petersteindl skrev:R1T skrev:R1T skrev:petersteindl skrev:celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då
Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.
MvH
Peter
Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar
Mvh Åke
Upprepar min fråga igen se ovan.
Mvh Åke
Då man mäter i olika vinklar finns det först och främst 2 olika anledningar. Den ena anledningen är att se de ingående högtalarelementens spridningsegenskaper. Normalt brukar det vara diskanten som är det intressanta, men även mellanregistrets spridning uppåt i frekvens kan ge information vad som kan komma att hända runt delningsfrekvensen.
Den andra anledningen är för att ta reda på hur högtalaren beter sig runt delningen. Då är det fasgången mellan elementen i just den mätta riktningen som antingen resulterar i integration eller utsläckning i den specifika riktningen off-axis och det kan vara olika i olika riktningar. Om man strävar efter en jämn integration i olika riktningar så att högtalaren får en jämn spridning utan konstiga lober i sitt utstrålningsmönster så skall högtalarelementen integrera i fas även off-axis. Jag skall ge 2 exempel som Naq mätte hemma hos mig.
Det 1a exemplet är en mätning i 45/45 gradersvinkel.
...Bild....
Det 2a exemplet är en mätning i 25/35 gradersvinkel.
...Bild....
Här kan man se att bas och diskant i pK integrerar exemplariskt runt delningsfrekvensen. Det gör som jag ser det inte elementen i piP eftersom den får en utsläckning på 4-7 dB i området 3-4 kHz. Däremot kan det vara konstruktörens önskan av någon anledning.
Vad man dessutom kan se är att över 14 kHz så sprider diskantelementet i piP bättre än diskanten i pK eftersom diskanten i piP har ett betydligt mindre membran. Dock blir effekttåligheten normalt sett lägre med mindre membran och mindre talspole.
Så, hur det skall se ut är snarast konstruktören till respektive högtalare som avgör. Man kan ju ha synpunkter och anse på vilket sätt det bör se ut rent allmänt för att en högtalare skall ha en neutral spridningskarakteristik. Då måste även placeringen i rummet beaktas.
Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.
MvH
Peter
Peter, det framgår inte om du avser off-axis i horisontell eller vertikal riktning.
Min egen allmänna åsikt är att jag tror inte att en högtalare som har mycket jämn direktivitet m a p frekvens automatiskt skulle låta bättre än en annan som skulle kunna ha en "formad" direktivitet. T ex kan man tänk sig att högtalare ska stå i ett normalt rum där olika väggreflexer kan mildras tack vare direktiviteten. Jag tror bara att det är en förenkling att säga att direktiviteten ska vara så jämn som möjligt. Man behöver ha ett större tänk som inbegriper både lyssningsrum och vårt hörselnsinne, anser jag.
Att forma direktiviteten är ett område där många högtalarkonstruktörer skulle kunna förbättra sig avsevärt idag. De har väl för många fina dataprogram som visar vackra kurvor som de inte riktigt begriper sig på.
Men på vilket sätt, alltså varför, menar du att en jämn direktivitet är det bästa valet för en högtalarkonstruktion? Jag formulerade mig kanske lite annorlunda än du själv gjort, så du får gärna formulera om min fråga. Jag tror du förstår frågan. Alltså, du skrev en smula i svaret ovan, men det vore intressant att veta mer om dina tankar kring detta.