Vem litar Du på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När det är dags att köpa nån ny grej, vem/vilka litar Du på mest?

Säljare i butik
3
4%
Hifi-press
4
5%
Internetforum
25
34%
LTS
41
55%
Annonser
1
1%

Antal röster : 74

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-25 12:24

rhenrics skrev:Förstår inte varför Hifipress verkar vara så underförstått opålitliga? Jag har haft stor nytta av t ex stereophile, Hifichoice, soundstage mfl internetsajter och upplever dem som mycket seriösa. Och varför skulle LTS i kontrast vara så otroligt pålitliga, med vad jag förstått en direkt koppling till en känd (i Sverige iaf) högtalartillverkare :?:

Därför att HiFi-tidiningarna är extremt inkonsekventa i sina bedömningar. Ena numret får en till förstärkare förklädd distbox betyget "bland det bästa som gjorts", nästa nummer får en produkt av samma typ, men tekniskt fin, betyget "bland det bästa som gjorts". Hur fan ska dom ha det? Och deras snömos till beskrivningar av ljudet var i alla fall på den tiden jag köpte sånna tidningar bara blaj. Fast jag insåg det inte då. Nu undrar jag hur *** jag kunde vara så dum att jag betalatde så mycket för skräpet.

LTS är extremt konsekventa. Har produkten inverkan på signalen får man veta det. Dessutom vilken typ av inverkan det är. Ganska enkelt för mig som konsument då att veta om produkten passar mig.

I slutändan tillkommer dock saker som ekonomi, funktioner och utseende som bestämmer vad jag köper, och då är det nog jag själv som är bäst skickad att bedömma vad som är bra eller dåligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 12:32

Som flera varit inne på är det "mig själv" som gäller.

Sen gäller det att skaffa sig kött på benen är här finns måååånga olika input. Tycker egentligen inte om denhär tråden då den närmar sig Aftonbladet "Vi har listan". Verkligheten är aldrig så enkel som Aftonbladet visar. Aldrig! Tviföretusiken! :roll:

Jag använder LTS, hifitidningar, användare (dvs audioreview, audiogoon, våra svenska fora), säljare, butiker och självklart även ASO.

Dock verkar det vara roligare att tycka något extremt. Att verkligen "ta ställning" och helst då "mot något". Mer diskussion.
Trist tycker jag. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 12:56

Max_Headroom skrev:
Därför att HiFi-tidiningarna är extremt inkonsekventa i sina bedömningar. Ena numret får en till förstärkare förklädd distbox betyget "bland det bästa som gjorts", nästa nummer får en produkt av samma typ, men tekniskt fin, betyget "bland det bästa som gjorts". Hur fan ska dom ha det? Och deras snömos till beskrivningar av ljudet var i alla fall på den tiden jag köpte sånna tidningar bara blaj. Fast jag insåg det inte då. Nu undrar jag hur *** jag kunde vara så dum att jag betalatde så mycket för skräpet.

LTS är extremt konsekventa. Har produkten inverkan på signalen får man veta det. Dessutom vilken typ av inverkan det är. Ganska enkelt för mig som konsument då att veta om produkten passar mig.

I slutändan tillkommer dock saker som ekonomi, funktioner och utseende som bestämmer vad jag köper, och då är det nog jag själv som är bäst skickad att bedömma vad som är bra eller dåligt.

Känner inte riktigt igen din beskrivning. T ex Stereophile brukar lägga betoningen på rigorösa mätningar av apparaturen och inte så mycket på flummiga beskrivningar. Men visst, vissa tidningar är ju rätt värdelösa, tänker främst på Ljud och Bild. Övriga svenska tidningar har jag dock ingen erfarenhet av.
Vad gäller LTS, jo de är konsekventa med att betona att det de rekommenderar är det som är bäst, t ex att inos högtalare är de bästa som finns bla bla. Blir lite tröttsamt i längden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-25 12:59

rhenrics skrev:Vad gäller LTS, jo de är konsekventa med att betona att det de rekommenderar är det som är bäst, t ex att inos högtalare är de bästa som finns bla bla. Blir lite tröttsamt i längden.

Det får du gärna visa upp något exempel på om du kan. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-25 13:00

rhenrics skrev:Vad gäller LTS, jo de är konsekventa med att betona att det de rekommenderar är det som är bäst, t ex att inos högtalare är de bästa som finns bla bla. Blir lite tröttsamt i längden.

Jag kan inte påminna mig ett enda tillfälle då LTS rekomenderat INOs högtalare. I dom MoLtar som jag har så har dom bara nämnts en gång, på insändarplats då det var en medlem som hade en fråga om dom.
LTS har tagit fram egna högtalare som medlemar och andra kan köpa hos t.ex. HiFikit.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 13:03

8O Så vitt jag vet har LTS aldrig rekommenderat Ino, var har du fått det ifrån?
Ta själv och kolla:

[url]http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html#Högtalare[/url]

Ej heller har jag någonstans eller någongång hört LTS påstå att deras rekommendationer är bäst. Du skall inte tro på så många rykten - ta reda på saker och ting själv så blir det nog bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-25 13:07

OJ, ingen lätt fråga. Helst litar jag på mig själv. Viss hifipress tycker jag går att lita på ibland. Speciellt om tillräckligt många tidningar får samma lyssningsintryck om en produkt...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 13:22

Nattlorden skrev:8O Så vitt jag vet har LTS aldrig rekommenderat Ino, var har du fått det ifrån?
Ta själv och kolla:

[url]http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html#Högtalare[/url]

Ok, jag var lite otydlig där. Eftersom jag sätter likhetstecken mellan Ino och LTS, och Ino själv hävdar att hans högtalare är de bästa som finns så drog jag slutsatsen att detta även är LTS (måhända outtalade) åsikt.

Nattlorden skrev:Ej heller har jag någonstans eller någongång hört LTS påstå att deras rekommendationer är bäst. Du skall inte tro på så många rykten - ta reda på saker och ting själv så blir det nog bättre.

På sidan du nyss länkade till kan man bl a läsa följande "..som vi anser tillhöra de bästa inom sina respektive områden".
Jag har aldrig läst i någon Hifitidning att de utan omsvep påstår att deras rekommendationer skulle vara de bästa som finns att tillgå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 13:30

rhenrics skrev:Ok, jag var lite otydlig där. Eftersom jag sätter likhetstecken mellan Ino och LTS, och Ino själv hävdar att hans högtalare är de bästa som finns så drog jag slutsatsen att detta även är LTS (måhända outtalade) åsikt.

Ja... men vad du personligen sätter likhetstecken mellan kanske du skall vara försiktig med att nyttja som bas för uttalande... Det vore ju inte rättvist för Felix om du uttalade dig om deras ketchup beroende på att du brukar sätta likhetstecken med Röda toyotor och skulle ha fått motorhaveri på en sådan... :wink:

På sidan du nyss länkade till kan man bl a läsa följande "..som vi anser tillhöra de bästa inom sina respektive områden".
Jag har aldrig läst i någon Hifitidning att de utan omsvep påstår att deras rekommendationer skulle vara de bästa som finns att tillgå.

Notera "anser" och "tillhöra" samt "respektive områden". Sedan när skulle det betyda att de är "de bästa som finns att tillgå" ?

Du har nog lite bråttom, tror jag...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 13:47

Nattlorden skrev:
Ja... men vad du personligen sätter likhetstecken mellan kanske du skall vara försiktig med att nyttja som bas för uttalande... Det vore ju inte rättvist för Felix om du uttalade dig om deras ketchup beroende på att du brukar sätta likhetstecken med Röda toyotor och skulle ha fått motorhaveri på en sådan... :wink:

Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin :wink:

Nattlorden skrev:Notera "anser" och "tillhöra" samt "respektive områden". Sedan när skulle det betyda att de är "de bästa som finns att tillgå" ?

Öhhh..ja? jag är nog inte med på dina semantiska insinuationer. skulle "anse" vara en mildare form av att tycka något? Om jag anser att något tillhör det bästa i världen inom ett visst område, på vilket sätt förminskas mina påståenden därom av att jag uttrycker mig på så vis :?: :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 13:55

rhenrics skrev:Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin :wink:

Snarare är väl kopplingen en nackdel... (efters)om LTS undviker att testa Ino just för att kopplingen finns så kan man ju faktiskt missa något.

Öhhh..ja? jag är nog inte med på dina semantiska insinuationer. skulle "anse" vara en mildare form av att tycka något? Om jag anser att något tillhör det bästa i världen inom ett visst område, på vilket sätt förminskas mina påståenden därom av att jag uttrycker mig på så vis :?: :roll:

"Anse" pekar ju ut att det är en åsikt, inte ett konstaterande av ett faktum.

Du får anse/tycka precis vad du vill och det är ingen som kan säga något om det. (Möjligtvis tycka att du tycker fel ;-) ) Påstår du att samma sak är sant så kommer du att stöta på patrull direkt.

Är det inte ganska elementärt? 8O

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-25 13:57

rhenrics skrev:Nej, men kopllingen mellan LTS och Ino är å andra sidan inte lika hårfin :wink:

Finns det kopplingar mellan Ino och LTS? Är det inte mellan IÖ och LTS du menar? Det finns ju inga automatiska kopplingar mellan min arbetsplats och mitt bandylag bara för att jag råkar vara "deltagare" hos båda...

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-25 14:05

Finns det kopplingar mellan Ino och LTS? Är det inte mellan IÖ och LTS du menar? Det finns ju inga automatiska kopplingar mellan min arbetsplats och mitt bandylag bara för att jag råkar vara "deltagare" hos båda...

Ja den liknelser är ju applicerbar....

Go Boltic Go..!

// Jonas

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-25 14:07

Sanoj skrev:Ja den liknelser är ju applicerbar....

Tack, jag är ganska nöjd själv faktiskt! :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 14:14

Nattlorden skrev:
"Anse" pekar ju ut att det är en åsikt, inte ett konstaterande av ett faktum.

Du får anse/tycka precis vad du vill och det är ingen som kan säga något om det. (Möjligtvis tycka att du tycker fel ;-) ) Påstår du att samma sak är sant så kommer du att stöta på patrull direkt.

Nej, men ett konstaterande av att jag kommit fram till en viss slutsats som jag håller för sann. I allt väsentligt är det då även ett påstående om sanningshalten i det faktumet, om inget annat anges.

Nattlorden skrev:
ta reda på saker och ting själv så blir det nog bättre.

Är det inte ganska elementärt? 8O

Skippa kommentarerna, ok? De bidrar inte till diskussionen, annat än att skapa dålig stämning.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 14:19

Sanoj skrev:

Ja den liknelser är ju applicerbar....
Go Boltic Go..!// Jonas
Detta är en svår sits, tråkig och jobbig position! :wink:

Jag menar - Ingvar kan ju tack vare INO bidraga till det som är LTS och LTS kan säkert hjälpa INO. Det är ömsesidigt.

Ingvar är INO och Ingvar är chefsideolog för LTS. Klart att INO's produkter per definition är rekommenderade av LTS. Kanske inte uttryckligen i rekommenderat listan, men per definition ger väll chefsideologen ett tänk till LTS, ett tänk som dessutom går igenom i chefsideologens egna produkter?!!

Jag känner igen argumentationen lite från min tid på HF. DIY avdelningen var min och allt var lugnt och fint. Jag bidrog med HFLS-1 och rätt var det var så var jag skyldig till att mjölka pengar ur DIY'arna.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 14:24

__10 skrev:

Beror väl på hur hög befattning du har på din arbetsplats. Om du t ex är grundare och ensam ägare till din arbetsplats torde kopplingen er emellan vara ganska stark. Har du dessutom en ordförandepost i en hobbyförening som verkar inom samma bransch som den du jobbar inom är väl jävsituationen ganska uppenbar?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-25 14:34

EngelholmAudio skrev:Ingvar är INO och Ingvar är chefsideolog för LTS. Klart att INO's produkter per definition är rekommenderade av LTS. Kanske inte uttryckligen i rekommenderat listan, men per definition ger väll chefsideologen ett tänk till LTS, ett tänk som dessutom går igenom i chefsideologens egna produkter?!!

Så på samma sätt rekommenderar LTS att man ska gå klädd i udda byxor och dricka PT o dyl, eller? Bör man inte skilja på företaget och människan bakom?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-25 14:35

rhenrics skrev:Beror väl på hur hög befattning du har på din arbetsplats. Om du t ex är grundare och ensam ägare till din arbetsplats torde kopplingen er emellan vara ganska stark. Har du dessutom en ordförandepost i en hobbyförening som verkar inom samma bransch som den du jobbar inom är väl jävsituationen ganska uppenbar?

Jag håller inte med. Du får väl göra skillnad mellan ett företag och människan bakom det?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-25 14:36

Ranefjord skrev:HiFi-press, utan tvekan. Stereophile och HiFi+! De har lyssnat på (och har möjligheten att lyssa på) betydligt fler produkter än den stora majoriteten av oss här, samt är de någorlunda objektiva. ...och de har förmågan att beskriva upplevelserna i ord. Prenumererar inte själv, men tjuvläser alltid hos kompisar 8).

...speciellt stereophile. Den tidningen har något för alla.

Och det är just därför vi älskar dig Ranis! (starkt uttryck för känslan, men jag hoppas du inte misstolkar det :P)
admin

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 14:42

__10 skrev:
EngelholmAudio skrev:Ingvar är INO och Ingvar är chefsideolog för LTS. Klart att INO's produkter per definition är rekommenderade av LTS. Kanske inte uttryckligen i rekommenderat listan, men per definition ger väll chefsideologen ett tänk till LTS, ett tänk som dessutom går igenom i chefsideologens egna produkter?!!

Så på samma sätt rekommenderar LTS att man ska gå klädd i udda byxor och dricka PT o dyl, eller? Bör man inte skilja på företaget och människan bakom?
Nej absolut inte. LTS har inte byxors möster eller groggsort på sin agenda (officiellt iaf :lol: ) så där är det ingen fara.

Vad man har för scenkläder spelar ju mer roll i det att man skall få uppämärksamhet, känna sig trygg, tycka det är snyggt. Tycker jag verkligen inte att vi skall blanda in.
Bra du frågar! 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 14:48

__10 skrev:Jag håller inte med. Du får väl göra skillnad mellan ett företag och människan bakom det?

Nä det gör jag inte. Inte i detta fall 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 14:51

rhenrics skrev:Skippa kommentarerna, ok? De bidrar inte till diskussionen, annat än att skapa dålig stämning.

Okej, skall försöka undvika att bli förvånad. Ursäkta.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-25 15:51

Jag litar också på Hotspur. :D . ENligt röstmodellen valde jag därför internetforum.

Det finns vissa som man alltid vet var man har. Därför röstar jag inte på mig själv :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 17:23

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Margaux skrev:Jag misstror inte säljare men problemet är att säljare bara rekommenderar just det han har. :?

Jo kanske. Men man kan se det från andra sidan också. Varför säljer han just de grejorna han har?

Ja, det kan man ju inte veta, just därför så... kan man inte lita på honom.

Bill50x skrev:Om då handlaren hellre säljer högtalaren Si för den är snyggare, mindre och lättare att sälja, tja..... Är han mindre trovärdig då?

Ja.

(skrivet med viss risk för upprepning av en tidigare debatt, Bill, men det är inte det jag är ute efter :wink: )

Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-25 17:27

Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
Man kan ju fråga och se vad man får för svar. Tycker man svaret är vettigt och kan relatera till det så har man ju något riktigt att bygga sin bedömning på. Att just en hifihandlare är mer förutsägbar ser jag inte som något speciellt positivt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 17:57

Martin skrev:
Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
Man kan ju fråga och se vad man får för svar. Tycker man svaret är vettigt och kan relatera till det så har man ju något riktigt att bygga sin bedömning på. Att just en hifihandlare är mer förutsägbar ser jag inte som något speciellt positivt i sammanhanget.

Jag tycker förutsägbarhet är positivt. Det ger just något att relatera till som du själv skriver.

Om en försäkringsagent påpekar vikten av en försäkring, bedömer jag det annorlunda än om en granne med nerbrunnet hus påpekar samma sak. Med rätt eller fel.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-25 18:09

Bill50x skrev:
Martin skrev:

Jag tycker förutsägbarhet är positivt. Det ger just något att relatera till som du själv skriver.

Om en försäkringsagent påpekar vikten av en försäkring, bedömer jag det annorlunda än om en granne med nerbrunnet hus påpekar samma sak. Med rätt eller fel.

/ B
Vad är det för positivt om man redan innan vet vad någon ska säga? Det gör ju varken till eller från. Jag tycker det är mer intressant med dynamik, det är lättare att lita på någon som kommer med uppenbart bra och vettiga saker att säga som man dessutom inte hört förut.

Om tex din granne påpekar vilken bra eller dålig försäkring han hade efter att hans hur har brunnit ner så tycker jag han har ganska mycket på fötterna för att säga det än någon som bara är ute efter att sälja just sin egen försäkring och tjäna pengar på det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 18:32

Martin skrev:Vad är det för positivt om man redan innan vet vad någon ska säga? Det gör ju varken till eller från. Jag tycker det är mer intressant med dynamik, det är lättare att lita på någon som kommer med uppenbart bra och vettiga saker att säga som man dessutom inte hört förut.

Om tex din granne påpekar vilken bra eller dålig försäkring han hade efter att hans hur har brunnit ner så tycker jag han har ganska mycket på fötterna för att säga det än någon som bara är ute efter att sälja just sin egen försäkring och tjäna pengar på det.

Jag skrev inte att "man redan innan vet vad någon ska säga". Jag skrev att man kan bedöma vad personen säger utifrån hans eller hennes roll i sammanhanget. Kanske var jag otydlig här, men det var så jag menade.

Och det var precis så jag menade med jämförelsen mellan agenten och grannen. Självklart värderar jag deras uttalande olika beroende på deras erfarenheter och bakgrund. Jag VET att agenten vill tjäna pengar på mig (alltså funderar jag ett extra varv innan jag ev. tecknar försäkringen). Jag VET att grannen är upprörd när huset är nerbrunnet (och därför värderar jag hans åsikter annorlunda).

När en lärare kritiserar en skola som politikern hyllar och eleven skolkar ifrån - vem ska du tro på? Självklart måste du bedöma detta beroende från vem åsikterna kommer ifrån. Men någon absolut sanning finns inte, och om det är din uppgift att omdana skolan till en bra fungerande enhet, då måste du ha en egen uppfattning om sakernas tillstånd.

Om du vet (tror dig veta) att läraren egentligen är missnöjd med lönen, politikern stolt över de bidrag han/hon gett till skolan och eleven är skoltrött - ja, då har du mycket lättare att ta rätt beslut! Detta har inget att göra med att du i förväg vet vad dom kommer att säga när du frågar dom. Bara att deras olika roller/plats i organisationen kommer att färga vad dom säger till dig.

Alltså, går jag in i en affär och vill lyssna på "en neutral högtalare" skulle jag bli MYCKET förvånad om säljaren hänvisade mig till affären på andra sidan gatan. Även om han/hon visste att jag skulle bli mer nöjd om jag så gjorde. Dom skulle naturligtvis spela på det som dom tyckte var det bästa dom kunde erbjuda. På så sätt är dom förutsägbara.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-25 19:05

Ok, då förstår jag precis vad du menar, bill50x.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi