Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 22:43

phloam skrev:Vad är det i Robyn-remixen (The Girl and the robot), som länkades till, som inte kan tänkas vara (del av) ett artistiskt uttryck? Förklara för en ful-lyssnare.

Jag hör iaf inga direkta fel såsom dropouts, brus, hack, obalans L/R...? :)

Du har inte enda kommentar till inlägget jag tog mig tid att skriva till dig? Det vore vänligt om du åtminstonde kunde kommentera det lite.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=944285#944285

Förövrigt kan väl dropouts, brus, hack eller vad som helst vara del av ett artistiskt uttryck?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 22:45

phloam skrev:Vad är det i Robyn-remixen (The Girl and the robot), som länkades till, som inte kan tänkas vara (del av) ett artistiskt uttryck? Förklara för en ful-lyssnare.

Pumpning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 22:58

gnypp45 skrev: Om jag förstår det rätt anser du att det inte finns någon korrelation av vad man ser i MasVis och vad man hör? Det är ju någonting som går att undersöka. Hitta motexempel etc. Har du några spår som du tycker låter bra, men som ser ut som klippta (bajs-)korvar i MasVis så vore det intressant. Du har säkert massvis med uppslag. Alltid lär man sig något på det.

den här har varit uppe förr http://open.spotify.com/track/5F70RfQIV1Uv59J4p54fDt

mixat av Dan Lissvik i NS10or och mastrad av mig, en bajskorv utseendemässigt men finfint ljud.

Men om man tycker det eller inte är subjektivt, änna min poäng. :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 23:03

philip skrev:Men om man tycker det eller inte är subjektivt, änna min poäng. :P

Klockrent! Det har du rätt i. Varken du eler Dan gör ju nått annat än det ni gillar. Om någon annan gillar det så fine - om inte fuck them!

Vad tycker du om innehållet i det här inlägget?

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 23:09

MagnusÖstberg skrev:Du har inte enda kommentar till inlägget jag tog mig tid att skriva till dig? Det vore vänligt om du åtminstonde kunde kommentera det lite.

Du skrev 11 frågor plus text i bästa IÖstil, så kan du lugna ner dig lite? Eller vill du att jag ska svara med en oneliner? Jag är lite stressad nu.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-13 23:09

Nja, om nu Robyn är med i hela processen och vill att det skall låta så här så ser jag det mera som gammalmodigt att försöka "rätta" till hennes konstnärliga verk. Om man inte uppfattar det som konstnärligt i tillräcklig omfattning så beror det väl helt enkelt på att man inte gillar henne som artist. Eller är det så att artisten blir plötsligt köpvärd om man får 6 dB till dynamik ytterligare?
Eller ?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 23:21

philip skrev:
Svante skrev:
philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Snälla...

Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?

Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?

Fast jag har aldrig kallat dig fascist så sluta hitta på.

men Svante, du måste väl själv se parallellerna mellan mellankrigstidens mätande av folks skallben och näsor och ditt mätande av ljud?

Båda metoderna är lika ovetenskapliga och så subjektiva att de inte betyder någonting förutom att de förnedrar testobjektet. :)

Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara men att du som intellektuell och till råga på allt lärare håller på med dyligt är beklämmande.

Men, det är inte det som tråden handlar om. :roll:

Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.

??? Det står ju där. Vad menar du annars med "göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare"?

Jag mäter inte på artisternas skallben. Jag mäter på processningen som har skett av deras av deras konstverk, efter slutmix. Robyn får ha sitt skallben i fred och jag önskar att hennes låtar fick vara det också. Jag granskar vad som egentligen händer med våra favvolåtar innan vi får en chans att köpa dem.

Jag kallar det konsumentkraft. Vi som konsumenter av sönderkomprimerad dynga har fått nog. Och när vi protesterar darrar små små rädda mastringstekniker i knäna och skriker som små grisar när de blir rädda att någon ska ta ifrån dem deras födkrok. De som har levt på myten att alla skivor måste mastras för att marknaden/bilradion/mobiltelefonen kräver det.

Observera att jag inte har kallat just Philip för vare sig gris eller liten rädd masteringstekniker. Men visst är det lätt att göra den kopplingen när man skriver så? Ovanstående är alltså en illustration av en argumentationsteknik som jag ogillar, som inte ska tas alltför bokstavligt.

Lägg ner den tekniken, det blir bara otrevligt.

Kan du inte tala om på vilket sätt du menar att programmet visar fel i stället? Du har ju programmet, så du kan väl lägga upp ett exempel där det visar fel? Det räcker med en länk till Spotify med ett välljudande exempel som programmet tolkar som oljudande.

Så kan vi ta diskussionen därifrån i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 23:24

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har inte enda kommentar till inlägget jag tog mig tid att skriva till dig? Det vore vänligt om du åtminstonde kunde kommentera det lite.

Du skrev 11 frågor plus text i bästa IÖstil, så kan du lugna ner dig lite? Eller vill du att jag ska svara med en oneliner? Jag är lite stressad nu.
:D

Sorry, var bara rädd att hela inlägget försvann i mediastormen. Jag kan vänta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 23:24

MagnusÖstberg skrev:

Klockrent! Det har du rätt i. Varken du eler Dan gör ju nått annat än det ni gillar. Om någon annan gillar det så fine - om inte fuck them!

jag tycker du har helt rätt.

Men jag kan inte lägga ut texten mer, det blir för mycket. en bok, minst.

Det stora problemet med forum, när man väl har något vettigt att säga så måste man grundlägga med allt man vet å även om det kanske inte är så mycket så är det för mycket för detta format.

ang fuck them, vet inte om du är ironisk eller inte men låt oss anta att du inte är det. Så är det faktiskt inte fuck off utan Victoria bestämmer. Vi försöker bara genomföra hennes visioner.

Kom på att jag jobbat med en remix av Robyn, finns här:

http://www.myspace.com/elperrodelmar

Rakamonie remix.

Det här är dåligt ljud: spotify:track:7MKdFrxvSnpOt6snGBAiTq

dålig mix och master. Om någon har låten som wav eller FLAC så kör den gärna i masvis :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-13 23:31

Harryup skrev:Eller är det så att artisten blir plötsligt köpvärd om man får 6 dB till dynamik ytterligare?
Eller ?

Avser du dBV eller dBW...?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 23:31

philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

jag tycker du har helt rätt.

Tack, det gör mig jäkligt glad!

philip skrev:Men jag kan inte lägga ut texten mer, det blir för mycket. en bok, minst.

Det stora problemet med forum, när man väl har något vettigt att säga så måste man grundlägga med allt man vet å även om det kanske inte är så mycket så är det för mycket för detta format.

Jag tror dig :)

philip skrev:ang fuck them, vet inte om du är ironisk eller inte men låt oss anta att du inte är det. Så är det faktiskt inte fuck off utan Victoria bestämmer. Vi försöker bara genomföra hennes visioner.

Lite tillspetsat, men poängen är att man skall göra det man tror på. Det blir bäst så. Visst, det finns de som inte gillar det, men det får man ta.

philip skrev:Kom på att jag jobbat med en remix av Robyn, finns här:

Rakamonie remix.

Skall genast lyssna. Jag har varit ett stort fan av Robyn sedan man man såg henne första gången och i mina ögon har hon bara växt sedan dess. Att se henne live är något som alla borde göra. Det är obeskrivbart hur snyggt hon hanterar scenen och publiken - och anpassar sig. Inte en konsert är likadan. Inte en låt tolkas på samma sätt konsert till konsert. Inlevelse.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-03-13 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-13 23:34

philip skrev:
den här har varit uppe förr http://open.spotify.com/track/5F70RfQIV1Uv59J4p54fDt

mixat av Dan Lissvik i NS10or och mastrad av mig, en bajskorv utseendemässigt men finfint ljud.

J*vla skön låt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 23:35

Kan du inte tala om på vilket sätt du menar att programmet visar fel i stället? Du har ju programmet, så du kan väl lägga upp ett exempel där det visar fel? Det räcker med en länk till Spotify med ett välljudande exempel som programmet tolkar som oljudande.

Så kan vi ta diskussionen därifrån i stället.

har jag redan gjort till dig för flera månader sedan. Kommer du ihåg?

här är en till: http://open.spotify.com/track/7grALmLnDSwbtaJ8TjsbaI

nu har jag gett tre exempel,

taken by trees (bra ljud trots korvutseende)
el perro del mar (dåligt ljud trots mindre korvutseende)
Uran (extremkorv, ej komprimerad eller limiterad i mastringen)
Senast redigerad av philip 2010-03-13 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 23:40

Svante skrev:. Jag mäter på processningen som har skett av deras av deras konstverk, efter slutmix.

det där kan du aldrig bevisa, bara rena spekuationer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 23:43

philip skrev:
gnypp45 skrev: Om jag förstår det rätt anser du att det inte finns någon korrelation av vad man ser i MasVis och vad man hör? Det är ju någonting som går att undersöka. Hitta motexempel etc. Har du några spår som du tycker låter bra, men som ser ut som klippta (bajs-)korvar i MasVis så vore det intressant. Du har säkert massvis med uppslag. Alltid lär man sig något på det.

Detta är en ripp från Spotify, så den är inte exakt rättvisande, men du får gärna lägga upp motsvarande graf av en CD-ripp.

Håller med om att den låter bra, men inte om att den mäter dåligt.

-Om vi tittar på "korvarna" så ser de inte alls komprimerade ut, utan det ser ganska bra ut.

-Den inzoomade grafen tyder inte på klippning i den del som programmet valde som den starkate delen.

-Spektrum är snällt fallande, det följer -6dB/oktavlinjen ganska bra utan överbetoning av diskanten. Det finns inte mycket under 50 Hz, men det beror på instrumentsättningen och inte på mastringen.

-Allpassgrafen visar på en ganska hög toppfaktor på ~17 dB, som blir lite högre av allpassning. Förmodligen har den starkaste tioppen limiterats en aning, men eftersom toppfaktorn är så hög i grunden så gör det inte så mycket.

-Histogrammet har fina raka flanker, som det brukar ha på välljudande skivor. Ingen klipptopp eller abrupt slut vid vid +/-1. Bra!

-Nivågrafen visar på stor dynamik, cirklarna ligger som en korv ända ner till -20 dB toppvärde, Ganska, men inte jättemånga ligger högst uppe i taket, vilket indikerar en mild limitering.

-Nedersta grafen visar att den kortsiktiga toppfaktorn varierar en hel del och man ser INTE en minskning där låten är stark. Detta tyder på att man inte har tvingats limitera ner toppfaktorn när det ska vara starkt.

Så, vi är överens om att det låter bra, och MasVis-analysen stämmer med det.
Har du något exempel som du tycker låter bra som MasVis visar att det låter illa? Det behöver inte vara ur din egen produktion.

[img]http://user.faktiskt.io/svante/Philips_mastring__från_Spotify.gif[/img]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-13 23:43

Harryup skrev:Eller är det så att artisten blir plötsligt köpvärd om man får 6 dB till dynamik ytterligare?
Eller ?

mvh/Harryup

Bra musik överlever nästan alltid även dålig ljudkvalitet, men god ljudkvalitet är ändå alltid önskvärt. Jag brukar föra fram Madonnas album "American life" som ett exempel på där riktigt dåligt ljud faktiskt står i vägen för den goda musiken.

Jag har nu lyssnat och sedan tittat på mina två utgåvor av Robyns "Keep this fire burning" från 2002. På samlingen "Världens hetaste kvinnliga artister" har spåret nästan 1,5 dB större toppfaktor än på albumet "Don't stop the music". Båda versionerna är ganska hoptryckta (toppvärde 12,54 resp 11,13 dB för vänster kanal), men den förra versionen är tveklöst roligare. Låten hade varit ännu roligare att höra i en högdynamisk utgåva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-03-13 23:47, redigerad totalt 3 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 23:44

philip skrev: ...Kom på att jag jobbat med en remix av Robyn, finns här:

Rakamonie remix...

Jösses, jag tycker låten har vissa likheter med en blandning av en väldigt långsam version av All along the Watchtower och en annan låt jag känner igen men inte kan placera. Hmm.

Ljudet kan jag inte bedöma i mina datorhögtalare men det låter musikaliskt och fint :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 23:52

Så, vi är överens om att det låter bra, och MasVis-analysen stämmer med det.

Herregud va bra, då kan vi väl komma överens om att det inte behövs någon standard för mixning och mastering?

det blir ju bra ändå. :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-13 23:54

? :oops:

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-13 23:59

philip skrev:Så, vi är överens om att det låter bra, och MasVis-analysen stämmer med det.

Herregud va bra, då kan vi väl komma överens om att det inte behövs någon standard för mixning och mastering?

Men... var kom denna slutsats ifrån?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 00:00

Om det där är hennes artistiska uttryck så har jag inget till övers för det, det låter dynga. Visst, jag tillhör inte hennes målgrupp...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-14 00:01

PekkaJohansson skrev:
Eller ?

mvh/Harryup

Bra musik överlever nästan alltid även dålig ljudkvalitet, men god ljudkvalitet är ändå alltid önskvärt. Jag brukar föra fram Madonnas album "American life" som ett exempel på där riktigt dåligt ljud faktiskt står i vägen för den goda musiken.

Jag har nu lyssnat och sedan tittat på mina två utgåvor av Robyns "Keep this fire burning" från 2002. På samlingen "Världens hetaste kvinnliga artister" har spåret nästan 1,5 dB större toppfaktor än på albumet "Don't stop the music". Båda versionerna är ganska hoptryckta (toppvärde 12,54 resp 11,13 dB för vänster kanal), men den förra versionen är tveklöst roligare. Låten hade varit ännu roligare att höra i en högdynamisk utgåva.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej Pekka, det är lurigare än så, om man ska upp på sådana nivåer så måste man nästan undantagslöst leta reda på headroom någon annan stans. tyvärr är det ofta basen som ryker även om diskanten ofta också får sig en törn.

Så, problemet med dåligt ljud är så mycket större än dynamikreducering.

Ang Madonna så har väl inga av hennes skivor låtit så kul. Ofta en parafras av veckans smak, tyvärr ofta skumt genomfört och draget för långt.

Skulle tro att hon var ute efter ett franskt sound liknande http://open.spotify.com/track/0ifGBolhpRA66kWiGwXblY

ingen dålig mastering här inte. det är ett sound.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-14 00:03

Laila skrev:? :oops:

nä jag vet inte riktigt heller vad jag menade med det, börjar bli trött nu, nu ska jag på klubb och dansa mig pigg.

Jag tror jag menade att det låter ju bra! trots mastring och NS10or, något som knappast är möjligt om man följer ett flertal faktiskttrådar.

Är det långsökt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 00:08

Jag tycker det finns många exempel på bra och dåliga mastringsarbeten. Det är ju framför allt de dåliga som jag önskar fanns bättre. Det är många skivor som jag vet skulle kunna vara med mycket bättre ljud. Ibland hittar jag en bättre utgåva och då är det roligt. Det är väl för att kunna stimulera till en utveckling där de dåliga går mot bra som jag tycker det är en fördel med att Svantes program finns till hands. Sedan undrar jag om det inte är så att ju mer nagel i ögat programmet är, desto bättre är det ju även ur Svantes synvinkel. Det betyder att ju mer stryk programmet får desto större impakt har programmet uppnått. Om programmet skulle förbli anonymt och endast de närmast sörjande skulle ropa hurra, så undrar jag om inte Svante skulle känna att det var inte så lyckat som tänkt. Men om det är till för att röra om i grytan, så tror jag Flint kan svara på om det är möjligt att röra om i grytan utan uppståndelse 8) :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-14 00:10

philip skrev:Så, vi är överens om att det låter bra, och MasVis-analysen stämmer med det.

På vilket sätt talar detta mot Svantes program. Du är raljant och skeptisk om MasVis förmåga att korrelera vad som syns med vad som hörs. Okej, tänker man, du har säkert en hel massa på fötterna.

Du blir tillfrågad om hjälp att hitta spår som ser sopiga ut i MasVis, men trots det låter bra. Du hittar ett spår visserligen är välljudande, men även ser jättefräscht ut i MasVis. Hur talar det mot träffsäkerheten i MasVis???
Senast redigerad av gnypp45 2010-03-14 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-14 00:12

Jag tror inte någon här säger emot dig philip i frågan om att mastring är till för att skapa ett sound, frågan om detta just nu rådande ideal av väldigt likriktat sound, kan räknas som bra ljud och eftersom det av många artister finns många utgåvor just med många olika sound, så är masvis till stor hjälp för oss som gillar det dynamiska soundet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 00:14

Ja, fast det blir ju inte det...

Den här masteringen (nedan) är gjord av någon som antagligen är hyfsat välbetald. Den låter apa, och MasVis visar det.

Det fina med det är att den som inte riktigt vågar tro att det låter illa eller att det är nåt fel på den egna anläggningen faktiskt kan förstå att det är skivans fel att det låter som det gör. Det är inte så att inspelningen "provocerar fram" dåligt ljud i anläggningen, det är inspelningen som är dålig. Folk behöver lära sig att inte ens stora artister begriper att anlita tekniker som gör ett bra jobb.

Eller tycker du kanske att det låter bra om låten?
http://open.spotify.com/track/20UqdgmfClVZOU329scvru

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-14 00:20

Alexi skrev:Jag tror inte någon här säger emot dig philip i frågan om att mastring är till för att skapa ett sound, ...

??? nu blir, i alla fallen jag, allt mer förvillad.... :roll: :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 00:25

_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?

Detta vill jag se en källa på. Jag vill hävda det är ett påhitt. Vi ser snarare tvärtom, inom filmens värld där mer dynamiska ljudspår höjs till skyarna.

_Fredrik_ skrev:Jag tror de flesta artisterna skulle föredra lite mer dynamik, men när någon (med rätta) påpekar att dom kommer att ratas på vissa radiostationer så skiter nog artisterna i dynamiken eftersom det redan är svårt att tjäna lite stålar på musik.

Ja, att göra en bra kvalité för dom som är villiga att betala är ju dumt, bättre att göra kass kvalité för radio, som själva redan förstör ljudet (så varför ens göra något) till dom som inte vill betala.
Inte undra på att musikbranschen tappar så mycket kunder med så "smarta" personer i styrande poster.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 00:27

JTarnstrom skrev:Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

Själv anser jag det inte stämmer alls. Oavsett bil eller boombox så låter inte den dynamiskt slaktade versionen bättre. Jag har inte upplevt det alls. Bra ljud letar sig genom dom flesta apparatfel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi