MagnusÖstberg skrev:Mät upp kondingarna
Har mät på några olika märken och det man ser är inte roligt.
Moderator: Redaktörer
landa skrev:Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.
landa skrev:Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.
DS skrev:landa skrev:Ni som har uppgraderat filtret. Har ni några bra tips på hur man tar ut filtret? Har limmat baksidan med vitlim på mina.
En sak är säker och det är att jag ska löda ett nytt filter på kort som sedan skruvas fast i bakstycket, kablage kommer att fästas via kabelskor. Är så j*vla pisslee detta fipplande med lödningar hit o dit och att skava sönder händerna i baselementshålet. Jag fick som du förmodligen kommer att få göra knöla med en mejsel, bryta o bennda hit o dit vilket resulterade i sabbade komponenter och ett visset humör![]()
Ångrar hårt att jag inte köpte ett kit själv och fick bygga högtalaren på mina villkor, då hade jag sluppit byta ut en sönderspelad diskant oxå![]()
![]()
Lyckat till iaf o hoppas det löser sig på ett hyffsat smidigt sätt!
Japp, vi kan kolla på det, och DS borde också komma överlanda skrev:3x5.3 Uh tror jag, ska kolla vad naqref skrev. Vi kanske kan ta det på lördag?
MagnusÖstberg skrev:
Vad behöver du för komponenter? Jag har allt du behöver.
Det finns en Vifadiskant här med faktisktDS skrev:MagnusÖstberg skrev:
Har du nya diskanter? isf tar jag en Vifa.....![]()
Har redan inhandlat komponenter och provmonterat för lyssning. Väntar nu bara på korten och lusten att bygga stativ!
MagnusÖstberg skrev:Det finns en Vifadiskant här med faktisktDS skrev:MagnusÖstberg skrev:
Har du nya diskanter? isf tar jag en Vifa.....![]()
Har redan inhandlat komponenter och provmonterat för lyssning. Väntar nu bara på korten och lusten att bygga stativ!
The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???
SNÄLLA
Flamenco skrev:Lånar Pedros profil.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni inte tycks ha några negativa synpunkter på ljudet som Naqrefs pK-filter ver. 2 målar upp.
Några har väl en bit upp i tråden gett uttryck för basproblem, kanske man kan uttrycka det. De ger förståss inte entydigt uttryck för att det är problem med högtalarna, men det är min misstanke.
Efter att ha lyssnat (kort tid, då de inte har funnits så länge i hans ägo) så måste jag säga att det är en förbluffande skillnad före, (i form av Naqref I) och efter, (i form av Densen II?). Ja måste ge medhåll för vad IÖ har uttryckt att nivån måste ned, (mer än vad Naqref har gjort med utf. II). Det filtret är förmodar jag framtaget för att på som han själv skrev enklast sätt åstadkomma en förändring av befintligt filter. Detta då med hänsyn till alla som har handlat filter och inte skall behöva bekosta ett nytt. Men är det, det bästa som med ändå ganska små extra medel kan uppnås, nä, i varje fall inte enligt mitt/Pedros tycke.
Vad jag såg så behövs endast en drossel om 1mH, och ett par motstånd som tillägg för Densens alternativ, förutsatt filter för SS-diskanten förståss. Om man gör på följande sätt;
Flytta konding 12uf på basen och byt ut 6,8 och 5,6uf mot denna.
Ta bort 3,3uf på diskanten och ta den och 6,8uf och placera i stället för 12uf på basen.
Byt ut 1,5ohm mot 6,8ohm.
Anslut ett motstånd på 1,2ohm mellan kort och kabel till bashögtalaren.
Byt sedan ut 0,6mH mot 1,0mH.
0,3mH kan behållas enligt Densen, i stället för 0,25mH, det var visst inte så stor skillnad.
Han nämnde också att ev. kan 0,8mH användas i stället för 1,0mH, men det hade han inte testat själv.
Jag är villig att hålla med om att detta ger en mer balanserad ljudbild, med rimligare nivåer mellan registren. Tycker att det låter lite som OA52LE kanske. Någon kanske tycker att man vill ha lite mer nivå på diskanten men som han sade, så kan man då lägga till en liten konding över 2,2uf, till 3,3uf kanske. Men jag menar att lyssnar man verkligen på förändringen ett tag innan man fäller någon dom, så skulle jag bli ytterligt förvånad om någon hade någon kritik mot detta alternativ att komma med.
Varför jag skrivit detta inlägg, är endast av välvilja, då jag läser att flera av er är i begrepp att ändra filtren, så varför inte testa, jag har hört skillnaden.
Ja det var det hele, så har jag nu skrivit av mig.
Hoppas att nu någon mer än Pedro vågar testa något annat.
Förresten kanske ni i gänget som skall träffas kan jämföra de olika varianterna?
Kan väl också nämna att jag frågade om det andra filtret Densen tog fram som han inte ville lämna ut, berodde på att det var så pass mycket dyrare, skulle visst kosta över 1000kr. Det skulle visst vara ännu bättre men själv tycker jag att det här är super.
Hälsn Stefan
The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???
SNÄLLA
niklas skrev:The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???
SNÄLLA
Jag är inte så säker på att Naqref rekommenderar någon filterändring alls...![]()
Han beskrev bara en alternativ lösning som man tillgripa om man tycker de klingar lite för ljust. Jag tror fortfarande att Naqref tycker att orginalfiltret är det mest "korrekta".
niklas skrev:The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???
SNÄLLA
Jag är inte så säker på att Naqref rekommenderar någon filterändring alls...![]()
Han beskrev bara en alternativ lösning som man tillgripa om man tycker de klingar lite för ljust. Jag tror fortfarande att Naqref tycker att orginalfiltret är det mest "korrekta".
The-Master skrev:niklas skrev:The-Master skrev:Kan man inte lägga in filterändringen som naq rekommenderar i förstainlägget och kanske även en bild på den???
SNÄLLA
Ja Naqref hur är det med den här saken, varför skulle man kunnas tänka vilja ändra på filtret?
Rundberg skrev:pK med 30 grader invinkling har ca 30 cm till närmast bakomvarande yta, så det blir 35cm till vägg med en tunn absorbent. Om absorbenten inte fanns skulle det uppstå utsläckning i en svacka som börjar vid 1/4 våglängd och slutar vid 3/4 våglängd med centrum vid ½ våglängd. Således med 35 cm till bakomvarande vägg börjar utsläckningen vid ca. 245Hz, slutar vid ca. 740Hz och är som starkast vid ca. 490Hz. Om inte de här reflexerna dämpas så minskar värmeinnehållet.
Rundberg skrev:Jag reserverar mig för att jag kan har räknat helt och skogen eller kan ha totalt missuppfattat hur världen är beskaffad.
Flamenco skrev:Lånar profilen igen för kommentar.
Jag måste säga att jag är häpen efter att ha läst de senaste inläggen.
Betänk följande;
Frekvenskurvan lutar som något jag då aldrig har sett på någon högtalare tidigare.
Ni sätter ingen tilltro till vad IÖ har uttalat sig om angående frekvenskurvan, och hur den skulle kunna åtgärdas? Oaktat dennes vanliga förbehåll vad gäller konstruktörens avsikter.
Något är galet då diskanten skär i öronen, och basen dundrar på som en hord vildhästar. Eller vill ni bara vara kompis med Naqref? Han tål nog kritik.
Jag visste inte att du var en TalibanFlamenco skrev:Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.
Dumt att försöka omvända/övertyga en Taliban!
Over and out!
Flamenco skrev:Lånar profilen igen
Fortfarande förundrad hur ni envetet kan tillstå att allt är OK med ljudåtergivningen!
Rundberg varför läser du in att jag i första hand syftar på dig?
Vid lyssning så följdes Naqrefs rekommendationer, dumt vore det väl annars.
Niklas.
Oavsett lyssning on axis eller i vinkel så blir den totala energin galen. Sakligt korrekt.
I vilket fall så är det inte dumt att kunna lyssna också till detaljer från basgången, utan att döljas av ett muller. Lyssningsrummet är mer än normalt dämpat.
Tillägg:
Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.
Dumt att försöka omvända/övertyga en Taliban!
Over and out!