Moderator: Redaktörer
Hej,Haakan_W skrev:jag personligen tycker att faktiskt.se är ett mer levande forum än hf.nu som blir alldeles för opersonligt pga all moderering?
EngelholmAudio skrev:En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert.Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.![]()
Det har du iofs rätt i. På HifiForum.nu under min tid som ägare märktes att inläggen från vissa medlemmar blev lite, skall vi kalla det, annorlunda frammåt fredagskvällen. Peakade nånstans vid 23-tiden.Bill50x skrev:EngelholmAudio skrev:En viss Big Brother-känsla, fast utan alkohol och med kläderna på. Fast det sista vet jag ju inte säkert.Birger skrev:Själv tycker jag att det är mycket underhållande att läsa både Hotspurs och IÖs inlägg.![]()
Är det så säkert med "det förra" då? Med tanke på kvaliteten på några inlägg här kan man ju undra
/ B
IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).
Robert skrev:IngOehman skrev:Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).
Då tycker jag att Du Ingvar kan börja med att förklara hur Du på allvar kan föreslå (som du gör i en annan tråd) att "Svart BRUS" = DC.
IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:
Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.
Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.
Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Humor eller inte humor, resonemanget var som följer:
Om ett brus får allt mera lågfrekvensvikt, ju mörkare det är (vitt, rosa, brunt o s v) kan man i förlängningen tänka sig att när mörkheten nått svart nivå är bara DC-information tillstädes.
Men, ja jax, din tankeskärpa är utmärt, du har förstås helt rätt, det var humor.
Detta nu sagt till alla de som inte fattade första gången. Fast jag gissar att det bara var en person.
Vh, iö
Men vad är svart brus på riktigt?
Svante skrev:Svart brus... Nja, ska vi fundera över vad de två delarna i vitt brus betyder, brus betyder att signalen är slumpmässig, och vitt säger något om signalens spektrala innehåll. Grått brus skulle i min terminologi vara samma sak som vitt men svagare. Svart brus skulle då vara ingenting, dvs ordet brus kommer att sakna betydelse.
Svart är inte frekvensen DC, utan det är frånvaro av alla frekvenser. Färgangivelsen innehåller därmed faktiskt amplitudinformation också.
Svart brus låter lika mycket som ett svart hål lyser....
Sanoj skrev:Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.
Det tycker jag du gör rätt i. Kanske skulle vara bättre att ägna sig åt vad tråden handlade om...
// Jonas
IngOehman skrev:Vi måste ha en vit-referens således, för att tillåta den svarta bruset att vara tystnad, tillexempel att vitt är 1 W.
Men usch så komplicerat det blir....![]()
Nä, jag tror vi skippar det svarta bruset.
Thomas_A skrev:Egentligen förstår jag inte varför ljud betecknas i färger eftersom det är två skilda fysikaliska fenomen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 49 gäster