Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:man blir ju dock lite mörkrädd när man ser diskantkurvan som seas uppmätt.. går det att få bra resultat? det är ju dippar i övrefrekvenserna på flera flera db..
Kraniet skrev:har börjat fundera lite smått på detta igen. men det jag inte förstår är vad nackdelarna är. Det är ju väldigt få som använder sig av coaxialer men nu har ju tex pioneer hoppat på det tåget.
paa nämnde att han provat bygga en center med en 6,5" coaxial (IÖs?) men den blev inte kvar. Varför?
Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?
paa skrev:Delat vid 300 Hz är nog en ide som är värd att prova.
kung skrev:Skulle det funka bättre om diskanten satt fast i konen och rörde sig med den? Blir väl modulation av en annan typ?
Kraniet skrev:Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?
Naqref skrev:Kraniet skrev:Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?
Min bild visar det element IÖ använde som alltså var ett standard Seaselement.
Martin skrev:Ojämnheterna i SEAS-elementet är ju som sagt bara on-axis, sannolikheten att man lyssnar exakt där är väl ganska minimal, särskillt med tanke på att man brukar prioritera bilden någnstans i ögonhöjd (=öronhöjd). Centern hamnar då under eller över.
Sådana interferenser som snabbt försvinner i en annan riktning brukar inte påverka det upplevda ljudet så mycket heller.
Den ser ju ut att kunna bli riktigt bra delad vid tex 2kHz och kanske även 300Hz mot en midbas om man är riktigt kräsen med dynamiken.
Kraniet skrev:Naqref skrev:Kraniet skrev:Är det nån som vet hur IÖs coaxial beteer sig jämfört med Seas?
Min bild visar det element IÖ använde som alltså var ett standard Seaselement.
det måste jag säga var lite förvånande. trodde nog att han skulle ha fixat en variant som beteer sig lite bättre än seas original. men å andra sidan vill han väl inte ha center alls så det kanske make sense.

Kraniet skrev:tycker de verkar ha svårt att få till frekvensgången för diskanten bara. Nu är det ju visserligen uppe vid 15khz men det ser ju inte kul ut..

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster