Flamenco skrev:Hej lånar profilen igen
Ingen kommenterar det faktum att IÖ hade synpunkter på frekvensgången.
IÖ har ju synpunkter på allt
Moderator: Redaktörer
Flamenco skrev:Lånar profilen igen
Fortfarande förundrad hur ni envetet kan tillstå att allt är OK med ljudåtergivningen!
Rundberg varför läser du in att jag i första hand syftar på dig?
Vid lyssning så följdes Naqrefs rekommendationer, dumt vore det väl annars.
Niklas.
Oavsett lyssning on axis eller i vinkel så blir den totala energin galen. Sakligt korrekt.
I vilket fall så är det inte dumt att kunna lyssna också till detaljer från basgången, utan att döljas av ett muller. Lyssningsrummet är mer än normalt dämpat.
Tillägg:
Ok jag lägger ner p.g.a. att jag sätter större tilltro till IÖ's kommentarer, än era vaga argument om motsatsen.
Dumt att försöka omvända/övertyga en Taliban!
Over and out!
Flamenco skrev:Hej lånar profilen igen
Ingen kommenterar det faktum att IÖ hade synpunkter på frekvensgången, vilket i slutänden, och vad han beskrev motsvarar något liknande jag har formulerat ovan, eller?
Nu lever jag inte mitt liv efter vad IÖ säger, men han har onekligen min respekt som högtalarkonstruktör. Faktiskt i större omfattning än Naqref, utan att det för den skull klassa ned den sistnämnde, mot vilken jag inte på något sätt kan mäta mig med på detta området. Men jag upplever onekligen ljudet som något han beskrev. Någon som vill argumentera emot vad IÖ har framfört, vilken s som sagt jag sätter stor tilltro till.
RogerGustavsson skrev:Jag tillhör dem som har haft synpunkter på klangen. Tycker i varje fall att Naqref's andra filterförslag ger en bättre återgivning. Lyssningen i Skillngaryd var riggad av Naqref och där var röster lite tunna, brist på "värme" som vi har kallat det här.
petersteindl skrev:Jag tycker det är bra att det finns alternativa filterlösningar till ett DIY.
De gamla Sonabhögtalarna som inte ens var DIY hade ju också olika filterlösningar. Det fanns nämligen byglar som kopplade om värden i delningsfiltrena och som därmed reglerade nivån till de olika elementen, så att förhållandet mellan de olika registren kunde individuellt anpassas av kunderna.
MvH
Peter
Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
Jantzen Audio MKT Polyester
Polyesterkondensatorer av mycket hög kvalitet från Jantzen.
Kapacitans: Spänning: Bestnr: Pris:
5.6 uF 160V 5044 Lägg varan i kundvagnen 38:-/st
Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
R1T skrev:Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
Borde hålla liknande kvalitet som övriga komponenter i filtret så det borde fungera bra.
Mvh Åke
boom skrev:Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
Mundorf m-cap håller bättre kvalitet
IngOehman skrev:boom skrev:Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
Mundorf m-cap håller bättre kvalitet
På vilket sätt är de bättre?
(Jag känner inte till skillnaderna, eller Mundorf m-cap snarare, så
därför frågar jag dig.)
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det räcker således med att mäta upp kondingen - precis som vanligt förfarande
Snabbt jobbat!!landa skrev:Sitter just nu och lyssnar till pK med filter nr 2. En klar förbättring enligt mig. Men hemma hos mig tycker jag fortfarande de behöver lite peq för att jag ska vara nöjd.
Rullake skrev:R1T skrev:Rullake skrev:Ska göra om mina filter till nagref2 och undrar om det blir bra att använda dessa (enligt nedan) från Hifi-kit? om inte, vilka ska man köpa från samma ställe?
Borde hålla liknande kvalitet som övriga komponenter i filtret så det borde fungera bra.
Mvh Åke
Då får det bli dessa som komplement. De ska ju sitta parallellt.
XXX skrev:YYY skrev:Ingen kommenterar det faktum att IÖ hade synpunkter på frekvensgången.
IÖ har ju synpunkter på allt
Ja, men inte jag själv. Tror det finns papper från Cypress om detta, gällande avkopplingskondingar för matningsspänning till digitala kretsar. Det är värderna som bör vara långt från varandra. Men eventuellt kanske detta kan kringgås genom att den ena har högt inre motstånd.Laila skrev:Johan Bernström(Sentec) sa att han undersökt saken o
kommit fram till att parallellkoplade kondingar(om de inte
är av samma typ) bör ligga långt ifrån varandra med avseende
på kvalitet(annars risk för ringningar) typ aluminiumlyt o mkp.
Mkt o mkp ligger relativt nära varandra kvalitetsmässigt. . .
(Om jag nu uppfattade Johan rätt).
Någon annan som undersökt ?