Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-30 05:36

MagnusÖstberg skrev:Mät upp kondingarna :)

Har mät på några olika märken och det man ser är inte roligt.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-03-30 10:59

Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-03-30 11:04

landa skrev:Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.

Enkelt, byt till dig ett par med demonterbar baksida. Typ mina :wink:

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-30 11:11

landa skrev:Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.

Nej det har jag inte. Jag skruvade bort baselementet, tog ut isoleringen, lödde loss anslutningarna vid terminalen och lyfte ut filtrena. En väldigt krånglig procedur som jag hoppas att jag ska slippa göra fler gånger. Byggde mina lådor själv och det hade verkligen varit värt att ha löstagbart bakstycke.

/Johan

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-30 16:29

En sak är säker och det är att jag ska löda ett nytt filter på kort som sedan skruvas fast i bakstycket, kablage kommer att fästas via kabelskor. Är så j*vla pisslee detta fipplande med lödningar hit o dit och att skava sönder händerna i baselementshålet. Jag fick som du förmodligen kommer att få göra knöla med en mejsel, bryta o bennda hit o dit vilket resulterade i sabbade komponenter och ett visset humör :twisted:

Ångrar hårt att jag inte köpte ett kit själv och fick bygga högtalaren på mina villkor, då hade jag sluppit byta ut en sönderspelad diskant oxå :evil: :twisted:

Lyckat till iaf o hoppas det löser sig på ett hyffsat smidigt sätt!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-30 17:59

Har du SS eller Vifa modellen?

På SS modellen är det ganska enkelt.
Lossa bas elementet ta ur dämpningen, sen kommer man åt att lossa anslutningarna till elementen och terminalen, sen är det bara att skruva loss filtret.

På Vifa modellen kan det vara lite bökigare beroende på hur du har monterat filtret.
På min fick jag ta bort terminalen så jag kunde löda bort sladdarna.
Sen fick jag pilla bort komponenterna med en näpptång och skruvmejsel.

Jag hade limmat mina komponenter med smältlim så det gick ganska lätt att få bort dem.

Kan även rekommendera att du möblerar om dämpningen när den ändå är ute.
Behåll en skiva mot bakstycket, placera en i taket och en på varje sida.
Blir en klar förbättring tycker jag.
Jag har även lagt en lite bit dämpning på mitten plattan som blir nacken annars

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-03-30 19:59

Har SS, trodde de var fastlimmade. Låter helt plötsligt inte så jobbigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 20:11

DS skrev:

En sak är säker och det är att jag ska löda ett nytt filter på kort som sedan skruvas fast i bakstycket, kablage kommer att fästas via kabelskor. Är så j*vla pisslee detta fipplande med lödningar hit o dit och att skava sönder händerna i baselementshålet. Jag fick som du förmodligen kommer att få göra knöla med en mejsel, bryta o bennda hit o dit vilket resulterade i sabbade komponenter och ett visset humör :twisted:

Ångrar hårt att jag inte köpte ett kit själv och fick bygga högtalaren på mina villkor, då hade jag sluppit byta ut en sönderspelad diskant oxå :evil: :twisted:

Lyckat till iaf o hoppas det löser sig på ett hyffsat smidigt sätt!

Vad behöver du för komponenter? Jag har allt du behöver.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-03-30 20:38

3x5.3 Uh tror jag, ska kolla vad naqref skrev. Vi kanske kan ta det på lördag?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 20:58

landa skrev:3x5.3 Uh tror jag, ska kolla vad naqref skrev. Vi kanske kan ta det på lördag?
Japp, vi kan kolla på det, och DS borde också komma över ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-30 21:04

MagnusÖstberg skrev:

Har du nya diskanter? isf tar jag en Vifa..... :lol:

Har redan inhandlat komponenter och provmonterat för lyssning. Väntar nu bara på korten och lusten att bygga stativ!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-03-30 21:07

Var tydligen 5,6. :oops:

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2010-03-30 21:07

Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???

SNÄLLA
//RoBeRt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 21:10

DS skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Har redan inhandlat komponenter och provmonterat för lyssning. Väntar nu bara på korten och lusten att bygga stativ!
Det finns en Vifadiskant här med faktiskt 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-30 21:17

MagnusÖstberg skrev:
DS skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det finns en Vifadiskant här med faktiskt 8O

Har faktiskt redan inhandlat en sådan oxå :wink:

Undrar bara nu om jag ska oroa mig för den andra, men det låter rent o fint än så länge iaf!
FUCK ART - LET`S FUCK

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-30 21:26

The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???

SNÄLLA

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=360

Bläddra ner till naqs inlägg

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-30 22:02

Lånar Pedros profil.

Jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni inte tycks ha några negativa synpunkter på ljudet som Naqrefs pK-filter ver. 2 målar upp.
Några har väl en bit upp i tråden gett uttryck för basproblem, kanske man kan uttrycka det. De ger förståss inte entydigt uttryck för att det är problem med högtalarna, men det är min misstanke.
Efter att ha lyssnat (kort tid, då de inte har funnits så länge i hans ägo) så måste jag säga att det är en förbluffande skillnad före, (i form av Naqref I) och efter, (i form av Densen II?). Ja måste ge medhåll för vad IÖ har uttryckt att nivån måste ned, (mer än vad Naqref har gjort med utf. II). Det filtret är förmodar jag framtaget för att på som han själv skrev enklast sätt åstadkomma en förändring av befintligt filter. Detta då med hänsyn till alla som har handlat filter och inte skall behöva bekosta ett nytt. Men är det, det bästa som med ändå ganska små extra medel kan uppnås, nä, i varje fall inte enligt mitt/Pedros tycke.
Vad jag såg så behövs endast en drossel om 1mH, och ett par motstånd som tillägg för Densens alternativ, förutsatt filter för SS-diskanten förståss. Om man gör på följande sätt;
Flytta konding 12uf på basen och byt ut 6,8 och 5,6uf mot denna.
Ta bort 3,3uf på diskanten och ta den och 6,8uf och placera i stället för 12uf på basen.
Byt ut 1,5ohm mot 6,8ohm.
Anslut ett motstånd på 1,2ohm mellan kort och kabel till bashögtalaren.
Byt sedan ut 0,6mH mot 1,0mH.
0,3mH kan behållas enligt Densen, i stället för 0,25mH, det var visst inte så stor skillnad.
Han nämnde också att ev. kan 0,8mH användas i stället för 1,0mH, men det hade han inte testat själv.
Jag är villig att hålla med om att detta ger en mer balanserad ljudbild, med rimligare nivåer mellan registren. Tycker att det låter lite som OA52LE kanske. Någon kanske tycker att man vill ha lite mer nivå på diskanten men som han sade, så kan man då lägga till en liten konding över 2,2uf, till 3,3uf kanske. Men jag menar att lyssnar man verkligen på förändringen ett tag innan man fäller någon dom, så skulle jag bli ytterligt förvånad om någon hade någon kritik mot detta alternativ att komma med.

Varför jag skrivit detta inlägg, är endast av välvilja, då jag läser att flera av er är i begrepp att ändra filtren, så varför inte testa, jag har hört skillnaden.

Ja det var det hele, så har jag nu skrivit av mig.
Hoppas att nu någon mer än Pedro vågar testa något annat.
Förresten kanske ni i gänget som skall träffas kan jämföra de olika varianterna?
Kan väl också nämna att jag frågade om det andra filtret Densen tog fram som han inte ville lämna ut, berodde på att det var så pass mycket dyrare, skulle visst kosta över 1000kr. Det skulle visst vara ännu bättre men själv tycker jag att det här är super.

Hälsn Stefan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-30 22:15

Flamenco skrev:Lånar Pedros profil.

Jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni inte tycks ha några negativa synpunkter på ljudet som Naqrefs pK-filter ver. 2 målar upp.
Några har väl en bit upp i tråden gett uttryck för basproblem, kanske man kan uttrycka det. De ger förståss inte entydigt uttryck för att det är problem med högtalarna, men det är min misstanke.
Efter att ha lyssnat (kort tid, då de inte har funnits så länge i hans ägo) så måste jag säga att det är en förbluffande skillnad före, (i form av Naqref I) och efter, (i form av Densen II?). Ja måste ge medhåll för vad IÖ har uttryckt att nivån måste ned, (mer än vad Naqref har gjort med utf. II). Det filtret är förmodar jag framtaget för att på som han själv skrev enklast sätt åstadkomma en förändring av befintligt filter. Detta då med hänsyn till alla som har handlat filter och inte skall behöva bekosta ett nytt. Men är det, det bästa som med ändå ganska små extra medel kan uppnås, nä, i varje fall inte enligt mitt/Pedros tycke.
Vad jag såg så behövs endast en drossel om 1mH, och ett par motstånd som tillägg för Densens alternativ, förutsatt filter för SS-diskanten förståss. Om man gör på följande sätt;
Flytta konding 12uf på basen och byt ut 6,8 och 5,6uf mot denna.
Ta bort 3,3uf på diskanten och ta den och 6,8uf och placera i stället för 12uf på basen.
Byt ut 1,5ohm mot 6,8ohm.
Anslut ett motstånd på 1,2ohm mellan kort och kabel till bashögtalaren.
Byt sedan ut 0,6mH mot 1,0mH.
0,3mH kan behållas enligt Densen, i stället för 0,25mH, det var visst inte så stor skillnad.
Han nämnde också att ev. kan 0,8mH användas i stället för 1,0mH, men det hade han inte testat själv.
Jag är villig att hålla med om att detta ger en mer balanserad ljudbild, med rimligare nivåer mellan registren. Tycker att det låter lite som OA52LE kanske. Någon kanske tycker att man vill ha lite mer nivå på diskanten men som han sade, så kan man då lägga till en liten konding över 2,2uf, till 3,3uf kanske. Men jag menar att lyssnar man verkligen på förändringen ett tag innan man fäller någon dom, så skulle jag bli ytterligt förvånad om någon hade någon kritik mot detta alternativ att komma med.

Varför jag skrivit detta inlägg, är endast av välvilja, då jag läser att flera av er är i begrepp att ändra filtren, så varför inte testa, jag har hört skillnaden.

Ja det var det hele, så har jag nu skrivit av mig.
Hoppas att nu någon mer än Pedro vågar testa något annat.
Förresten kanske ni i gänget som skall träffas kan jämföra de olika varianterna?
Kan väl också nämna att jag frågade om det andra filtret Densen tog fram som han inte ville lämna ut, berodde på att det var så pass mycket dyrare, skulle visst kosta över 1000kr. Det skulle visst vara ännu bättre men själv tycker jag att det här är super.

Hälsn Stefan

gör hellre en enkel ritning på filtret.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-30 22:52

The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???

SNÄLLA

Jag är inte så säker på att Naqref rekommenderar någon filterändring alls... :wink:

Han beskrev bara en alternativ lösning som man tillgripa om man tycker de klingar lite för ljust. Jag tror fortfarande att Naqref tycker att orginalfiltret är det mest "korrekta".

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2010-03-30 23:05

niklas skrev:

SNÄLLA

Jag är inte så säker på att Naqref rekommenderar någon filterändring alls... :wink:

Han beskrev bara en alternativ lösning som man tillgripa om man tycker de klingar lite för ljust. Jag tror fortfarande att Naqref tycker att orginalfiltret är det mest "korrekta".

Ja Naqref hur är det med den här saken, varför skulle man kunnas tänka vilja ändra på filtret?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-31 08:18

niklas skrev:

SNÄLLA

+1
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-31 09:31

The-Master skrev:
niklas skrev:

SNÄLLA

Ja Naqref hur är det med den här saken, varför skulle man kunnas tänka vilja ändra på filtret?

Jag tycker allt att Naqref redogör ganska bra för det i sitt förstainlägg i den här tråden.

Vad gäller lyssningsintryck så har jag själv valt att ligga lite lågt för att jag villa ha en lite längre utvärderingsperiod.

Jag har pK (med originalfilter) uppställda i ganska god överensstämmelse med Naqs fem punkter. Enda undantaget är att det finns en dörröppning ca. 1 meter till vänster om den vänstra högtalaren.

Jag vill särskilt påpeka vikten av punkt 2 (dämpning). Inte nog med att det dämpar i diskanten, det hjälper (förmodligen) till med att inte gröpa ur värmeregistret. Jag testade att ta bort dämppanelerna, och då blev ljudet minst sagt obalanserat.

Jag saxar från mitt eget inlägg i en annan tråd:

Rundberg skrev:pK med 30 grader invinkling har ca 30 cm till närmast bakomvarande yta, så det blir 35cm till vägg med en tunn absorbent. Om absorbenten inte fanns skulle det uppstå utsläckning i en svacka som börjar vid 1/4 våglängd och slutar vid 3/4 våglängd med centrum vid ½ våglängd. Således med 35 cm till bakomvarande vägg börjar utsläckningen vid ca. 245Hz, slutar vid ca. 740Hz och är som starkast vid ca. 490Hz. Om inte de här reflexerna dämpas så minskar värmeinnehållet.

Jag lägger också till en disclaimer hämtad från samman inlägg:

Rundberg skrev:Jag reserverar mig för att jag kan har räknat helt och skogen eller kan ha totalt missuppfattat hur världen är beskaffad.

Hur låter det då? Otroligt bra! Att värmeregistret som det tjatats om skulle vara för svagt håller jag faktiskt inte alls med om. Finns det "värme" (vilket otroligt löjligt uttryck ;)) på inspelningen så återges det. Finns det inte så återges det inte. I mitt tycke är högtalaren extremt neutral. Det gör också att lite sämre inspelningar också låter sämre.

Jag har funderat på att modda mitt filter med hjälp av en tvåpolig switch så man kan koppla in ett "soft mode" för att få lite sämre inspelningar att låta snällare. Inte för att högtalaren skulle vara annat än neutral, utan för de tillfällen som en inspelning skulle låta mer njutbart med lite färgning.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-31 12:37

Lånar profilen igen för kommentar.
Jag måste säga att jag är häpen efter att ha läst de senaste inläggen.

Betänk följande;

Frekvenskurvan lutar som något jag då aldrig har sett på någon högtalare tidigare.

Ni sätter ingen tilltro till vad IÖ har uttalat sig om angående frekvenskurvan, och hur den skulle kunna åtgärdas? Oaktat dennes vanliga förbehåll vad gäller konstruktörens avsikter.

Något är galet då diskanten skär i öronen, och basen dundrar på som en hord vildhästar. Eller vill ni bara vara kompis med Naqref? Han tål nog kritik.

8O

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-31 12:44

Flamenco skrev:Lånar profilen igen för kommentar.
Jag måste säga att jag är häpen efter att ha läst de senaste inläggen.

Betänk följande;

Frekvenskurvan lutar som något jag då aldrig har sett på någon högtalare tidigare.

Ni sätter ingen tilltro till vad IÖ har uttalat sig om angående frekvenskurvan, och hur den skulle kunna åtgärdas? Oaktat dennes vanliga förbehåll vad gäller konstruktörens avsikter.

Något är galet då diskanten skär i öronen, och basen dundrar på som en hord vildhästar. Eller vill ni bara vara kompis med Naqref? Han tål nog kritik.

8O

Jag antar att du framförallt syftar på mitt inlägg.

Till att börja med kanske du kan skippa skitsnacket och diskutera sakfrågan istället.

Vad gäller frågan:
Hur var uppställningen när du lyssnade på originalfiltret? Din beskrivning av ljudet påminner om hur det lät när jag tog bort dämpningen bakom högtalarna.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-31 13:00

Flamenco skrev:Frekvenskurvan lutar som något jag då aldrig har sett på någon högtalare tidigare.

Du menar on-axis-mätningen? Det är inte i den riktningen man bör lyssna. Högtalarna skall vara mer invinklade än så.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-31 14:28

Lånar profilen igen

Fortfarande förundrad hur ni envetet kan tillstå att allt är OK med ljudåtergivningen!

Rundberg varför läser du in att jag i första hand syftar på dig?
Vid lyssning så följdes Naqrefs rekommendationer, dumt vore det väl annars.

Niklas.
Oavsett lyssning on axis eller i vinkel så blir den totala energin galen. Sakligt korrekt.

I vilket fall så är det inte dumt att kunna lyssna också till detaljer från basgången, utan att döljas av ett muller. Lyssningsrummet är mer än normalt dämpat.

Tillägg:

Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.
Dumt att försöka omvända/övertyga en Taliban!

Over and out!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-31 15:32

Flamenco skrev:Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.

Over and out!
Jag visste inte att du var en Taliban ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-31 16:08

Flamenco skrev:Lånar profilen igen

Fortfarande förundrad hur ni envetet kan tillstå att allt är OK med ljudåtergivningen!

Rundberg varför läser du in att jag i första hand syftar på dig?
Vid lyssning så följdes Naqrefs rekommendationer, dumt vore det väl annars.

Niklas.
Oavsett lyssning on axis eller i vinkel så blir den totala energin galen. Sakligt korrekt.

I vilket fall så är det inte dumt att kunna lyssna också till detaljer från basgången, utan att döljas av ett muller. Lyssningsrummet är mer än normalt dämpat.

Tillägg:

Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.

Over and out!

Stefan/Flamenco, jag tycker också att de lät lite ljust/vasst eller hur man nu ska beskriva det. Nu var ju detta inte i helt perfekta omständigheter förstås, men det var det intrycket jag fick.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-03-31 16:40

Jag är inte helt övertygad om att den första filterlösningen är speciellt ljus eller fel, jag har dock inte hört den under optimala förhållanden men haft den i min ägo med just det filtret. Efter filterbyte och lite omöblering av absorbenter och placering av högt så är jag lite sugen att gå tillbaks till just första filtret.

Efter filtermodd och placering som tänkt så blir det nästan orealistiskt mycket värme. Men att sträcka sig till att säga att högtalaren kantrar o låter illa har jag ingen som helst förståelse för :?

Att de är kinkiga på rummet och hur de placeras i dito är det ju inget tvivel om, men vilken högtalare är inte det?

Frågor som ploppar upp i mitt huvud när jag hör komentarer som ovan, är:

Har man missat nått i filtret?

Har man missat nått i interna dämpningen?

Har man ett olämpligt rum att spela i?

Eller är det bara smuttskastning det är frågan om?

Jag tror man är lite för pigg på att dömma högtalaren utan att ha hört den i sin rätta miljö!

IMHO :oops:
FUCK ART - LET`S FUCK

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-31 17:29

Hej lånar profilen igen

Ingen kommenterar det faktum att IÖ hade synpunkter på frekvensgången, vilket i slutänden, och vad han beskrev motsvarar något liknande jag har formulerat ovan, eller?
Nu lever jag inte mitt liv efter vad IÖ säger, men han har onekligen min respekt som högtalarkonstruktör. Faktiskt i större omfattning än Naqref, utan att det för den skull klassa ned den sistnämnde, mot vilken jag inte på något sätt kan mäta mig med på detta området. Men jag upplever onekligen ljudet som något han beskrev. Någon som vill argumentera emot vad IÖ har framfört, vilken s som sagt jag sätter stor tilltro till.
Nå jag får väl då och då, i varje fall fortsätta lyssna till Pedro's lådor. Varvat med mina OA52LE, där, däremot Naqref verkligen har fått till ett bra filter. Så de som har trott att jag bara är ute efter att dissa Naqref skall nog tänka om.
Nu orkar jag inte fortsätta argumentera ytterliggare, så jag s.a.s. lämnar tillbaka inloggningsuppgifterna. Det var lite kedja på kedja det här med mig som lånar av Pedro, som i sin tur lånat av Densen.
Jag avstår nog från att skapa ett eget konto här på Faktiskt, då drevet går i för många trådar jag läst.

Må ni höra mycket ljuv musik via era pK, hur de nu än är utförda.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum