En Linnist Bekännelse..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 22:44

Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..

Detta fick mig att tänka på min kära Linnrigg och jag skapade mig en orsak till att svänga förbi stugan,oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..

Riktigt mysig eftermiddag/afton var vad det blev. Hade varit på IKEA dagen innan så det fanns lite knepiga prylar att ägna sig åt. Började med att skruva ihop mina tre nya välstämda LACKbord i färgerna gul,röd och svart,blev kalassnyggt enligt mitt förmenande!
Sedan ställdes LP12an på ett av dem och jag ställde mig att betraktra hur vackert bordet och skivspelaren gjorde sig tillsammans. Ett bord tog jag med mig hem till min PL12´a vilket blev väldigt snibbigt,ser lite "Lingo" aktigt ut när Dirak står bredvid skivspelaren,de har ju likadana lådor!

Körde igång min gamla kära rigg,tänkte att det var dags att nöta lite på Karik IIán,skickade in Fria proteaterns Vysotskij platta och började ge mig på lådinredningarna som vi hade köpt,jäkligt fina lösningar de har på IKEA måste jag säga,inte unika men unikt billigt för sådant som gör att det känns som om man har ett mycket dyrare kök än det egentligen är. Jäkligt kusliga texter på Vysotskijplattan by the way,både "Den glödande bastun" och "Den Döde" är tillräckliga för att väcka både melankoli och obehagskänslor:

"Jag hann ropa till bror min: Hjälp mig!
När de kom i gryningen
och två stiliga vakter förde mig
från Sibirien till Sibirien.

I träsket och i gruvorna
åt vi stendamm och drack vår gråt
och där stack vi hans bild nära hjärtat
så att han kunde höra det slå."

Ett par lampor kom upp i taket och på köpet hann jag notera att takpanelen torkat och krympt så pass att jag åker på att pilla dit mer vitfärg minsann. Vitt är en djävulens färg,nu fattar jag vad han menade på målerifirman. Det tar aldrig slut,alltid någonstans det lyser igenom,täcker dåligt,finns en myriad med kulörer och det kan bli fel på mer än ett sätt,kan se för vitt ut eller gulstick,glansfaktorn kan ställa till det och som sagt, en färg som är by the devil..

Det blev ingen Steve Gibbons,däremot en Clas Janson,Satan i Vintergatan vilken bra platta!
"Det kostar en hundring,det kostar ett liv,att titta på Siv.."

Riktigt kul att pyssla med IKEA grejor när man har ett par Kaber som underhåller en medan man löser IKEA pusslet,tänkte fortsätta med ett hörnskåp ovanför diskbänken men tanken på att börja damma med rondellen i översta kakelskiftet fick mig att i stället fokusera på lite musikalisk njutning varvid nybryggt kaffe iordningsställdes och Nationalteatern "Rövarkungens Ö" platta lades på tallriken.

"Söndag kväll" är en riktigt bra låt. Fattar inte hur jag kunnat missa ett sådant bra spår på den plattan. Sådant sanslöst tryck det är i den,spåret är makalöst på många sätt.Sedan en påtår och i med Johnny Cash på Österåker,han trivs fakiskt bättre i min Karik än på LP12án.
Lustigt nog när man pratar om söndermastrade plattor så föredrar jag CD´n, inte minst för att det finns spår på den som inte kom med i LP verisonen från 1972/73

Sedan åkte jag hem,belåten lite upprymd över kvällens trevliga stund så höll jag ett föredrag för min fru om varierande godstjocklekar i bafflar, om stående vågor och hur de uppkommer vilket för bägge parterna var väldigt informativt och intressant -NOT!(Enligt Bea)

Nu ska jag avsluta dessa skriverier till förmån för lite behaglig svarvning med LACkbordsplacerad Pioneer PL12 presenterat via Keilidh.. Lagomt knastrig "The Pusher" med Steppenwolf....

GODAMN GODAMN
THE PUSHERMAN!

You know i SMOOOKED alot of grass
Oh lord i popped a lot of pills
but i never touched anything
that my SPIIIIRIT would kill

You know, I've seen a lot of people walkin' 'round
With tombstones in their eyes
But the pusher don't care
Ah, if you live or if you die....
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-15 23:05

Jaså din rackare! Du håller också föredrag för din fru om resonanser.
Tjänare kompis, nu är vi i alla fall två som är övertygade om vikten av det vi vill framföra och möts av liknande entusiasm. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-15 23:14

Hej på er alla!

Jo, ni är så välkommna....om du behöver hjälp med att sätta ihop piP.

Och lyssna förstås, tänk på att jag åker bort i 3veckor efter nästa helg...

Har förresten fått igång mina "muppar" nu också...

Har 4st små slutna nu som surround.....har satt upp dom i söndags så jag vet inte riktigt ännu,,,men det verkar bra.

Ska smiska anläggningen på fredag kväll då vi ska ha en ELO afton med lite dvdkonserer,,,,,ja, kanske nåt annat än ELO också....

Mvh/Stefan
Senast redigerad av Stefanw 2010-03-16 18:59, redigerad totalt 1 gång.
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 23:24

Låter hur skoj som helst! Kanske Mr Bassman vill hojta till när ett faneringsävetyr skulle kunna äga rum först. Måste absolut för komma å höra lite ELO

Dont bring me down
Down down down down
Whehoo!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-15 23:29

Jadå Ivor, vill du komma på fredag kväll så är du välkommen! :D

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-15 23:50

ivor-isobarik skrev:Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..

Valnöt är fint, allra finast är valnötsrot.

...oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet

Neeiin!

men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..

Bättre med Dave Gibbons Give Me Liberty.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-16 10:04

Stefanw skrev:...Du har det inte lätt du Ivor....på selleri alltså :) ...

Stefan, nu har tre moderatorer sagt till om att INTE kommentera vad som försigår på Selleri. Hur många fler tillsägelser behöver du för att förstå?

Påföljd kommer att diskuteras bland moderatorerna baserat på Naqrefs senaste inlägg i tråden!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-16 10:38

Vet inte riktigt vad jag vågar skriva,jag skulle precis till att citera sportis som kom med ett ganska skönt förslag rent hypotetiskt
sportbilsentusiasten skrev:
Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Ingen blir en förlorare utan allt är bara på kul!

Hoppas inte jag blir semesterfirare för mitt citat,jag tyckte det var lite skojig tanke iaf och på något sätt speglade en vändning till något positivt och konstruktivt i debatten,vidare tycker jag mig senaste dagarna ha hört en hel del positiva tongångar om INO eller i vart fall att "Man inte kan avfärda dessa högtalare då så många trots allt tycker de låter så bra"

Stefan:
det kanske är bäst att vi skyndar oss att byta telefonnummer och epostadress med varann:-)

Jag fick inte med någon anvisning med PIParna så jag har inte en susning om hur filtret ska sitta ihop,kanske man borde känna till detta men jag har aldrig tänkt i de banorna,konding och spole kan jag härleda till delning av basen samt att diskanten mår lite bra av motståndet men som sagt,kanske är en bra ide att ta burkarna med till dig..
Du har PM!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:39

Jag garvade iaf (något igenkännande) åt femte-elementet anektoten. Man får väl ha lite självdistans och inte ta allt så attans allvarligt bara.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-16 12:06

ivor-isobarik skrev:Vet inte riktigt vad jag vågar skriva,jag skulle precis till att citera sportis som kom med ett ganska skönt förslag rent hypotetiskt
sportbilsentusiasten skrev:
Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Ingen blir en förlorare utan allt är bara på kul!

Hoppas inte jag blir semesterfirare för mitt citat,jag tyckte det var lite skojig tanke iaf och på något sätt speglade en vändning till något positivt och konstruktivt i debatten,vidare tycker jag mig senaste dagarna ha hört en hel del positiva tongångar om INO eller i vart fall att "Man inte kan avfärda dessa högtalare då så många trots allt tycker de låter så bra"

Stefan:
det kanske är bäst att vi skyndar oss att byta telefonnummer och epostadress med varann:-)

Jag fick inte med någon anvisning med PIParna så jag har inte en susning om hur filtret ska sitta ihop,kanske man borde känna till detta men jag har aldrig tänkt i de banorna,konding och spole kan jag härleda till delning av basen samt att diskanten mår lite bra av motståndet men som sagt,kanske är en bra ide att ta burkarna med till dig..
Du har PM!

Har du inte fått anvisningarna mailade till dig av Ingvar?

PMa mig din E-mail så får du anvisningar av mig nu på en gång.

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-16 19:00

Oj ojojoj....hade inte läst hela tråden..... :oops:

Nu raderat!

Ursäkta så mycket.

Mvh/stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-04-03 01:32

Hej igen mina vänner!

Så blev det äntligen ånyo helg. Bassman den fantastiske har hjälpt en halvblind med att få faneret på plats på ett ytterst förtjänstfullt vis. Därefter mha listig övertalning få Rikard på Pitekök att lacka härligheten. Efter sömn och lite middag så åkte lödstationen fram och burkarna kom till liv!

Ställde upp dem i köket och pluggade in Linnelektronik från 1985 men satsade lite extra på källan enligt source first principen. Dvs en JVC dvd spelare som tidigare presterat näst sämst i mina subjetiva tester mot Linns högtalare.

Lite spännande var det nog allt,jag har aldrig tidigare hardwire kopplat ihop något så detta var min allra första gång. Det hade gått åt ett antal patroner smältlim innan jag tyckte det dög och jag grubblade om inte limmängden allt skulle förstöra den uträknade lådvolymen eller om telefonsladd verkligen är det bästa i en högtalare. Kändes litegrann som Peters Prototyper från öronvaxmässan 1996..

Nu stod de där i alla fall,piP eller pi pe som verkar var rätt uttalsform. Jag hade letat upp ett par sladdar från förrådet,enkardeligt på min ära.Banankontakterna var på stugan så det blev tändstickstricket för att tvinga in kabeln bakom Linn LK2 slutsteget. Omsorgsfullt felkopplat då LK1 inverterar fasen.

Sedan blev jag sittande fram till nu på en pinnstol,spelade inledningsvis Euskefeurat promon som fanermannen till min stora glädje hade överräckt mig. Sedan kördes ett antal grötiga plattor som brukar indikera om det saknas något viktigt som gör upplevelsen icke tillräckligt tundem mässig. Jag tror jag gillar mina små nya husdjur.
Det skulle vara skoj att ta med dem till min svårt religiöse Linn svåger,det är inte säkert att han skulle gilla vad han hörde men det vore banne mig intressant att få en kommentar...

Nöjd är vad jag blev!

Bild[/img]

Linn-music for life

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-04-03 08:55

Ja jäsikens vad snygga, har själv gått och funderat på svart front kombinerat med valnöt.

Men vänd på diskanten för den är upp och ner.

/Johan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-03 09:26

johaneriksson skrev:
Men vänd på diskanten för den är upp och ner.

/Johan

Vanligaste felet och enkelt fixat. Ivor-isobarik, tänk merca :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-04-03 10:36

Det skulle vara skoj att ta med dem till min svårt religiöse Linn svåger,det är inte säkert att han skulle gilla vad han hörde men det vore banne mig intressant att få en kommentar...

Tycker jag absolut att du skall göra :)

Skulle också vara intressant att få höra hur viktigt det här akustik fixet är för piP:arna för att dom inte skall låta elakt.
Den enda faktor som får mig tveksam inför dessa ingestar.. :?
Lackad front i kombination med fanerad yta blev stilfullt.
Grattis till ett lyckat DIY resultat!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-04-04 05:17

Vänt på diskanten och blev uppe hela natten!
Ingen aning om hur viktig akustikfluffset är. Jag hade en rulle stoppning som jag skulle använda till en mopeddyna vid operation omklädning,jag klippte rullen på mitten och klämde fast bitarna bakom burkarna.

Ett par bilder och så i säng!
Bild
Bild
Bild
Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-04 09:42

Sondek skrev:

Tycker jag absolut att du skall göra :)

Skulle också vara intressant att få höra hur viktigt det här akustik fixet är för piP:arna för att dom inte skall låta elakt.
Den enda faktor som får mig tveksam inför dessa ingestar.. :?
Lackad front i kombination med fanerad yta blev stilfullt.
Grattis till ett lyckat DIY resultat!

Jag spelade utan fluff i flera månader och inte var piP elaka.

Nu är rummet väldigt dämpat mjukmatta osv. och i mitt rum är det inte så där jättestor skillnad med eller utan ACO-skivor.

Lite trådar där det snackats om aco-skivor tidigare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-04-04 10:00

Skönt och höra!
Har ju som sagt var ingen aning om hur piP tar sig i verkligheten men fått uppfattningen att det är väldigt viktigt med dämpningen på bakväggen exempelvis. :?

Men dom kanske fungerar i ett normal möblerat v-rum om man bara ser till att det finns lite gardiner, mattor o.s.v.

Då fattas det bara ett lämpligt stativ till dina stiliga burkar ivor-isobarik.
Blir det SD-fötter under sjlälva högtalaren? Det är ju som jag förstått det okej med spikes mot själva golvet enligt IÖ.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-04-04 11:48

Sondek skrev:

Skönt och höra!
Har ju som sagt var ingen aning om hur piP tar sig i verkligheten men fått uppfattningen att det är väldigt viktigt med dämpningen på bakväggen exempelvis. :?

Men dom kanske fungerar i ett normal möblerat v-rum om man bara ser till att det finns lite gardiner, mattor o.s.v.

Då fattas det bara ett lämpligt stativ till dina stiliga burkar ivor-isobarik.
Blir det SD-fötter under sjlälva högtalaren? Det är ju som jag förstått det okej med spikes mot själva golvet enligt IÖ.

Jag håller helt med, det är inte så att piP låter skit utan fluff. Jag upplevde skillnad (eller placebo?) när jag köpte till ACO-skivorna. Men det är ju inte så att det blir en enorm skillnad. Men lite bättre är jag beredd att säga att det blev i alla fall.

Jag skulle kunna köra utan fluff med gott samvete, men feelgoodkänslan säger åt mig att ha dem kvar. :)

Så jag tycker man inte ska bli avskräckt för att IÖ <B>rekommenderar </B>fluff bakom. Man kan ju alltid börja utan, och sedan köpa till om man skulle vilja förbättra lite, det är en billig uppgradering! Och Ingvar kommer inte att slå en för att man inte köper ACO-skivorna direkt :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Föregående

Återgå till Wänner af Ino