Moderator: Redaktörer
paa skrev:Inget av dessa alternativ finns med i de båda andra artiklarna.
IngOehman skrev:En konsekvens av hur jag brukar konstruera rum är dock att tonkruvan faktiskt ofta blir häpnadsväckande rak på de högtalarnärmaste platserna, men det är inte för att jag optimerar det så, utan är snarast en bieffekt av en (genom rummets uppbyggnad/behandling) behagligt lång efterklangsradie.
paa skrev:JBL har kommit geom datorsimulering med upp till 500 subbar kommit fram till att fyra subbar är optimalt, och rekommenderar en sub i varje hörn alt en sub mitt på varje vägg som de två bästa alternativen vid fyra stycken. Vid två subbar, som man anser är nästan lika, bra rekommenderar JBL en mitt på framväggen och en mitt på bakväggen.
IngOehman skrev:
Dock kan jag säga idag att jag, liksom tidigare, alltid lägger största vikten vid hur den mänskliga perseptionen fungerar. Man kan inte låte en mätapparat bestämma vad som är bra och dåligt när det gäller så komplicerade frågor som:
Hur en tvåkanalig inspelning skall "packas upp" (ja, det är en dekodermanöver, och inte en transmission det handlar om) och dessutom "limmas ihop" med en ny lyssningsmiljö.
Jag tror det också. Särskillt integrationen mellan frontarna och basmodulerna kan bli bättre och lättare för öronen att acceptera med 4 basar (en i varje hörn) jämfört med endast två bakom.paa skrev:Jag tror att det kanske kan bli problem om man har subbar bara bakom lyssningsplatsen, men kanske inte om man har dem både framför och bakom.
Harryup skrev:IngOehman skrev:En konsekvens av hur jag brukar konstruera rum är dock att tonkruvan faktiskt ofta blir häpnadsväckande rak på de högtalarnärmaste platserna, men det är inte för att jag optimerar det så, utan är snarast en bieffekt av en (genom rummets uppbyggnad/behandling) behagligt lång efterklangsradie.
Hur menar du? Första raden i en biosalong? Eller?
Eller yttersta stolarna höger - vänster?
Om man bara har en rad dvs soffa, hur blir det då?
Robert skrev:IngOehman skrev:
Dock kan jag säga idag att jag, liksom tidigare, alltid lägger största vikten vid hur den mänskliga perseptionen fungerar. Man kan inte låte en mätapparat bestämma vad som är bra och dåligt när det gäller så komplicerade frågor som:
Hur en tvåkanalig inspelning skall "packas upp" (ja, det är en dekodermanöver, och inte en transmission det handlar om) och dessutom "limmas ihop" med en ny lyssningsmiljö.
Vad har detta enligt dig för betydelse för subbens transmisison av ljud, d.v.s. att det handlar om en dekodermanöver och inte en transmission? Subben, (i alla fall en passiv sådan), vet ju inte vad som kommer genom tråden... eller?
paa skrev:Det här med begreppet "lyssningsloge" eller det klassiska "Dead-end/Live-end" (jag vill vända på ordningen jämfört med det gängse LE-DE, för att få kongruens mellan ljudriktning och rumsdel) har väl egentligen ingen relevans i de frekvenser som återges från subarna? Om man inte specar in basabsorbenter som ovillkorligt i systemet (vilket ingen av de uppräknade artiklarna gjorde) så kan man ju inte skilja på rummet som dämpat vid högtalarna och "akustiskt trevligt" vid lyssnaren, i subwooferfrekvenserna.
