Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-17 16:11

petersteindl skrev:
R1T skrev:
R1T skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då

Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.

MvH
Peter

Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar :?

Mvh Åke

Upprepar min fråga igen se ovan.

Mvh Åke

Då man mäter i olika vinklar finns det först och främst 2 olika anledningar. Den ena anledningen är att se de ingående högtalarelementens spridningsegenskaper. Normalt brukar det vara diskanten som är det intressanta, men även mellanregistrets spridning uppåt i frekvens kan ge information vad som kan komma att hända runt delningsfrekvensen.

Den andra anledningen är för att ta reda på hur högtalaren beter sig runt delningen. Då är det fasgången mellan elementen i just den mätta riktningen som antingen resulterar i integration eller utsläckning i den specifika riktningen off-axis och det kan vara olika i olika riktningar. Om man strävar efter en jämn integration i olika riktningar så att högtalaren får en jämn spridning utan konstiga lober i sitt utstrålningsmönster så skall högtalarelementen integrera i fas även off-axis. Jag skall ge 2 exempel som Naq mätte hemma hos mig.

Det 1a exemplet är en mätning i 45/45 gradersvinkel.

...Bild....

Det 2a exemplet är en mätning i 25/35 gradersvinkel.

...Bild....

Här kan man se att bas och diskant i pK integrerar exemplariskt runt delningsfrekvensen. Det gör som jag ser det inte elementen i piP eftersom den får en utsläckning på 4-7 dB i området 3-4 kHz. Däremot kan det vara konstruktörens önskan av någon anledning.

Vad man dessutom kan se är att över 14 kHz så sprider diskantelementet i piP bättre än diskanten i pK eftersom diskanten i piP har ett betydligt mindre membran. Dock blir effekttåligheten normalt sett lägre med mindre membran och mindre talspole.

Så, hur det skall se ut är snarast konstruktören till respektive högtalare som avgör. Man kan ju ha synpunkter och anse på vilket sätt det bör se ut rent allmänt för att en högtalare skall ha en neutral spridningskarakteristik. Då måste även placeringen i rummet beaktas.

Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.

MvH
Peter

Peter, det framgår inte om du avser off-axis i horisontell eller vertikal riktning.

Min egen allmänna åsikt är att jag tror inte att en högtalare som har mycket jämn direktivitet m a p frekvens automatiskt skulle låta bättre än en annan som skulle kunna ha en "formad" direktivitet. T ex kan man tänk sig att högtalare ska stå i ett normalt rum där olika väggreflexer kan mildras tack vare direktiviteten. Jag tror bara att det är en förenkling att säga att direktiviteten ska vara så jämn som möjligt. Man behöver ha ett större tänk som inbegriper både lyssningsrum och vårt hörselnsinne, anser jag.

Att forma direktiviteten är ett område där många högtalarkonstruktörer skulle kunna förbättra sig avsevärt idag. De har väl för många fina dataprogram som visar vackra kurvor som de inte riktigt begriper sig på. :wink:

Men på vilket sätt, alltså varför, menar du att en jämn direktivitet är det bästa valet för en högtalarkonstruktion? Jag formulerade mig kanske lite annorlunda än du själv gjort, så du får gärna formulera om min fråga. Jag tror du förstår frågan. Alltså, du skrev en smula i svaret ovan, men det vore intressant att veta mer om dina tankar kring detta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-17 16:45

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:
R1T skrev:
R1T skrev:
petersteindl skrev:
celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då

Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.

MvH
Peter

Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar :?

Mvh Åke

Upprepar min fråga igen se ovan.

Mvh Åke

Då man mäter i olika vinklar finns det först och främst 2 olika anledningar. Den ena anledningen är att se de ingående högtalarelementens spridningsegenskaper. Normalt brukar det vara diskanten som är det intressanta, men även mellanregistrets spridning uppåt i frekvens kan ge information vad som kan komma att hända runt delningsfrekvensen.

Den andra anledningen är för att ta reda på hur högtalaren beter sig runt delningen. Då är det fasgången mellan elementen i just den mätta riktningen som antingen resulterar i integration eller utsläckning i den specifika riktningen off-axis och det kan vara olika i olika riktningar. Om man strävar efter en jämn integration i olika riktningar så att högtalaren får en jämn spridning utan konstiga lober i sitt utstrålningsmönster så skall högtalarelementen integrera i fas även off-axis. Jag skall ge 2 exempel som Naq mätte hemma hos mig.

Det 1a exemplet är en mätning i 45/45 gradersvinkel.

...Bild....

Det 2a exemplet är en mätning i 25/35 gradersvinkel.

...Bild....

Här kan man se att bas och diskant i pK integrerar exemplariskt runt delningsfrekvensen. Det gör som jag ser det inte elementen i piP eftersom den får en utsläckning på 4-7 dB i området 3-4 kHz. Däremot kan det vara konstruktörens önskan av någon anledning.

Vad man dessutom kan se är att över 14 kHz så sprider diskantelementet i piP bättre än diskanten i pK eftersom diskanten i piP har ett betydligt mindre membran. Dock blir effekttåligheten normalt sett lägre med mindre membran och mindre talspole.

Så, hur det skall se ut är snarast konstruktören till respektive högtalare som avgör. Man kan ju ha synpunkter och anse på vilket sätt det bör se ut rent allmänt för att en högtalare skall ha en neutral spridningskarakteristik. Då måste även placeringen i rummet beaktas.

Jag ser helst att en högtalare av monitortyp har en homogen utstrålning runt delningen så att högtalaren mäter så rakt som möjligt i olika vinklar. Vissa vinklar prioriterar jag högre. Jag tycker personligen att en homogenare delning har bättre förutsättningar att klinga neutralt på inspelningar med neutral klangbalans.

MvH
Peter

Peter, det framgår inte om du avser off-axis i horisontell eller vertikal riktning.

Min egen allmänna åsikt är att jag tror inte att en högtalare som har mycket jämn direktivitet m a p frekvens automatiskt skulle låta bättre än en annan som skulle kunna ha en "formad" direktivitet. T ex kan man tänk sig att högtalare ska stå i ett normalt rum där olika väggreflexer kan mildras tack vare direktiviteten. Jag tror bara att det är en förenkling att säga att direktiviteten ska vara så jämn som möjligt. Man behöver ha ett större tänk som inbegriper både lyssningsrum och vårt hörselnsinne, anser jag.

Att forma direktiviteten är ett område där många högtalarkonstruktörer skulle kunna förbättra sig avsevärt idag. De har väl för många fina dataprogram som visar vackra kurvor som de inte riktigt begriper sig på. :wink:

Men på vilket sätt, alltså varför, menar du att en jämn direktivitet är det bästa valet för en högtalarkonstruktion? Jag formulerade mig kanske lite annorlunda än du själv gjort, så du får gärna formulera om min fråga. Jag tror du förstår frågan. Alltså, du skrev en smula i svaret ovan, men det vore intressant att veta mer om dina tankar kring detta.

jag undrar hur du menar, vad jag förstår så har man inte helt fria händer vad gäller utformningen av spridningen, man tycks kunna styra vissa delar men inte allt, jag tycker då att det låter förnuftigt att matcha de styrande delarna till de som inte kan styras
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-17 16:46

R1T skrev:
celef skrev:jag tycker det vore ytterst tragiskt om bara en persons (iö) ideer skulle vara allmänrådande, mest givande är det väl när fler kommer till tal, det tycker iallafall jag

Det blir ju bara i den tråden.

Själv skulle jag tycka att det var intressant om petersteindl vill ge sin syn på mätningar. Inget ont om de andra.

Det kanske vore intressant om Naqref, IÖ och petersteindl m.m,
skapade varsin tråd där de ger sin syn på mätningar utan att bli störda.
Så kan man jämföra deras idéer i lugn och ro

Mvh Åke

jasså du menar så, ja det låter väl förnuftigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-17 17:49

Johan_Lindroos skrev: Peter, det framgår inte om du avser off-axis i horisontell eller vertikal riktning.

Nä, det gör det inte, eftersom vertikalt eller horisontellt inte är den väsentliga parametern. Lägger man en högtalare ner så blir det horisontella vertikalt. Men se det så här, de riktningar som innebär att avståndet till respektive element ändras på grund av deras inbördes placering i förhållande till varandra anser jag vara värdefulla off-axis riktningar att ha kontroll över d v s att mäta. Där brukar fel visas om det finns fel och naturligtvis om man anser det vara fel. Högtalarelementens spridning runt delningsfrekvensen kommer ju också in i bilden vid off-axis mätningar. Vill man vinkla in högtalarna och samtidigt ha högtalarna t.ex. lägre placerade än öronhöjd, så blir lyssningsvinkeln varken rent vertikal eller rent horisontell, utan den blir en kombination av dessa och det är denna vinkel som är direktljudet till lyssnaren och det är denna riktning som jag anser borde definieras som nollgradersriktningen.

Johan_Lindroos skrev:Min egen allmänna åsikt är att jag tror inte att en högtalare som har mycket jämn direktivitet m a p frekvens automatiskt skulle låta bättre än en annan som skulle kunna ha en "formad" direktivitet. T ex kan man tänk sig att högtalare ska stå i ett normalt rum där olika väggreflexer kan mildras tack vare direktiviteten. Jag tror bara att det är en förenkling att säga att direktiviteten ska vara så jämn som möjligt. Man behöver ha ett större tänk som inbegriper både lyssningsrum och vårt hörselnsinne, anser jag.

Jag skrev så här:
petersteindl skrev:Man kan ju ha synpunkter och anse på vilket sätt det bör se ut rent allmänt för att en högtalare skall ha en neutral spridningskarakteristik. Då måste även placeringen i rummet beaktas.

Det betyder att placeringen i rummet påverkar vilka reflexer som blir mer störande än andra. Att vara störande innebär att det för hörseln uppfattas som störande av den tilltänkta signalen i jämförelse om reflexen inte fanns. Det är alltså i slutändan en ren psykoakustisk effekt som resulterar i vad man skall prioritera. Det kan ju vara så att avsaknaden av en reflex från en viss riktning uppfattas som mer störande än då reflexen finns med. Det är ju egentligen det som hela frågeställningen från R1T från början handlade om och som jag försökte svara på men som jag egentligen inte kan ge ett entydigt och slutgiltigt och kortfattat svar på eftersom högtalarplaceringen oftast inte är given.

Johan_Lindroos skrev:Att forma direktiviteten är ett område där många högtalarkonstruktörer skulle kunna förbättra sig avsevärt idag. De har väl för många fina dataprogram som visar vackra kurvor som de inte riktigt begriper sig på. :wink:

Jag vet inte hur andra högtalarkonstruktörer evaluerar sina "vackra kurvor från fina datorprogram". Det finns oftast alltid saker som kan förbättras. Dessutom kan det ju vara så att sista ordet inom psykoakustiken inte är sagt ännu och det innebär i så fall att alla fortfarande har något att lära sig.

Johan_Lindroos skrev:Men på vilket sätt, alltså varför, menar du att en jämn direktivitet är det bästa valet för en högtalarkonstruktion? Jag formulerade mig kanske lite annorlunda än du själv gjort, så du får gärna formulera om min fråga. Jag tror du förstår frågan. Alltså, du skrev en smula i svaret ovan, men det vore intressant att veta mer om dina tankar kring detta.

Denna fråga, som jag tror jag förstår, tänker jag så småningom noggrant avhandla i Peter Steindl?-tråden då jag uppnått vissa milstolpar vad gäller mitt företag Bremen och dess lansering av ägghögtalarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-25 16:06

Tack för svar, Peter!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-25 20:17

:D Nu har Pedro pK. 8)

Vad det var murió här då! :(
Jag fick hjälp av Densen med annat delningsfilter.
Innan tyckte jag att det var mycke auge - "boom" ljud.
Filter bara är lite skillnad mot innan.

Fick bilder. Se här om testa.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ha en bit från väggen.
Nu mycke bra ljud. :) :D

disfrutar/Pedro

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-25 21:10

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:Men på vilket sätt, alltså varför, menar du att en jämn direktivitet är det bästa valet för en högtalarkonstruktion? Jag formulerade mig kanske lite annorlunda än du själv gjort, så du får gärna formulera om min fråga. Jag tror du förstår frågan. Alltså, du skrev en smula i svaret ovan, men det vore intressant att veta mer om dina tankar kring detta.

Denna fråga, som jag tror jag förstår, tänker jag så småningom noggrant avhandla i Peter Steindl?-tråden då jag uppnått vissa milstolpar vad gäller mitt företag Bremen och dess lansering av ägghögtalarna.

MvH
Peter

ett svar på frågan kan man ju hitta i Toole/Olives undersökningar. Det verkar ju helt enkelt vara så att man föredrar en rak direktljudskurva och en jämn och avrullad off-axis mot höga frekvenser. Står valet mellan en sådan högtalare och en med mindre jämn off-axis eller högre direktivitet så föredras den tidigare.

Sen tycekr jag att man kanske bör nyansera lite mer. Vad är en ojämn eller felaktig spridning? De tonkurvejusteringar som IÖ tex brukar prata om är justeringar på nån dB. För de allra flesta tillverkare verkar så små variationer ligga inom "felmarginalen".
I Toole/Olives undersökningar är det en hel del högtalare som får högsta betyg, men tittar man på dessa så är de inte identiska i sina on och off-axis beteenden. Så "jämn" i det fallet är kanske just avvikelser på 1-2dB. Iaf om man ska prata om statistisk säkerhet i just de undersökningarna.
Vad jag förstår har IÖ gjort liknande blindtester då han tagit fram sina frekvensoptimeringar. Hade ju varit väldigt kul att fått veta hur dessa gick till, vilka parametrar som varierades och hur utfallet mellan olika lösningar gjordes.

Hur mycket blindtester har du Peter gjort i utvecklingen av Äggen? Nu kanske det också är sånt som du avvaktar med till lanseringen. Men det är ju alltid intressant att få veta vad beslut och åsikter grundar sig på. Ska du inte lansera de där äggen snart så man få höra allt? :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-26 14:39

saousalito, dom bakom dom stora spridningslinserna/svamparna till b&o, byggde prototyper som nrc-gänget gick igång på, mätte väl jätterätt men lyssningstesterna gav bottennoteringar och projektet lades nästan helt ned. det tycks finnas annat att slipa på än just fina spridningsegenskaper
Bikinitider

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-03-27 15:24

Tänkte bara avsluta med att jag nu skruvar ihop burkarna med Naqrefs senaste modd efter att testat ett par veckor. Har SS diskanten. (Dom har fått känna på mycket av Yellos senaste Touch som låter kalas!)
Har lyssnat dagligen och nu känns dom helrätt.. :) Var lite tveksam alldeles i början innan modden, men nu funkar dom ypperligt och kommer ersätta mina Proackloner i detta rummet.
Har inte testat nån annan dämpningen, och hoppar över det. Dags att börja njuta av väljudet nu.
Måste säga att det är fantastiska små burkar med fullvuxet ljud :)
Eloge till Anders! :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-27 17:49

hobbes skrev:Tänkte bara avsluta med att jag nu skruvar ihop burkarna med Naqrefs senaste modd efter att testat ett par veckor. Har SS diskanten. (Dom har fått känna på mycket av Yellos senaste Touch som låter kalas!)
Har lyssnat dagligen och nu känns dom helrätt.. :) Var lite tveksam alldeles i början innan modden, men nu funkar dom ypperligt och kommer ersätta mina Proackloner i detta rummet.
Har inte testat nån annan dämpningen, och hoppar över det. Dags att börja njuta av väljudet nu.
Måste säga att det är fantastiska små burkar med fullvuxet ljud :)
Eloge till Anders! :D

Testa LaRoux då får dom verkligen bekänna färg
Och skall du testa någon annan dämpning så rekomenderar jag visatons får ull

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-27 20:32

Har nog missat, men vad kostar PK?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-27 20:37

Nefilim skrev:Har nog missat, men vad kostar PK?
Det finns väl inga fasta priser på beg-marknaden? Nya finns det i alla fall inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-27 20:39

boom skrev:Och skall du testa någon annan dämpning så rekomenderar jag visatons får ull

Menar du fårull?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-27 20:56

Jag betalade sammanlagt 4930:- för mina. Men som paa skrev så finns det inga nya att köpa längre.

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-27 21:33

R1T skrev:

Jag betalade sammanlagt 4930:- för mina. Men som paa skrev så finns det inga nya att köpa längre.

Mvh Åke

Tack, men jag vara nyfiken på priset.
Mitt minne är blott ett minne numera.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-28 00:13

Flint skrev:
boom skrev:Och skall du testa någon annan dämpning så rekomenderar jag visatons får ull

Menar du fårull?

Nä men får i ull av med klöv så blir det kanon.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-28 00:14

Nefilim skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Tack, men jag vara nyfiken på priset.

3100kr för ett par made it my self.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-03-29 08:12

5 578 Kostade mina. Men så köpte jag också "all in". Samt kompletterade dessa med ett bakstycket som är demonterbart.

Lite dyrare än så blir det att bygga om mitt rum som inte kommer övverens med pK.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-29 09:19

Kör nu med filter modd nr 2 i mina pK b.

Alltså, 3.3 uf i HP filtret och 17.6uf i LP filtret. Sitter Vifa diskanter i mina.

Alla tendenser till vasshet/ljushet är som bortblåsta men jag tycker mig nu sakna en uns luftighet kring röster o instrument av den ljusare karaktären. Kan tankas vara en invänjningssak då det tidigare varit åt det ljusa hållet och jag vant mig vid detta. Rent spontant känner jag att högtalaren har mer att ge och jag ska labba vidare lite med placering. Är dock i nuläget riktigt imponerad över vad högtalaren presterar. Har en bit kvar men innt är det långt innt :)

Har 1200*600*100 markskiva av stenull bakom vardera högtalare, högtalarna står ca: 20cm ut från väggen. Ca: 2m mellan högt och ca: 2.2m till lyssningposition. Invinkling så utsidorna av högtalarna är lätt att se plus att man kan se taket/toppen/ovansidan på dito.

Sitter ganska nära en betongvägg och lyssnar ca:25-30cm och har därför även där dämpat med markskiva om 1200*600*50.

Jag upplever inga större störningar från rummet förutom vid 45-50hz där det finns en stark förstärkning.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-29 11:35

Jag har också ändrat till filtret med 3.3 uf i HP filtret och 17.6uf i LP filtret. Jag har SS diskanter och måste säga att jag är mycket nöjd med allt förutom ljudtrycket men den begränsningen var jag medveten om redan när jag beställde pK.

All vasshet som jag upplevt med originalfiltret är borta. Tidigare var många låtar näst intill plågsamma att lyssna på i mitt rum, till exempel Nils Lofgren - Keith Don't Go. Nu låter det hur bra som helst.

Nu låter pK som jag förväntade mig att de skulle låta :)

Jag uppmanar alla som tycker att pK är vassa i diskanten att testa detta filteralternativ. Jag beställde kondensatorerna från hifikit och bad dem skicka som brev, blev inte alls dyrt.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-29 12:01

Har nu kört mina pK med Naqref's filter 2 ett tag. Är lika kinkiga som Ino piP när det gäller placeringen. Rätt placerade låter de helt okey även om det krävs rätt hög volym för att låta riktigt bra. pK har ett övertag i den lägsta basen mot piP som kontrar med lite bättre nivå i värmeregistret. I övrigt tycker jag skillnaderna är små, lite mera homogent med piP men de flesta skulle knappast kalla skillnaden avgörande. Det går att leva med båda. Har inga större problem med ljudtrycksbegränsning. Har kört båda högtalaruppsättningarna med en enkel Denon ADV-M71, den till vänster på denna bild, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/denonduo.jpg
Har också jämfört med min Audio Pro-anläggning, A100 + A2-2 + B2-40. Den är mera lättplacerad i och med att man inte måste ha topparna vid vägg men inte lika distinkt i basen (delvis beroende på sämre integration mellan toppar och basmodul).

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-29 12:16

Kan vi inte ta det en gång till, detta med placeringen! Kanske i en annan tråd, eller?!

Att de ska stå nära väggen har väl ingen missat, så nära som möjligt och med dämpning. Gärna en lyssningsposition nära vägg för stöd i basen.

När dessa krav tillfredställts så blir avstånden kvar att reda ut.

Tex, om man har 2m mellan högt vad bör då lyssningsavståndet vara?

Finns det några riktlinjer för invinklingen då jag fått för mig att högtalaren inte är gjord för on-axis lyssning!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-29 13:15

DS skrev:Tex, om man har 2m mellan högt vad bör då lyssningsavståndet vara?

Om det är två 2 m mellan centrum på diskanterna bör avståndet till lyssningsposition vara 2.36 m eller något mera. En öppningsvinkel från lyssningposistion mot högtalarna om 44-46 grader beroende på vem du frågar. Tidigare sa man ofta 60 grader men det är för brett och får i regel inte högtalarna att "försvinna" och det kan bli "hål i mitten".

DS skrev:Finns det några riktlinjer för invinklingen då jag fått för mig att högtalaren inte är gjord för on-axis lyssning!?

Högtalarna ska vinklas in lite, ungefär 30 grader i förhållande till väggen bakom dem. Man ska kunna se en del av lådarnas utsidor från lyssningsposition. Invinklingen ska ske utan att ändra avståndet mellan diskanterna, vrid högtalarna i bakkant.

Kan göra en skiss om det låter oklart.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-29 14:25

RogerGustavsson skrev:
DS skrev:Tex, om man har 2m mellan högt vad bör då lyssningsavståndet vara?

Om det är två 2 m mellan centrum på diskanterna bör avståndet till lyssningsposition vara 2.36 m eller något mera. En öppningsvinkel från lyssningposistion mot högtalarna om 44-46 grader beroende på vem du frågar. Tidigare sa man ofta 60 grader men det är för brett och får i regel inte högtalarna att "försvinna" och det kan bli "hål i mitten".

DS skrev:Finns det några riktlinjer för invinklingen då jag fått för mig att högtalaren inte är gjord för on-axis lyssning!?

Högtalarna ska vinklas in lite, ungefär 30 grader i förhållande till väggen bakom dem. Man ska kunna se en del av lådarnas utsidor från lyssningsposition. Invinklingen ska ske utan att ändra avståndet mellan diskanterna, vrid högtalarna i bakkant.

Kan göra en skiss om det låter oklart.

Tack för svar Roger!

2.36 är ju 2 genom 1.18! Känner igen den formeln :)

Hur var det med ovansidan av högtalaren då, skulle man kunna se ovansidan på högtalaren från lyssningposition?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-29 15:20

Ja, ovansidan ska man se. Det beror lite på lyssningsavståndet och höjden på dig själv men hos mig blir det rätt bra om högtalarna lyfts ungefär 45-50 cm över golvet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-29 20:14

DS skrev:Kör nu med filter modd nr 2 i mina pK b.

Alltså, 3.3 uf i HP filtret och 17.6uf i LP filtret. Sitter Vifa diskanter i mina.

Alla tendenser till vasshet/ljushet är som bortblåsta men jag tycker mig nu sakna en uns luftighet kring röster o instrument av den ljusare karaktären. Kan tankas vara en invänjningssak då det tidigare varit åt det ljusa hållet och jag vant mig vid detta. Rent spontant känner jag att högtalaren har mer att ge och jag ska labba vidare lite med placering. Är dock i nuläget riktigt imponerad över vad högtalaren presterar. Har en bit kvar men innt är det långt innt :)

Har 1200*600*100 markskiva av stenull bakom vardera högtalare, högtalarna står ca: 20cm ut från väggen. Ca: 2m mellan högt och ca: 2.2m till lyssningposition. Invinkling så utsidorna av högtalarna är lätt att se plus att man kan se taket/toppen/ovansidan på dito.

Sitter ganska nära en betongvägg och lyssnar ca:25-30cm och har därför även där dämpat med markskiva om 1200*600*50.

Jag upplever inga större störningar från rummet förutom vid 45-50hz där det finns en stark förstärkning.

prova kondningar med lägre fel% så skall du få lyssna på riktiga saker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-29 20:29

boom skrev:

Menar du lägre felprocent d v s kondensatorer som inte är felaktiga eller menar du snävare toleranser?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-29 20:35

petersteindl skrev:
boom skrev:

Menar du lägre felprocent d v s kondensatorer som inte är felaktiga eller menar du snävare toleranser?

MvH
Peter

Snävare tolerans och då får man i regel bättre kondningar som är i det närmsta till det som är angivet i uF dom kondningar jag petade i kväll håller samma värden som filter 2 dom jag andvände innan var det lite si och så med och då är det inga skit kondningar men dom senare är bättre och det låter bättre .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-29 22:42

Mät upp kondingarna :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2010-03-30 00:07

DS skrev:2.36 är ju 2 genom 1.18! Känner igen den formeln :) [klipp]

Då känner du till fel formel. :wink:

2*1,18 är däremot 2,36!