Moderator: Redaktörer
JohnnyCastaway skrev:Om jag ska ge mig på att justera viloströmmen. Vart mäter jag? är det på inputamplifiern? där det går 4 grå sladdar ut, 2 till varje kanal?
Det finns också 6 st vridpotar UR101 - UR 106. vilka är aktuella? om det är här man sköter den här proceduren.
Ragnwald skrev:Servicemanualen talar om i vilken ordning du ska ratta på potarna, mäter gör du över högtalarterminalerna.
http://www.hifiengine.com/manuals/nad/208.shtml
JohnnyCastaway skrev:Okay gott folk efter mätningar över resistor R393 så visar det sig att den varma är korekt med 12mv, däremot så ligger den svala på 1,5mv!!.
Jäkligt skumt må jag säga.
Någon som har koll på varför vissa ställer upp dem? Bättre ljud? Mer drag?
Om det är till en fördel att ställa upp tomgångsströmen hur mycket kan man ställa upp den?
Tacksam för svar
Mvh Daniel
bomellberg skrev:Exakt. Men jag hade nog suttit bredvid och hållit ett öga på multimetern, med ena handen på kylflänsen och andra på on/off-knappen.
Det verkar otroligt att den pga åldring skulle sjunkit i bias så mycket. Mer troligt att någon har dragit ner den pga kanalen upplevts gå för varmt av någon annan anledning.
Mvh,
/Bosse
JohnnyCastaway skrev:Fortfarande nyfiken dock på varför vissa ställer upp dem.
Tack gott folk för era åsikter och tips
Mvh Daniel
JohnnyCastaway skrev:Just det. Det stämmer 1,5 mv.
Jag trodde den andra (varmare var felstäld) då sa någon att det finns vissa som ställer upp dem för att få "bättre" ljud. Jag var bara lite nyfiken på vad som skulle bli bättre då isåfall. Känns ju korkat att låta dem gå över rekomenderad spänning.
rikkitikkitavi skrev:.
distortionen minskar med biasströmmen men det är samma sak som att köpa hifigrejor, regeln om "diminishing returns" gäller.
n3mmr skrev:Njae, Inte riktigt så: det finns (för steg som liknar NAD208) ett ganska litet biasinställningsområde där den mätta disten har minimum.
11mV över det där motståndet är hyggligt nära distminimum för korrekt matchade utgångsstegskomponenter i NAD208. Det finns ingen anledning att jobba mycket med att hitta bättre biasnivå annat än om steget reparerats med omatchade komponenter.
Se Douglas Selfs hemsida för en bra genomgång av detta med dist som funktion av bias för klass-G-steg (hette det väl...)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster