mats skrev:Morello, inget illa menat. Jag bara menade att alla kanske inte bryr sig om att de går ner i de lägre registren. Som den som var avstämd till 55 hz, fast den kanske har väldans fint ljud från 55 hz och uppåt. och då kan man ju knappast kalla högtalaren mindre bra bara för att den inte har hela registret. Smaken är ju också olika.
Ok och bra att du också lyssnar

Med vänliga hälsningar till fabror blå från fabror röd

En liten fråga om register.
Man hör ofta, likt ovan, synpunkten att en högtalare som har ett mindre register än "hela" (låt säga 41 Hz - 16 kHz minst) ändå kan vara bra.
Jag säger inte att jag motsätter mig detta, men jag funderar då om det kan finnas någon som kan tänka sig att det kan fattas toner någon annanstans i registret också, utan att högtalaren blir mindre bra? Var går gränsen för hur stora registerbrister man kan acceptera utan att hålla högtalaren för dålig?
Låt säga en högtalare som sträcker sig från 55 Hz till 16 kHz (eller bättre) med som inte låter (fullt) mellan 300 - 400 Hz.
Kan den fortfarande vara bra, eller var går egentligen gränsen för vilka klangliga förvrängningar som är tillåtna utan att högtalarens skall kallas "mindre bra"?
Vh, Ing. Öhman
PS. Min personliga uppfattning är nog att ingen högtalare som missar toner inom registret 41 Hz - 16 kHz kan kallas för en "bra återgivare". Menar nog att man till och med måste täcka ett ännu större register för att uppleva att musiken från skivan verkligen kommer ut ur högtalarna rimligt ostympad.
Fast sen finns det ju flera hundra saker ytterligare som måste vara uppfyllda också, för att återgivingen skall vara riktigt god, men det är ett annat kapitel.
PPS. 41 Hz valdes för att 41,2 Hz är den lägsta tonen som en ståfela eller elbas (normalstämd fyrsträngad) kan spela. Det finns förvisso instrument som med hygglig amplitud ger ifrån sig lägre toner, men de allra flesta har väldigt lite grundton. En flygel exempelvis kan spea en 27 Hz-ton, men den är klart lättare att återge för örat hörbart intakt med en 55 Hz-högtalare, än en 41,2 Hz (E) från en basfiol är.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).