Moderator: Redaktörer
phon skrev:Sigge L skrev:
Q31 - Is there an optimum room placement for a dipole?
Q31a - Is there an optimum replacement for a dipole?
![]()
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Strmbrg skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:För egen del kan jag inte heller släppa aspekten på det ljud som reflekteras ut ur en låda genom membranet och interfererar med membranets direktljud.
Jag tänker mej att det är en lite förbisedd aspekt på lådbaserade högtalare.
Pga av en lådas ringa dimensioner, så är tidsfördröjningen ringa, dessutom.
Jo, men, eftersom tidsfördröjningen är så pass låg i små lådor så är det ju frågan om det är hörbart? Såvida vi inte talar om mycket stora lådor, men, då är det ju bara för högre frekvenser, och de dämpas ju bort "inne" i lådan respektive av konen ändå?
Pja, den inverterade signalen når ju ut nästan samtidigt med direktsignalen. Jämför med en dipol som står en dryg meter från vägg och där bakåt-ljudet dessutom diffuseras mer.
Jag är dessutom ytterst tveksam till att en tunn kon kan dämpa speciellt mycket av ljudet inne i lådan.
Annars kunde man ju bygga hela lådan av papp eller nåt annat membranmaterial.
Den som är intresserad av hur mycket "lådljud" som kommer ut bak-
länges genom membrenet, kan enkelt undersöka det - genom en när-
fältsmätning.
Det är i varje fall sant upp till de frekvenser där membranet bryter upp,
för då är effekterna från det oskiljbara eller i varje fall svårskiljbara från
"oljudet" inifrån lådan.
- - - - -
Då är det såhär:
Om "det gamla ljudet" från inifrån lådan, efter att det har passerat
membranet, ligger mer än 3 dB under (=1/2 av ljudeffekten är oab-
sorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer ojämn-
heten på tonkurvan att vara mindre än +/- 8 dB (7,66 dB).
membranet, ligger mer än 6 dB under (=1/4 av ljudeffekten är oab-
sorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer ojämn-
heten på tonkurvan att vara mindre än +/- 5 dB (4,77 dB).
membranet, ligger mer än 10 dB under (=1/10 av ljudeffekten är
oabsorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer
ojämnheten på tonkurvan att vara mindre än +/- 3 dB (2,85 dB).
membranet, ligger mer än 20 dB under (=1/100 av ljudeffekten är
oabsorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer
ojämnheten på tonkurvan att vara mindre än +/- 1 dB (0,88 dB).
membranet, ligger mer än 40 dB under (=1/10 000 av ljudeffekten
är oabsorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer
ojämnheten på tonkurvan att vara mindre än +/- 0,1 dB (0,087 dB).
membranet, ligger mer än 60 dB under (=1/1000 000 av ljudeffekten
är oabsorberad) det som membranet skapar samtidigt, så kommer
ojämnheten på tonkurvan att vara mindre än +/- 0,01 dB (0,0087 dB).
- - - - -
*KLIPP*
Vh, iö
Intressant. Om man tittar på en högtalare i stil med din egen pIP (blev det rätt versaler/gemener där?) hur mycket "gammalt" ljud släpper den ut från lådan? Är det någonting man behöver ta hänsyn till när man konstruerar?
(Jag är total amatör på området högtalare och hoppas att frågan inte är omöjlig att besvara)
Den släpper ut precis så mycket som jag vill att den skall släppa ut.
Men vi kanske kan skippa att göra detta till ännu en Ino Audio-tråd?
Låt tråden slippa vara märkesrelaterad, således att principerna kan få
diskuteras fritt.
- - -
*KLIPP*
Vh, iö
Strmbrg skrev:Åter till lite mer grundläggande resonemang, som kanske fler kan sätta sej in i.
![]()
1 - An open baffle, dipole speaker has a figure-of-eight radiation pattern and therefore excites fewer room modes.
2 - Its total radiated power is 4.8 dB less than that of a monopole for the same on-axis SPL. Thus the strength of the excited modes is less.
3 - A 4.8 dB difference in SPL at low frequencies is quite significant, due to the bunching of the equal loudness contours at low frequencies, and corresponds to a 10 dB difference in loudness at 1 kHz.
Thus, bass reproduced by a dipole would be less masked by the room, since a dipole excites fewer modes, and to a lesser degree, and since the perceived difference between direct sound and room contribution is magnified by a psychoacoustic effect.,
The off-axis radiation behavior of a speaker determines the degree to which speaker placement and room acoustics degrade the accuracy of the perceived sound. Worst in this respect is the typical box speaker, followed by the large panel area dipole and the truly omni-directional designs. Least affected is the sound of the open-baffle speaker with piston drivers. (Ref.1)
Often concern is expressed over the fact that the rear radiation from a dipole is out of phase with the front radiation, and that thus any sound reflected from a wall behind the speaker would cancel sound coming from the front of the speaker. Cancellation can only occur when direct and reflected sounds are exactly of opposite phase (180 degrees) and of the same strength. Since direct and reflected sounds travel paths of different length, they undergo different amounts of phase shift. Thus, the phase and magnitude conditions for cancellation are given only at certain frequencies, if at all. At some other frequencies direct and reflected sounds will add. The same also applies to a monopole speaker in front of a wall. The only difference is in the frequencies for which addition and subtraction occur. The best remedy is to move the speaker away from the wall, or to make the wall as sound absorptive or diffusive as possible. (FAQ31)
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm
Strmbrg skrev:Loudspeaker evaluation is not like wine tasting, though a majority of audio sales persons and magazine reviewers treat it like that. Unlike in wine tasting, you have an absolute reference in naturally occurring sounds. Familiarize yourself with a wide range of un-amplified sounds and keep them in mind when you try to judge the accuracy of a loudspeaker.
http://www.linkwitzlab.com/speakers.htm
BB skrev:Strmbrg skrev:Loudspeaker evaluation is not like wine tasting, though a majority of audio sales persons and magazine reviewers treat it like that. Unlike in wine tasting, you have an absolute reference in naturally occurring sounds. Familiarize yourself with a wide range of un-amplified sounds and keep them in mind when you try to judge the accuracy of a loudspeaker.
http://www.linkwitzlab.com/speakers.htm
Det finns minst två felkällor insmugna i det påståendet. EN av dem är att du aldrig kan jämföra reproducerat ljud med verklighetens, beroende på att det reproducerade ljuds inneboende kvaliteter i högsta grad är avhängigt uppspelningsrummets akustik i kombination med en given högtalare.
Ett annat fel är diskrepanserna mellan olika mikrofoner. Det finns inte två mikrofoner som låter "lika"...
Hur kan jag påstå detta? Svar: Genom egna försök av de mest grundläggande slag; jag spelade vid ett tillfälle in de "naturliga" bakgrundsljuden från gatan utanför där jag bor, genom att hänga ut 8 olika mikrofoner, inställda på samma riktningskarakteristik i en 4 meter lång mikrofonbom. Det var ljud från byggarbetsplatsen bredvid, bromsande och accelererande bilar på gatan, samtal mellan människor, barn som lekte i sandlådan, etc., kort sagt ljud vi alla är vana att höra.
8 av marknadens bästa mikrofoner, optimalt lastade med signalen vidarekopplad till en NAGRA bandspelare samt en CD-brännare.
Utslaget var enhälligt: Oaktat inspelnings/uppspelningsrummets inneboende tillkortakommanden fanns det inte två mikrofoner som lät lika. Jag fick 8 olika upplevelser av omgivningen. De lät till och med olika när signalen matades in i ett par högklassiga hörlurar...
Problemet är alltså att man inte ens kan mata in en korrekt signal i det system man vill lyssna på! Nå men kan man inte lyssna på alla dessa högtalare i till exempel ett död-dämpat mätrum?
Nej, inte alls. Varje tillverkare har sina egna ideal/krav med avseende på uppställning och akustisk miljö.
//BB
BB skrev:
Ett annat fel är diskrepanserna mellan olika mikrofoner. Det finns inte två mikrofoner som låter "lika"...
Hur kan jag påstå detta? Svar: Genom egna försök av de mest grundläggande slag; jag spelade vid ett tillfälle in de "naturliga" bakgrundsljuden från gatan utanför där jag bor, genom att hänga ut 8 olika mikrofoner, inställda på samma riktningskarakteristik i en 4 meter lång mikrofonbom. Det var ljud från byggarbetsplatsen bredvid, bromsande och accelererande bilar på gatan, samtal mellan människor, barn som lekte i sandlådan, etc., kort sagt ljud vi alla är vana att höra.
8 av marknadens bästa mikrofoner, optimalt lastade med signalen vidarekopplad till en NAGRA bandspelare samt en CD-brännare.
Utslaget var enhälligt: Oaktat inspelnings/uppspelningsrummets inneboende tillkortakommanden fanns det inte två mikrofoner som lät lika. Jag fick 8 olika upplevelser av omgivningen. De lät till och med olika när signalen matades in i ett par högklassiga hörlurar...
Strmbrg skrev:Citerar mig själv:
”...För egen del kan jag inte heller släppa aspekten på det ljud som reflekteras ut ur en låda genom membranet och interfererar med membranets direktljud.
Jag tänker mej att det är en lite förbisedd aspekt på lådbaserade högtalare.
Pga av en lådas ringa dimensioner, så är tidsfördröjningen ringa, dessutom.
...”
Jag hade detta uppe till diskussion på ett annat forum och blev avspisad med att det är samma signal både in i lådan och direkt ut från membranets utsida.
Mitt konkreta exempel som svar på avspisningen var: Men prata in i en låda då! Hur låter det?
Jag kom emellertid ingen vart och tänkte att hur viktigt är det att övertyga en som inte vill föra ett resonemang.
Morello skrev:Det löser man med en adekvat dämpning/absorption i lådan. Som vanligt är det uppmätt frekvensgång på och utanför referensaxeln som räknas (samt självklart THD).
Om man emellertid inte förser lådan med adekvat dämpning, kommer man att se det i frekvensgången i form av kamfiltereffekter.
Strmbrg skrev:Ponera för enkelhets skull en tvåvägshögtalare med en delning vid 2-3 kHz.
Såvitt jag kan förstå så är det i detta fall ett ganska omfattande frekvensspann inne i lådan. Lådväggarna ponerar vi är väl immuna mot att exciteras av vågenergin i lådkaviteten. Membranet emellertid, är av högst uppenbara skäl högst avsevärt mer genomsläppligt, och skall i praktiken betraktas som en del av lådan.
Enär ett enkelt taltest in i en låda ger vid handen att lådan förvränger ljudet mycket påtagligt, så är det uppenbart att det ljud som tar sig ut genom membranet inte alls kan betraktas som lika det från membranet direkt utstrålande ljudet. Detta diskuteras inte alls, såvitt jag kan finna.
Strmbrg skrev:8)
Den som vill får fundera vidare lite själv ett tag nu. Den som har alltsammans klart för sig kan ägna sig åt andra funderingar istället.
Jag återkommer om det dyker upp något intressant i tråden, och det gör det säkert.
Att S/N om 20 dB skulle vara oproblematiskt kan man ju också fundera över.
Användare som besöker denna kategori: VintageHiFi och 19 gäster