Och, hur ska man göra, när man får en eller ett par jätteresonanser i lyssningsrummet vid frekvenser som antyder att rummet är för litet, i förhållande till klangen som upplevs i det högre registret?
paa skrev:Det här med begreppet "lyssningsloge" eller det klassiska "Dead-end/Live-end" (jag vill vända på ordningen jämfört med det gängse LE-DE, för att få kongruens mellan ljudriktning och rumsdel) har väl egentligen ingen relevans i de frekvenser som återges från subarna?
paa skrev:Om man inte specar in basabsorbenter som ovillkorligt i systemet (vilket ingen av de uppräknade artiklarna gjorde) så kan man ju inte skilja på rummet som dämpat vid högtalarna och "akustiskt trevligt" vid lyssnaren, i subwooferfrekvenserna.
paa skrev:Och, hur ska man göra, när man får en eller ett par jätteresonanser i lyssningsrummet vid frekvenser som antyder att rummet är för litet, i förhållande till klangen som upplevs i det högre registret?
paa skrev:Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?
Jag rekommenderar stor försiktighet när det gäller byggande av saker med så stor inverkan som en hel dämpvägg. De exponerar ofta lyssnaren för rummets alla andra problem, på ett allt annat än trevligt sätt. De bör bara användas i rum som är genomgångna akustikt i alla riktningar, och även då med försiktighet. Exempelvis skall högtalarväggen ALDRIG dämpa till 100%.
paa skrev:Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?
Känner inte till ordet "tonbildning" som någon som används inom akustiken. Är bara bekant med hur ordet används i musiksammanhang. Men om jag förstår din fråga rätt tror jag att svaret på den är: Visst är det skillnad, men den relevanta frågan är: Är skillnaden annorlunda än i livemusiksammanhang?
Man skall alltså inte fråga sig om det finns frekvensberoende skillnader, utan om det finns skillnader på skillnaderna!
paa skrev:Jag menade inte att eventuella basabsorbenter skulle sättas bakom högtalarna, utan bakom lyssnaren, precis som du också skriver. Har ju läst även om påkostade danska studios som har sin DE-del byggd mycket stabilt av betong eller tegel med lagom mängd absorbent framför så att inte de lägsta frekvenserna dödas, och med panelresonatorer osv längre bak i rummet. De flesta goda fullregisterhögtalare är väl inte konstruerade för fritt fält heller utan är gjorda för stöd från golv och vägg för att inte tappa i basen. Tex Calsson OA6 m.fl, Snell A1, NHT 3.3, LTS 3-vägareosv.
paa skrev:Är själv lite osäker på om gipsväggar och fönsterytor käkar upp basen för mig och funderar på att stabilisera vissa väggar i närheten av högtalarna.
paa skrev:iö skrev:paa skrev:Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?
Känner inte till ordet "tonbildning" som någon som används inom akustiken. Är bara bekant med hur ordet används i musiksammanhang. Men om jag förstår din fråga rätt tror jag att svaret på den är: Visst är det skillnad, men den relevanta frågan är: Är skillnaden annorlunda än i livemusiksammanhang?
Man skall alltså inte fråga sig om det finns frekvensberoende skillnader, utan om det finns skillnader på skillnaderna!
OK, vi glömmer begreppet "tonbildning" när det gäller bashögtalarna, även om tyskarna kallar dem för "djuptonare"![]()
Du verkar i alla fall förstått frågan.
Men den här jämförelsen med livemusiksammanhang i mitt rum förstår jag inte riktigt?
Jag vill ju återskapa ett musikskeende och om möjligt minska det egna rummets avtryck så att storleken på rummet som musiken inspelades i skulle i någon liten del kunna simuleras. Jag vill ju att det skall låta som jag är där, inte som om musikerna tränger in sig i mitt lilla rum.
Och flera subwoofers i rummet har ju dessutom möjlighet att spela och motverka stående vågor på ett sätt som ett instrument inte kan.
Och, menar du att det alltid är fel att dämpa någon enda resonans i basområdet med en parametrisk equaliser?
Margaux skrev:Jag rekommenderar stor försiktighet när det gäller byggande av saker med så stor inverkan som en hel dämpvägg. De exponerar ofta lyssnaren för rummets alla andra problem, på ett allt annat än trevligt sätt. De bör bara användas i rum som är genomgångna akustikt i alla riktningar, och även då med försiktighet. Exempelvis skall högtalarväggen ALDRIG dämpa till 100%.
Om man då som jag har byggt en dämpvägg? Vad gör man då? River den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster