Gainclone till 4ohm bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-10 20:19

Att bygga denna parallela och bryggade gainclonen e ju ganska advanserat och dyrt som som nån nämnde. Men tror ni att man kan driva en 15" bas på 89.1 db överhuvudtaget med 58W eller tycker ni att jag ska satsa på en paralell konstruktion?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 21:05

Koppla både 1 å 5 till +. Vet ej säkert men tror de försörjer olika delar av kretsen.

Koplingen i bladet e helt ok. Det som kan skilja olika kopplingar åt är små kondingar lite här å där för att reducera HF problem.

Och ja, ett chip räcker långt. Du skulle bli förvånad över vad 10W presterar så länge som strömförsörjningen är biffig nog.

/Peter

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-02-10 21:45

Pelle1987 skrev:Tack så mycket Piotr
av ditt inlägg lärde ja mig mycket. men jag har endast en fråga till... varför finns det två ben till matning? ska jag koppla dessa tillsammans som i data bladet eller ska jag bara använda en??
om jag har förståt det hela rätt så e det dessa ben som skall användas:
1 till +
3 utgång
4 till -
(5 till +)
7 Jord
8 via motstånd till 4
9 Vin -
10 Vin+

men är det lämpligt att koppla som i data bladet? finns det inte nått bättre sätt? måste man inte anpassa det till hur resten av kretsen är uppbyggt?

dessa frågor hade jag från början därför har ja letat efter ett komplett schema.

Du behöver kondingen som är kopplad till 'mute'-benet också. Annars riskerar du att kretsen fortsätter att stanna kvar i mute vid påslag.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-02-10 21:52

det som kommer att kosta är
låda, trafo och kondensatorer. chipen kan kosta mindre än din kabel från förstärkare till högtalare...

koppla gärna alla benen som skall. Klipp bort ben 11 så blir det lättare att dra kretskortsbanorna (om du gör kortet själv)

en fråga:

man kan ju bygga antingen ett DC servo eller med en konding ner till jord (icke -inverterande koppling) om man vill hålla DC-offset låg. Förutom problemet med att kondingen blir rätt stor om man vill ha låg undre gränsfrekvens (eller så har man stora resistanser i feedbackloopen) vad är det för nackdelar med den senare?

/rickard

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 22:02

Kondingen kommer ju att ingå i signalen sas. så dess kvalite kommer att påverka ljudet. Tror det är därför vissa kör inverterat då man hamnar på ett helt annat värde och kan använda "audiofil" kondingar.

Ofta behöver man dock inte någon konding i icke inv. koppling. Om man har låg eller inge nDC från pre/source och högtalaren inte har 100dB känslighet så är det ingen fara.

Om man hamnar på 100mV DC så utvecklas endast 1.66mW i en 6ohm talspole. 1000mV = 0.166 watt.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-02-10 22:26

På samtliga LM3886 kort jag gjort är ben 1 och 5 hopkopplade, dessutom har jag ingen konding på mutepinnen på de två senaste modellerna jag byggt.

Mindre slutsteg:
http://web.telia.com/~u91302111/pdfer/P_LM3886X2.pdf

Större slutsteg:
http://web.telia.com/~u91302111/pdfer/PwrAmp10.pdf
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-10 22:36

har man en schysst trimpot så lär man komma ner mot 20mV dc iaf.
Jag håller på med en mäkta rolig version av LM3886an som Morello hjälpt mig en massa med men det krävde en del att få honom att hjälpa mig då han inte gillar O-diskreta grejjer :P
Har ju sedan tidigare kopplingsschema på Jeff Rowland Model 12 och interna bilder men det ända som denna stärkare har gemensamt med den är 12 OPAMPAR/Kanal :twisted:

Jag skulle nog köra med 2st LM3886or parallellt för att vara säker på att den ska klara av elementet bra med +-24VDC

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 22:41

Lazyworm,

med så många chip varför inte köra i grupper om fyra å bi/triampa?

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-02-10 23:17

Lazy....
Hehe, vore klart intressant om du läckte mer uppgifter om ditt skrytbygge. Vilka laster har du tänkt driva med monstret??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-10 23:26

hehe Jag menade först å främst 24VAC :) men iaf.

Att jag har så många är för att få ner distortionen till samma prestanda som en bra Diskret lösning samtidigt så har min subwoofer som jag ska ha mitt första exemplar till talspolar på 1,6ohm vilket är ungefär så lågt som man kan lasta den per kanal med bibehållen låg dist :) Men än så länge finns den bara i fantasin, jag har precis ritat klart PCB layouten och det finns risk för att en hel del värden kommer ändras när man tweakar in den mot verkligheten :)
Tyvärr så behöver man ju ha ca 100VA/trissa iaf om man vill utnyttja dom mot max så det går ju åt en fet nätdel eller åtminstone 1000VA/kanal men totalkostanden blir ändå inte högre än en Nad 208 men ack så mycket roligare :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-11 00:29

LM3886 låter ju riktigt hyggligt bara sådär rakt uppåner, med bara ett chip. Kollar man Nationals mätningar så reduceras disten rätt mycket vid bryggat. Kan tänka mig att bryggat med bra nätdel å komponenter låter riktigt j-la bra.

Men... vänta, jag har ju hört det iom. ett Rowland steg för ett par år se´n. Minns ej vilken modell med antar att det var nå´n 60-100W med LM3886. Någon som vet om Rowland byggde bryggade steg runt eller under 100W med LM3886?

Jämfört med mina Zapsolute monblock så fixade en LM3886 mellanregistret ruggigt bra och kanske bättre tom. Basen och diskanten var klar seger åt klass A dock. Mycket möjligt att en bättre konstruktion börjar glänsa i såväl topp som botten, alla fall i basen bör det finnas möjlighet till världsklass.

När det gällde lågnivå upplösning så hängde inte LM3886 med och reverbsvansar klipptes av helt plötsligt utan att man fick höra rummet klinga ut fullt.

En sak kan jag säga, för 90% av folket räcker en LM3886 förstärkare troligtvis vääääldigt långt.

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 00:54

Rowland gjorde en hel serie med förstärkare av LM3886 i slutet av 90-talet, bl.a flaggskeppet Model 12 för 150kakor men även småsyskonen Model 10 mm. Det är säkert en av dessa du hört.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-28 17:16

Till detta ska det förståss tillkomma ett försteg som ska innehålla ett aktivt delningsfilter med variabel delningsfrekvens och en volym kontroll.
Schemat till delningsfiltret värkar extremt svårt att hitta.
Har letat hur mycke som hellst efter ett sådant aktivt filter utan att hitta någonting.
Försteget skall alltså användas till ett bryggat/parallelt lm3886 slutsteg, en annan fråga är det lämpligt att placera slutsteg och försteg i samma låda och i så fall måste man ha separat strömförsörning?
Och vilka kondingar ska man använda polypropylen eller polyester??

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-02-28 21:48

Pelle1987 skrev:Till detta ska det förståss tillkomma ett försteg som ska innehålla ett aktivt delningsfilter med variabel delningsfrekvens och en volym kontroll.
Schemat till delningsfiltret värkar extremt svårt att hitta.
Har letat hur mycke som hellst efter ett sådant aktivt filter utan att hitta någonting.
Försteget skall alltså användas till ett bryggat/parallelt lm3886 slutsteg, en annan fråga är det lämpligt att placera slutsteg och försteg i samma låda och i så fall måste man ha separat strömförsörning?
Och vilka kondingar ska man använda polypropylen eller polyester??

Utan att min spetskompetens ligger inom analog elektronik så tror jag så här. Du kan hursomhelst inte mata opAmparna i försteget med samma spänning som till 3886. Använder du samma nätdel så kommer du att tvingas använda spänningsregulatorer tex 78XX och 79XX. Utspänningen från 7YXX kommer att vara hyfsad stabil oberoende av vad som händerpå 3886 sidan. Därför vinner du inte mycket på dubbla trafos.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 21:58

lilltroll skrev:Utan att min spetskompetens ligger inom analog elektronik så tror jag så här. Du kan hursomhelst inte mata opAmparna i försteget med samma spänning som till 3886. Använder du samma nätdel så kommer du att tvingas använda spänningsregulatorer tex 78XX och 79XX. Utspänningen från 7YXX kommer att vara hyfsad stabil oberoende av vad som händerpå 3886 sidan. Därför vinner du inte mycket på dubbla trafos.

Nä, det enda man behöver ha koll på är att 7YXX tål inspänningen som nätdelen har, och att effektförlusten i dem inte blir för stor (den ökar ju när spänningsfallet över den ökar).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-28 22:45

så det går alltså alldeles utmärkt att använda samma trafo? vilken storlek tror ni det behövs på transformatorn?
Om det är nån som har en bra ritning på en nätdel skule ja bli glad om du kunde dela med dig av den!!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-02-28 23:10

Pelle1987 skrev:så det går alltså alldeles utmärkt att använda samma trafo? vilken storlek tror ni det behövs på transformatorn?
Om det är nån som har en bra ritning på en nätdel skule ja bli glad om du kunde dela med dig av den!!

Jag har byggt en med 4st 3886. En typ av servostyrning, men inte den vanliga AP-1192.
Mycket konding och lite trafo.
Har gjort lite mätning med spektrumanalysator som samplar snabbare än vad mitt ljudkort kan.

Trafon är märkt 2*6A 19.6V AC

Lite erfarenheter:
Kör man RMS tester så säckar trafon ihop (Inte oväntat alls). Men kör man burst tester så fungerar det utmärkt m h a kondingarna. 1st 3886 lämnar max 10A peak så långt som jag förstår. Från det kan du fastlå när nätdelen är onödigt stor.
Mina trafo orkar nästan med 2st 3886 i brygga under kont. last utan att säcka ihop.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-01 00:01

lilltroll skrev:Lite erfarenheter:
Kör man RMS tester så säckar trafon ihop (Inte oväntat alls). Men kör man burst tester så fungerar det utmärkt m h a kondingarna. 1st 3886 lämnar max 10A peak så långt som jag förstår. Från det kan du fastlå när nätdelen är onödigt stor.
Mina trafo orkar nästan med 2st 3886 i brygga under kont. last utan att säcka ihop.

Hur gör en trafo när den säckar ihop? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-03-01 00:23

Svante skrev:
lilltroll skrev:Lite erfarenheter:

Hur gör en trafo när den säckar ihop? :wink:

Den blir arg, varm och brummar om den kan :wink:
Är den fin i kanten är, så kan den dock inte brumma p g a legeringen.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-03-01 00:44

lilltroll skrev:
Pelle1987 skrev:så det går alltså alldeles utmärkt att använda samma trafo? vilken storlek tror ni det behövs på transformatorn?

Jag har byggt en med 4st 3886. En typ av servostyrning, men inte den vanliga AP-1192.
Mycket konding och lite trafo.
Har gjort lite mätning med spektrumanalysator som samplar snabbare än vad mitt ljudkort kan.

Trafon är märkt 2*6A 19.6V AC

Lite erfarenheter:

de mycke snack om servostyrning och jag har ingen aning om va de e så skulle nån kunna förklara de för mig?? och en trafo på 250Va borde väll räcka??

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-03-01 01:02

Pelle1987 skrev:
de mycke snack om servostyrning och jag har ingen aning om va de e så skulle nån kunna förklara de för mig?? och en trafo på 250Va borde väll räcka??

Här kommer en delförklaring

Servostyrning syftar egentligen på servoproblemet inom reglerteknik!?

Snacket menar dock att man använder aktiva komponenter i återkopplingsloopen, tex. opampar. Då kan förstärkningen på den återkopplade signalen>1

Detta kan bland annat vara användbart för att minska DC-offseten.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-03-01 10:34

lilltroll skrev:
Pelle1987 skrev:

Här kommer en delförklaring

Servostyrning syftar egentligen på servoproblemet inom reglerteknik!?

Snacket menar dock att man använder aktiva komponenter i återkopplingsloopen, tex. opampar. Då kan förstärkningen på den återkopplade signalen>1

Detta kan bland annat vara användbart för att minska DC-offseten.

Om jag har förstått rätt så finns det då en ritning på servostyrning på databladet till lm3886 från national, där det används en op/lm3886
men vad gör detta för ljudet!! och vad är fördelarna med en sådan koppling?? den blir ju dyrare i alla fall.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-01 10:41

Vad gör servot för ljudet?

Inte mycket (positivt) men man kan vara helt säker på att få en minimal offset. Den är låg för det mesta men inte alltid. Det finns en ganska stor spridning och i synnerhet om man inte matchar motståndsvärdena.

Man slipper allt vad lytar heter i signalvägen och det kan vara värt något, om inte annat än känslomässigt.

Min implementering av detta (DC-servo) kan beskådas här

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrp02
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-03-01 11:17

peranders skrev:Vad gör servot för ljudet?

Inte mycket (positivt) men man kan vara helt säker på att få en minimal offset. Den är låg för det mesta men inte alltid. Det finns en ganska stor spridning och i synnerhet om man inte matchar motståndsvärdena.

Man slipper allt vad lytar heter i signalvägen och det kan vara värt något, om inte annat än känslomässigt.

Min implementering av detta (DC-servo) kan beskådas här

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrp02

Så servo kretsen blir mindre nödvändig om man har matchat motstånden noga??
Jag vill bygga ett kraftigt slutsteg men ändå hålla det så simpelt som möjligt så frågan är om servo kretsen är överflödig eller inte.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-01 11:29

Nu har jag inte byggt med 3886 så jag vet inte precisionen men jag testar just nu med opa541 som är helt dc-kopplat och det ger som mest 10mV ut vilket är helt ok. I o f s så har det fetar på ingången vilket kan ge med offset men å andra sidan så behöver man inte fundera så mycket på motstånden som kopplas till ingångarna för att kompencera för biasströmmen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-04-07 21:07

jag har nu bestämt mig för att först bygga Linkwitz variant med en lm3886 innan jag ger mig på BPA200. Schemat som jag ska använda är http://www.woodartistry.com/linkwitzlab ... 886amp.gif
men jag undrar vad det är för kondingar man skall använda?

Föregående

Återgå till DIY-forum