Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Aha! Så 0 watt är oändligt välljud? Coolt.
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Självklart, då är man närmast den akustiska verkligheten, korta signalvägar.
IngOehman skrev:Jag tycker det är svårt att säga något om vattenfallskurvor utan att veta
exakt hur mätparametrarna är inställda (mäter man själv eller känner mät-
apparaten väldigt väl är det lättare att dechiffrera mätresultatet) men att
jämföra olika vattenfallskurvor brukar däremot vara mycket oproblematiskare.
Dessutom vill jag hellre att du tittar och gör bedömningen, men jag kommer
gärna med ett tips för att göra problemen isolerbara:
Jag råder dig att göra en precis likadan mätning på ett sådant där baselement
(även den i membranets extremnärfält) när det INTE är monterat i en vägg
utan ligger löst på något mjukt, t ex en tjock madrass.
Då tror jag att du kommer att se att tonkurvan plötsligt blir alldeles jämn
(inte nödvändigtvis rak, men jämn, alltså fri från knöliga ojämnheter på flera
dB) och att vattenfallets avklingning kommer att bli oerhört mycket mindre
smutsat av "gamla ljud".
Vh, iö
Jag har alltid tyckt om högtalare utan talspole.Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.
Självklart, då är man närmast den akustiska verkligheten, korta signalvägar.
MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.
Almen skrev:Ja, lyssnar man enbart på hårdkomprimerad musik så klarar man sig med några få watt. Då lär ju de sista 548 watten inte göra ljudet bättre.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Hur är det med Volten då?
Eftersom Volten, Amperen och Watten hänger ihop så går dom samma väg.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Hur är det med Volten då?
Eftersom Volten, Amperen och Watten hänger ihop så går dom samma väg.
Få Watt men många Volt?
Alltå om man har lättdrivna högtalare, menar jag.
Jag har ju ganska få Watt, men samtidigt är attaken i transienterna högst påtaglig. Inte minst i jämförelse med annat (som jag tjatat om förut).
Men den upplevelsen beror tydligen på kompression.
Kanske parat med inbillning.
Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.
Strmbrg skrev:Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.
Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.
Flint skrev:Aha, du menar så. Det törs jag inte berätta min uppfattning om här. Då får jag hela faktiskts pseudovetenskapsakademi på mig och hackar och det blir så tjatigt. Det kan vi ta via pm.
Flint skrev:Det törs jag inte berätta min uppfattning om här.
---
Det kan vi ta via pm.
Flint skrev:...anser att det man inte kan säga på forumet där sakerna diskuteras bör man heller inte säga i ett PM
Flint skrev:Ingen mening att du PM.ar. Det jag har att säga dig får alla se. Minst fegt på det sättet.
Flint skrev:Om PM.
Jag tar kritik öppet på forumet så att alla kan se den.
Flint skrev:Har som princip att det jag säger det säger jag så att alla kan se det.
Almen skrev:Och där dog den diskussionen i tråden.
Flint skrev:Almen.
Skillnaden är att diskussioner med osämja och där jag blir attackerad tar jag öppet på forumet som ett dämpande filter för den attackerande. I det här och i många andra fall snackar jag gärna via pm när personen i fråga inte förväntas tala om för mig vilken jävla idiot jag är. Förstår du skillnaden?
Almen skrev:Men om du brukar bli kallad "jävla idiot" (vilket jag aldrig sett, och som i så fall både jag och moderatorer har missat) och att du mår dåligt av det, så förstår jag dig.
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.
Du vet likaväl som jag att det finns många förespråkare förutom mig som anser att färre watt = bättre ljud, så spola skitsnacket är du snäll.
meanmachine skrev:Men rent logiskt har ju objektivisten helt rätt. Flint med för den delen. Varför skall man gasa och bromsa samtidigt.
meanmachine skrev:2w och 103db känslighet är en god stereo. Men normala högtalare dvs som de ser ut som kan finnas i normala hem borde klara av att leverera ärliga 92-94db utan vidare. Vid 2,83v så klart enligt rådande standard. Detta är jäkligt mycket bättre än 84-85db som många visar i mätningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster