petersteindl skrev: Även hifi-kit har fårull nålad till 40 mm. Finns på deras hemsida.
Fast att dömma av bilden de lagt ut på sin site, ser det mer ut som täckjacksfluff. Men den kan ju vara felaktigt inlagd.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev: Även hifi-kit har fårull nålad till 40 mm. Finns på deras hemsida.
Jag kan inte ge en generell bedömning där, jag har beslutat mig från fall till fall.Flint skrev:MagnusÖstberg
Hade det inte varit bättre/billigare att handla av ett EU-land? Ingen skillnad?
Ragnwald skrev:petersteindl skrev: Även hifi-kit har fårull nålad till 40 mm. Finns på deras hemsida.
Fast att dömma av bilden de lagt ut på sin site, ser det mer ut som täckjacksfluff. Men den kan ju vara felaktigt inlagd.
R1T skrev:petersteindl skrev:celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då
Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.
MvH
Peter
Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar
Mvh Åke
RogerGustavsson skrev:Vet inte vad Bennic har för företräden, möjligen priset?
http://www.bennic.com.tw/en/inductors/index.asp
Dessa leverantörer ligger annars bra till såväl produkt- som prismässigt:
www.lautsprechershop.de
www.schuro.de
HifiKit och Elfa blir dyrare, inte minst frakten.
R1T skrev:R1T skrev:petersteindl skrev:celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då
Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.
MvH
Peter
Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar
Mvh Åke
Upprepar min fråga igen se ovan.
Mvh Åke
petersteindl skrev:Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Är du ute efter komponenter till pK-filtret? Blir billigast att ta allt från samma ställe. Runt 75€ med Mundorf MCap kondensatorer, Mundorf bakade spolar, MOX-motstånd och frakt från Lautsprechershop eller Schuro.
paa skrev:petersteindl skrev:Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.
MvH
Peter
Hur väger du in den totala utstrålade energin då? Är frekvensgången för den inte lika viktig för dig som för Stig Carlsson? Jag frågar eftersom det torde bli en viss försämring därvidlag när man kör elementen fasintegrerat och delar med -6dB.
paa skrev:petersteindl skrev:Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.
MvH
Peter
Hur väger du in den totala utstrålade energin då? Är frekvensgången för den inte lika viktig för dig som för Stig Carlsson?
R1T skrev:Tack för svaret Peter, nu har man fått ännu mer att fundera på![]()
Får man fråga vilka vinklar du prioriterar och ev. varför?
Mvh Åke
paa skrev:Jag började fundera mitt i diskussionen om energirespons, och kände att det inte stämde, de där gamla förutfattade meningarna som jag reflexmässigt citerade, där några inlägg upp, och tänkte lägga fram delningsfilter till koaxialhögtalare som tankeexperiment, men det behövdes ju inte. Jag hittade nämligen vad gamle gode Dickason har att säga om populäruppfattningen om energirespons vid jämna och udda filterdelningstal:
"Although it is not popular to go against the mainstream of thought in any field, this view of power response is simply not correct. The reality is much simpler. In-phase high- and low-pass filters sum as scalar quantities both on- and off-axis. Calculating a crossovers power response as though the signals are uncorrelated is unjustified, in my view."
På svenska brukar det heta energirespons, på engelska heter det power response. Inte riktigt det samma, men kanske inte så stor skillnad i praktiken heller? Det ligger väl i linje med att aldrig översätta engelskans "power" korrekt till svenskan i alla fall.
RogerGustavsson skrev:Vet inte vad Bennic har för företräden, möjligen priset?
http://www.bennic.com.tw/en/inductors/index.asp
Dessa leverantörer ligger annars bra till såväl produkt- som prismässigt:
www.lautsprechershop.de
www.schuro.de
HifiKit och Elfa blir dyrare, inte minst frakten.
R1T skrev:Vore bra om det är en konstruktör som förmedlar sina idéer, så man slipper diskussionen om vad som är rätt eller fel i den klistrade tråden.
Flint skrev:R1T skrev:Vore bra om det är en konstruktör som förmedlar sina idéer, så man slipper diskussionen om vad som är rätt eller fel i den klistrade tråden.
Tror du att det hjälper. Om alla etablerade högt.konstruktörer från källarnivå och uppåt skulle tycka likadant skulle nog också alla högtalarare låta likadant, nästan. Med viss reservation för valet av dyra och därmed välljudande material.
R1T skrev:
Eftersom inte alla tycker likadant, så vore det bra om bara en förmedlade sina idéer.
Om det är någon som inte har samma idéer så kan man ju alltid starta en ny tråd.
Mvh Åke
Ragnwald skrev:R1T skrev:
Eftersom inte alla tycker likadant, så vore det bra om bara en förmedlade sina idéer.
Om det är någon som inte har samma idéer så kan man ju alltid starta en ny tråd.
Mvh Åke
Hm.. va de du som startade tråden?
celef skrev:jag tycker det vore ytterst tragiskt om bara en persons (iö) ideer skulle vara allmänrådande, mest givande är det väl när fler kommer till tal, det tycker iallafall jag
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster