LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-25 16:35

Jo, det är ju så....

Det som var aja baja förr är tillåtet nu

Den typen av spya som Birger levererar är mycket riktigt också tillåten här. Det hade den inte varit på "det gamla" forumet, kul att han hittat hem.

Tycker förövrigt själv att det nya gänget gör ett bättre jobb på hififorum än vad vi gjorde.

mvh

.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-25 16:46

jag personligen tycker att faktiskt.se är ett mer levande forum än hf.nu som blir alldeles för opersonligt pga all moderering?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 16:51

Haakan_W skrev:jag personligen tycker att faktiskt.se är ett mer levande forum än hf.nu som blir alldeles för opersonligt pga all moderering?
Hej,

"All moderering" stämmer inte med min bild. Tycker det modereras väldigt lite nu för tiden.

Opersonligheten kommer mest ifrån att det är ett stort forum med många medlemmar, anser jag. Medlemmar som kanske heller inte profilerar sig så hårt som görs t.ex. här där vi (!) är väldigt snabba på att minsan visa vår ståndpunkt, skriva vår åsikt eller till och med starta en ny tråd om just får åsikt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 16:51

EngelholmAudio skrev:
Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.
En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert. 8O

8)

Är det så säkert med "det förra" då? Med tanke på kvaliteten på några inlägg här kan man ju undra :-D

/ B

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 16:53

Bill50x skrev:
EngelholmAudio skrev:
Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.
En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert. 8O
8)

Är det så säkert med "det förra" då? Med tanke på kvaliteten på några inlägg här kan man ju undra :-D
/ B
Det har du iofs rätt i. På HifiForum.nu under min tid som ägare märktes att inläggen från vissa medlemmar blev lite, skall vi kalla det, annorlunda frammåt fredagskvällen. Peakade nånstans vid 23-tiden.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-25 17:00

Ja, var har X-over tagit vägen? Nå'n som vet?

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 17:38

IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).

Då tycker jag att Du Ingvar kan börja med att förklara hur Du på allvar kan föreslå (som du gör i en annan tråd) att "Svart BRUS" = DC.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-25 17:48

Troll.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-25 17:52

Robert skrev:
IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).

Då tycker jag att Du Ingvar kan börja med att förklara hur Du på allvar kan föreslå (som du gör i en annan tråd) att "Svart BRUS" = DC.

Du verkar ha lite svårt att se humorn bakom den logiken tror jag 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 18:32

Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:

Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.

Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.

Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 18:34

Men "svart brus" är väl en alldeles utmärkt beskrivning på DC?

*fan vad mörkt här är, det måste ha varit släckt länge"

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-25 18:37

Bill50x skrev:*fan vad mörkt här är, det måste ha varit släckt länge

Auhm... :roll: Är inte helt säker, men var det inte:
*fan vad mörkt här är, det kan inte ha varit tänt på länge
Men jag kan såklart minnas fel...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-25 18:39

IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:

Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.

Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.

Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.

Vh, iö

Men vad är svart brus på riktigt? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 18:44

Morello skrev:
IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:

Vh, iö

Men vad är svart brus på riktigt? :wink:

Svart brus låter lika mycket som ett svart hål lyser....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-25 18:59

Svart brus... Nja, ska vi fundera över vad de två delarna i vitt brus betyder, brus betyder att signalen är slumpmässig, och vitt säger något om signalens spektrala innehåll. Grått brus skulle i min terminologi vara samma sak som vitt men svagare. Svart brus skulle då vara ingenting, dvs ordet brus kommer att sakna betydelse.
Svart är inte frekvensen DC, utan det är frånvaro av alla frekvenser. Färgangivelsen innehåller därmed faktiskt amplitudinformation också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 19:31

Svante skrev:Svart brus... Nja, ska vi fundera över vad de två delarna i vitt brus betyder, brus betyder att signalen är slumpmässig, och vitt säger något om signalens spektrala innehåll. Grått brus skulle i min terminologi vara samma sak som vitt men svagare. Svart brus skulle då vara ingenting, dvs ordet brus kommer att sakna betydelse.
Svart är inte frekvensen DC, utan det är frånvaro av alla frekvenser. Färgangivelsen innehåller därmed faktiskt amplitudinformation också.

Varav följer att fråvaro av alla frekvenser = 0Hz
0Hz = DC. Alltså är signalen inte slumpmässig längre
Således talar vi inte längre om BRUS. 8)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-25 19:35

Vid randvillkor upphör väl en del definitioner att gälla?

Dessutom: 0Hz behöver inte alls vara DC. Det kan vara...ingenting 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 19:50

markih skrev:Vid randvillkor upphör väl en del definitioner att gälla?

Dessutom: 0Hz behöver inte alls vara DC. Det kan vara...ingenting 8)

I så fall finns ingen signal närvarande, allra minst svart brus :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-02-25 19:59

Bill:
Svart brus låter lika mycket som ett svart hål lyser....

En strålande (host) parallel!
Ett svart hål lyser inte ty dess massa (och energi) är så stor att alla ljusstrålar böjs till den grad att inget urträde kan förekomma (utom rtg strålar)
Jo, jag röstar på "Svart brus"!
Den dolda energin.
Dimitri

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-02-25 20:01

Kan man "komma" oändligt nära "svartbrus"? Kan man skönja paralleller med hifi?? Kan det bli för abstrakt för människor att tänka sig in i den situation och därmed förkasta att således skulle det kunna vara???

Undrar! :roll: Tänker! :o Existerar! 8) Mår! :D

//Lars

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 20:26

Jo, alltså, det var ju humor ju!

Men visst, den filosofiska efterdyningen är kul.

Mitt inlägg här blir att jag till att börja med vill mena, att det är ungefär lika logiskt att "svart är DC" som att "svart är tyst". Jag köper därför båda.

I varje fall så länge som man har en logaritmisk frekvensreferens.

Synvinkel 1:
Vi börjar med att utgå ifrån att amplitudinformationen är okänd (eller normerad till "1" för allt brus), under alla förutsättningar att den inte innehålls i angiven brusfärg (jag menar, ingen kallar väl ett svagt vitt brus för ett grått brus, eller?). Då kan vi sluta oss till att:
Gör man ett brus mörkare och mörkare* (okej, redan här haltar det en smula, eftersom rött inte behöver vara mörkare än blått :oops: ), ja då kommer slutpunkten att bli svart, för mörkare än svart blir det inte. Om total energin är bevarad måste det bli DC-effekten 1, men polariteten (på amplituden) blir okänd, eftersom både 1 och -1 blir 1 efter kvadrering.

*Mörkt och ljust avseende klang är ju kända begrepp.

Synvinkel 2:
Å andra sidan håller jag förstås med Svante om att det ligger en tjusning i att låta luminansen vara amplitud, även om det vita bruset då bara kan vara vitt när det är "på max" (hur mycket det nu är...).
Vi måste ha en vit-referens således, för att tillåta den svarta bruset att vara tystnad, tillexempel att vitt är 1 W. Är det svagare så blir det allt gråare.
Ett problem tillkommer dock, nämligen att "helt svart" då är mycket svartare än "helt vitt" är vitt, på en dB-skala.

Hur starkt blir det mellangråa bruset? Linjärt blir det kanske en halv (eller möjligen en kvarts) watt men logaritmisk amplitud renderar att det blir roten ur minus oändligheten (eller minus oändligheten genom två om vi är kvar i dB-världen). Vi blir helt enkelt tvingade att sätta en "helsvart"-nivå också, t ex 1/1000 av vitt. Sådana gränser sätter man förvisso i videovärlden.

Men usch så komplicerat det blir.... :cry:

Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset. 8)

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-25 20:33

Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.

Det tycker jag du gör rätt i. Kanske skulle vara bättre att ägna sig åt vad tråden handlade om...

// Jonas

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-25 20:40

Sanoj skrev:
Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.

Det tycker jag du gör rätt i. Kanske skulle vara bättre att ägna sig åt vad tråden handlade om...

// Jonas

handlar tråden om hobbymoderering?

jag tyckte att diskussion om svart brus var intressant

som nån påpekade är den logiska följden av att färgresonemanget speglar graden av frekvenspektralt innehåll att svart per definition inte längre är brus. Men låt oss definera att det är så då! Det är inte fel så länge alla förstår vad som avses. Precis som att X^0=1
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 20:44

IngOehman skrev:Vi måste ha en vit-referens således, för att tillåta den svarta bruset att vara tystnad, tillexempel att vitt är 1 W.

Vitt brus är vitt brus, alldeles oavsett uteffekten :)

Men usch så komplicerat det blir.... :cry:

Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset. 8)

TACK! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-25 20:48

Jag tycker inte alls det är svårt. Svart är svart, dvs ingen effekt, vitt är vitt, dvs full krydda och lika mycket i alla band. Grått är nåt däremellan. Sträck ut våglängdsområdet 400-800 nm på 17mm-17 meter. Låt intensitetsaxeln vara linjär.

Det enda som är krånligt är att ögat bara kan särskilja tre frekvensband (rött-grönt-blått) och att det gör att vi inte har ord för särskilt många färgblandningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-25 21:09

Egentligen förstår jag inte varför ljud betecknas i färger eftersom det är två skilda fysikaliska fenomen. Brus skulle kallas för brus med någon siffra för att beteckna hur energin är fördelat oktavmässigt. IMO.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-25 21:29

Thomas_A skrev:Egentligen förstår jag inte varför ljud betecknas i färger eftersom det är två skilda fysikaliska fenomen.

Hmmm ???
Är det inte bara olika våglängd på samma fysikaliska fenomen ?

(Eller så är det fredag och jag borde gå hem från jobbet någongång... :? )
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 21:32

Alldeles oavsett vad...
svart brus är tystnad - precis som ett svart hål är utan ljus.
precis som min svarta hjärna är helt tom.....

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-25 23:43

Nä...ljud och ljus är inte samma fysikaliska fenomen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-26 00:34

båda är vågrörelser därav analogin?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi