bomellberg skrev:Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?
Vem tar på sig att göra detta?
Mvh,
/Bosse
stor humor!
Moderator: Redaktörer
slockna skrev:Jag tänkte på denna tråd i morse när popartisten Timo Räisänen i en intervju i Mix Megapol deklarerade att han skulle ge ut en version av sin kommande platta även på vinyl.
Det motiverade han med att han tyckte att "ljudet låter djupare på något vis"Gör om gör rätt.
philip skrev:bomellberg skrev:Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?
Mvh,
/Bosse
stor humor!
gnypp45 skrev:Varför tror DU att Timo tycker "ljudet låter djupare", Philip? Om du skulle spekulera?
philip skrev:Ingen aning, varför skulle jag spekulera om det?
Bill50x skrev:bomellberg skrev:Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?
Vad är det "vi vet"?
Timo får väl gilla vinylljudet hur mycket han vill?
/ B
philip skrev:gnypp45 skrev:Varför tror DU att Timo tycker "ljudet låter djupare", Philip? Om du skulle spekulera?
Ingen aning, varför skulle jag spekulera om det?
Jag tyckte bara det skulle vara roligt om någon från Faktisk faktiskt kontaktade Timo för att berätta det "vi vet"
gnypp45 skrev:philip skrev:gnypp45 skrev:Varför tror DU att Timo tycker "ljudet låter djupare", Philip? Om du skulle spekulera?
Ingen aning, varför skulle jag spekulera om det?
Jag tyckte bara det skulle vara roligt om någon från Faktisk faktiskt kontaktade Timo för att berätta det "vi vet"
Nu vet jag ju absolut ingenting om Timo, men det skulle ju hypotetiskt kunna vara så enkelt att han, liksom många andra förknippar CD med jobbigt hårdkomprimerat ljud och vinyl med större dynamikomfång. Hans förtjusning över vinylen "djupa ljud" behöver alltså inte ha något med formatet som sådant att göra.
gnypp45 skrev:Nu vet jag ju absolut ingenting om Timo, men det skulle ju hypotetiskt kunna vara så enkelt att han, liksom många andra förknippar CD med jobbigt hårdkomprimerat ljud och vinyl med större dynamikomfång. Hans förtjusning över vinylen "djupa ljud" behöver alltså inte ha något med formatet som sådant att göra.
Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.
Fast encodar man musik i 128 kbit så förtjänar man stryk
Det är principen, Hegge, principen.
Alltså, det headroom som läggs dit är en åtgärd som den som har gjort codecen har gjort, för att klara sig från överstyrning. Det blir säkert samma med högre bitrate.
Svante skrev:UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
Assumption is the mother of all f**k-ups...
Alltså, om det inte blir lika med högre bitrate så har man ju ingen marginal för den vågformsförändring som snålkodningen ger. Alternativet är alltså värre än om det är som med 128 kbit/s. Därför tror jag inte att det är så.
IngOehman skrev:Fenomenal kondensation av verkligheten där Bill!!! Just så är det.UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
Assumption is the mother of all f**k-ups...
Klokare ord än sådär finns knappt.
Antingen vet man, eller vet man inte. Vet man inte finns det ingen
grund att anse, tycka, utgå ifrån eller tro något.
Vet man inte så behöver man faktiskt inte tro något (men jag vet
att det är en impopulär/otrendig uppfattning - vi lever ju i en värld
där det tillhör det normala att alla har en massa åsikter om saker
som de inte har undersökt först).
Vh, iö
nolimitsoya skrev:Jag kommer att tänka på en undersökning bland ungdomar där en stor del visade sig föredra MP3-ljudet framför orginalet. Om man tittar på de väldigt mycket lägre spikarna i ytterändarna av histogramet, kan man tänka sig att det som hördes och gillades var en mjukare klippning?
nolimitsoya skrev:Jag kommer att tänka på en undersökning bland ungdomar där en stor del visade sig föredra MP3-ljudet framför orginalet. Om man tittar på de väldigt mycket lägre spikarna i ytterändarna av histogramet, kan man tänka sig att det som hördes och gillades var en mjukare klippning?
lazpete skrev:Svante.
jag skulle väldigt gärna vilja få in en "clipping" räknare, som exempelvis räknar clip när 2 eller 3 samålingar krockar i 0dB taket.
MVH
Lasse
Svante skrev:En inspelning från 1957, utgiven på CD 1987:
http://user.faktiskt.io/svante/Lucy_Ann ... he_Sun.gif
paa skrev:Svante skrev:En inspelning från 1957, utgiven på CD 1987:
http://user.faktiskt.io/svante/Lucy_Ann ... he_Sun.gif
Det tråkiga med den skivan är att hon sjunger i klass med Titti Sjöblom. Dvs mil ifrån vad Alice Babs presterade, och då faller anledningen att köpa skivan trots ljudkvaliten, tycker jag.
Pekka har kommit med (musikaliskt) bättre tips förut.
PekkaJohansson skrev:Så här ser det ut:
Med vänlig hälsning
Pekka
KarlXII skrev:Hur får man tag på programmet?
Är det gratis?
Svante skrev:Man skulle kunna rita medelvärdet, men då syntes inte klippning ute vid +/-1 lika tydligt.
E skrev:Det är alltså bara för positiva signaler som AD-omvandlaren i det här
fallet är väsentligt förstörande?
E skrev:Det ser ju rätt illa ut för ett otränat öga, men hur korrelerar det med
hur det låter?
E skrev:Svante skrev:Man skulle kunna rita medelvärdet, men då syntes inte klippning ute vid +/-1 lika tydligt.
Knepigt. Hur pass otydligt blev det, menar du?
E skrev:
Det vore väldigt intressant om du kunde göra en analys av just det här
stycket (antar att Pekka får sända dig det) med ett medelvärdes-
uppritat histogram (eller någon version med färgskalade intervall som
du också hade testat).
Fast det kanske är komplicerat?
Men – det skulle kanske göra det lättare att förstå!
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: AndersD och 39 gäster