Koffe skrev:Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.
Så de måste komma hem till mig och skruva till inspelningarna om det skall bli shysst?

Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.
Koffe skrev:Jag fattar faktiskt inte. Var är den fantastiska musiken som ni inte kan lyssna på på grund av komprimering och mastring? Jag tror att jag vågar säga att jag har en ganska omfångsrik och omfattande smak och lyssning men trots det är det två (!) gånger jag blivit förbannad på mastringen.
Lyssnade på ett par Robynlåtar från hennes "Best of" 2006. Det är ju inte som Simon & Garfunkel i Philharmonic Hall 1967 precis ... men ändå lyssningsbart. Oftast är sången intakt och oförvanskad, men basgången, trummor och sånt är lite jobbigt påträngande - men är det för diskobruk får man väl stå ut med det (eller stänga av subbarna).
Svante skrev:Koffe skrev:Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.
Hmm, så nu ska någon annan bestämma vad jag får spela hemma? Får inte Robyn spelas hemma hos mig?
phloam skrev:Om Robyn skulle ge ut en "deluxe nonmastered High Fidelity Transparency mix" speciellt för hifi-fansen skulle det kanske vara lote out of character typ kanske
Som fan!Flint skrev:phloam skrev:Om Robyn skulle ge ut en "deluxe nonmastered High Fidelity Transparency mix" speciellt för hifi-fansen skulle det kanske vara lote out of character typ kanske
Intressant tanke. Skulle Robyn sälja om henes skivor mixades/mastrades som tanten Kralls?
Sanny_X skrev:Vem säljer mest, Robyn eller Krall?
Flint skrev:Skulle Krall sälja sämre om hon mixades/mastrades som Robyn?
Ljudnörd.Sanny_X skrev:Det tror jag. Jag har köpt Robyns skivor för musiken och Kralls för ljudet.
MagnusÖstberg skrev:Ljudnörd.Sanny_X skrev:Det tror jag. Jag har köpt Robyns skivor för musiken och Kralls för ljudet.
Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Ljudnörd.Sanny_X skrev:Det tror jag. Jag har köpt Robyns skivor för musiken och Kralls för ljudet.
Jag LYSSNAR på ljudet, till skillnad mot de verkliga nördarna som SER på ljud.
Svante skrev:Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Ljudnörd.Sanny_X skrev:Det tror jag. Jag har köpt Robyns skivor för musiken och Kralls för ljudet.
Jag LYSSNAR på ljudet, till skillnad mot de verkliga nördarna som SER på ljud.
Ajfasen, nu känner jag mig lite efter. Hur kan man SE ljud?
Koffe skrev:
Visst, skivor låter olika. Bättre ibland och sämre ibland. Men det finns bra och dålig musik också. Prova att lyssna på musiken. Det är den som är pay-loaden.
Jag satt och lyssnade på Christina Aguilera i morse. Visst det är pressat och komprimerat men fan så snygga produktioner. Och ja, i den kommersiella mittforan kan ljudet lämna övrigt att önska. Men lyssnar ni på det ändå? Jag har lixom inget som helst problem med den musik jag faktiskt lyssnar på.
Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.
KarlXII skrev:
Kom just på att jag tror att det var just loudnessracet som gjorde att jag gick in i min hifisvacka i början av nittiotalet. Jag minns att jag inte tyckte någonting lät bra längre. Vid tiden köpte jag mest samlingsalbum, jag hade ingen koll på tekniken men trodde att det berodde på att de försökte trycka in mer musik än vad cd-skivan egentligen klarade.
Låter det för illa orkar jag inte lyssna, oavsett hur bra musiken i sig är. Glädjen dör. Det handlar mer om hur ursprungsmaterialet är, eftersom det är bristerna i återgivningen som tar överhanden. Med det menar jag att om anläggningen är bättre än mediet, så att mediets brister tar överhanden, så dör lyssningslusten. Omvänt kan man säga att genom en transistorradio av medioker kvalitet kan jag tillgodogöra mig det musikaliska budskapet i nästan alla låtar, men då är det inte lika kul att lyssna av andra orsaker. Inte lätt det där.
JTarnstrom skrev:Alltså, artisterna är fria att göra vad de vill med sina verk. Om de väljer att skriva avtal med en destrueringsfirma som maler ned skivorna till spån så är det deras sak. Ja, okunskap ä nog en faktor i det hela men det går ju inte att tvinga eller kräva att få en produkt levererad exakt så som man vill ha den. Jag föreslår att du kontaktar bolagen som släpper musik som intresserar dig och bjuder en rundlig summa för att få personliga mastringar. Det är nog bara en prisfråga så i det måttot tror jag nog att marknaden fungerar.
Koffe skrev:Jag fattar faktiskt inte. Var är den fantastiska musiken som ni inte kan lyssna på på grund av komprimering och mastring? Jag tror att jag vågar säga att jag har en ganska omfångsrik och omfattande smak och lyssning men trots det är det två (!) gånger jag blivit förbannad på mastringen. Den ena är låten Alanis Morissette - Thank U den ändra är Säkert! - Säkert!. Men jag menar, är det en gång på 10 år som det är ett problem... Känns inte som en jättegrej.
Koffe skrev:Visst, skivor låter olika. Bättre ibland och sämre ibland. Men det finns bra och dålig musik också. Prova att lyssna på musiken. Det är den som är pay-loaden.
Koffe skrev:Jag satt och lyssnade på Christina Aguilera i morse. Visst det är pressat och komprimerat men fan så snygga produktioner. Och ja, i den kommersiella mittforan kan ljudet lämna övrigt att önska. Men lyssnar ni på det ändå? Jag har lixom inget som helst problem med den musik jag faktiskt lyssnar på.
Koffe skrev:Nä, Vänner, Muhammed och berget. Om ni absolut skall lyssna på listmusiken för 14 åringar så får ni nog byta anläggning till något som låter bättre med den musiken. iPod-pluppar (men bara en efter som man lyssnar tillsammans med en kompis på t-banan) rekommenderas.
subjektivisten skrev:Koffe skrev:Nä, Vänner, Muhammed och berget. Om ni absolut skall lyssna på listmusiken för 14 åringar så får ni nog byta anläggning till något som låter bättre med den musiken. iPod-pluppar (men bara en efter som man lyssnar tillsammans med en kompis på t-banan) rekommenderas.
Du ska vara redaktör och skriver såhär. Skärp dig, vem fan ger DIG rätt att bestämma vilken musik som är okej för folk att lyssna på?
housemicke skrev:ville bara poängtera en sak om kompression, många som gör musik använder kompressorer för att få till ett visst ljud eller en effekt, eller för att det inte ska bli för rörigt akustiskt, mycket eq används också. nästan varenda ljud verkar eq:as så det sjunger om det. det som verkar finnas hos en typisk hobbymusiker är aktiva monitorer med 5-6,5 tumsbasar i litet format, dessa verkar undantagslöst vara placerade mot en vägg och man sitter ca 1 m ifrån. kan själva producerandet ha nåt att göra med att allt låter kasst? har svårt att tänka mig att kan man hux flux få bort alla kompressorer om man vill ha ett visst typ av ljud, men man vet ju aldrig.
housemicke skrev:men just limitering och kompression förstår jag inte hur det kommer in i mastringsteknikerns jobb, men att det verkar göra det framgår ju ganska tydligt. jag tror generellt popmusik är mest drabbat av det här, och folk som vill få nåt mastrat av nån kändis som kör samma race som vanligt.
Svante skrev: Å andra sidan så behöver man inte ha ett återgivningsperspektiv när man producerar ljud, de kan vara en del av skapandet av ljuden.
phloam skrev:Inom pop-produktion antar jag att ett visst sound är betydligt viktigare än att saker o ting låter "naturligt"?
Kan det vara så att loudness/kompr/mastering egentligen har mer att göra med att skapa ett sound än att ligga högt i volym..?
phloam skrev:Kan det vara så att loudness/kompr/mastering egentligen har mer att göra med att skapa ett sound än att ligga högt i volym..?
+1phon skrev:Svante skrev:
Jag tror att det helt enkelt är så att man vill ha upp medelnivån. Och att man sedan hittar på ursäkter, för sig själv och andra.
Det tror jag också.
.
subjektivisten skrev:Koffe skrev:Nä, Vänner, Muhammed och berget. Om ni absolut skall lyssna på listmusiken för 14 åringar så får ni nog byta anläggning till något som låter bättre med den musiken. iPod-pluppar (men bara en efter som man lyssnar tillsammans med en kompis på t-banan) rekommenderas.
Du ska vara redaktör och skriver såhär. Skärp dig, vem fan ger DIG rätt att bestämma vilken musik som är okej för folk att lyssna på?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 246 gäster