Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen.
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen.
Jag har som jag sagt förut lite svårt att tro dig när du säger så.
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen.
Jag har som jag sagt förut lite svårt att tro dig när du säger så.
IngOehman skrev:Musikintresserad har jag varit länge, men återgivningsintresset är bara sedan slutet av 60-talet*, det vill säga då jag förstod att man med liten ansträngning men bra resultat kunde ha en väldigt fullvärdig musikupplevels hemma.
Gillar levande musik väldigt mycket också, men nog inte varken mer eller mindre än återgiven, mera... på ett annat sätt.
Gillar förstås film också, och audiovisuell verklighet! (resa, äta m m) Även där vill jag inte behöva välja.
Vh, Ing. Öhman
PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen. Tyvärr krävde det att jag engagerade mig lite å det tekniska, dock...
*Nåja, 1966 om man skall vara noga.
mats skrev:IngOehman skrev:Musikintresserad har jag varit länge, men återgivningsintresset är bara sedan slutet av 60-talet*, det vill säga då jag förstod att man med liten ansträngning men bra resultat kunde ha en väldigt fullvärdig musikupplevels hemma.
Gillar levande musik väldigt mycket också, men nog inte varken mer eller mindre än återgiven, mera... på ett annat sätt.
Gillar förstås film också, och audiovisuell verklighet! (resa, äta m m) Även där vill jag inte behöva välja.
Vh, Ing. Öhman
PS. Kan tillägga att jag egentliggen är väldigt ointresserad av det tekniska. Jag vill bara kunna lyssna på fonogrammen och titta/lyssna på videogrammen. Tyvärr krävde det att jag engagerade mig lite å det tekniska, dock...
*Nåja, 1966 om man skall vara noga.
Nja jag tror inte heller på detJag har förstått att IÖ är väldigt duktig på det han gör och tycker man inte det är intressant (och det är ju mycket teknik inbladat) så blir man inte så bra.
Style skrev:vem har sagt att vi kalarde av skolan?
jag har visserligen en examen från D men särskilt bra betyg har jag inte. Blev iofs erbjuden doktorandplats ändå. Är man lat tackar man givetvis nej. Har haft erbjudandet ett par ggr till senare men hittills tackat nej. Kommer nog att ångra det en dag
Nagrania skrev:För mig började det hela när mina föräldrar köpte en skivspelare av märket philips med kristall pickup och fyra hastigheter. På den tiden var det inte många som kände till det här med stereo å inte jag heller för den delen. Det som gällde då var HiFi mono med "stora" högtalare och slutsteg i bästa fall av märket Quad med den då fantastiska effekten på 15 watt. 1956 hade man bara gjort möjligen ett par stereoinspelningar i Sverige....den med Hugo Alfvén i oktober 1954 och den andra var Lars-Erik Larsson´s Förklädd Gud som vad jag har sett på en vinyl var inspelad 1956 men på min CD står det 1958. Jag skulle tro att det ändå var i mars 1958. Ja det här med ljudinspelning tyckte jag var väldigt spännande och jag drömde om att kunna köpa en Grundig TK35 bandspelare som då kostade 1500:- . Jag kommer också ihåg när jag hörde stereo för första gången hos en bättre radiohandlare, det var på hösten 1958 men då hade jag redan läst en artikel i Teknikens Värld om det nya ljudet som heter hifi stereo och förflyttade lyssnaren till verkligheten. Jag har faktiskt sparat den tidningen. Det var mycket tåg som rusade fram och åter mellan högtalarna och det var flamenco gitarrer med dans...ja det var häftigt. Jag började köpa nästan enbart stereoskivor och på så vis var jag ju tvungen att köpa min första stereo och det var 1960 på ELFA och det var på avbetalning, den kostade 450:- . Det var en väska med skivspelare och delbart högtalarlock. Jag säger bara vilket ljud!! Ja det finns en hel del att berätta om från de här åren t.ex. den första hifimässan på Gillet där Heco demade sina små men mycket imponerande högtalare och sedan gå in i Audiosonic och Sven Olofssons rum där han fullkomligt spelade brallorna av oss allt med sina JBL Paragon och Olympus S8R. Det här är nog min häftigaste ljudupplevelse och min häftigaste bildupplevelse(1958) var Cinemiracle och filmen Vindjämmer eller vindjammer som den filmen egentligen heter. Klart slut!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster