Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Debatt ang. nålgeometri kan vi kanske ta här.
Morello skrev:Bästa pickupen hag hittills haft är Ortofon MC10 Super Type II, som hade en FG70/vdhI-nål. Den spårade faktiskt väldigt fint även på sista spåret.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bästa pickupen hag hittills haft är Ortofon MC10 Super Type II, som hade en FG70/vdhI-nål. Den spårade faktiskt väldigt fint även på sista spåret.
Det är lustigt vad man lyssnar efter - och uppskattar olika - saker. Själv har jag aldrig gillat Ortofons pickuper, åtmintone inte de ekonomiskt överkomliga varianterna. Något får mig att tycka att de bara är... ja, tråkiga? Korrekta, ja möjligen. Men tråkiga. Ingen spelglädje lixom....
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Själv har jag aldrig gillat Ortofons pickuper, åtmintone inte de ekonomiskt överkomliga varianterna. Något får mig att tycka att de bara är... ja, tråkiga? Korrekta, ja möjligen. Men tråkiga. Ingen spelglädje lixom....
/ B
Vad är överkomligt pris?Jag har faktiskt, bortsett från gamla Goldring, Shure etc., bara ägt Ortofon-pickuper.
Thomas_A skrev:M,
jag tycker du ska försöka få tag på en ATOC9/II från staterna. Så kan jag komma och spisa lite plattor och se om jag också ska byta PU..
Thomas_A skrev:Bill50x
har du testat en microline/microridge-slipning, som exempelvis
Shure V15VxMR eller den bättre modellen V15V-MR, eller AT OC9/II?
Linn Arkiv har en fin slipning vill jag minnas, samt att de designat den för att spåra lite djupare ner för att spåra på hittills orörd mark.
Har själv testat:
Linn Basik
Linn K9
Ortofon OM10, 20, 30
Ortofon VMS30
Clearaudio Alpha
Shure V15VxMR
Av dessa är den finaste slipningen på Shuren. Den spelar också renast av alla dessa pickuper, helt klart.
After several technological steps like the Pramanik and Shibata tips, the Van den Hul type VDH-1 line-contact stylus was made with several advantages compared to other designs in the market. The vertical radius (that makes the vertical fitting in the groove) was maximized to 85 micron: the highest value possible to fit all the variations of cutters around. The minor radius (allowing to track the highest frequencies possible) was brought back to 2 micron, achieving a stable frequency range of 80 kHz. And this 2 micron was constant (along the stylus edges contacting both groove walls) far beyond the point where no groove could ever touch the stylus anymore. Made in 1976 and still actual. So even 2 Japanese companies, Namiki and Ogura, still make them, thus far without paying any royalty (or as the Japanese say: loyalty). Though in the meantime more than 1.4 million have been legally sold. The story behind this is that you have to manage your own success, even where it only concerns a mere 2 micron. It makes a world of difference. Thanks to this 2 micron you can read this story.
Thomas_A skrev:En testskiva som pickuper inte klarar är ju Cowboy Junkies live-skiva "The Trinity Sessions", låten Sweet Jane. Har du provat?
Bill50x skrev:Men det finns väl inga svåra passager på den? Är det inte fråga om överstyrning vid inspelningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster