Till synes oförenliga råd om placering av subwoofers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Till synes oförenliga råd om placering av subwoofers

Inläggav paa » 2005-02-24 22:04

På LTS hemsida finns en artikel av Joakim Dalfors om optimering av placeringen för fyra subwoofers: http://www.lts.a.se/artiklar/Rummet2.pdf

Ingvar Öhman har skrivit en artikel om placering av subwoofers i MoLT nr.1, 1997,
Den finns här, översatt till engelska: http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Slutligen har Harman/JBL gjort ett jättearbete med simulering och mätning av subwoofers i ett rum:
http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

I alla tre artiklarna finns rekommendationer som visar hur man kan ställa upp fyra subwoofers i rummet. Problemet är att dom skiljer sig åt ganska mycket. Harman/JBL’s rapport verkar mest genomarbetad, men, finns det något man kan kritisera i deras slutsatser?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-25 23:13

Jag hade som synes en sakfråga för någon dag sedan. Men verkar inte som det finns intresse för sådana längre...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-25 23:25

jag har inte läst alla artiklarna och orkar inte just nu, men du kan väl citera några väl valda delar ut de 3 artiklarna där du upplever att de inte riktigt förmedlar samma rekommendationer.

Sedan kanske någon kunnig individ kan bidra med någon klok kommentar. Eller varför inte kontakta de som skrivit artiklarna själv, två av dem borde ju inte vara så svåra att få tag i om du kontaktar LTS.... :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-25 23:30

Paa!

Jag tycker att det var bra att du tog upp detta spörsmål igen. Jag tror inte att det är klart hur det ligger till med detta för särskilt många (det var det inte för mig i varje fall).

Isidor har argumenterat en del om detta och som jag förstår det beror skillnaderna på vad man anser optimera. Önskemålen kan röra sig om:
1: jämn frekvensrespons, antingen på lyssningsplats eller i hela rummet,
2: ljudtrycksförmåga,
3: eller utsläckning av rumsmoder.

Det kan finnas situationer när man kan lyckas optimera alla tre faktorerna, men det verkar inte vara självklart. 8) Målsättning Nr1 och Nr3 påverkar dock varandra.

Kolla mer i denna tråd, lite längre när på första sidan där Isidor redogör med några exempel: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
På sidan 3 i denna tråd kommenterar Isidor artikeln från Harman/JBL.

Utan att ha artiklarna i färskt minne, skulle jag gissa att Dalfors artikel inriktar sig mot önskemål nr 3, IÖ's artikel riktar sig främst mot nr 2 och 3 (i viss mån nr 1 också), och Harman/JBL's artikel främst mot Nr1, men även i viss mån Nr 2 och Nr3.

Men jag kan ha fel om det sistnämna?
Senast redigerad av Maarten 2005-02-26 00:00, redigerad totalt 9 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-25 23:34

Kanske är det så att ingen vet varför det kommer olika råd från olika håll...

Som jag uppfattar det så är Joakim Dalfors artikel ett praktiskt exempel på hur det kan gå till. Mät, flytta, mät osv. Resultatet verkar ju mycket bra, av mätningen att dömma.

IÖs artikel är mer genrell.

JBLs har jag bara kikat på som hastigast. Dom verkar ha provat massor, men det är ändå bara i ett rum, till på köpet nästan 4-kantigt (20'x24').
Senast redigerad av Max_Headroom 2005-02-25 23:47, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-25 23:38

JBL har kommit geom datorsimulering med upp till 500 subbar kommit fram till att fyra subbar är optimalt, och rekommenderar en sub i varje hörn alt en sub mitt på varje vägg som de två bästa alternativen vid fyra stycken. Vid två subbar, som man anser är nästan lika, bra rekommenderar JBL en mitt på framväggen och en mitt på bakväggen.
Inget av dessa alternativ finns med i de båda andra artiklarna.
LTS har förvisso ett eget forum, men Ing. Öhman skriver ju inte där. Dessutom kan det finnas andra här som kan tillföra något i denna fråga.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-25 23:53

paa skrev:Inget av dessa alternativ finns med i de båda andra artiklarna.

Nä, så är det.
Men jag uppfattar det som att JBL lägger stor vikt vid just ljudtryck.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-26 02:07

Kan nämna att den av mig skrivna nämnda artikeln är en liten, liten artikel, och att jag faktiskt har redovisat effekterna av subwoofrar i hörn både framför och bakom lyssnaren, tillika effekterna av halvcirkelformade formationer, i flera mycket tidigare artiklar.

Långt före HK's rapport om jag inte missminner mig.

Dock kan jag säga idag att jag, liksom tidigare, alltid lägger största vikten vid hur den mänskliga perseptionen fungerar. Man kan inte låte en mätapparat bestämma vad som är bra och dåligt när det gäller så komplicerade frågor som:

Hur en tvåkanalig inspelning skall "packas upp" (ja, det är en dekodermanöver, och inte en transmission det handlar om) och dessutom "limmas ihop" med en ny lyssningsmiljö.

Den senare, lyssningsmiljön, är ju inte en del av inspelningen och bör absolut inte "trollas bort" med några rumsutsläckande apparater, för då står vi där med en rätt torftig och... halv musikupplevelse.

Man skulle kunna säga att det är lätt att lura folk att det är en bra idé att med apparater trolla bort effekterna från en närmiljö (lyssningsrummet), men få skulle hålla med om att effekten av soffan man sitte i bör trollas bort, liksom axelreflexionen och själva ytterörat. Vad är skillnaden (i tvåkanalfallet*)?

Min uppfattning är att de inte skall trollas bort, men att rummet gärna får "trevliggöras" för musiklyssning. På samma sätt som man gärna sitter i en trevlig loge på konserthuset, men aldrig någonsin efterlyser en ekofri kammare med öppning mot musikerna...

Det blev en lång utsvävning, men vad jag vill säga är, att en artikel kan alltså handla om fysik, och den redovisar de fysikaliska egenskaperna runt den ena eller andra placeringen.

En annan artikel kan handla om min alldeles personliga uppfattning om hur jag gillar att placera basmoduler, och varför.

Artiklarna kan förefalla rätt olika varandra, och kanske till och med kontradiktiva, men det beror på vem som läser dem. I vissa fall kan det naturligtvis vara som så att jag ändrat uppfattning om de subjektiviteter som oundvikligt ingår i ställningstagandena.

För mitt privata bruk av basmoduler har jag inte ändrat mig dock. Jag har faktiskt aldrig någonsin eftersträvat rak tonkurva på lyssningsplats (vilken av dem isåfall?). I varje fall inte längre bak i lyssningsrummet. En konsekvens av hur jag brukar konstruera rum är dock att tonkruvan faktiskt ofta blir häpnadsväckande rak på de högtalarnärmaste platserna, men det är inte för att jag optimerar det så, utan är snarast en bieffekt av en (genom rummets uppbyggnad/behandling) behagligt lång efterklangsradie.

Min syn på musikåtergivning är nämligen den att det man bör eftersträva är en rak tonkurva för det "framifrån anländande ljudet", medan effekter från den "loge" man sitter i bör lämnas oskadade, eller i förekommande fall optimeras på rent subjektiva grunder. Vilket absolut inte hindrar att man tar mätapparatur till hjälp. :wink:

Även om örat bestämmer vad som är rätt och fel (vad man gillar ogillar) med avseende på loge-utformning, är ju mätinstrumenten ofta till stor hjälp för att veta hur man skall kunna närma sig det som örat gillar. :P

Vh, Ing. Öhman

*Det kan nämnas att för flerkanalsåtergivning kan man tillåta sig att kontemplera (och sen lösa :P ) dekoderingssituationen med lite andra vinklingar och trick.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-26 05:22

IngOehman skrev:En konsekvens av hur jag brukar konstruera rum är dock att tonkruvan faktiskt ofta blir häpnadsväckande rak på de högtalarnärmaste platserna, men det är inte för att jag optimerar det så, utan är snarast en bieffekt av en (genom rummets uppbyggnad/behandling) behagligt lång efterklangsradie.

Hur menar du? Första raden i en biosalong? Eller?
Eller yttersta stolarna höger - vänster?
Om man bara har en rad dvs soffa, hur blir det då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-26 10:04

paa skrev:JBL har kommit geom datorsimulering med upp till 500 subbar kommit fram till att fyra subbar är optimalt, och rekommenderar en sub i varje hörn alt en sub mitt på varje vägg som de två bästa alternativen vid fyra stycken. Vid två subbar, som man anser är nästan lika, bra rekommenderar JBL en mitt på framväggen och en mitt på bakväggen.

De båda varianterna är faktiskt i princip identiska i förmåga att få till ett jämt ljudfält. Tror det har skrivits om det i Molten men minns inte. Vet i a f att jag har diskuterat det med IÖ och kanske har det eventuellt funnits som svar på mail på lts hemsidor. Men de kan man ju inte förvänta sig att alla har koll på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-26 17:00

IngOehman skrev:
Dock kan jag säga idag att jag, liksom tidigare, alltid lägger största vikten vid hur den mänskliga perseptionen fungerar. Man kan inte låte en mätapparat bestämma vad som är bra och dåligt när det gäller så komplicerade frågor som:

Hur en tvåkanalig inspelning skall "packas upp" (ja, det är en dekodermanöver, och inte en transmission det handlar om) och dessutom "limmas ihop" med en ny lyssningsmiljö.

Vad har detta enligt dig för betydelse för subbens transmisison av ljud, d.v.s. att det handlar om en dekodermanöver och inte en transmission? Subben, (i alla fall en passiv sådan), vet ju inte vad som kommer genom tråden... eller?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-26 17:43

Robert: Jag är inte Ingvar, men ett bra exepel skulle ju kunna vara varifrån man uppfattar att basen kommer. Det påverkas ju av hur man placerar basmodulerna (tex). Om man tex placerar två basar bakom lyssnaren så kommer det antagligen att uppfattas att energin i basen kommer bakifrån även om signalen in i basmodulerna inte alls är tänkt att komma bakifrån. Det är alltså en dekodning av signalen (hurvida man placerar basarna framför eller bakom lyssnaren som exempel) och inte bara en transmission (dvs man att låter informationen passera så oförvanskad som möjligt).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-26 18:25

Det här med begreppet "lyssningsloge" eller det klassiska "Dead-end/Live-end" (jag vill vända på ordningen jämfört med det gängse LE-DE, för att få kongruens mellan ljudriktning och rumsdel) har väl egentligen ingen relevans i de frekvenser som återges från subarna? Om man inte specar in basabsorbenter som ovillkorligt i systemet (vilket ingen av de uppräknade artiklarna gjorde) så kan man ju inte skilja på rummet som dämpat vid högtalarna och "akustiskt trevligt" vid lyssnaren, i subwooferfrekvenserna.
Och, hur ska man göra, när man får en eller ett par jätteresonanser i lyssningsrummet vid frekvenser som antyder att rummet är för litet, i förhållande till klangen som upplevs i det högre registret?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-26 18:36

Jag tvivlar på att man ska tolka bokstavligt att frekvenser under 80Hz saknar riktverkan. Går du tex närmre en ljudkälla så kommer ljudet att öka, säger inte det något om vart man uppfattar att ljudet kommer ifrån? Vad händer om man vrider på huvudet? Är öronen tillsammans totalt rundtagande vid 70-80Hz? Jag vet inte, tror inte det. Vad händer om man lyssnar nära en nod i en resonans med öronen på vardera sidan om noden? Finns mycket att fundera på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-26 18:38

Jag tror att det kanske kan bli problem om man har subbar bara bakom lyssningsplatsen, men kanske inte om man har dem både framför och bakom.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-26 18:42

paa skrev:Jag tror att det kanske kan bli problem om man har subbar bara bakom lyssningsplatsen, men kanske inte om man har dem både framför och bakom.
Jag tror det också. Särskillt integrationen mellan frontarna och basmodulerna kan bli bättre och lättare för öronen att acceptera med 4 basar (en i varje hörn) jämfört med endast två bakom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-26 20:20

Harryup skrev:
IngOehman skrev:En konsekvens av hur jag brukar konstruera rum är dock att tonkruvan faktiskt ofta blir häpnadsväckande rak på de högtalarnärmaste platserna, men det är inte för att jag optimerar det så, utan är snarast en bieffekt av en (genom rummets uppbyggnad/behandling) behagligt lång efterklangsradie.

Hur menar du? Första raden i en biosalong? Eller?
Eller yttersta stolarna höger - vänster?
Om man bara har en rad dvs soffa, hur blir det då?

Det beror på var soffan står någonstans. Att optimera sin lyssning efter personliga preferenser är en del i det hela, det går ju inte att bevisa att den ena eller andra relationen till ens egen närmiljö är mera rätt än en annan, även om man vid praktiskta tester kan visa att de flesta faktiskt har likare smak än man kan tro om man bara frågar dem.
Jag tror att det beror på att svaren som anges när man frågar om preferenser istället för att undersöka preferenserna, inte alltid får svar som relaterar till den fysikaliska verkligheten, utan snarare till uppfattningar om hur den tillfrågade tror att den varit.

Jag har exempelvis träffat på rätt många som anfört att det blivit jobbigt att lyssna på musik sedan de råkat "överdämpa" sitt lyssningsrum. Sen kommer jag in och ÖKAR dämpningen kraftigt i lokalen, och så tycker de att det blir bra! :o

Det skall tydligen inte vara enkelt sådant här, men om jag får göra som jag vill med ett rum så är efterklangsradien sisådär 50-80% av lyssningsavståndet, och under sådana förhållanden brukar tonkurvan bli förhållandevis rät på "främsta"lyssningsplats.

Att jag säger "främsta" beror på att jag ogillar begreppet "lyssningsplatsen" (bestämd form singularis) eftersom jag helt ser musikåtergivning som något holofoniskt, alltså en företeelse som går ut på att flytta ett akustiskt skeende in i en ny värld (öppna vägen in till lyssningrummet), snarare än att förmedla vad mikrofonerna hörde precis där de stod.

Precis som i verkligheten finns därför inte en plats/punkt där man SKALL lyssna, utan snarare ett lyssningsfält fullt av trevliga platser att avlyssna den inspelde musiken ifrån.

Flyttar man sin inom detta fält så ändrar sig tonkurvan, och det skall den göra i en psykoakustiskt korrekt återgivning, eftersom olika platser innehåller olika inslag av lyssningsmiljöns tillägg till den inspelde musiken.

Samma relation föreligger när man lyssnar på musik live - flyttar man sig så tar en (eventuellt) medhavd mikrofon upp olika klanger från olika paltser, men öronen uppfattar det inte likadant, eftersom de primärt lyssnar på frontalt anländande ljud.

Detta är f ö orsaken till att alla rumskorrektinssystem fungerar så illa:

De tar inte bort fel från rummet - de lägger bara till nya fel. :cry:

För mikrofonen ser det ut som om de nya signalerna släcker ut rumsbidragen (bortsett ifrån att detta är olämpligt att göra) , men örat hör det som att man bara lägger till nya fel. Man förstör den akustiska förankringen mellan inspelningsvärlden och lyssningslogen som i bästa fall fanns innan rumskorrektioen aktiverades. Fanns den inte där så bör man rätta till rummet, inte koppla in en fördärvande apparat.

Så upplever i varje fall jag komplexet. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-26 20:34

Robert skrev:
IngOehman skrev:

Vad har detta enligt dig för betydelse för subbens transmisison av ljud, d.v.s. att det handlar om en dekodermanöver och inte en transmission? Subben, (i alla fall en passiv sådan), vet ju inte vad som kommer genom tråden... eller?

Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-28 15:14

paa skrev:Det här med begreppet "lyssningsloge" eller det klassiska "Dead-end/Live-end" (jag vill vända på ordningen jämfört med det gängse LE-DE, för att få kongruens mellan ljudriktning och rumsdel) har väl egentligen ingen relevans i de frekvenser som återges från subarna? Om man inte specar in basabsorbenter som ovillkorligt i systemet (vilket ingen av de uppräknade artiklarna gjorde) så kan man ju inte skilja på rummet som dämpat vid högtalarna och "akustiskt trevligt" vid lyssnaren, i subwooferfrekvenserna.
Och, hur ska man göra, när man får en eller ett par jätteresonanser i lyssningsrummet vid frekvenser som antyder att rummet är för litet, i förhållande till klangen som upplevs i det högre registret?

Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-28 17:01

Jag brukar också utgå ifrån "loge" stuket när jag tänker extremt välljud. Anlednigen är helt enkelt att den lösningen är den som man hör störst sannolikhet att lyckas med när det gäller att "återskapa" en verklig händelse. Alternativt kan man ju också sträva efter en lösning där man placerar musikerna i rummet, men då har man ju alltid det fingeravtrycket på alla inspelningar, och har begränsat möjligheterna med fina inspelningar i bra akustik.

Idealet för LEDE i mitt tycke är att totalt dödämpa väggen bakom högtalarna. Detta bör ge (vet ej, har endast använt "semidämpat" än så länge) ett "basbeteende" som är väldigt skilt ett rum med sex reflektiva/semireflektiva ytor. Även i en loge så har man ju vissa reflektioner och stående vågor, men så klart i mindre grad samt av "annan karraktär".

I de flesta (kanske alla) fall jag testat olika lösningar så har dämpad bakvägg gett ett ordentligt lyft åt återgivningen. Det gäller rum från 20m2 upp till 100m2 och oavsett om man använt lådhögtalare, dipoler eller "hybrid dipoler" med endast dipolt mellanregister.
Även om bakväggen varit 8 meter bakom högtalarna har rejäl dämpning där varit värdefullt.

I en LEDE uppsättning är det intressant att jämföra lådhögtalare mot dipolt. Dipolt kan ge en lite högre/mer exakt insyn i inspelningen men kan tappa lite av "magin" man kan få med en lådhögtalare och diffusorer. Diffusa laterala reflektioner har en najs psykoakustisk effekt iom. att ljudbilden breddas utan att man förlorar speciellt mycket precision. Smaken är som baken... j-igt hårig. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-04 02:16

paa skrev:Det här med begreppet "lyssningsloge" eller det klassiska "Dead-end/Live-end" (jag vill vända på ordningen jämfört med det gängse LE-DE, för att få kongruens mellan ljudriktning och rumsdel) har väl egentligen ingen relevans i de frekvenser som återges från subarna?

Låt mig börja med att nämna att DE-LE (jag håller med dig om ordningens logik, säger också alltid DE-LE) inte är synonymt med Loge-tänkandet. Det ena är ett tillvägagångssätt, det andra ett sätt att tänka. DE-LE idén är tvingande, det vill säga föreskriver att det skall vara på ett visst sätt.

Utan att gå för djupt i ämnet kan jag nämna att lyssningslogetänkandet, och begreppet loge/lyssningsloge (introducerades av Ino Audio ungefär 1980) bara är ett hjälpmedel för att inte tappa sinnesbilden av komplexitetens storlek och karaktär.
Det var ursprungligen egentligen bara till för akustiker, som dessutom förväntades vara både akustiskt, elektroakustiskt och psykoakustiskt skolade. Med de rätta grundkunskaperna blir logetänkandet en bra sammanhållande kraft för alla diciplinerna.

Konsekvensen av alltihopa blir att man förstår att skilja, inte bara akustiskt/matematiskt utan även filosofiskt, på högtalarhalvan och loge-delen.

Högtalarväggen angrips ganska tvingande, med inte med döddämpat mål, i synnerhet inte i basregistret, eftersom det fördärvar normalrumskompatibiliteten. Detta är i varje fall sant om man tittar på de viktiga sekundära reflexerna.
Målet är ju att skapa en högtalarvägg som balanserar optimalt, således att stereosystemfelen inte förtydligas (såsom sker när man döddämpar högtalarväggen) men att väggens grundläggande hörbarhet ändå elimineras så väl som det är möjligt.

Det är inte självklart för alla, men väggen märks faktiskt minst när den INTE är 100% dämpad, i synnerhet är det så i basregistret. Varför går jag inte in på här, det blir alldeles för omfattande, men det beror på några synergieffekter mellan rum och stereosystem.

Logehalvan däremot hanteras helt subjektivt. Den kan varieras inom vida ramar efter tycke och smak, och faktiskt ändrar det inte i nämnvärd utsträckning hur man upplever musiken i ljudbilden. Däremot påverkar det förstås hur man upplever själva logen. Ordet "loge" eller "logehalva" antyder också att det är en area/volym där man lyssnar på musik, inte "den del av rummet som omger "lyssningsplatsen" (singularis).

Jag låter alltid sådana här avgöranden komma från den som nyttjar respektive rum (vilket brukar vara den som betalar för mitt konsultande). Det betyder att det kan bli en process som sker i flera steg (för val kräver test). För hemmabiobruk landar det nästan alltid vid att loge-halvan får vara ganska död (<0,3 s), medan det är vanligare med mera klangligt liv väljs hos decicerade musiklyssningare. Allt är subjektivt dock. Jag personligen gillar en ganska kontrollerad efterklang även för musiklyssning i två kanaler. Detsamma gäller live! (Jag gillar ombonade loger med stoppade stolar, matta och tunga drapperier.)

Fast å andra sidan har jag inget emot lite mera reflexer heller!

Tycker i själva verket jag får samma känsla för musiken inom ett ganska stort spektum av rumsutformningar, bara de är i harmoni. Det tycker jag inte att de flesta rum är som folk har sina stereoanläggningar i dock. Lågt, långt ifrån faktiskt. Men lite mera liv skadar sällan, när det, som sagt, är i harmoni.

För flerkanalslyssning blir en för levande loge dock lätt ett problem.

paa skrev:Om man inte specar in basabsorbenter som ovillkorligt i systemet (vilket ingen av de uppräknade artiklarna gjorde) så kan man ju inte skilja på rummet som dämpat vid högtalarna och "akustiskt trevligt" vid lyssnaren, i subwooferfrekvenserna.

Mnja, både ja och nej. En sak måste man minnas i sådana här diskussioner, och det är att olika frekvenser har helt olika våglängder.

Att olika konstruktioner av absorbenter har olika frekvensberoenden brukar de flesta minnas, men själva våglängderna (och konsekvenserna därav) kommer ofta bort i resonemangen, och då är det lätt att få en felaktig bild av rumsintegrationen.

Det relevanta här är, att vid låga frekvenser är inte reflexen från väggen bakom högtalaren en disparat reflex!

Den övergår till att vara ett väl integrerat, stödjande bidrag som är enkom till glädje för lyssningen. Att dämpa högtalarväggen vid låga frekvenser får därför bara distorsionshöjande konsekvens, och jag avråder av det skälet, och av några skäl till.

Nu beror det ju lite på avstånd mellan högtalare och vägg, men om vi utgår ifrån avstånd <1 meter (=2m t-o-r, utsläckning vid lambda=4m) kan vi sluta oss till att vi vill dämpa väggen vid 80 Hz, men inte därunder. I praktiken kan det dock finnas fördelar med kortare avstånd mellan vägg och högtalare samt mindre djupfrekvensgående dämpning. Men det tror tyvärr få på, som placerat högtalare nära väggen utan tillräcklig dämpning. Då drar man ju lätt den felaktiga slutsatsen att kort avstånd är mycket farligt för upplösning i tid och rum. (För att lära måste man ofta först olära alla de halvsanningar som har värde bara på en lägre betraktningsnivå. Ingen är ju helt tom, och tur är väl det).

paa skrev:Och, hur ska man göra, när man får en eller ett par jätteresonanser i lyssningsrummet vid frekvenser som antyder att rummet är för litet, i förhållande till klangen som upplevs i det högre registret?

Jag skulle inte uttrycka problemet på just det viset, men jag tror jag förstår vad du menar. Svaret är att man skall dämpa bas, men i möjligaste mån på så vis att det inte angriper basljudvågorna "förrän de passerat öronen" första gången. Hur man kan åstadkomma det har funnits åtskilliga artiklar om i MoLt.

paa skrev:Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?

Känner inte till ordet "tonbildning" som någon som används inom akustiken. Är bara bekant med hur ordet används i musiksammanhang. Men om jag förstår din fråga rätt tror jag att svaret på den är: Visst är det skillnad, men den relevanta frågan är: Är skillnaden annorlunda än i livemusiksammanhang? :wink:

Man skall alltså inte fråga sig om det finns frekvensberoende skillnader, utan om det finns skillnader på skillnaderna! 8)

Svaret är, att det kan det mycket väl göra, och det är en av de sakerna som man som akustiker måste förstå, angripa och lägga tillrätta. Det är en av de viktigaste sakerna när man tar sig an ett musiklyssningsrumsoptimeringsrojekt. Hur det går till och varför är lika svårt att svara på som frågan "hur beter sig ett normalt lyssningsrum". Lösningarna är lika många och varierande som rummen.

Vh, Ing. Öhman

PS. LTS-kommentar (nu talar jag alltså inte längre bara för mig själv och Ino Audio, utan såsom chef för LTS tekniksektion):
Kan nämna att det finns problem som ofta uppstår när man bygger dämpväggar. Jag är därför tveksam till att generellt rekommendera dem.
Den artikel som trycktes i MoLt för några år sedan, eller hur länge sedan det nu var, kom inte ifrån LTS-tekniksektion, och den kom dessutom av misstag i tryck utan att ens ha blivit granskad av teknikredaktören (undertecknad) i vederbörlig ordning. Detta har funnits att läsa om i MoLt, men många fler har nog läst artikeln än som har sett rättelsen. :cry:
Jag rekommenderar stor försiktighet när det gäller byggande av saker med så stor inverkan som en hel dämpvägg. De exponerar ofta lyssnaren för rummets alla andra problem, på ett allt annat än trevligt sätt. De bör bara användas i rum som är genomgångna akustikt i alla riktningar, och även då med försiktighet. Exempelvis skall högtalarväggen ALDRIG dämpa till 100%. Inte vid alla frekvenser, och inte heller över hela ytan! Inte ens om man åtgärdar alla andra i rummet förefintliga potentiellt imperfekta akustikaliteter.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-04 07:52

Jag rekommenderar stor försiktighet när det gäller byggande av saker med så stor inverkan som en hel dämpvägg. De exponerar ofta lyssnaren för rummets alla andra problem, på ett allt annat än trevligt sätt. De bör bara användas i rum som är genomgångna akustikt i alla riktningar, och även då med försiktighet. Exempelvis skall högtalarväggen ALDRIG dämpa till 100%.

Om man då som jag har byggt en dämpvägg? Vad gör man då? River den?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-04 12:59

Jag menade inte att eventuella basabsorbenter skulle sättas bakom högtalarna, utan bakom lyssnaren, precis som du också skriver. Har ju läst även om påkostade danska studios som har sin DE-del byggd mycket stabilt av betong eller tegel med lagom mängd absorbent framför så att inte de lägsta frekvenserna dödas, och med panelresonatorer osv längre bak i rummet. De flesta goda fullregisterhögtalare är väl inte konstruerade för fritt fält heller utan är gjorda för stöd från golv och vägg för att inte tappa i basen. Tex Calsson OA6 m.fl, Snell A1, NHT 3.3, LTS 3-vägare :wink: osv.
Är själv lite osäker på om gipsväggar och fönsterytor käkar upp basen för mig och funderar på att stabilisera vissa väggar i närheten av högtalarna.

Ing Öhman skrev:
paa skrev:
Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?

Känner inte till ordet "tonbildning" som någon som används inom akustiken. Är bara bekant med hur ordet används i musiksammanhang. Men om jag förstår din fråga rätt tror jag att svaret på den är: Visst är det skillnad, men den relevanta frågan är: Är skillnaden annorlunda än i livemusiksammanhang?

Man skall alltså inte fråga sig om det finns frekvensberoende skillnader, utan om det finns skillnader på skillnaderna!

OK, vi glömmer begreppet "tonbildning" när det gäller bashögtalarna, även om tyskarna kallar dem för "djuptonare" :) Du verkar i alla fall förstått frågan.
Men den här jämförelsen med livemusiksammanhang i mitt rum förstår jag inte riktigt?
Jag vill ju återskapa ett musikskeende och om möjligt minska det egna rummets avtryck så att storleken på rummet som musiken inspelades i skulle i någon liten del kunna simuleras. Jag vill ju att det skall låta som jag är där, inte som om musikerna tränger in sig i mitt lilla rum. Och flera subwoofers i rummet har ju dessutom möjlighet att spela och motverka stående vågor på ett sätt som ett instrument inte kan.
Och, menar du att det alltid är fel att dämpa någon enda resonans i basområdet med en parametrisk equaliser?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-03-04 14:00

Om jag förstått något av det jag läst om hur ljudbilden byggs upp så verkar hjärnan ta hjälp av första vågfronten även under 200Hz för att placera ett ljuds ursprung.

Min fråga är då som följer, är det negativt för återgivningen att placera basmoduler(brant delade vid 80Hz) med löptidskorrigering en bit ut längs sidoväggarna för att på så viss utnyttja en del av självsläckning av stående vågor (som i harmans artikel visas som fördelaktigt ur tonkurveperspektiv)?

Givetvis skulle jag ha provat själv om mina moduler och delningsfilter vore färdiga, men det vore ändå intressant att höra om någon annan har provat eller bara har en åsikt ...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-03-04 17:26

subben ska va under soffan så e de bara fråga göran på eks radio i kristianstad .
slut på diskussionen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-04 17:44

Kan nämna att jag spelade Leonard Cohens senaste skiva, har subborna delade vid 85Hz med >36dB/oktav (minns inte exakt just nu), stänger av övriga register och man kan förnimma han sång i subben.
Jag vill inte ha Leonard Cohen under min soffa. Har testat olika platser och där dom lät bäst var under mina sidosystem.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-04 17:45

Jag skulle gärna ha Leonard Cohen under min soffa. Då kan ha peta ut alla chips jag tappar in därunder! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-04 19:25

paa skrev:Jag menade inte att eventuella basabsorbenter skulle sättas bakom högtalarna, utan bakom lyssnaren, precis som du också skriver. Har ju läst även om påkostade danska studios som har sin DE-del byggd mycket stabilt av betong eller tegel med lagom mängd absorbent framför så att inte de lägsta frekvenserna dödas, och med panelresonatorer osv längre bak i rummet. De flesta goda fullregisterhögtalare är väl inte konstruerade för fritt fält heller utan är gjorda för stöd från golv och vägg för att inte tappa i basen. Tex Calsson OA6 m.fl, Snell A1, NHT 3.3, LTS 3-vägare :wink: osv.

Så är det absolut, det är också som du vet min uppfattning. Det var också det jag menade när jag skrev "...eftersom det fördärvar normalrumskompatibiliteten".

Uttrycket kanske var lite oklart, men ett perfekt rum måste fortfarande bete sig "stödmässigt" såsom normalrummet. Detta för att man skall kunna använda högtalare som är gjorda för ett normalt rum! :wink:

Som av en händelse är det dessutom en utmärkt lösning (den ultimata?) eftersom den utnyttjar fysikens lagar, till att erbjuda låg distorsion och maximal kapacitet i förhållande till högtalarvolym och element.

paa skrev:Är själv lite osäker på om gipsväggar och fönsterytor käkar upp basen för mig och funderar på att stabilisera vissa väggar i närheten av högtalarna.

Det brukar vara mycket svårt att åstadkomma effektiva stagningar i efterhand.

Kan dock nämna (även om det är svårt och vanskligt och kanske helt olämpligt av mig att spekulera om rum jag inte analyserat på plats...) att det är ovanligare än man kan tro att olika rums problem i basområdet domineras av panelabsorptioner. Tvärtom är det normalt snarare geometriska problem som dominerar, och fördärvar tonkurvan (klangen).

I synnerhet när de är i kombination med generellt för stor andel efterklangssmuts kan tilläggas. Som jag nämnde tidigare är harmoni minst lika viktigt som de absolut talen för efterklangen.

Omvänt är problemen av efterklang mycket mera illa drabbade om hamonin saknas. Utan att gå in för långt på det är den akustiska harmonin avhängig (psykoakustiskt) en jättekomplex av rumsliga beteenden.

paa skrev:
iö skrev:
paa skrev:Alltså, är det inte skillnad på tonbildningen vid högre frekvenser, som spelas från dead-end in i live-end-logen, och frekvenserna i subwooferområdet, där hela rummet samverkar på ett annat sätt?

Känner inte till ordet "tonbildning" som någon som används inom akustiken. Är bara bekant med hur ordet används i musiksammanhang. Men om jag förstår din fråga rätt tror jag att svaret på den är: Visst är det skillnad, men den relevanta frågan är: Är skillnaden annorlunda än i livemusiksammanhang?

Man skall alltså inte fråga sig om det finns frekvensberoende skillnader, utan om det finns skillnader på skillnaderna!

OK, vi glömmer begreppet "tonbildning" när det gäller bashögtalarna, även om tyskarna kallar dem för "djuptonare" :)

"Ton" på tyska betyder ljud, inte ton. Tror jag i varje fall. Jag är inte tysktalande. :oops:

Du verkar i alla fall förstått frågan.

Tack! Jag försökte. :wink:

Men den här jämförelsen med livemusiksammanhang i mitt rum förstår jag inte riktigt?
Jag vill ju återskapa ett musikskeende och om möjligt minska det egna rummets avtryck så att storleken på rummet som musiken inspelades i skulle i någon liten del kunna simuleras. Jag vill ju att det skall låta som jag är där, inte som om musikerna tränger in sig i mitt lilla rum.

Det vill inte jag heller, så jag uttryckte mig nog illa.

Vad jag menade var dock kanske inte exakt samma sak som du gör. Jag menade att man bör jämföra "live-ljudbild + livelokal-miljö" med "högtalarljudbild + loge-miljö". Båda skall bistå med samma sorts harmoni mellan främre och bakre ljudfält. När man byter från live till återgivning skall ultimat bara logemiljön bytas. Känslan av musikernas lokal skall vara samma.
Att jag sätter ribban så "lågt" (svårt nog är det!) beror på att jag tror stereosystemets begränsningar inte skall provoceras in absurdum. Vill man "överföra sig själv" ännu mera till originalhändelsen (slippa den egna logen) är två kanaler otillräckligt. Det är min erfarenhet.

Och flera subwoofers i rummet har ju dessutom möjlighet att spela och motverka stående vågor på ett sätt som ett instrument inte kan.

Ja, det är därför jag tycker att det är viktigt att inte lägga sådana här beslut hos en ointelligent mätmikrofon (med vidhängande apparatur).

Dess bild av verkligheten är extremt begränsad jämfört med en hörande människas, eftersom varken riktningshörande eller den mentala reflektionen över logiken i en återgivningssituation är något som mikrofonen har tillstädes och kan erbjuda.

Och, menar du att det alltid är fel att dämpa någon enda resonans i basområdet med en parametrisk equaliser?

Nej, det menar jag inte. Men frågan är svår eftersom den är långt ifrån entydig.

Jag menar, men tolka inte in för mycket i detta nu, att det kan vara gynnsamt att tillgripa insatser med en parametriskt eq, men aldrig (i varje fall mycket sällan) lika gynnsamt som att lösa problemen rumsakustiskt istället. Med det sistnämnda menar jag inte att flytta lyssnarna till en plats där tonkurvan är lite bättre, utan att åtgärda rummet på riktigt. Alltså defacto minska Q för förefintliga ståendevågor.

I många fall står inte det senare alternativet till buds dock.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-04 20:53

Oj, vad brutalt mycket bättre det är med mjuka väggar än med styva väggar av betong etc. Det blir mycket bättre bas med lite eftergivliga basabsorberande väggar. Förstår inte varför man skulle vilja ha hårdare väggar, det är ju bara dåligt.

I min nuvarande och förra lägenhet är det gipsväggar med mycket värmeisolering under, har aldrig haft så fast och bra basåtergivning som nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-04 21:04

Margaux skrev:
Jag rekommenderar stor försiktighet när det gäller byggande av saker med så stor inverkan som en hel dämpvägg. De exponerar ofta lyssnaren för rummets alla andra problem, på ett allt annat än trevligt sätt. De bör bara användas i rum som är genomgångna akustikt i alla riktningar, och även då med försiktighet. Exempelvis skall högtalarväggen ALDRIG dämpa till 100%.

Om man då som jag har byggt en dämpvägg? Vad gör man då? River den?

Det vet jag inte. :oops:

Det enkla svaret är dock, att de rumsakustiska frågorna inte (av psykoakustiska orsaker) är just enkla. Därför lämpar de sig inte för tumregelbaserad behandling.

Lagarna är desto enklare, dem kan man ju inhämta i valfri akustik.

Eftersom frågorna är så komplexa kan inte akustikfrågor hanteras på forum, annan än i allmänna termer. Specifika fall bör alltid ägnas individuell analys, och specifika lösningar. Då måste de utforskas. Det gör man på plats. Har själv syndat många gånger och delat ut tumregler :oops: , men ångrat mig nästan varje gång.

Tumregler om hur vinst åstadkommes är lika otillräckliga för rumsakustik som de är för schack.

Schack-reglerna är fantastiskt enkla, medan reglerna för akustik är lite mera komplicerade - de heter faktiskt i akustikfallet just "akustik" (betyder läran om ljud). Boken det står så på, handlar inte om akustik - den ÄR en akustik.

Reglerna allena räcker inte i något av fallen speciellt långt.

Vh, Ing. Öhman

PS. Rum har alltså inte en "akustik" om man skall vara semantiskt korrekt. Däremot kan de ha reflexer, ståendevågor och efterklang. Allihopa är akustiska egenskaper.

Att tala om ett rums "akustik" är samma sorts språkfel som att kalla en kameras objektiv för dess "optik" (eller att kalla ett företags bokföring för dess "matematik" :o ).

Optik betyder läran om ljuset. Missbruk av orden förekommer dock så frekvent att de möjligen kan påstås vara hävdvunna, men jag avråder ändå. I synnerhet är det olämpligt att se ordet brukat som någonting objektivt, exempelvis påståenden om att ett rum har "bra akustik" utan att någon först definierat vad rummet skall användas till.

Betyder det lång efterklang? Eller kort kanske?

Liten ordlista:

Akustiker = viktig person som kan tas till hjälp för att få till ljudåtergivningen.

Akustisk = beteende som kan beskrivas med hjälp av läran om ljud.

Akustik = läran om ljud

Återgå till Generellt om hifi