coaxialelement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

coaxialelement?

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 20:07

nån som har nåt tips på ett bra sådant?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-09-02 21:16

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 21:28

Bild

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-02 21:50

leta bland bilstereoelementen, typ amega eller dls
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 22:07

Hej!

ÖnskA* kunde rekommendera Seas´s Excel-series coaxial men det har nu gått ett
antal år sen A* såg detta element uti en högtalare som hette Partout, så var är det?
A*nnars är ju T18 snygg o så

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 22:33

man blir ju dock lite mörkrädd när man ser diskantkurvan som seas uppmätt.. går det att få bra resultat? det är ju dippar i övrefrekvenserna på flera flera db..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 22:35

Kraniet skrev:man blir ju dock lite mörkrädd när man ser diskantkurvan som seas uppmätt.. går det att få bra resultat? det är ju dippar i övrefrekvenserna på flera flera db..

Är det inte det på alla koaxialelement? Det kan dock låta bra ändå. KOmmer i håg en demo med ett par KEF (ca. 13000 kr) och jamo oriel (ca 60000). KEF hade sitt Uni-Q eller vad det hette. Hur som helst, KEFs lilla högtalare fullständigt sopdae banan med jamos bygge, trots dess fina (i alla fall avancerade) Eton och Dynaudio-element. Köp och bygg och återkom här med rapport.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-09-02 22:41

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-17 22:07

har börjat fundera lite smått på detta igen. men det jag inte förstår är vad nackdelarna är. Det är ju väldigt få som använder sig av coaxialer men nu har ju tex pioneer hoppat på det tåget.

paa nämnde att han provat bygga en center med en 6,5" coaxial (IÖs?) men den blev inte kvar. Varför?
Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?
Seas senaste ser ju ut att ha en rätt så acceptabel frekvenskurva och spridning.

Bild

finska hifitalo har en variant med större magnet och metalldiskant. har skickat mail till dom och frågat om datablad.
http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=660

Min tanke var iaf att isf använda coaxialen som mellanregister. Delat vid 300 eller kanske högre/lägre beroende på.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-17 23:25

Jag är väldigt nyfiken på den där filtdämpningen för att styra upp diskantkurvan... Finns det bilder och mätningar någonstans?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-18 00:11

Kraniet skrev:har börjat fundera lite smått på detta igen. men det jag inte förstår är vad nackdelarna är. Det är ju väldigt få som använder sig av coaxialer men nu har ju tex pioneer hoppat på det tåget.

paa nämnde att han provat bygga en center med en 6,5" coaxial (IÖs?) men den blev inte kvar. Varför?
Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?

Jag byggde med det SEAS-element som Naqref visade på bild högre upp i tråden. Det elementet verkar nu ha utgått.

Att Pioneer och TAD numera konstruerar högtalare med koaxialelement beror väl på att deras chefskonstruktör kommer från Kef, där han fått lära sig hur man gör.
Jag tycker det är konstigt att SEAS inte får till frekvensgången för diskantellementet lite bättre, åtminstånde när baskonen står still.
När baskonen börjar jobba börjar ju de verkliga problemen med modulerad hornladdning. Kanske filt kan göra något åt det? Finns det någonstans att läsa om filt i koaxialer, annat än i ett kort inlägg från iö?
Delat vid 300 Hz är nog en ide som är värd att prova.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-18 00:18

Jag läste om det först från någon av grabbarna på Seas. Han utvecklade inte det hela, och jag var inte registrerad på... var det nu var. :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-18 00:27

paa skrev:Delat vid 300 Hz är nog en ide som är värd att prova.

Det är ingen dum idé att se till att konelementet rör sig ytterst begränsat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-03-18 00:31

Skulle det funka bättre om diskanten satt fast i konen och rörde sig med den? Blir väl modulation av en annan typ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-18 07:11

kung skrev:Skulle det funka bättre om diskanten satt fast i konen och rörde sig med den? Blir väl modulation av en annan typ?

blir ju om inte annat en rejält mycket högre rörlig massa. men nej jag tror problemen med en diskant som rör sig är värre.

paa: hur tänkte du med filt? Att man ska klä konen med filt eller vad? Gedde har ju sin skumpropp i sina WG för att få bort en del oljud men det kanske inte funkar så bra i detta fallet. :)

jag undrar om det helt enkelt är så att man vill för mycket med elementet. Som att man vi ha bas ned till 30Hz samtidigt som diskanten sitter coaxialt.
tittar man på pioneer så har de ju dels valt ett mindre element på 5tum som dessutom verkar ha en ganska grund konprofil och sen kör man det som rent mellanregister. I det fallet så antar jag de lagt ner mer krut på att utforma konen så att den får en mer optimal waveguide-profil.

Med seas kan det ju också vara så att de använder fel diskant.

Kollar man på zaphs sida så kan man få lite hum om vilket skillnad diskanten gör.

Seas 27TFFNCG i 8" waveguide

Bild

SB29RDCN-C000-4 i samma waveguide

Bild

SB29RDCN-C000-4 i en mindre 6,5" waveguide. Här känner man igen dippen vid 10KHz och den uppe strax under 20KHz

Bild

Så det är ju både diskanten som ska ha en passande utstrålning och waveguiden som ska ha rätt profil.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-03-18 10:01

Är inte priset ett problem så Thiel SC3

Bild

Annars är nog Tang-Bands W5-1701s ett alternativ

Bild
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-18 10:07

Kraniet skrev:Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?

Min bild visar det element IÖ använde som alltså var ett standard Seaselement.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2010-03-18 10:39

Jag satt precis och funderade på om man inte kunde använda sig av en sådan här http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/8XC20.pdf eller en sån här http://www.bcspeakers.com/product.php?id=0000000072 i en väggmonterad centerhögtalare. Någon som har konstruktiv kritik? Hoppas jag inte går alltför ot?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-03-18 10:52

Finns det något lyckat bygge med dom där seas elementen. Jag har bara hört dåliga saker om det men det kan ju inte stämma. Allt handlar väll som vanligt om tillämpning och filterkonstruktion. En smalbandig dip vid 10000 Hz på 5 dB undrar jag ens om den är hörbar. Särskillt då den saknas i "of axis"-ljudet. Det borde gå att få till en pangbra högtalare med den där tycker jag.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-03-18 10:52

Beymorna fungerar utmärkt om man inte är så känslig för om diskanten är lite "het"

Horndiskant är ju bra om man gillar mycket dynamik.

Själv hade jag nog valt något mjukare.

Lyssnade på en konstruktion med Seas coaxerna på Hifi-mässan i Köpenhamn för några år sen där den lät riktigt bra. Top 3 på mässan.
Snygg var den med, en märlformad kvartsvågspipa. Men killen hade lagt mååånga timmar på delningsfiltret.
...tycker Erik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-18 11:15

Naqref skrev:

det måste jag säga var lite förvånande. trodde nog att han skulle ha fixat en variant som beteer sig lite bättre än seas original. men å andra sidan vill han väl inte ha center alls så det kanske make sense.

ja jag undrar också hur pass dåligt det egentligen kan låta.

chorus kör ju med det elementet från hifitalo som jag länkade till ovan. verkar ju ha fått rätt bra mottagande.

den där tangbandaren borde ju ha fördelen att den inte blir lika påverkad av konens rörelse.
databladet ger ju viss mersmak även om man inte vet nåt om spridning osv. däremot är det väl deras motorsystem med underhäng spole och kortslutningsringar. Vad som antagligen är deras bästa motorsystem. Vilket också avspeglar sig i priset på 900kr.

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\tbs\W5-1701S.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-03-18 11:32

Ojämnheterna i SEAS-elementet är ju som sagt bara on-axis, sannolikheten att man lyssnar exakt där är väl ganska minimal, särskillt med tanke på att man brukar prioritera bilden någnstans i ögonhöjd (=öronhöjd). Centern hamnar då under eller över.

Sådana interferenser som snabbt försvinner i en annan riktning brukar inte påverka det upplevda ljudet så mycket heller.

Den ser ju ut att kunna bli riktigt bra delad vid tex 2kHz och kanske även 300Hz mot en midbas om man är riktigt kräsen med dynamiken.
MEK - MetallElementKlubben

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-18 11:43

Martin skrev:Ojämnheterna i SEAS-elementet är ju som sagt bara on-axis, sannolikheten att man lyssnar exakt där är väl ganska minimal, särskillt med tanke på att man brukar prioritera bilden någnstans i ögonhöjd (=öronhöjd). Centern hamnar då under eller över.

Sådana interferenser som snabbt försvinner i en annan riktning brukar inte påverka det upplevda ljudet så mycket heller.

Den ser ju ut att kunna bli riktigt bra delad vid tex 2kHz och kanske även 300Hz mot en midbas om man är riktigt kräsen med dynamiken.

ja jag funderade lite på det där också. Off-axis ser ju väldigt kontrollerat ut. totalt ser det ut som att off-axis nog kan fylla i ojämnheterna on-axis lite så att energikurvan ändå blir rätt så rak.
kör man elementet i frontar kan man ju sätta det lite högre än öronhöjd också så man lyssnar lite mer off-axis. Centern blir ju automatiskt off-axis.

I slutänden antar jag man inte kan veta säkert fören man provat. Blir så dyrt bara att köpa flera stycken för att jämföra resultat..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-18 19:21

frågan är vad man vinner genom att välja koaxialer, på pappret ser det lockande ut men verkligheten avslöjar nackdelarna och dessa är fler än fördelarna, men det är en god erfarenhet att meka koaxialer, försök hitta beggade element, kanske ett par gamla kef eller tannoy eller bilditos
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-18 20:06

Kraniet skrev:
Naqref skrev:

det måste jag säga var lite förvånande. trodde nog att han skulle ha fixat en variant som beteer sig lite bättre än seas original. men å andra sidan vill han väl inte ha center alls så det kanske make sense.

Det stämmer inte att han är kategorisk mot centerhögtalare. Bara som en noterng, men det är ju självklart för annars skulle han ju inte ha dem i programmet ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-25 11:23

Nytt litet koaxialelement från SEAS med bl.a aluminiumkon i basen:
L12RE/XFC
http://seas.no/images/stories/prestige/ ... asheet.pdf

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-25 16:10

tycker de verkar ha svårt att få till frekvensgången för diskanten bara. Nu är det ju visserligen uppe vid 15khz men det ser ju inte kul ut..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-27 17:45

Kraniet skrev:tycker de verkar ha svårt att få till frekvensgången för diskanten bara. Nu är det ju visserligen uppe vid 15khz men det ser ju inte kul ut..

Jag tror att det beror på att mjukdomen (som man envisas med) delvis svänger i motfas inom vissa frekvensområden som sedan när de summeras i tratten ger problem on axis. En metalldome med en rejälmotor tror jag vore att föredra. Kanske det skulle fungera/förbättra att skärma av domens topp? Ringradiator fungerar även bra. Mina slutsatser är måhända felaktiga men kommer från de försök med olika diskanter i WG som jag tidigare gjort.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-27 18:43

ja ringradiator har man ju sett att de är mindre känsliga. Jag förstår inte heller varför de envisas med en tygdome till en metallkon. Undra om deras andra neodiskanter går att montera.

Visst fyller ju off-axis igen hålet lite men den här kurvan inger inte mycket hopp. Ser även att effekten händer ju längre ned runt 8-10kHz så det måste ju vara hörbart.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-27 19:07

Var det Zaph som skrev att det hade att göra med att domen var för mjuk? Undrar om inte lite coating på domen skulle hjälpa?

Återgå till DIY-forum