Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..
Detta fick mig att tänka på min kära Linnrigg och jag skapade mig en orsak till att svänga förbi stugan,oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..
Riktigt mysig eftermiddag/afton var vad det blev. Hade varit på IKEA dagen innan så det fanns lite knepiga prylar att ägna sig åt. Började med att skruva ihop mina tre nya välstämda LACKbord i färgerna gul,röd och svart,blev kalassnyggt enligt mitt förmenande!
Sedan ställdes LP12an på ett av dem och jag ställde mig att betraktra hur vackert bordet och skivspelaren gjorde sig tillsammans. Ett bord tog jag med mig hem till min PL12´a vilket blev väldigt snibbigt,ser lite "Lingo" aktigt ut när Dirak står bredvid skivspelaren,de har ju likadana lådor!
Körde igång min gamla kära rigg,tänkte att det var dags att nöta lite på Karik IIán,skickade in Fria proteaterns Vysotskij platta och började ge mig på lådinredningarna som vi hade köpt,jäkligt fina lösningar de har på IKEA måste jag säga,inte unika men unikt billigt för sådant som gör att det känns som om man har ett mycket dyrare kök än det egentligen är. Jäkligt kusliga texter på Vysotskijplattan by the way,både "Den glödande bastun" och "Den Döde" är tillräckliga för att väcka både melankoli och obehagskänslor:
"Jag hann ropa till bror min: Hjälp mig!
När de kom i gryningen
och två stiliga vakter förde mig
från Sibirien till Sibirien.
I träsket och i gruvorna
åt vi stendamm och drack vår gråt
och där stack vi hans bild nära hjärtat
så att han kunde höra det slå."
Ett par lampor kom upp i taket och på köpet hann jag notera att takpanelen torkat och krympt så pass att jag åker på att pilla dit mer vitfärg minsann. Vitt är en djävulens färg,nu fattar jag vad han menade på målerifirman. Det tar aldrig slut,alltid någonstans det lyser igenom,täcker dåligt,finns en myriad med kulörer och det kan bli fel på mer än ett sätt,kan se för vitt ut eller gulstick,glansfaktorn kan ställa till det och som sagt, en färg som är by the devil..
Det blev ingen Steve Gibbons,däremot en Clas Janson,Satan i Vintergatan vilken bra platta!
"Det kostar en hundring,det kostar ett liv,att titta på Siv.."
Riktigt kul att pyssla med IKEA grejor när man har ett par Kaber som underhåller en medan man löser IKEA pusslet,tänkte fortsätta med ett hörnskåp ovanför diskbänken men tanken på att börja damma med rondellen i översta kakelskiftet fick mig att i stället fokusera på lite musikalisk njutning varvid nybryggt kaffe iordningsställdes och Nationalteatern "Rövarkungens Ö" platta lades på tallriken.
"Söndag kväll" är en riktigt bra låt. Fattar inte hur jag kunnat missa ett sådant bra spår på den plattan. Sådant sanslöst tryck det är i den,spåret är makalöst på många sätt.Sedan en påtår och i med Johnny Cash på Österåker,han trivs fakiskt bättre i min Karik än på LP12án.
Lustigt nog när man pratar om söndermastrade plattor så föredrar jag CD´n, inte minst för att det finns spår på den som inte kom med i LP verisonen från 1972/73
Sedan åkte jag hem,belåten lite upprymd över kvällens trevliga stund så höll jag ett föredrag för min fru om varierande godstjocklekar i bafflar, om stående vågor och hur de uppkommer vilket för bägge parterna var väldigt informativt och intressant -NOT!(Enligt Bea)
Nu ska jag avsluta dessa skriverier till förmån för lite behaglig svarvning med LACkbordsplacerad Pioneer PL12 presenterat via Keilidh.. Lagomt knastrig "The Pusher" med Steppenwolf....
GODAMN GODAMN
THE PUSHERMAN!
You know i SMOOOKED alot of grass
Oh lord i popped a lot of pills
but i never touched anything
that my SPIIIIRIT would kill
You know, I've seen a lot of people walkin' 'round
With tombstones in their eyes
But the pusher don't care
Ah, if you live or if you die....