Nytt slutsteg!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-28 19:39

Sanoj skrev:
Kappa 9 är felkonstruerad.

Hur kan du säga det :?: Den kanske låter helt enligt vad konstruktören ville...är den då fortfarande felkonstruerad :?:

mvh Jonas
Den är felkonstruerad så tillvida att förstärkare som kopplas till dem inte håller (undantaget Krell). Snackade med en kille som hade var intresserad av vårt Pass X350 och som hade Kappa 9, han hade testat med Grendel men det hade tydligen börjar ryka ur det. När ett så pass kapabelt steg som Grendel går sönder kan man knappast hävda att högtalarna är riktig bra konstruerad imho.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-28 19:53

Härligt Gromit :D .

Välkommen in i den riktiga HiFi världen 8) :wink: .

FPB 200C är identiskt med mitt FPB200 förutom att du har möjlighet att använda CAST vilket du varit inne på. Enda nackdelen är att du måste ha andra Krell apparater för att kunna uttnytta CAST tekniken. Har du inte tänkt använda CAST tekniken kunde du lika gärna köpt en vanlig FPB och kanske sparat några kronor. Fast det är klart det är ju även en ny design på C modellen.

Vad kan man säga ljudmässigt.....mycket svårslaget anser jag. Mitt FPB lär stanna lååååång tid. Passar som handen i handsken med ML.

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
Kempa74

Renaissance

Inläggav Kempa74 » 2005-03-01 00:26

Denna tråd har svävat ut att delvis bli en Infinity diskussion och därför kan jag inte låta bli att påpeka att det måste vara förstärkaren som inte pallar som det är fel på. I alla fall när det gäller Renaissance 90. Har testat flera varianter både integrerade och delade, utan att de har gått sönder. :) (Renaissance 90 går ned till 2,7 Ohm, om jag inte minns fel. Konstruktörens uppgifter som jag tidigare har läst). Kappa 9 vet jag inget om., men den har inog inte mycket gemensamt med R 90.

Finns det Krellar som inte klarar småhögtalare?

http://www.infinity-classics.de/
Senast redigerad av Kempa74 2005-03-01 01:18, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-01 00:31

Ehh, du menar att det är fel på förstärkaren eftersom den inte klarar av att bli i det närmaste kortsluten (Kappa 9 går ner till 0,8-0,9 Ohm 8O ), det är ju solklart att det är felkonstruerade högtalare

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 09:21

Men Rydberg, vilket i nedanstående citat är svårt att förstå?! Släpp det!

gromit skrev:Infinity-diskussionen kan ni ta i en annan tråd eller per pm. Inte här tack! :x

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 09:28

Callisto skrev:FPB 200C är identiskt med mitt FPB200 förutom att du har möjlighet att använda CAST vilket du varit inne på. Enda nackdelen är att du måste ha andra Krell apparater för att kunna uttnytta CAST tekniken. Har du inte tänkt använda CAST tekniken kunde du lika gärna köpt en vanlig FPB och kanske sparat några kronor. Fast det är klart det är ju även en ny design på C modellen.

Vad kan man säga ljudmässigt.....mycket svårslaget anser jag. Mitt FPB lär stanna lååååång tid. Passar som handen i handsken med ML.

Tack! C-serien skiljer sig dock mer än bara utseende och CAST mot original-FPB. Visserligen tycker jag att vilken som helst av de två anledningarna är skäl nog för C-serien. Björn Wiman skrev förresten på HiFiForum:
Björn Wiman skrev:Att påstå att det inte ljudmässigt är någon skillnad mellan ursprungsversionerna och "C" generationen är rent felaktigt. Förutom tillkomsten av Cast-kretsar gjordes även förändringar på den balanserade ingångskretslösningen och detta resulterade i en något mjukare återgivning samtidigt som detaljrikedommen ökade, ( För den intresserade kan jag rekommendera en läsning av Martin Colloms test av FPB 400cx i Augusti-numret 2002 av Hifi-News, där han även tar upp den ljudmässiga skillnaden mellan FPB 300 och FPB 300c).

Hur som helst så ska det bli spännande, det här. Jag har alltid varit svag för Krells Klass A-serie och nu kommer det bli en verklig utvärdering om detta är det rätta för mig.

/Gr.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-01 10:42

Det kanske är så att man "måste ha ägt en Krell" i sitt liv? Tja...det skadar väl inte...mer än ryggen, potentiellt.

Blir det joint venture hos Rydberg snart? INO frontar + basmoduler aktiv delning drivet med Krell och Pass? 8)

Ha kaffet redo så kommer jag på besök!

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 11:11

EngelholmAudio skrev:Blir det joint venture hos Rydberg snart? INO frontar + basmoduler aktiv delning drivet med Krell och Pass? 8)

Ha kaffet redo så kommer jag på besök!

8)

Nja, varken Krell- eller Pass-stegen går ju inte att driva obalanserat på ett bra sätt så det får nog bli något annat om det blir aktuellt med aktiv delning.

För min del lutar jag dock åt det mer "puristiska" i att ha ett slutsteg samt ett par fullregisterhögtalare.

/Gr.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-01 11:14

Det är väl klart att det går att driva oballat men varför skulle man göra det om förstärkare och slutsteg är ballade.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 11:30

Nagrania skrev:Det är väl klart att det går att driva oballat men varför skulle man göra det om förstärkare och slutsteg är ballade.

Ah, sorry! Jag var lite otydlig där.

Ino Audios delningsfilter är obalanserade konstruktioner. Pass Labs rekommenderar balanserad drivning och Krell-steget har inte ens rca-ingångar. Givetvis kan man koppla in signalen till XLR-kontakten ändå men frågan är om det inte är bättre att titta efter ett slutsteg med obalanserad konstrueruktion i så fall.

/Gr.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-01 11:41

Gromit:
Ändringar på den balanserade kretslösningen gjordes på cx modellen. Jag tror mer på Audionords tekniker än säljaren Björn 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-01 13:35

gromit skrev:Men Rydberg, vilket i nedanstående citat är svårt att förstå?! Släpp det!

gromit skrev:Infinity-diskussionen kan ni ta i en annan tråd eller per pm. Inte här tack! :x

/Gr.
DU vet väl att jag har jävligt svårt att förstå :wink:

Skriver du sådär blir jag än mer benägen att skriva om Infinity! :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-01 13:53

Pass Labs rekommenderar balanserad drivning och Krell-steget har inte ens rca-ingångar.

Om jag har förstått det rätt så är det bara senaste Pass Labs med .5 beteckningen som har RCA in?

Frågan är om dom har byggt någon kretslösning som gör att steget inte kommer tillkorta på samma sätt som dom påstår att det gör om man bara kör med en vanlig RCA till XLR kabel?

Hur bra eller dåligt är det att köra RCA till XLR kabel på Krellen?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-01 14:04

Pass:et hade rca in (gäller både x350 o x250) men kopplingen som Nelson har gjort fungerar klart bäst med en ballad insignal. X600 har bara ballad in. Tror det är samma sak på .5 stegen.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 14:05

Margaux skrev:
Pass Labs rekommenderar balanserad drivning och Krell-steget har inte ens rca-ingångar.

Om jag har förstått det rätt så är det bara senaste Pass Labs med .5 beteckningen som har RCA in?

Frågan är om dom har byggt någon kretslösning som gör att steget inte kommer tillkorta på samma sätt som dom påstår att det gör om man bara kör med en vanlig RCA till XLR kabel?

Hur bra eller dåligt är det att köra RCA till XLR kabel på Krellen?

Nej, även Pass tidigare stereomodeller i X-serien har rca in. Däremot inte monoblocken, dvs X600 och X1000. X600.5 har numera även rca in. Här kan du läsa mer om tekniken och uppbyggnaden av X-serien.

Krell gör adaptrar för att möjliggöra inkoppling av obalanserade signaler men jag tror att det är klart bäst att köra dem balanserat.

Om man ska dra nytta av "Super-symmetry" i Pass-stegen så krävs balanserad drift:

Su-Sy is an approach that takes advantage of balanced operation like no other design, and requires a balanced input to retain the precisely matched behaviour. You can drive one input alone, and the circuit will amplify reasonably well, but it will not exhibit the very low distortion character of fully balanced operation.

Läser man Pass-artikeln som jag länkade till ovan så är kretslösningen dock gjord för att hantera obalanserade signaler på ett bra sätt också.

/Gr.
Senast redigerad av gromit 2005-03-01 14:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-01 14:10

Tack för svaren Gromit och Rydberg

Det betyder alltså att om man som jag har en RCA utgång från förstärkaren så skall man lägga tankarna på Krell och Pass Labs på hyllan :cry:

/Joachim

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 14:14

Margaux skrev:Det betyder alltså att om man som jag har en RCA utgång från förstärkaren så skall man lägga tankarna på Krell och Pass Labs på hyllan :cry:

Ja, jag tror det. Bryston eller Audionet kanske istället?

/Gr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 14:25

gromit skrev:
Ja, jag tror det. Bryston eller Audionet kanske istället?

DP är kanske inte tillräckligt fint?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-01 14:32

DP har väl bara XLR ingång och förordar väl starkt ballad överföring.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-01 14:34

Jag säger bara: Bryston's lilla monoblock, 7B-SST tror jag det var :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 14:36

Max_Headroom skrev:DP är kanske inte tillräckligt fint?

Tillräckligt fint? :?: :?:

Jo, Dynamic Precision hade nog säkert varit en mycket bra kandidat för Margaux om det inte hade varit helbalanserat... DP A1 har inte rca-ingångar.

/Gr.

edit: glömde visst en negation...
Senast redigerad av gromit 2005-03-01 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 14:37

Bamsefar skrev:Jag säger bara: Bryston's lilla monoblock, 7B-SST tror jag det var :)

Jepp, de är säkert mycket bra!

/Gr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 14:54

gromit skrev:
Max_Headroom skrev:DP är kanske inte tillräckligt fint?

Tillräckligt fint? :?: :?:

Jo, Dynamic Precision hade nog säkert varit en mycket bra kandidat också om det hade varit helbalanserat... DP A1 har inte rca-ingångar.

/Gr.

I sin manual beskriver DP hur man kör slutsteget från en försteg med RCA-utgång. Inga problem.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 15:15

Max_Headroom skrev:I sin manual beskriver DP hur man kör slutsteget från en försteg med RCA-utgång. Inga problem.

Läste du även följande i manualen?

The benefit of a totally balanced system is that any noise superimposed on the signal paths will be cancelled on the input. On the other hand, when using an unbalanced system there is no control of the noise in the system. This may cause a high level of out-band, high frequency signals to be applied on the input terminals. Such high-frequency signals could cause the amplifier to be loaded by high output currents that may increase the intermodulation and result in an audible reduction of the overall sound quality.

/Gr.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-01 16:31

Gromit

Var har du beställt den ifrån :?: andra sidan Atlanten :?: :)

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-03-01 17:40

Från utlandet. Hurså? Det kommer ju inte ut så jättemånga sådana här på begagnatmarknaden här i Sverige.

/Gr.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-01 17:44

Bara nyfiken :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-01 19:32

DP är kanske inte tillräckligt fint?

Om det är fint eller inte är totalt ointressant.Viktigast är ljudkvalité, byggkvalité, trackrecord, andrahandsvärden m.m viktiga parametrar. Jag kan inget om DP och skall läsa mera.

Mitt 250W steg skall driva mina basmoduler så jag är på jakt efter en lösning för att driva frontarna. Det vore synd att inte åtminstona prova ett "klassiskt" klass A steg. Verar dock vara dåligt med sådana om man vill/ inte kan köra balanserat.

Bryston 7SST är nog den hetaste kandidaten just nu (fast Krell och Pass är snyggare :evil: )
Senast redigerad av Margaux 2005-03-01 19:52, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-01 19:46

Margaux skrev:Mitt 250W steg skall driva mina basmoduler så jag är på jakt efter en lösning för att driva frontarna. Det vore synd att inte åtminstona prova ett "klassiskt" klass A steg. Verar dock vara dåligt med sådana om man inte vill/kan köra balanserat.

Bryston 7SST är nog den hetaste kandidaten just nu (fast Krell och Pass är snyggare :evil: )

Vore det inte billigare om du köpte eAR-1001:or till basen ??? Ca 12 kkr, och ca 500w vid 8 ohm - perfekt som basslutsteg, och dom blir inte ens varma :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-01 19:59

Vore det inte billigare om du köpte eAR-1001:or till basen ??? Ca 12 kkr, och ca 500w vid 8 ohm - perfekt som basslutsteg, och dom blir inte ens varma

Frågan är om mina slutsteg idag (Tag 2X 250W) är i samma klass som tex Krell klass A, Pass X serie och Brystons top of the line? Tag planerade ju själva att komma ut med ett 600w monoblock som aldrig kom ur prototypstadiet.

Sedan är det ju det där med "headroom". Effekt är aldrig fel...
Fast ekonomiskt har du naturligtvis 100% rätt -tyvärr.

/Joachim

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi