Vill bygga en high-end högtalare (Färdigt med bilder sid.5)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-13 15:07

Är du osäker på kopplingarna, så ta det steg för steg med bilder här! :)

Så kan kanske fel koppling undvikas, och inget går åt pipsvängen :wink:

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-15 15:49

Jag tänkte göra så som skrutten ritade det, Sen mäter jag och ser om något är knas, sen kopplar jag in det i en av mina sämre förstärkare först, Och ser så allt fungerar, Innan jag låter PM-15 ta itu med dom :)

Tänkte också göra om min helix 8 från bi-wire till single wire.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-16 12:42

Idag kom det ett paket med mycket roliga saker :)

Märkte dock att ett motstånd var brutet i 2 delar vilket gjorde mig lite ledsen. Men men, dom ska skicka ett nytt.

Jag undrar nu, Hur läser man av färgkoder och tar reda på vilket motstånd som är vilket? Jag var in på hifikits sida men förstor inte så mkt.

Jag har 5st

1: ring 1: blå
ring 2: grå
ring 3:guld
ring 4: röd

2: ring 1: brun
ring 2: grön
ring 3: svart

3: ring 1: grå
ring 2: röd
ring 3: guld

4: ring 1: röd
ring 2: röd
ring 3: svart
ring 4: guld

5: ring 1: brun
ring 2: svart
ring 3: guld
ring 4: guld

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-02-16 12:57

Försök få tag på en ELFA-katalog. Där finns förklarande texter om mycket såsom färgkodsavläsning på motstånd.

För just motstånd se t.ex.;

http://faktabanken.nu/fargkoder.htm

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-16 13:00

Tack, de löste sig.. nu har jag ett annat problem, märkte att det var olika färger på 2 motstånd, som skulle varit 15R.. Det ena va det, men det andra hade svart sträck där det skulle vara grönt, vilket blir 10R..

Antingen felmärkt eller klantigt från företagets sida, Men det borde väll gå att mäta sig till om det är fel?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-02-16 13:01

Jonka_ skrev:Tack, de löste sig.. nu har jag ett annat problem, märkte att det var olika färger på 2 motstånd, som skulle varit 15R.. Det ena va det, men det andra hade svart sträck där det skulle vara grönt, vilket blir 10R..

Antingen felmärkt eller klantigt från företagets sida, Men det borde väll gå att mäta sig till om det är fel?

Det är bara att mäta. Jag gissar att du fått fel del.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-17 00:17

Jag hade fått fel, Ringde hifikit och bad dom skicka 2 st till mig, Så snart jag fått beställningen från dom så finns allting jag ska ha hemma, Sen är det bara att börja laborera.

Finns det på något sätt man kan se efter man lött färdigt delningsfiltret att det stämmer? Alltså mäta sig till ?

Stämmer det som på filter-schemat att pluss till dom bägge elementen ska gå ifrån samma punkt på delningsfiltret? Är det vad som kallas samma fas?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-24 01:38

Sådärja, nu har jag kommit så långt att det blivit dags att börja på delningsfiltret, men jag undrar en sak. När det ska kopplas 2 kondingar bredvid varan, ska dom kopplas i serie eller paralelt? Och spelar det någon roll vilken av dom man kopplas först, den med högst uF eller tvärtom?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-24 12:54

Vet inte vilket schema du bygger efter med principen är att vid parallellkoppling ADDERAS kapacitanserna medans vid seriekoppling blir beräkningen likadan som när motstånd parallellkopplas - den totala kapacitansen blir alltid lägre än den minsta kondensatorns.

Se bild- och räkneexempel längst ner på den här sidan:

http://faktabanken.nu/kondensatorer.htm

Det spelar ingen roll i vilken ordning man placerar kondensatorerna.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-24 19:29

Jag bygger efter detta scehma,
Alltså en parallell koppling, Och det gäller ju endast kondensatorerna

Bild

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-01 18:53

Lägger in lite fler bilder av vad som hänt

Gjorde en mall till att fräsa för baselementet, Diskanten var jag tvungen att fräsa för fri hand, men det gick hyfsat bra tycker jag

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-01 19:00

Lite bilder tagna på sakerna som kom med posten :)

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-02 00:21

Trevligt med så många härliga spolar. Är det 0.8 mm i dom små som du köpt från Hifikit? Dom största spolarna med gul tejp har jag inte stött på förrut men dom är snarlika mina 1,2 mm Monacor spolar jag köpte från Elfa.
Men hur ska dom få plats i lådan. Dom blir knöliga att montera. Jag utgår från att den volym dom tar upp är medräknad i ekvationen.
Lådan ser inte så stor ut om man bara utgår fran baffelns storlek.
Kanske går att lägga filtret ovanpå lådan med en mdf bit emellan medans du testar. Sen ba tröck ihop allt med buntband eller limma med smältlim. Då måste bakstycket vara fasdragit med skruvdragare om filtret ska in i lådan helskinnat. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-02 06:20

brumel skrev:Trevligt med så många härliga spolar. Är det 0.8 mm i dom små som du köpt från Hifikit? Dom största spolarna med gul tejp har jag inte stött på förrut men dom är snarlika mina 1,2 mm Monacor spolar jag köpte från Elfa.
Men hur ska dom få plats i lådan. Dom blir knöliga att montera. Jag utgår från att den volym dom tar upp är medräknad i ekvationen.
Lådan ser inte så stor ut om man bara utgår fran baffelns storlek.
Kanske går att lägga filtret ovanpå lådan med en mdf bit emellan medans du testar. Sen ba tröck ihop allt med buntband eller limma med smältlim. Då måste bakstycket vara fasdragit med skruvdragare om filtret ska in i lådan helskinnat. :)

Dom minsta spolarna är 0,8. Dom gula är 1,4mm.. allting är beställt ifrån europeaudio.

Jag utgår ifrån en färdig uträkning ifrån Troels hemsida, Och lådvolymen ska vara 10,5L vilket den är.. Filtret kommer att bli stort, Men det kommer att få plats.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-02 12:23

"knutpunkten" i mitten av filtret ser märklig ut, märkligt ritat filter, alla kablar ska inte kopplas samman i mitten det är 2st som är tänkt att bara "gå förbi" men som ser ut att tillhöra "klumpen"...

inget vidare chema...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-02 12:47

DVD-ai skrev:"knutpunkten" i mitten av filtret ser märklig ut, märkligt ritat filter, alla kablar ska inte kopplas samman i mitten det är 2st som är tänkt att bara "gå förbi" men som ser ut att tillhöra "klumpen"...

inget vidare chema...

Vilka kablar är tänkta att gå förbi menar du? Jag tycker det ser korrekt ut och ser inget att anmärka på mer än att det är kritor som använts för att rita. Fast seriefilter är ju lite krångliga tycker jag..

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-03 02:28

Såhär långt har jag kommit nu, Fick inte med mig kameran, Så ritade upp lådan i ett program istället :)

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-03 11:59

DVD-ai skrev:"knutpunkten" i mitten av filtret ser märklig ut, märkligt ritat filter, alla kablar ska inte kopplas samman i mitten det är 2st som är tänkt att bara "gå förbi" men som ser ut att tillhöra "klumpen"...

inget vidare chema...

Jag rättar mig själv, jag såg fel... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 12:34

DVD-ai skrev:

inget vidare chema...

Jag rättar mig själv, jag såg fel... :?

Vad är rättelsen, att inga kablar ska "gå förbi"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-04 15:30

Om jag säger såhär då, jag drar tillbaka mitt föregående uttalande.. ?!

Fast efter som denna blir mitt 3e nu så får jag väll säga att jag drar tillbaka mitt första uttalande i tråden. :wink:

Detalj: Exakt, inga kablar behöver gå förbi
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-15 08:36

Lådorna klara, Delningsfiltret komplett, Elementen monterade och Marantzen inkopplad, Efter 50 timmars arbete och tänkande så står dom äntligen där dom ska.. Just för stunden sitter jag i Åre, Men det kommer komma en uppdatering med bilder så fort jag kommer hem igen :)

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om dom, Själv tycker jag det blev bland det snyggaste jag sett, Men det är väll ganska givet att jag tycker så...

Blev en liten miss med delningsfiltret dock, Det blev GROTESKT!!

Gick inte att få in det i lådan när jag var klar, Så komponentarna var tvugna att sitta lite närmare varandra än vad som är rekomenderat.

Bilder kommer på allting

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-15 22:12

Jonka_ skrev:Lådorna klara, Delningsfiltret komplett, Elementen monterade och Marantzen inkopplad, Efter 50 timmars arbete och tänkande så står dom äntligen där dom ska.. Just för stunden sitter jag i Åre, Men det kommer komma en uppdatering med bilder så fort jag kommer hem igen :)

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om dom, Själv tycker jag det blev bland det snyggaste jag sett, Men det är väll ganska givet att jag tycker så...

Gick inte att få in det i lådan när jag var klar, Så komponentarna var tvugna att sitta lite närmare varandra än vad som är rekomenderat.

Bilder kommer på allting

Kul att det spelar!
Förstår inte Troels tanke med delningsfiltret dock. Ser ut som ett filter till Grand Utopia inte till en stativare. Vis av tidigare erfarenhet av dessa klumpiga spolar med grov tråd och hur svåra dom är att få in i en stor högtalare förstår jag att det måste ha varit ett mindre helvete att montera filtret.

8O
Let forever be

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-15 22:42

brumel skrev:
Jonka_ skrev:Lådorna klara, Delningsfiltret komplett, Elementen monterade och Marantzen inkopplad, Efter 50 timmars arbete och tänkande så står dom äntligen där dom ska.. Just för stunden sitter jag i Åre, Men det kommer komma en uppdatering med bilder så fort jag kommer hem igen :)

Bilder kommer på allting

Kul att det spelar!
Förstår inte Troels tanke med delningsfiltret dock. Ser ut som ett filter till Grand Utopia inte till en stativare. Vis av tidigare erfarenhet av dessa klumpiga spolar med grov tråd och hur svåra dom är att få in i en stor högtalare förstår jag att det måste ha varit ett mindre helvete att montera filtret.

8O

hahhaa, ja det var bland det värsta jag sett någonsin :)

det är 25cm långt och 12 cm brett, och då sitter allting så tajt det bara kan i princip, utan att spolarna ska påverka varandra alltför mycket.. ni kommer bli chockade över bilderna jag ska ladda upp =D

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-19 15:16

Här kommer alla bilderna på mitt projekt från början till slut i rätt ordning..

Har haft det inkopplat i 5 timmar ungefär, Och OMG vad det låter bra, Visst märker man att det behöver ett par dygns inspelning, Men kan inte vara annat än jäkligt nöjd!

Varsågoda :) ENJOY!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-19 15:40

Enda sega är att som du vänt spolarna nu så påverkar dom varandra nästan lika mycket som om samtliga hade legat plant på plattan...
Dom ska vara vinklade 90* i förhållande till varandra med "kort sidan" mot varandra.

Men dom blev snygga, lite studio stuk på något vis :)
en "Rå Look" på något vis och kul att du e nöjd med ljudet ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-19 16:01

DVD-ai skrev:Enda sega är att som du vänt spolarna nu så påverkar dom varandra nästan lika mycket som om samtliga hade legat plant på plattan...
Dom ska vara vinklade 90* i förhållande till varandra med "kort sidan" mot varandra.

Men dom blev snygga, lite studio stuk på något vis :)
en "Rå Look" på något vis och kul att du e nöjd med ljudet ! :D

Ja jag hade svårt med placeringen utav dom, och visste inte heller hur en felplacerad spole skulle påverka ljudet, Så jag tänkte att jag testar och ser hur de låter.. På vilket sätt kan jag höra om dom påverkar varandra, eller är det något man märker enbart med hjälp av mätinstrument?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-19 16:04

dDt går att mäta fram ganska tydligt, det borde vara klart hörbart också, men svårt att testa nu såhär utan att ha en referens med spolarna "rätt" att jämföra med...

Jo, det är ju väldigt trångt... :roll:
Biffigt filter... 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-03-19 16:12

Hur låter det?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-19 16:47

Angående placering av spolar så länkar jag till: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Där får man ett litet hum om hur stor påverkan är vid olika placeringar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-03-19 17:20

peetwa skrev:Hur låter det?

So far, So good :)

Jag vill helst att dom ska vara ordentligt inspelade innna jag ger mitt fullständiga omdöme, Men jag är riktigt impad av vad dom presterar såhär tidigt..

Basen fläskar på någe makalöst för att vara så pass liten, Låter precis så som det är tänkt, tajt när det ska spelas tajt, och letar sig djupt ner när det ska. Diskanten låter kristallklart på väl inspelade skivor, En aning "essigt" men det kommer förmodligen ändras en del. Har knappt spelat 7 timmar på dom.. Så förmodligen lär det hända en del så småningom, Då ska jag summera exakt vad jag tycker..

Mina förväntningar är att basen kommer få lite mer kontroll, och diskanten kommer låta lite varmare(mindre ess) det märks tydlig skillnad efter bara denna korta stund.

ska låta dom spelas in nu medans jag åker och jobbar 24 timmar.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum