Vem litar Du på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När det är dags att köpa nån ny grej, vem/vilka litar Du på mest?

Säljare i butik
3
4%
Hifi-press
4
5%
Internetforum
25
34%
LTS
41
55%
Annonser
1
1%

Antal röster : 74

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-25 19:08

Bill50x skrev:Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.

/ B

Jo, visst är han förutsägbar. Men som konsument måste jag inse att han är det och inte ärlig. Om produkterna inte är likvärdiga kommer han fortfarande att rekommendera den som ger mest vinst. Jag må vara dum och blåögd, men jag gillar att tro på det som folk säger och därför... Nä som sagt vi har varit igenom detta förut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-25 20:42

jag litar förövrigt mest på Jorma
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-02-25 21:00

Eftersom varken jag själv eller* vin (in vino veritas) finns med som alternativ får det bli LT.... internetforum, även om t.ex. Stereophile's mätresultat kan var användbara som indikator.

* Observera att det är jag själv eller vin, jag själv och vin litar jag inte alls på.

Edit: stavar ju som en kråka...
Senast redigerad av mikke_musik 2005-03-01 21:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 21:23

Svante skrev:
Bill50x skrev:Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.

/ B

Jo, visst är han förutsägbar. Men som konsument måste jag inse att han är det och inte ärlig. Om produkterna inte är likvärdiga kommer han fortfarande att rekommendera den som ger mest vinst. Jag må vara dum och blåögd, men jag gillar att tro på det som folk säger och därför... Nä som sagt vi har varit igenom detta förut.

Jag håller med dig, du är dum och blåögd :-)

Men som jag skrivit tidigare, sanningen är inte svart/vit. Vi är alla fångade i vår yrkesroll och även om vi försöker (och gör!) göra vårt bästa så kommer våra egna kunskaper, erfarenheter och krav från omgivningen att styra vårt beteende. Det är inte en fråga om en objektiv uppfattning om ärlighet utan hur vi som individ uppfattar vad som är ärligt eller inte.

Alla som varit i kontakt med en journalist, en politiker, en socialsekreterare, en hifi-handlare, en krögare eller för den delen kontaktat sig själv - vet att verkligheten inte är så enkel som "sant eller lögn".

Vem avgör om vilka av två likvärdiga (men färgande) produkter är bäst? Bara för att du tycker att A är bäst betyder inte att den som tycker att B är bäst är lögnare. Och om den som tycker annorlunda än du är säljare, orakel, LTS´are eller din mor - är det någon skillnad?

Du anser att alla som tjänar på sin proffesion är lögnare. Gäller det ditt jobb också? Jag gissar att du har lön för det du gör, alltså är du korrumperad? Visst vore livet trist om vi skulle misstro alla som tjänar på att tillhandahålla saker som vi andra vill ha. Det må vara vår lägenhet, bil, matvaror, etc.

Jag lider med dig, allt här i livet är bara en "rip-off" och alla är bara ute efter att tjäna pengar på dig.

Ha en bra dag!

/ B

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-03-01 21:12

När det är dags att köpa nån ny grej, vem/vilka litar Du på mest?

Säljare i butik Ja

Hifi-press ja

Internetforum ja
LTS ja

Annonser nja

Så det går inte att rösta
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-01 21:34

dole skrev:När det är dags att köpa nån ny grej, vem/vilka litar Du på mest?

Säljare i butik Ja

Hifi-press ja

Internetforum ja
LTS ja

Annonser nja

Så det går inte att rösta

Jag tycker att en viktig sak när man ska köpa nytt är att först och främst känna en inspiration. En lust att köpa en ny pryl. Det ska liksom vara kul att köpa denna pryl som man bestämt sig för. Här måste jag säga att en del hifitidningar faktiskt brukar ha den förmågan att entusiasmera. Till skillnad från säljare i butik som ofta brukar vara ganska tråkiga när de står och mässar. För att inte tala om tomtarna på LTS... 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-01 21:42

Bill50x skrev:Du anser att alla som tjänar på sin proffesion är lögnare. Gäller det ditt jobb också? Jag gissar att du har lön för det du gör, alltså är du korrumperad? Visst vore livet trist om vi skulle misstro alla som tjänar på att tillhandahålla saker som vi andra vill ha. Det må vara vår lägenhet, bil, matvaror, etc.

Nix, det gör jag inte! Mitt yrkesval har till stor del att göra med att jag tycker att det är ovanligt lite ljug i min bransch. Men helt fritt från det är det inte. Ibland ljugs det av okunskap, ibland vrider man till saker för att få pengar (jodå). Det förra kan jag stå ut med, om personen i fråga ändrar sig nar han inser sitt misstag. Det senare mår jag illa när jag gör. Ansökningstiderna för forskningsanslag närmar sig nu, och det är INTE roligt just av den anledningen. Däremot kan jag lova att om du kommer upp till mig med frågor om akustik som student, så ger jag dig så bra och ärliga svar som jag överhuvudtaget kan ge. Det har jag också betalt för och i den rollen är jag definitivt inte lögnare annat än möjligen av oförstånd.

Som jag sade i vår tidigare diskussion har jag kanske en hård definition på vad en lögn är, jämfört med andra. Jag vill ha det, för det innebär att ärlighet är viktigt och jag vill gynna det. Den som trivs med de jag kallar lögnare får gärna göra det, men jag gör det inte. Så är det, du må tycka synd om mig, men det gör inte jag. Jag tycker det känns bra.

EOD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-02 06:48

:D Här saknas ju alternativ, jag litar väl lika lite på alla, främst litar jag på mina egna preferenser och öron i ljudmässiga smmanhang.
Bravo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-02 08:47

Problemet för en handlare är att han har vissa leverantörer. Dessa leverantörer ändrar ibland sortimentet som handlaren skall välja utifrån. Så då är han kanske "lögnare" ena dagen och inte nästa dag.
Dessutom tror jag nog att handlaren gör så gott han kan, men eftersom ingen blir fet på att sälja gamla utgågna grejor så måste han välja ur dagens sortiment. Och man väljer ju fritt ur vad han har. Men rådens kvalité kommer ju skifta över tiden förstås.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-02 11:32

Det här med hifihandlares möjlighet till att vara ärliga är lite intressant. Ta märket Rotel tex (eller Denon eller i princip vilket märke som helst) de har gjort i snitt lika bra produkter sedan ungefär 10 år tillbaka. Men det går ju inte att som säljare säga att "egentligen är de här nya modellerna inte ett dugg bättre än de gamla var, du får mer för pengarna om du köper begagnat". Antingen måste man (som säljare) intala sig själv att de nya modellerna verkligen är bättre, eller så får man dra till med en vit lögn och kanske en ren lögn ifall man får en direkt fråga. "Vad är det för skillnad i ljudkvalitet mellan en Rotel RA-970 och en RA-1062?"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-02 13:12

Martin skrev:Det här med hifihandlares möjlighet till att vara ärliga är lite intressant. Ta märket Rotel tex (eller Denon eller i princip vilket märke som helst) de har gjort i snitt lika bra produkter sedan ungefär 10 år tillbaka. Men det går ju inte att som säljare säga att "egentligen är de här nya modellerna inte ett dugg bättre än de gamla var, du får mer för pengarna om du köper begagnat". Antingen måste man (som säljare) intala sig själv att de nya modellerna verkligen är bättre, eller så får man dra till med en vit lögn och kanske en ren lögn ifall man får en direkt fråga. "Vad är det för skillnad i ljudkvalitet mellan en Rotel RA-970 och en RA-1062?"

Jag tycker dock inte att det kan kallas för lögn att som handlare inte informera om att beg köp ger mer valuta för pengarna. Det tycker jag man kan utgå ifrån att konsumenten själv bör veta att så gäller generellt och inte bara inom hifi. Sedan är det inte alltid fråga om att en ny modell är mycket bättre än en gammal och att det är därför säljaren rekommenderar en kund den nya modellen, utan helt enkelt därför att den gamla inte går att få tag i längre. Som kund kan man väl knappast kräva av en säljare att han vid varje givet tillfälle ska veta exakt var och hur man får tag i en gammal modell begagnat av en privatperson, och i den omfattning som efterfrågas av kunderna, bara för att det ger kunden mer valuta för pengarna.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2005-03-02 15:07

1.Säljare: En av mina regler är att man aldrig ska tro på säljare, det finns få yrkeskårer som är så inkompetenta som säljare, de kan bara snacka skit och en del av dem lever på provision vilket innebär att ju mer de säljer ju mer tjänar de, det gör ju att säljaren måste ha väldigt hög moral för att inte bara försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, utan även leverera kvalitet (rätt produkt till rätt person).

2. Hifipressen: Jag har länge funderat över hur de kommer fram till sina ”betyg”, de kanske slår med tärningen och om det hamnar på en siffra över 1 så får testobjektet +++++. Jag tycker inte det verkar särskilt seriösa, de verkar mest svänga med trenderna.

3. Råd ifrån forum: Det tar jag inte så allvarligt på heller, jag vet ju inte om personen i fråga vill ha det exakt som jag vill ha det, rekommendationer på ett bra forum fungerar mer som en intresseväckare för mig.

4. Annonser: Usch, hemska saker, det kan ju gör mig intresserad men det är knappast troligt.

5. LTS: Efter att ha varit LTS-medlem till och från under ganska många år så måste jag säga att LTS är de enda jag litar på till 100%. Anledningen till de hundra procenten är att de redovisar hur de har gjort testet och vilka svagheter/styrkor de funnit på ett synnerligt objektivt sätt, helt fantastiskt! Det blir så mycket lättare att förstå ett sådant test än något som bygger på en okänd persons tycke och smak.

TYCKER JAG! (tur att det är ett fritt land)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-02 15:11

Fast man bör kanske skilja på att lita på = inte ljuga och ha fel=att ha bristande eller felaktig information.
En person eller förening som man litar på kan ju för den delen ha fel utan att ha någon ond avsikt.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-03-02 15:28

Håller med Harryup. Hederlighet, kunskap och korrekt information behöver inte gå hand i hand. Jag utgår från att människor har goda intentioner, såvida inte starka skäl talar emot detta. Jag ser inte heller att ekonomiska bindningar för med sig osanningar. Givetvis finns det en risk för detta, men det är bara en fara bland flera andra.
Det som avgör för mig är min bedömning av uppgiftslämnarens kunskapsmässiga grund för de rekommendationer som denne gör. Jag vill veta hur vederbörande kommit fram till det som denne säger. Mina försök att hitta den typen av uppgifter är knappast särdeles omfattande inom HiFi-området, men en organisation som har redovisat detta är LTS, precis som micke5721 skriver. Testmetodik och utgångspunkter för jämförelserna har redovisats på ett långt mer omfattande sätt än vad jag funnit någon annan stans. Av detta skäl har jag förtroende för LTS, i högre grad än de övriga alternativen, eftersom metodiken framstår som stringent.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 19:51

Svante skrev:
Bill50x skrev:Nix, det gör jag inte! Mitt yrkesval har till stor del att göra med att jag tycker att det är ovanligt lite ljug i min bransch. Men helt fritt från det är det inte. Ibland ljugs det av okunskap, ibland vrider man till saker för att få pengar (jodå). Det förra kan jag stå ut med, om personen i fråga ändrar sig nar han inser sitt misstag. Det senare mår jag illa när jag gör. Ansökningstiderna för forskningsanslag närmar sig nu, och det är INTE roligt just av den anledningen. Däremot kan jag lova att om du kommer upp till mig med frågor om akustik som student, så ger jag dig så bra och ärliga svar som jag överhuvudtaget kan ge. Det har jag också betalt för och i den rollen är jag definitivt inte lögnare annat än möjligen av oförstånd.

Vad du har betalt för att göra betyder möjligen något just nu. Den dagen du i din proffesion kommer på kant med någon som bestämmer över din lön och anställning - och ställer krav på hur du ska hantera uppkommna situationer, väd händer då? Ja DU kanske tar din mats ur skolan och söker dig ett annat jobb. Du kanske har den integriteten. Men jag som "drabbas" av dig vet inte att så är fallet. Jag kan därför misstänka att du (med din egen hårda definition) inte är 100% hederlig. Precis som att alla som lever på att sälja varor med automatik är ohederliga, enligt ditt förmenande.

Att hänvisa till eventuell kunskapsbrist om man ger en felaktig information, det håller inte. Det finns tom Hifi-säljare som lider av kunskapsbrist :lol:

/ B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-03-02 22:09

LTS ligger bra till på detta forum, vilket inte är såååå förvånande...
Av de valbara alternativen så låg LTS bäst till ur min synpunkt, men egentligen litar jag mest på mig själv. Annonser skapar intresse för produkter, och säljaren får mig oftast ointresserad av ds ;).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-03 00:22

Det hela är mycket enkelt: LTS är den enda av de uppräknade "auktoriteterna" som är ekonomiskt obunden och helt ointresserad av att öka försäljningen av nya produkter. Det är också den enda av de uppräknade som skulle få för sig att rekommendera att man väljer en billig, begagnad produkt hellre än att köpa en ny, dyr och sämre produkt...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-03 01:04

Morgan skrev:Det hela är mycket enkelt: LTS är den enda av de uppräknade "auktoriteterna" som är ekonomiskt obunden och helt ointresserad av att öka försäljningen av nya produkter. Det är också den enda av de uppräknade som skulle få för sig att rekommendera att man väljer en billig, begagnad produkt hellre än att köpa en ny, dyr och sämre produkt...

Fast LTS har begränsade resurser, så man kan mycket väl missa godbitar hur bra man än försöker. Samtidigt kan man nog uppleva att leverantörer "passar sig" för att lämna grejor till test. Och vad är eller vilka är LTS när det gäller tester? Man har en testpatrull mig veterligen, men flera av dom teknikkunniga har ju fingrarna i syltburken då och då dvs det finns branschjobb. Sedan har jag ifs ingen anledning att misstänka nåt felaktigt, men neutralitet är svårt för vem som helst ibland. Så jag tror att LTS säkert gör så gott dom kan, men det är ju inte hela föreningen som testar alla grejor.
Så vad jag menar är att man inte kan förutsätta att resultatet alltid är helt rätt optimerat ifrån LTS heller, det kommer alltid kunna finnas alternativ som man inte haft tid eller möjlighet att testa. Och så är det för en handlare också, även om hans ambition är hög.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-03-03 05:51

:) Jag förstår nog inte riktigt, ovanstående aktörer kan möjligen väcka ett intresse hos mig, men det är mig själv jag litar på, det är jag som skall ha produkten hemma i min lägenhet, och då hjälper det ju föga vad andra påstår.
Bravo

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-03 05:57

Labgruppen i gbg ägs av holding-bolaget TC-Group, som också äger Tannoy, TC electronics med flera.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-03 11:09

På mig själv, er herre o Gud, lyd mig. :evil:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi