philip skrev:gnypp45 skrev: Om jag förstår det rätt anser du att det inte finns någon korrelation av vad man ser i MasVis och vad man hör? Det är ju någonting som går att undersöka. Hitta motexempel etc. Har du några spår som du tycker låter bra, men som ser ut som klippta (bajs-)korvar i MasVis så vore det intressant. Du har säkert massvis med uppslag. Alltid lär man sig något på det.
den här har varit uppe förr
http://open.spotify.com/track/5F70RfQIV1Uv59J4p54fDtmixat av Dan Lissvik i NS10or och mastrad av mig, en bajskorv utseendemässigt men finfint ljud.
Men om man tycker det eller inte är subjektivt, änna min poäng.

Detta är en ripp från Spotify, så den är inte exakt rättvisande, men du får gärna lägga upp motsvarande graf av en CD-ripp.
Håller med om att den låter bra, men inte om att den mäter dåligt.
-Om vi tittar på "korvarna" så ser de inte alls komprimerade ut, utan det ser ganska bra ut.
-Den inzoomade grafen tyder inte på klippning i den del som programmet valde som den starkate delen.
-Spektrum är snällt fallande, det följer -6dB/oktavlinjen ganska bra utan överbetoning av diskanten. Det finns inte mycket under 50 Hz, men det beror på instrumentsättningen och inte på mastringen.
-Allpassgrafen visar på en ganska hög toppfaktor på ~17 dB, som blir lite högre av allpassning. Förmodligen har den starkaste tioppen limiterats en aning, men eftersom toppfaktorn är så hög i grunden så gör det inte så mycket.
-Histogrammet har fina raka flanker, som det brukar ha på välljudande skivor. Ingen klipptopp eller abrupt slut vid vid +/-1. Bra!
-Nivågrafen visar på stor dynamik, cirklarna ligger som en korv ända ner till -20 dB toppvärde, Ganska, men inte jättemånga ligger högst uppe i taket, vilket indikerar en mild limitering.
-Nedersta grafen visar att den kortsiktiga toppfaktorn varierar en hel del och man ser INTE en minskning där låten är stark. Detta tyder på att man inte har tvingats limitera ner toppfaktorn när det ska vara starkt.
Så, vi är överens om att det låter bra, och MasVis-analysen stämmer med det.
Har du något exempel som du tycker låter bra som MasVis visar att det låter illa? Det behöver inte vara ur din egen produktion.
[img]http://user.faktiskt.io/svante/Philips_mastring__från_Spotify.gif[/img]
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.