Rumsakustikfråga: Ljuddämpning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Rumsakustikfråga: Ljuddämpning

Inläggav Nattlorden » 2010-03-19 13:21

Är det över huvud taget märkbart om man petar in dämpmaterial (skumplast el. dyl) i smala utrymmen, exempelvin i 1cm breda springor bakom byråer eller liknande småutrymmen ovanpå garderober?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-19 14:34

Menar du som akustikreglering eller som ljudísolering mellan olika rum?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-19 14:49

Varken eller, eller mitt emellan.

Jag vill dämpa efterklangen i ett rum, men har inga krav på att det skall vara hifimässigt, så det gör inget om det blir överdämpat mot högre frekvenser. Det finns lite sådana springor att tillgå, så om det har någon effekt så vore det ju enkelt och till synes ingreppsfritt.

Som positiv bieffekt ser jag gärna att det minskar ljudläckage mot angränsande rum också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-19 18:21

Menar du springor mellan vägg och möbler? Bakom stora möbler mot yttervägg kan det vara en fördel med lite luftspalt, stänger man där kan det bli mögel. I källarplan är det extra känsligt på den punkten, talar av erfarenhet...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-19 19:05

Nattlorden skrev:Varken eller, eller mitt emellan.

Jag vill dämpa efterklangen i ett rum, men har inga krav på att det skall vara hifimässigt, så det gör inget om det blir överdämpat mot högre frekvenser. Det finns lite sådana springor att tillgå, så om det har någon effekt så vore det ju enkelt och till synes ingreppsfritt.

Som positiv bieffekt ser jag gärna att det minskar ljudläckage mot angränsande rum också.

Jag har ett gammalt minne av ett reportage - tror jag - med Stig Carlsson där han hade stoppat i bomull i vägskenorna för konsolhyllor.
Det blev tydligen en hörbar resonans annars.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-20 16:16

många bäckar små... så visst kan man montera ljudabsorberande material bakom möbler, även under möbler går bra, som exempelvis bord. men som vanligt ska man försöka dämpa bredbandigt och inte bara dom frekvenser som är lätta att dämpa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-20 20:50

celef skrev:många bäckar små... så visst kan man montera ljudabsorberande material bakom möbler, även under möbler går bra, som exempelvis bord. men som vanligt ska man försöka dämpa bredbandigt och inte bara dom frekvenser som är lätta att dämpa

Jovisst. Fast i detta fall gäller det sovrum, inte hifi. Vid vilket frekvens ligger snarkning? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-21 02:41

Rigga mätutrustningen och be frugan mäta, när du går loss.
SD-fötter under sängbenen, har du väl redan. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2010-03-22 14:26

Skumplast och liknande material funkar bäst dör ljudvågorna har hastighetsmaxima så mitt i rummet är bäst. Av praktiska skäl så har man det på eller nära väggarna. Har du bokhyllor (med böcker i) kan du ha dämpmaterial bakom böckerna, det brukar vara 10 cm eller mer firtt bakom böcker i en hylla med 30 cm djup.

Men det krävs ganska stora ytor för att absorbera betydande delar av ljudet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-22 19:26

Nattlorden skrev:
celef skrev:många bäckar små... så visst kan man montera ljudabsorberande material bakom möbler, även under möbler går bra, som exempelvis bord. men som vanligt ska man försöka dämpa bredbandigt och inte bara dom frekvenser som är lätta att dämpa

Jovisst. Fast i detta fall gäller det sovrum, inte hifi. Vid vilket frekvens ligger snarkning? :mrgreen:
Prova nässpray..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-22 19:35

Nattlorden skrev:

jag kör med öppna garderobsdörrar när sängkammarljuden ska minska, det är väldigt effektivt, om garderoberna är rejält fyllda med textilier vill säga
Bikinitider

Återgå till Teknikforum