RogerGustavsson skrev:Finns även ett föredrag med Siegfried Linkwitz på YouTube. Det har länkats dit tidigare på detta forum.
http://au.youtube.com/watch?v=VC-sxvNzC8I
/Peter
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Finns även ett föredrag med Siegfried Linkwitz på YouTube. Det har länkats dit tidigare på detta forum.
Strmbrg skrev:The vast majority of loudspeakers that have been sold - the typical box speakers - can only produce this effect to a limited degree because of a fundamental limitation: they radiate sound into the room with different intensity at different frequencies and angles, though they measure flat on axis. Consequently the many reflections from room surfaces are sonically colored in a way that is characteristic for box loudspeakers. We always recognize the sound as coming from a box rather than being live. It is the generic loudspeaker sound.
Strmbrg skrev:The vast majority of loudspeakers that have been sold - the typical box speakers - can only produce this effect to a limited degree because of a fundamental limitation: they radiate sound into the room with different intensity at different frequencies and angles, though they measure flat on axis. Consequently the many reflections from room surfaces are sonically colored in a way that is characteristic for box loudspeakers. We always recognize the sound as coming from a box rather than being live. It is the generic loudspeaker sound.
subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
paa skrev:SEAS utgick från att högtalarelement är (var) olinjära när man tog fram sin lösning "Dynamic Damping" för basreflexkonstruktioner.
BB skrev:subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
Det är över huvud taget inget "problem" att få ytterst högklassig bas ur ett dipolsystem. Det gäller dock att veta vad man gör. Dessutom kan man inte slänga ur sig dylika påståenden utan att i detalj redogör för vilken typ av drivers som kommit till använding samt inte minst dipolens fysiska storlek...
//BB
subjektivisten skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
Det är över huvud taget inget "problem" att få ytterst högklassig bas ur ett dipolsystem. Det gäller dock att veta vad man gör. Dessutom kan man inte slänga ur sig dylika påståenden utan att i detalj redogör för vilken typ av drivers som kommit till använding samt inte minst dipolens fysiska storlek...
//BB
Jag anser det är ett problem att det behövs så mycket mer element för skapa samma tryck. För din egna "the wall" är ju knappast byggd så för att det är kul eller hur?
Strmbrg skrev:Jag är inte helt säker,
men det kanske finns andra aspekter att diskutera an återgivningen av den djupaste basen och ljudtrycket därest.
Kanske till och med utan att en behöva lämna basdomänen.
Stereotypen skrev:Jag tror att dipolbas är något man behöver vänja sig vid för att uppskatta till fullo.
Den första tiden med mina dipoler tyckte jag nog att det fattades bas men nu för tiden så tycker jag att basen låter mer autentisk från mina dipoler än från lådor.
BB skrev:subjektivisten skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
//BB
Jag anser det är ett problem att det behövs så mycket mer element för skapa samma tryck. För din egna "the wall" är ju knappast byggd så för att det är kul eller hur?
Nu var det ju inte din egen roll som problem-ägare som var forum för min kommentar. Vad jag reagerade på var att du kom med ett generellt påstående enligt vad jag fetat med blå färg ovan - ett påstående som är direkt felaktigt.
//BB
-Martin- skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
//BB
Nu var det ju inte din egen roll som problem-ägare som var forum för min kommentar. Vad jag reagerade på var att du kom med ett generellt påstående enligt vad jag fetat med blå färg ovan - ett påstående som är direkt felaktigt.
//BB
Jag tycker det är mer intressant att ställa frågan vilket som är mest försvarbart; att lägga x antal hundra tusen (miljoner?)på ett dipol-system eller kanske 25.000 -100.000 i akustikreglaerande åtgärder (ja, det går att hitta lösningar även för "de lägsta" frekvenserna) för ett förefintligt "normalt" system...
Harryup skrev:-Martin- skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:Problemet är att det blir mycket svårt att få någon vettig bas med dipoler.
//BB
//BB
Jag tycker det är mer intressant att ställa frågan vilket som är mest försvarbart; att lägga x antal hundra tusen (miljoner?)på ett dipol-system eller kanske 25.000 -100.000 i akustikreglaerande åtgärder (ja, det går att hitta lösningar även för "de lägsta" frekvenserna) för ett förefintligt "normalt" system...
Och du menar att resultatet blir exakt samma fast billigare? Och man får inte fixa akustiken ihop med dipolen? Om man diskuterar principen så kan man ju ha olika inställningar till vad som är dyrt och prisvärt och vad som är bra ljudkvalité och vad som är en kompromiss.
mvh/Harryup
BB skrev:Nu var det ju inte din egen roll som problem-ägare som var forum för min kommentar. Vad jag reagerade på var att du kom med ett generellt påstående enligt vad jag fetat med blå färg ovan - ett påstående som är direkt felaktigt.
//BB
Det blir ett problem oavsett om man vill ha dipolbas eller inte av flera skäl.subjektivisten skrev:BB skrev:Nu var det ju inte din egen roll som problem-ägare som var forum för min kommentar. Vad jag reagerade på var att du kom med ett generellt påstående enligt vad jag fetat med blå färg ovan - ett påstående som är direkt felaktigt.
//BB
Nja, påståendet är inte fel men kunde kanske sagt det bättre. Det jag menar är att ren och djup dipolbas kräver rätt mycket. Det blir ju ett problem om man vill ha ett system som bör klara 130 dB @ 20 hz, t ex. Det behövs fler element då.
Strmbrg skrev:En högst personlig reflexion:
130 dB föreställer jag mej låter hyfsat obehagligt.
Alltså, oavsett hur distfritt vansinnesnivån återges.
subjektivisten skrev:Jo men det krävs ju mer element om det är dipoler. Det jag menar.
subjektivisten skrev:Jo men det krävs ju mer element om det är dipoler. Det jag menar.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 19 gäster