av IngOehman » 2005-02-25 01:18
Brus som består av t ex en skur av randomiserat framploppande diracer kallas vitt.
Det kännetecknas av att det, liksom en ensam dirac, har samma energi per bandbredd (mätt i hertz).
Tittar man mellan 0 Hz och 10 000 Hz kommer man alltså finna att nivån är samma som mellan 10 000 Hz och 20 000 Hz.
Om man emellertid tittar på det i oktavband finner man att det blir mer och mer energi ju högre upp i frekvens man tittar. Det är ju rätt självkart om man istället går uppifrån och ned, eftersom 10 k - 20 kHz har samma nivå som ALLA frekvenser därunder tilsammans.
5 k - 10 kHz är alltså mindre (3 dB mindre närmare bestämt).
Därav följer att man kan filtrera bruset 3 dB per oktav (per oktav) och således uppnå samma nivå PER oktav istället för per Hz.
Förstnämnda brus kallas som sagt vitt brus. Det senare nämnda, som är mera dominert av lågfrekvent energi, kallas skärt brus, eller rosa brus (pink noise).
Namnen kommer av att man kan jämföra bastonerna med rött långvågigt ljus, medan diskanttonerna kan jämföras med blått kortvågigt ljus. En 20 Hz-ton kan alltså kallas röd, medan en 20 kHz ton blir blå.
Tittar man däremellan så kanske 100 Hz är orange, en 500 Hz-ton kan vara gul, går vi vidare till 2 500 Hz kommer vi in i gröna området, för att vid 6000 ha en härlig turkos färg...
Liknelsen kan tyckas halta en del eftersom vi ser bara en oktav sisådär, medan vi hör ungefärligen 10 oktaver, men begreppen vitt brus och skärt brus är väl etablerade.
Vitt betyder alla färger samtidigt = jämnt balanserat (per Hz) t ex en dirac, eller flera. Skärt brus är brus viktat åt den lägre delen av frekvensområdet. I musiksammanhang plägar vi uppfatta frekvensområdet logritmiskt, så när vi lyssnar med öronen uppfattas dock det skära bruset som neutralare än det vita, men det är en parentes bara. begreppen vitt och skärt brus kan vi inte, och bör vi inte, ändra. Ljudmänniskor får lära sig att det skära låter neutralare än det vita.
Nu är frågan:
Vad händer om man går ett steg till, och låter det falla ytterligare 3 dB per oktav.
Alltså så att oktavinnehållet faller 3 dB per oktav när man går uppåt i frekvens.
Vad skall bruset heta då?
Förslag 1 Rött brus har föreslagits för att det känns som ett steg till efter skärt.
Invändningen har varit att en ren färg (t ex rött) låter som en monokrom företeelse, alltså entonig, t ex 20 Hz baston. I viss litteratur (inte vetenskaplig så vitt jag känner till) har rött brus dock nämnts, men nog aldrig utan samtidig förklaring om vad det är för något så vitt jag vet.
Förslag 2 Brunt brus har föreslagits för att brunt fortfarnde är ett polykrom ljussignal, men med ännu lågfrekvenstare fördelning än skärt.
Ingen invändning finns såvitt jag hört, men ett andra-argument: nämligen att det eventuellt är denna spektrala fördelning en brownsk-rörelse uppvisar, betraktad i lämplig derivata...
Förslag 3 är att kalla bruset mörkrosa brus (eller mörkskärt), vilket känns som en annan logisk förlängning av skärt(rosa).
Ingen invändning har anförts så vitt jag vet, men en sak kan anföras som argument för termen mörkskärt brus; nämligen att man får frihet att ange mörkheten separat om man vill definiera annat brus är normalt mörkrosa brus. Man kan ju nämligen mörkheten (i dB/oktav²) inbakat. T ex Mörk-3rosa brus.
Förslag 4, det sista är -3dB/okt²-brus. En bekrivning som helt har lämnat färgkodningarna efter det vita och rosa/skära bruset och istället övergått till en helt teknisk redovisning, som kan användas till att ange färger på valfritt brus som kännetecknas av ett jämnt fall över hela audioområdet (eller annat område man vill studera).
Lämpligt sätt att ange det dubbelskära bruset blir alltså -3dB/oktav/oktav, vilket kan skrivas -3dB/okt².
Varsågod att rösta!
Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av
IngOehman 2005-02-25 01:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).