Svante skrev:Bill50x skrev:Jodå, jag vet vad du tycker.
I mitt tänkta exempel handlade det om att sälja två likvärdiga produkter. Färgande på lite olika sätt men i praktiken lika bra (dåliga). Alla vi som arbetar, oberoende med vad, gör inte det med världens bästa produkter/service oavsett om vi får någon lön eller inte. Detsamma gäller förstås en hifi-handlare. Men som en sådan är han förutsägbar, på ett helt annat sätt än en hifi-förening, traktens orakel eller någon journalist som man inte har en aning om vilka bevekelsegrunder dom har.
/ B
Jo, visst är han förutsägbar. Men som konsument måste jag inse att han är det och inte ärlig. Om produkterna inte är likvärdiga kommer han fortfarande att rekommendera den som ger mest vinst. Jag må vara dum och blåögd, men jag gillar att tro på det som folk säger och därför... Nä som sagt vi har varit igenom detta förut.
Jag håller med dig, du är dum och blåögd
Men som jag skrivit tidigare, sanningen är inte svart/vit. Vi är alla fångade i vår yrkesroll och även om vi försöker (och gör!) göra vårt bästa så kommer våra egna kunskaper, erfarenheter och krav från omgivningen att styra vårt beteende. Det är inte en fråga om en objektiv uppfattning om ärlighet utan hur vi som individ uppfattar vad som är ärligt eller inte.
Alla som varit i kontakt med en journalist, en politiker, en socialsekreterare, en hifi-handlare, en krögare eller för den delen kontaktat sig själv - vet att verkligheten inte är så enkel som "sant eller lögn".
Vem avgör om vilka av två likvärdiga (men färgande) produkter är bäst? Bara för att du tycker att A är bäst betyder inte att den som tycker att B är bäst är lögnare. Och om den som tycker annorlunda än du är säljare, orakel, LTS´are eller din mor - är det någon skillnad?
Du anser att alla som tjänar på sin proffesion är lögnare. Gäller det ditt jobb också? Jag gissar att du har lön för det du gör, alltså är du korrumperad? Visst vore livet trist om vi skulle misstro alla som tjänar på att tillhandahålla saker som vi andra vill ha. Det må vara vår lägenhet, bil, matvaror, etc.
Jag lider med dig, allt här i livet är bara en "rip-off" och alla är bara ute efter att tjäna pengar på dig.
Ha en bra dag!
/ B