Harryup skrev:Finns det en LTS:are som hör stor skillnad på olika kablar och vågar säga det på ett möte utan att riskera att folk ser ner på honom?
Eftersom dom andra "vet" att det inte är möjligt inom rimliga gränser.
Låt oss titta på frågan ur ett vetenskapligt perspektiv, och ett språkligt, istället.
Då kan man börja med att konstera att "åsikter" utan vetenskaplig grund, om faktiska saker, inte kan kallas varken fakta eller åsikter, utan snarare gissningar eller tro. Åsikter om smakfrågor däremot är givitvis det enda rätta.
Tänk till exempel på detta åsiktsyttrande: En person säger: Jag anser att den där vikten (en enkilosvikt) är tyngre än den där (en tvåkilos). Vad betyder det?
Ingenting annat än att ordet "anser" har missbrukas. Man kan inte ha åsikter om faktiska ting, bara kunskaper om, eller gissningar om.
Om samma person däremot säger, "-Jag anser att enkilosvikten är snyggare än den som väger två kilo", är det en äkta åsikt, och inte en tro eller gissning. Man måste skilja på saker som handlar om fakta och de som handlar om smak. Språkligt måste man det.
Så... Vad menar du egentligen med den där LTS-aren som "hör stor skillnad mellan olika kablar"?
1. Menar du att han tror att han kan göra det?
2. Eller att du tror på att han gör det?
3. Eller att han defacto gör det (alltså kan avgöra skillnaden genom att ha tillgång till ljudet bara)?
Det är tre helt skilda saker.
Är fallet det första och personen ifråga yttrar "jag tror att jag kan höra skillnad på kablar, men jag har inte testat blint" så tror jag ingen skulle studsa över det. Det är ju en prima redovisning av vad som är fakta respektive spekulation.
Är det fall två som gäller så är det ju en fråga om viken info du fått av honom (om du fått någon hårdinfo alls) och vad DU baserar din tro på.
En stor skillnad kan också vara om du skriver
"...som tror han hör skillnad, och jag tror han gör det", eller
"...som jag tror hör skillnad" eller om du skriver
"...som hör stor skillnad på olika kablar".
I det sista fallet påstår du ju att han gör det. Då måste man ju utgå ifrån att det är visat att så verkligen är fallet. Om någon misstror dig kanske du får frågan "har han visat det i blindtest, eller tror han att han kan höra skillnaden?". Sådana frågor tycks störa vissa, men de skall nog bara tolkas som kunskapstörst. Den som vill veta måste ju fråga!
Harryup skrev:Vi "andra" tycker ju hur som helst, men svårigheten med en förening vilken som helst är ju alltid att det är den "högljudda majoritetens" åsikter som blir föreningens.
Nehejdå!
LTS sysslar inte med "åsikter" överhuvudtaget (när det gäller återgivningen objektiva sidor).
Vi undersöker och redovisar det vi finner. Den finns alltså ingen "högljudd majoritets åsikter".
Handlar det om annat, såsom till exempel relation till olika apparaters färgningar, eller kanske musik, eller egentligen valfria subjektitiveter däremot, ja då blir ju subjektivitet vilktigt!
Då är ju subjektivitet det enda som gäller. Man varken kan eller behöver bevisa vad man tycker.
Ingen kan ju ifrågasätta någons upplevelser och känslor. Om någon tycker att låten A är bra kan ingen ifrågasätta det. Man kan däremot tycka annorlunda, men inte sätta sig över en annan persons smak.
Var och en är ju enväldig expert på den egna smaken.
Men om däremot någon "tycker" att sladden A är "bra" vill man kanske veta om personen ifråga menar att den är "tillräckligt lång", att den "passar in estetiskt i anläggning och hem", eller om det handlar om "släpper igenom musiken utan att ändra på den".
Det är ju rätt olkka saker.
Vh, Ing. Öhman