MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-10 10:03

Urban Dictionary skrev:fuckwad n An individual who is beneath contempt. A despicable person.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-10 10:06

Admin kan väl skapa ett nytt forum under Musik och Musikmedia som handlar om Mastring och musikproduktion i allmänhet kanske så är problemet löst.

Blev CODY arg och gick eller?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-10 10:35

Erik_AA skrev:Admin kan väl skapa ett nytt forum under Musik och Musikmedia som handlar om Mastring och musikproduktion i allmänhet kanske så är problemet löst.

Blev CODY arg och gick eller?

Japp, det verkar så.

Att skapa en avdelning för musikproduktion är ingen dum idé! Den är ju ett intressant kitt mellan musiken och återgivningen som borde luftas mer.

Tycker jag, som inte vet ett skvatt om musikproduktion men gärna vill veta mer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-10 10:37

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-10 10:54

perstromgren skrev:Att skapa en avdelning för musikproduktion är ingen dum idé! Den är ju ett intressant kitt mellan musiken och återgivningen som borde luftas mer.

Varför ska jag skriva inlägg när du oftast skriver det som jag tänker?

+1 mao :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-10 11:03

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:Att skapa en avdelning för musikproduktion är ingen dum idé! Den är ju ett intressant kitt mellan musiken och återgivningen som borde luftas mer.

Varför ska jag skriva inlägg när du oftast skriver det som jag tänker?

+1 mao :-)

/ B

Men nu serru, måste jag jobba, så får du ta över ett tag! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-10 12:27

Ingen bra ide alls. Så om man startar en tråd om någon skiva/grupp så måste man starta en till tråd i en annan avdelning bara för att snacka om ljudet från skivan. Musiken ÄR ljudet som är på skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-10 12:34

subjektivisten skrev:Ingen bra ide alls. Så om man startar en tråd om någon skiva/grupp så måste man starta en till tråd i en annan avdelning bara för att snacka om ljudet från skivan. Musiken ÄR ljudet som är på skivan.

Nix.

Man kan diskutera om Pelle basist spelar flyhändigt eller inte, om Sarah F sjunger som en kråka, om kompositören gjort ett bra jobb osv. Då diskuterar man musiken.

Man kan diskutera om ljudet är komprimerat, om det finns någon lågbas, om det distar eller inte. Då diskuterar man ljudet.

Men visst kan man diskutera båda sakerna samtidigt och visst kan tex dist eller komprimering vara en del av den kreativa processen. Ingen har sagt att det ska vara enkelt :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-10 14:10

Bill50x, nu skrev du det jag tänkte så det jämnar ut sig :D Tack :)

Blir ju helt ohållbart att en massa MasVis-skivtrådar ska tränga undan saker i musikstugan. Redan ganska illa och då har bara Beatles och Pink Floyd avverkats :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-10 14:30

Verkligen inte ett smart förslag. Vore bättre om vissa inte bli griniga för folk har lite högre krav på ljudet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-10 14:35

subjektivisten skrev:Vore bättre om vissa inte bli griniga

Nej just det ja :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-10 14:55

ehum, ju alltså.. efter 15 sidor så har jag inte ännu begripit var man laddar hem denna app? :oops:
Någon som vet? Svante kanske? Länk? Tack på förhand !
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-10 15:49

mrGaskill skrev:ehum, ju alltså.. efter 15 sidor så har jag inte ännu begripit var man laddar hem denna app? :oops:
Någon som vet? Svante kanske? Länk? Tack på förhand !

mrGaskill och lazpete ni har PM

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-10 15:55

Tack för länkarna!!

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-10 15:56

Tackers mycket Gnypp !

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-03-10 16:03

phloam skrev:Bill50x, nu skrev du det jag tänkte så det jämnar ut sig :D Tack :)

Blir ju helt ohållbart att en massa MasVis-skivtrådar ska tränga undan saker i musikstugan. Redan ganska illa och då har bara Beatles och Pink Floyd avverkats :D

Medhåll :P
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-10 18:03

Vad klarar programmet för format? wav i 16/44,1 format ? Inte 24/48?
Skulle vara kul att jämföra lite DVD-a mot CD-versioner av några plattor jag har liggandes. 24/48 spår stereo brukar följa med på dvd-a.

Det bidde floating point fel eller nåt när man försökte extrahera dvd-a spår med dvd-audio explorer. Hm får testa att rippa lite CDar tills vidare. 8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-10 23:51

Mp3 stöd vore också trevligt så man slipper konvertera till .wav

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-11 00:08

Det är ju trevligt att Kraftwerk har bra dynamik. Testade att spela Trans europe express ikväll och staplarna rörde sig ordentligt på mitt delningfilter från botten upp till det gula.
Depeche har jag också testat med gott resultat!

Reklamradioljudet fanns inte på den gamla goda tiden. Suck:(
Let forever be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 01:17

mrGaskill skrev:Vad klarar programmet för format? wav i 16/44,1 format ? Inte 24/48?
Skulle vara kul att jämföra lite DVD-a mot CD-versioner av några plattor jag har liggandes. 24/48 spår stereo brukar följa med på dvd-a.

Det bidde floating point fel eller nåt när man försökte extrahera dvd-a spår med dvd-audio explorer. Hm får testa att rippa lite CDar tills vidare. 8)

Samplingsfrekvensen ska det vara hyfsat robust emot, däremot går inte 24 bitars-format. Det finns också ett wavformat som genereras av tex protools och en del andra som är lite annorlunda i filhuvudet som inte heller hanteras.

Har man matlab kan man ganska enkelt anvnda det för att konvertera till läsbart format via ett litet script (spara som filnamn wavconv.m):

Kod: Markera allt
function wavconv(infile,outfile,gain);
[p,fs]=wavread(infile);
p=p*gain;
wavwrite(p,fs,outfile);
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 01:20

JB skrev:Mp3 stöd vore också trevligt så man slipper konvertera till .wav

Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.

Det går iofs ganska bra ändå(iaf de exempel jag har provat), men det vore inte riktigt juste mot skivproducenterna att analysera något som inte är det som de släppte.

Flac, däremot har jag funderat på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-11 01:30

brumel skrev:Det är ju trevligt att Kraftwerk har bra dynamik. Testade att spela Trans europe express ikväll och staplarna rörde sig ordentligt på mitt delningfilter från botten upp till det gula.
Depeche har jag också testat med gott resultat!

Reklamradioljudet fanns inte på den gamla goda tiden. Suck:(

Vilken Depeche-skiva har du provat med gott resultat? Har inte hunnit dit än i min genomgång...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

joseph

Inläggav joseph » 2010-03-11 01:33

Ordet har redan förekommit i den här tråden, men icke betonat och jag tror inte någon tänkte på det. Jag känner att någon måste påpeka det, och då får det väl bli jag...

Någonting i stil med: Jag tycker att Svante skall ha MassVis med beröm för programmet.

Så nu var det sagt. Puh.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-11 01:59

Aha ok great! Man kanske får skala ner 24-bit filer till 16-bit då, för det lär ju knappast påverka Crest-värden och dylikt. Man ser ändock det väsentliga som programmet visar. Frågan är bara hur filtypen för multikanalwavspår ser ut och om man ska splitta dem om det behövs om jag nu förstod det jag läste i dvd-audio explorer rätt? (det var ingen egentlig fråga, jag ska försöka ta reda på det själv så man inte upptar någons tid i onödan. ) Men som sagt, ska bli lite spännande att se hur de tänkte när de släppte dvd-a, om "de" faktiskt tänkte på oss audioåmusiknjutare.. 8)

Och, javisst. Trevligt program !

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2010-03-11 03:14

Svante skrev:Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.

Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.

FLAC är inget att fundera över. Det är ett måste! Själv kör jag nästan enbart FLAC numera.

1000 plattor på hårddisken och jukeboxkänslan är total. Man kan dessutom glömma alla svindyra CD-spelare, då en perfekt "rip" (gjord med rätt programkonfiguration) alltid kommer att vara just perfekt. CD/DVD-laufwerk för ~350 spänn och EAC är allt som behövs.

BTW, kommer MasVis att finnas tillgängligt för alla när det väl släpps? Vilken licens kommer programmet att släppas under? Vilken/vilka plattformar kan det köras på? Finns användarinterfacet även på engelska?

Tror det här kan bli succé, även internationellt, då jag inte känner till någon liknande mjukvara för "hobbybruk".

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-11 04:09

peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.

Slaktas var väl att ta i..
En Mp3 fil med 256 kb bitrate eller högre (eller tex VBR V0) går från 0 hz (såvida du inte kör med högpassfilter i encodern) till ca 18 khz

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-11 07:51

Svante skrev:
JB skrev:Mp3 stöd vore också trevligt så man slipper konvertera till .wav

Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.

Det går iofs ganska bra ändå(iaf de exempel jag har provat), men det vore inte riktigt juste mot skivproducenterna att analysera något som inte är det som de släppte.

FLAC vore toppen!

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-11 08:27

JB skrev:
peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.

Slaktas var väl att ta i..
En Mp3 fil med 256 kb bitrate eller högre (eller tex VBR V0) går från 0 hz (såvida du inte kör med högpassfilter i encodern) till ca 18 khz

Jag kan ingenting om komprimerade format men i mina öron är det den lägsta basen som får stryka på foten när jag kör mp3 (vilket inte sker ofta).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 08:43

peh skrev:
Svante skrev:Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.

Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.

Nja, så är det inte riktigt. Vågformen påverkas, och därmed topphöjden. Iom det kommer toppfaktorn att ändras, på samma sätt som allpassfiltret påverkar den.

Jag gissar att du är inne på den knepiga terminologifrågan att ordet "komprimerad" används dels för datareduktion, dels för dynamikreduktion och att det är två väsensskilda saker. Men även om snålkodning inte påverkar dynamiken, så ändras som sagt vågformen, och eftersom analysen delvis är beroende av vågformen så avråder jag från okritisk analys av sådant som har varit snålkodat.

peh skrev:
BTW, kommer MasVis att finnas tillgängligt för alla när det väl släpps? Vilken licens kommer programmet att släppas under? Vilken/vilka plattformar kan det köras på? Finns användarinterfacet även på engelska?

Tror det här kan bli succé, även internationellt, då jag inte känner till någon liknande mjukvara för "hobbybruk".

Ja, det blir helt fritt. Syftet är ju att det ska fungera som diskussionsstöd, för att i slutänden påverka "loudness race". Det skulle motverka syftet att ta betalt för ett sånt program, eller att bara släppa det till LTS-medlemmar.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-11 10:38

Svante skrev:
peh skrev:

Nja, så är det inte riktigt. Vågformen påverkas, och därmed topphöjden. Iom det kommer toppfaktorn att ändras, på samma sätt som allpassfiltret påverkar den.

Jag läste någonstans att detta är anledningen till att Spotify har dynamikkomprimering påslagen 'per default'. Eftersom många låtar är inspelade/mastrade så att de mer eller mindre klipper så blir toppfaktorn större efter snålkodning. Då originalet dessutom redan ligger nära, eller på full utstyrning i topparna så riskerar man - om man inte dynamikreducerar - att få ännu mer klippning (än originalet hade) när det snålkodade flyttals-formatet ska kodas tillbaka till 16-bit PCM.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi