Nålgeometri, elliptisk, sfärisk osv

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Nålgeometri, elliptisk, sfärisk osv

Inläggav Morello » 2005-03-02 21:54

Debatt ang. nålgeometri kan vi kanske ta här. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Nålgeometri, elliptisk, sfärisk osv

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 22:41

Morello skrev:Debatt ang. nålgeometri kan vi kanske ta här. :D

Kan vi välan :-)

Det enda nåltyp jag har haft svårt för hittills är den helt runda. Den är helt OK de första två tre låtarna på en normal 33-varvs LP men sedan börjar problemen. Rent ljudmässigt kan den vara OK, men fungerar i praktiken rätt dåligt.... Drar mig till minnes Linn Basic, en billig sak med ett riktigt drag i.... I alla fall från vecka 2-10. Och bara på första halvan av en LP....

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-02 22:47

Bill50x

har du testat en microline/microridge-slipning, som exempelvis

Shure V15VxMR eller den bättre modellen V15V-MR, eller AT OC9/II?

Linn Arkiv har en fin slipning vill jag minnas, samt att de designat den för att spåra lite djupare ner för att spåra på hittills orörd mark.

Har själv testat:

Linn Basik
Linn K9
Ortofon OM10, 20, 30
Ortofon VMS30
Clearaudio Alpha
Shure V15VxMR

Av dessa är den finaste slipningen på Shuren. Den spelar också renast av alla dessa pickuper, helt klart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 22:50

Bill50,

Dina erfarenheter ang. sfärisk nål köper jag rakt av. En elliptisk är såklart mycket bättre och samtidigt spårar tex en FG70/vdhI ännu bättre.

Av de elliptiska nålar jag ägt har jag haft störst problem mot skivans mitt, pga den avtagande pereferihastigheten.

Bästa pickupen hag hittills haft är Ortofon MC10 Super Type II, som hade en FG70/vdhI-nål. Den spårade faktiskt väldigt fint även på sista spåret. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 22:55

Morello skrev:Bästa pickupen hag hittills haft är Ortofon MC10 Super Type II, som hade en FG70/vdhI-nål. Den spårade faktiskt väldigt fint även på sista spåret. :D

Det är lustigt vad man lyssnar efter - och uppskattar olika - saker. Själv har jag aldrig gillat Ortofons pickuper, åtmintone inte de ekonomiskt överkomliga varianterna. Något får mig att tycka att de bara är... ja, tråkiga? Korrekta, ja möjligen. Men tråkiga. Ingen spelglädje lixom....

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-02 22:55

Och jag ställer frågan även här.

Vad är: "Stylus: Vital. Complex fine line micro-ground from a rectangular diamond billet." för något?

-Rega Exact

http://www.rega.co.uk/html/cartridges.htm
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-02 23:06

Mer info om nålgeometri kan också fås hos AT (dock ej uppdaterat modell på ATOC9, som nu har "micro-line"):

http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/category.2/.f

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 23:07

Bill50x skrev:
Morello skrev:Bästa pickupen hag hittills haft är Ortofon MC10 Super Type II, som hade en FG70/vdhI-nål. Den spårade faktiskt väldigt fint även på sista spåret. :D

Det är lustigt vad man lyssnar efter - och uppskattar olika - saker. Själv har jag aldrig gillat Ortofons pickuper, åtmintone inte de ekonomiskt överkomliga varianterna. Något får mig att tycka att de bara är... ja, tråkiga? Korrekta, ja möjligen. Men tråkiga. Ingen spelglädje lixom....

/ B

Vad är överkomligt pris? 8) Jag har faktiskt, bortsett från gamla Goldring, Shure etc., bara ägt Ortofon-pickuper.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-02 23:13

M,

jag tycker du ska försöka få tag på en ATOC9/II från staterna. Så kan jag komma och spisa lite plattor och se om jag också ska byta PU.. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 23:43

Morello skrev:
Bill50x skrev:Själv har jag aldrig gillat Ortofons pickuper, åtmintone inte de ekonomiskt överkomliga varianterna. Något får mig att tycka att de bara är... ja, tråkiga? Korrekta, ja möjligen. Men tråkiga. Ingen spelglädje lixom....

/ B

Vad är överkomligt pris? 8) Jag har faktiskt, bortsett från gamla Goldring, Shure etc., bara ägt Ortofon-pickuper.

Då (10-20 år sedan), när jag lyssnade efter/på bra pickuper, låg prisnivån på ett par tusenlappar. Och jag kan inte påstå att jag suttit och lyssnat på några dussin pu´s och kommit fram till att Ortofons är trista. Men jag har lyssnat på många olika konstellationer, under långa tider, och när Ortofons pu´s har varit med har det alltid låtit korrekt - men trist och aldrig så jag känner mig involverad i musiken. För mig känns Ortofon mer som teknikers val än musikerns - utan några nedvärderande åsikter åt något håll. Och jag som varken det ena eller det andra kanske lyssnar på... varken det ena eller det andra? Eller både ock?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 23:57

Thomas_A skrev:M,

jag tycker du ska försöka få tag på en ATOC9/II från staterna. Så kan jag komma och spisa lite plattor och se om jag också ska byta PU.. 8)

Jo, den verkar ju bra. Ortofon OM40 och X5-MC är också intressanta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-03 00:13

Skillnaden mellan en rund och en eliptisk nål är hårfin. Man har i princip samma "bredd" på anliggningen så vad spelar det för roll att den smalnar av utåt kanterna. Man har helt enkelt bara slipat ett plan på en rund nål för att åstadkomma en eliptisk.
Jag är helt övertygad om Van den Hul nålens förträfflighet. Har sett siffror på frekvensgång då samma pickup har haft olika nålslipningar. Ett problem med frekvenskurvor är att man vet inte vad signalen består av, verkligen rak frekvensgång eller en fallande diskant som kompenseras av mekaniska resonanser i systemet. Nålslipningar är väldigt viktiga samt ju smalare nålgeometri desto större skillnad mellan olika exemplars ljudåtergivning och injusteringsläge.
Starkt förstoringsglas samt testskivor är ett absolut måste.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-03 08:30

Morello,

dessa PUs har väl en nålarm av Alu? AT har en av guldpläterad bor...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-04 01:40

Thomas_A skrev:Bill50x

har du testat en microline/microridge-slipning, som exempelvis

Shure V15VxMR eller den bättre modellen V15V-MR, eller AT OC9/II?

Linn Arkiv har en fin slipning vill jag minnas, samt att de designat den för att spåra lite djupare ner för att spåra på hittills orörd mark.

Har själv testat:

Linn Basik
Linn K9
Ortofon OM10, 20, 30
Ortofon VMS30
Clearaudio Alpha
Shure V15VxMR

Av dessa är den finaste slipningen på Shuren. Den spelar också renast av alla dessa pickuper, helt klart.

Linn Arkiv är det som sitter i min skivspelare.... Och visst låter den bra, mycket bra tom. Jag är dock inte säker på att den är det bästa som går att få tag på för 18 tusen....
Den är dock ingen världsmästare i spårning även om den blivit bättre efter (lång) inspelning. Numera kan jag lyssna på Nåjds remix av Cardigans-låtar utan att det klipper, det gick inte när pickupen var ny. Sumikos Blue Point Special spårar MYCKET bättre dock, den klarar tex av Telarcs "1812" vilket inte Arkiven gör.

Av de pickuper du listat har jag bara lyssnat på Basic och K9, båda två ganska kassa.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-04 07:55

Arkivens trick är som sagt att den spårar djupare ner än en konventionell pickup. Den kan således låta överlägsen vilken pickup som helst om skivan är skadad. Sen tror jag dock att Arkiven har en liten topp i högsta oktaven av sitt register. Det låter så iaf.

En testskiva som pickuper inte klarar är ju Cowboy Junkies live-skiva "The Trinity Sessions", låten Sweet Jane. Har du provat?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-04 07:58

Har läst på van den hul's hemsida. Fick en idé: Kanske borde skicka min pickup till honom för att få en ny nål monterad? :D

På hemsdian berättar han en del om nålgeometri och förklarar varför han 1976 tog fram den nål som fick namnet "VDH-1". (r/R=2/85 um)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-04 08:04

M,

bara han kan anpassa mekaniska och elektriska parametrar så frekvensgången blir bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-04 08:11

Så här skriver Van den Hul om sin nål:

After several technological steps like the Pramanik and Shibata tips, the Van den Hul type VDH-1 line-contact stylus was made with several advantages compared to other designs in the market. The vertical radius (that makes the vertical fitting in the groove) was maximized to 85 micron: the highest value possible to fit all the variations of cutters around. The minor radius (allowing to track the highest frequencies possible) was brought back to 2 micron, achieving a stable frequency range of 80 kHz. And this 2 micron was constant (along the stylus edges contacting both groove walls) far beyond the point where no groove could ever touch the stylus anymore. Made in 1976 and still actual. So even 2 Japanese companies, Namiki and Ogura, still make them, thus far without paying any royalty (or as the Japanese say: loyalty). Though in the meantime more than 1.4 million have been legally sold. The story behind this is that you have to manage your own success, even where it only concerns a mere 2 micron. It makes a world of difference. Thanks to this 2 micron you can read this story.

källa: http://www.vandenhul.com
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-03-04 09:43

Morello:

ta en titt på Clearaudio:s MC – PU?
”Trigon P II ”slipning! Kan de va nått?

Dessutom sitter dom ”fast” med ett: boron rör och inte som på deras MM: Aluminium

//Draken

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-04 16:17

Thomas_A skrev:En testskiva som pickuper inte klarar är ju Cowboy Junkies live-skiva "The Trinity Sessions", låten Sweet Jane. Har du provat?

Sorry, nej. Den skivan har jag bara hört konverterad från mp3:a till CD. Men det finns väl inga svåra passager på den? Är det inte fråga om överstyrning vid inspelningen? Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på just den skivan så jag kanske minns fel. Vet inte heller om jag gillar skivan tillräckligt för att investera i en vinyl....

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-04 16:47

Bill50x skrev:Men det finns väl inga svåra passager på den? Är det inte fråga om överstyrning vid inspelningen?

Sången på den skivan är körd genom en PA-högtalare innan den når flerkanalsmikrofonen de använde. S-ljuden låter för starkt på min cd som jag har, speciellt på "sweet jane". Kan ju iof tänka sig att de redan överstyrda/för starka s-ljuden blir ännu värre om man har en pickup som spårar dåligt..?..

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-04 16:52

Det är just s-ljuden som är svåra att återge på sweet jane. Skillnaden mellan CD och LP är stor, och där mig LP-avspelning uppvisar stora svårigheter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-04 17:31

Hmmm, jag klarar inte Cowboy junkies oavsett medie.

Morello:
Min erfarenhet av VDH moddade pickuper är bra. Kan definitivt rekommenderas.

Anledningen till alla nålars fantasifulla slipningar och namn på dom är just att VDH'n är patenterad.

Återgå till Teknikforum