl som morgondagens.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :P

Ungefär likadant dock, vilket jag tror jag gjort några gånger. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 17:49

Att man inte får tycka till om f/e-test om man inte själv varit med har jag aldrig skrivit. Bara så vi håller koll här.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 18:01

Hotspur skrev: Det är här nånstans som LTS börjar bli riktigt obehagliga...

Fråga: tycker du att jag är obehaglig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-24 18:17

Vilket underbart surrealistiskt exempel :lol: :

IngOehman skrev:
Tänk till exempel på detta åsiktsyttrande: En person säger: Jag anser att den där viktien (en enkilosvikt) är yngre än den där (en tvåkilos). Vad betyder det?

Ja, säg det... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 18:31

Det var inte min avsikt att vara så underbar(-t surrealistisk).

Jag har nu rättat inlägget. :wink:

Vh, iö

Min avslutande fråga om "vad påstående egentligen betyder", var tämligen relevant före rättningen dock. Jag hade t ex ingen aning, trots att jag själv skrev det. :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-24 18:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 18:32

Svante är mycket behaglig tycker jag, klok, lugn och alltid generös med sina kunskaper.
Hotspur är snarare nästan lite gullig. I synnerhet när han gör bort sig och blir ertappad med foten i klaverat... :oops: .

Vh, iö

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-02-24 19:30

Här kommer lite halvsanningar... :?

"Det är lätt att se och höra vad man vill" 8O :twisted:

"Att mäta är att veta" * :?: :idea: :!:

"Religion bygger Tron"** :evil:

Boktips kejsarens nya kläder 8O

*eller var det "Att meta är att vätas"

**Man kan bygga sin Tron på flera sätt

/folkomröstning är marknadsföring
förutfattade meningar är sämre...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-24 19:47

finns det inte tre grupperingar :?:
sladd och jomas fallang
lts
och till slut hotspur :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 19:53

profbd

:D (tror nog inte J o S har så mycket gemensamt, även om de gillar dyrkabel båda två)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-24 20:42

IngOehman skrev:Svante är mycket behaglig tycker jag, klok, lugn och alltid generös med sina kunskaper.
Hotspur är snarare nästan lite gullig. I synnerhet när han gör bort sig och blir ertappad med foten i klaverat... :oops: .

Vh, iö

Jag tycker att du är lite gullig med IÖ :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-24 20:58

Först tänkte jag svara Ja, därför att ALLT kan ifrågasättas. Men sedan kom jag på bättre tankar. Att man KAN ifrågasätta allting, betyder det att man SKA?

Så jag svarade Nej. LTS, precis som Faktiskt.se, IKEA och Örnsbergs Pizzeria får stå på egna ben och svara för sig själva. Så länge jag har ett val, varför ska jag ödsla energi på att ifrågasätta? Jo, som medlem kanske, men nu är jag inte det.

Jag kan gilla LTS, eller inte. Jag kan lita på vad dom säger och skriver. Eller så gör jag inte det. Men dom är inte den maktfaktor inom ljudåtergivningsbranschen som "man" (vilka det nu är) tror.

Precis som i alla andra sammanhang är mångfald positivt och LTS bidrar med den äran, oavsett vad man sedan tycker om enskildheter.

Men visst vore det skönt om tjafset om LTS, 208:or, Pipor etc kunde hålla sig till en tråd och inte ramlade in i alla diskussioner... :-)

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 21:24

Belker skrev:Vilket underbart surrealistiskt exempel :lol: :

IngOehman skrev:
Tänk till exempel på detta åsiktsyttrande: En person säger: Jag anser att den där viktien (en enkilosvikt) är yngre än den där (en tvåkilos). Vad betyder det?

Ja, säg det... :wink:

Tja herr jag anser kanske att det är självklart att tvåkilosvikten är äldre eftersom bebisar som en kilovikten väger mindre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 21:28

Hm undrar vilken falang jag tillhör? Socialdemokratisk(de gamla inte packen som finns nu) hifiljudälskareswordaudiopro man?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 00:13

patrikf skrev:
IngOehman skrev:Svante är mycket behaglig tycker jag, klok, lugn och alltid generös med sina kunskaper.

Vh, iö

Jag tycker att du är lite gullig med IÖ :wink:

Åhh, tack pf! Och gull på dig själv! Det kan du behöva så du blir lite snäll. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 00:33

I synnerhet när han gör bort sig och blir ertappad med foten i klaverat...

Som när...?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 01:38

Det finns ju hundratals exempel, men vad sägs om denna harang om LTS:

hotspur skrev:...kliver upp på sina höga hästar och slår folk i huvudet med dessa eviga sanningar, särskilt när man har mage att bara vifta bort subjektiva, men väl underbyggda, åsikter och idéer.

Snacka om att göra bort sig...

Gissningsvis har väl mer än 99% av de som läser (och förstår) inlägg på faktiskt klart för sig att LTS vårdar det subjektiva mycket högt. Det är ju våra subjektiva upplevelser som gör musiklyssning meningsfullt överhuvudtaget. :P

Du sparkar dig själv i huvudet när du i dina försök att göra ned LTS bara demonstrerar (skickligt) att du inte bryr dig att att ta reda på fakta.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 04:59

IngOehman skrev:Det finns ju hundratals exempel, men vad sägs om denna harang om LTS:

hotspur skrev:...kliver upp på sina höga hästar och slår folk i huvudet med dessa eviga sanningar, särskilt när man har mage att bara vifta bort subjektiva, men väl underbyggda, åsikter och idéer.

Snacka om att göra bort sig...

Ingvar,

Som "CHEFSIDEOLOG" för LTS har du mångas ögon riktade mot dig. Mot den bakgrunden skulle det kanske vara klädsamt med en något ödmjukare profil...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-25 07:01

Robert,

"Tagga ner" en smula :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 08:33

Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-25 08:52

Robert,
Jag har framfört den synpunkten tidigare, men fick förklaringen (förutom, oräkneliga anklagelser om personangrepp och dylikt) att ledarstilen/attityden ursäktas av det stora kunskapsbidraget.
Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Sen undrar jag var gränsen för privat agerande, och om man representerar LTS tex. Oavsett svaret på den frågan så tror jag att de flesta oinvigda inte gör nån skillnad mellan Öhman´s och LTS åsikter. Särskilt med tanke på taglinen...
Varför skulle en chefsideolog (för LTS) vara ödmjuk? :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-25 10:21

Jag ger mig. Hotspur är argare än mig :cry:

Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg. Sedan kan jag tycka att det blir väl mycket tekniktjosan bland Lts ibland och lite väl löjligt voodoosnack bland lyssna å tyck gänget. Dessutom ryggdunkas det hejvilt i båda lägren. Skönt att stå lite vid sidan om. Ibland håller jag med subjektivister men ibland har objektivisterna rätt, om man nu skall klassa hifinördarna (oss).

Själv är jag som ni vet en hifi-vilde :D

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 10:33

Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.
En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert. 8O

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-25 10:43

Jag har all fakta

Ge oss då denna "fakta"... :)

Åsikter är ett bättre ord men tanke på vad du t.ex. skrev i pioneer 668 tråden. Ett öppet test av apparater genererar främst åsikter och personliga omdömen, inte fakta som är sanning för andra :!: .

Over and out...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi