Nad 208 Expert Sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Nad 208 Expert Sökes

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-07 22:41

Hejsan gott folk.
Kan någon hjälpa mig med en fråga?
Så här ligger det till. Jag har just fått tag på ett NAD208 steg till.
Nu är det så att det ena blir bra mycket varmare en det andra på tomgång och även aktivt. Är detta normalt att det kan skilja så mycket mellan olika steg? Eller är det något som bör repareras i den?

Någon som har bra koll?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-09 11:24

Jag är ingen expert på just NAD (eller förstärkare...:)), men jag tycker att det låter som att det är något med bias-eringen av trissorna i den som blir varm. Är det någon som försökt "hotta" den genom att ändra arbetspunkt kanske(?) Eller någon som gjort något som någon inte borde gjort? :)
Eller så är det helt enkelt komponentfel. Finns det mätresultat på förstärkarna? Om ja, vilken typ av mätningar och är de identiska sinsemellan?
/M

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-09 11:55

Hej det var någon på ett annat forum som trodde på biasen med.
Jag har ingen aning om vad den förre ägaren gjort med steget. Man skulle kunna kontrollmäta dem båda och se hur den svalare ligger till. Men jag har ingen aning om vart jag ska mäta. Om någon har koll så får ni gärna skrika till. Några mätningar finns inte alls. Bara konstaterandet att det ena är ganska mycket varmare (och om det är till en fördel har jag ingen aning om)

/Daniel

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-09 16:04

Bara att justera viloströmmen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-09 21:52

Om jag ska ge mig på att justera viloströmmen. Vart mäter jag? är det på inputamplifiern? där det går 4 grå sladdar ut, 2 till varje kanal?
Det finns också 6 st vridpotar UR101 - UR 106. vilka är aktuella? om det är här man sköter den här proceduren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-09 22:19

Servicemanualen talar om i vilken ordning du ska ratta på potarna, mäter gör du över högtalarterminalerna.
http://www.hifiengine.com/manuals/nad/208.shtml
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-10 09:52

JohnnyCastaway skrev:Om jag ska ge mig på att justera viloströmmen. Vart mäter jag? är det på inputamplifiern? där det går 4 grå sladdar ut, 2 till varje kanal?
Det finns också 6 st vridpotar UR101 - UR 106. vilka är aktuella? om det är här man sköter den här proceduren.

Om du är osäker (vilket du verkar vara) på hur man gör så tycker jag du ska lämna bort apparaten.

Det är höga spänningar inuti och gör du fel får du lätt en service-nota på ett par tusen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-10 09:54

Ragnwald skrev:Servicemanualen talar om i vilken ordning du ska ratta på potarna, mäter gör du över högtalarterminalerna.
http://www.hifiengine.com/manuals/nad/208.shtml

NEJ! Varför ger du råd när du inte behärskar detta?

Man mäter viloströmmne genom att mäta spänningsfallet över source-motstånden till utgpngstrissorna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-10 12:12

Kollade manualen och ser att du har helt rätt, ber om ursäkt. :)

Dessa justeringar, är ju inget man behöver fibbla med, när man väl utfört den enligt instruktionerna.
Nads servicemanualer är fö väldigt lättbegripliga.

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-11 22:43

Okay gott folk efter mätningar över resistor R393 så visar det sig att den varma är korekt med 12mv, däremot så ligger den svala på 1,5mv!!.

Jäkligt skumt må jag säga.

Någon som har koll på varför vissa ställer upp dem? Bättre ljud? Mer drag?

Om det är till en fördel att ställa upp tomgångsströmen hur mycket kan man ställa upp den?

Tacksam för svar

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-03-12 01:20

JohnnyCastaway skrev:Okay gott folk efter mätningar över resistor R393 så visar det sig att den varma är korekt med 12mv, däremot så ligger den svala på 1,5mv!!.

Jäkligt skumt må jag säga.

Någon som har koll på varför vissa ställer upp dem? Bättre ljud? Mer drag?

Om det är till en fördel att ställa upp tomgångsströmen hur mycket kan man ställa upp den?

Tacksam för svar

Mvh Daniel

Det är väl hur högt upp den ska gå i motsvarande klass A. Begränsas väl av att det blir för varmt/för mycket ström.

Angånde ställa upp den får någon mer teknisktbevandrad svara på.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-12 11:57

Morello kan säkert svara på vad som är rimligt lämpligt, för bästa välljud ur 208, utan att systemet blir för varmt. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-12 12:05

Ragnwald skrev:Morello kan säkert svara på vad som är rimligt lämpligt, för bästa välljud ur 208, utan att systemet blir för varmt. :wink:

Det brukar ju annars stå angivet i manualen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-12 12:07

Han har ju redan sagt att det ska vara 12mV enligt manualen.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-12 12:15

bomellberg skrev:Han har ju redan sagt att det ska vara 12mV enligt manualen.

Just det. Bara att vrida in 12mV och vänta en kvart och se om värdet håller sig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-12 12:19

Exakt. Men jag hade nog suttit bredvid och hållit ett öga på multimetern, med ena handen på kylflänsen och andra på on/off-knappen. :-)

Det verkar otroligt att den pga åldring skulle sjunkit i bias så mycket. Mer troligt att någon har dragit ner den pga kanalen upplevts gå för varmt av någon annan anledning.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-12 14:07

bomellberg skrev:Exakt. Men jag hade nog suttit bredvid och hållit ett öga på multimetern, med ena handen på kylflänsen och andra på on/off-knappen. :-)

Det verkar otroligt att den pga åldring skulle sjunkit i bias så mycket. Mer troligt att någon har dragit ner den pga kanalen upplevts gå för varmt av någon annan anledning.

Mvh,

/Bosse

Kan ju vara som så att man helt enkelt bytt trissor, men till några med annan karakteristika utan att ha gjort nödvändig efterjustering och eventuellt bytt (eller kompletterat med andra) periferikomponenter för denna lilla manöver...

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-13 13:59

Har ställt in dem på 12 mv och det ser ut att fungera.

Fortfarande nyfiken dock på varför vissa ställer upp dem.

Tack gott folk för era åsikter och tips

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 16:14

Vad jag förstått är biasen en sådan sak man får räkna med att justera löpande just på 208:an
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-13 17:39

JohnnyCastaway skrev:Fortfarande nyfiken dock på varför vissa ställer upp dem.
Tack gott folk för era åsikter och tips

Mvh Daniel

Men i ditt fall var den väl nerställd?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JohnnyCastaway

Inläggav JohnnyCastaway » 2010-03-13 17:53

Just det. Det stämmer 1,5 mv.
Jag trodde den andra (varmare var felstäld) då sa någon att det finns vissa som ställer upp dem för att få "bättre" ljud. Jag var bara lite nyfiken på vad som skulle bli bättre då isåfall. Känns ju korkat att låta dem gå över rekomenderad spänning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-13 18:13

JohnnyCastaway skrev:Just det. Det stämmer 1,5 mv.
Jag trodde den andra (varmare var felstäld) då sa någon att det finns vissa som ställer upp dem för att få "bättre" ljud. Jag var bara lite nyfiken på vad som skulle bli bättre då isåfall. Känns ju korkat att låta dem gå över rekomenderad spänning.

Speciellt hemmabioreceivers verkar kan vara vara lågt ställda från fabrik, mest troligt för att dom inte ska bli så varma.
Då kan en lite högre ställd tomgångsström kanske ge lite lägre distorsion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-13 19:09

.

distortionen minskar med biasströmmen men det är samma sak som att köpa hifigrejor, regeln om "diminishing returns" gäller.

för hemmabiorecievers finns det ofta en massa andra komponenter som
videokretsar mm som drar ström. en mA och en där blir rätt mycket till sist.
Inte hundra watt men ialla fall några tiotal watt.

de är också justerade för att kunna stå i en tv-bänk med dålig luftcirkulation utan att koka.

jag var tvungen att sätta 4 st fläktar (nervarvade) ovanpå min AVR för att man överhuvut taget skall kunna lägga handen på chassit... med fabriksinställningar på bias...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-13 22:01

rikkitikkitavi skrev:.

distortionen minskar med biasströmmen men det är samma sak som att köpa hifigrejor, regeln om "diminishing returns" gäller.

Njae, Inte riktigt så: det finns (för steg som liknar NAD208) ett ganska litet biasinställningsområde där den mätta disten har minimum.

11mV över det där motståndet är hyggligt nära distminimum för korrekt matchade utgångsstegskomponenter i NAD208. Det finns ingen anledning att jobba mycket med att hitta bättre biasnivå annat än om steget reparerats med omatchade komponenter.

Se Douglas Selfs hemsida för en bra genomgång av detta med dist som funktion av bias för klass-G-steg (hette det väl...)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-03-13 22:34

n3mmr skrev:Njae, Inte riktigt så: det finns (för steg som liknar NAD208) ett ganska litet biasinställningsområde där den mätta disten har minimum.

11mV över det där motståndet är hyggligt nära distminimum för korrekt matchade utgångsstegskomponenter i NAD208. Det finns ingen anledning att jobba mycket med att hitta bättre biasnivå annat än om steget reparerats med omatchade komponenter.

Se Douglas Selfs hemsida för en bra genomgång av detta med dist som funktion av bias för klass-G-steg (hette det väl...)

read the book, solved the eq-uation...
(har den som pdf)

jag trodde att optimal bias låg lite högre på nad208:an-

jag gjorde kardinalfelet- drog till med en tumregel.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-03-14 00:12

Om man måste justera potarna "alldeles olika" kan det vara komponentfel eller möjligen lödningar som släppt. Att löda om en äldre förstärkare kan göra underverk.

Återgå till Teknikforum