Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-04-07 11:18

Har nu läst igenom tråden, och måste säga att det hade varit kul att lyssna på Ino`s! :)

Vad gäller IÖ`s priser och förtjänster, så tycker jag det är rellevant för IÖ och hans kunder endast.

Tycker oavsett att MM är en rolig debattör, som inte låter sig provoceras allt för lätt! :)

Jag trodde att den här tråden skulle urarta till ännu en omgång pajkastning, men alla höll sig bra på mattan.

Så för egen del, så har den här tråden väckt ett intresse att få provlyssna dessa "mytomgärdade skapelser". :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-07 12:16

meanmachine skrev:
dimitri skrev:
meanmachine skrev:
dimitri skrev:Är meanmachine mänsklighetens räddning?

Öhh?

Jag vet inte men jag kritiserar inte Ingvar. tvärt om så om jag kritiserar är det möjligen de som menar att IÖ tillverkar Ino av ren probono. Jag uppmuntrar och menar att Ingvar får tjäna pengar. Så betänk lite.

Vem har menat att IÖ inget tjänar? Jag har inte sett någon säga det. Citat? länk?
(återigen kan jag inte se det du ser. Ber därför om din hjälp)

Det står i min första post.

Ja och ja. Ingvar säger att han går förlust (eller åtminstone inte gör vinst)

Eftersom att du aldrig ser nått. :) Detta är inte första gången jag ser detta. Visst läser du alla poster?

Det här är underbart! Att citera sig själv när man blir ombedd om citat som styrker ett påstående denne själv framför.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-07 12:36

Det är anmärkningsvärt att så fort det gäller Inos högtalare får man, och bör ha höga marginaler medans det är fult om en kabeltillverkare har marginaler överhuvudtaget.

Jag kommer ihåg tråden om Linns ökade vinster bl.a.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-04-07 13:02

Får man ett korrekt kvitto när man handlar av INO AUDIO?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-07 13:07

DS skrev:Får man ett korrekt kvitto när man handlar av INO AUDIO?

Ja

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-07 13:24

ThePreTor1aN skrev:Det är anmärkningsvärt att så fort det gäller Inos högtalare får man, och bör ha höga marginaler medans det är fult om en kabeltillverkare har marginaler överhuvudtaget.

Det är produkternas nytta i förhållande till pris som debaterats.
En produkt som man kan ifrågasätta om den ger någon hörbar skillnad med en marginal på flera hundra procent, kan inte jämföras med en produkt som ger hörbar skillnad med marginal på under hundra procent.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 13:27

Jag har fått kvitto varje gånger jag köpt något av Ingvar. Så lögner så som Boom sprider runt är bara lögner. Att vissa har mage att ljuga sådär är beklämmande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-07 13:37

subjektivisten skrev:Så lögner så som Boom sprider runt är bara lögner. Att vissa har mage att ljuga sådär är beklämmande.

Men inte i den här tråden, va? Jag letade nyss och hittade inget av boom här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 13:41

För att inte bryta en regel så kan jag inte visa det. Vill du veta så kan du skicka PM.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-07 13:44

subjektivisten skrev:För att inte bryta en regel så kan jag inte visa det. Vill du veta så kan du skicka PM.

OK. Så intressant var det inte, jag var mest nyfiken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 13:57

dimitri skrev:
meanmachine skrev:
dimitri skrev:
meanmachine skrev:
dimitri skrev:Är meanmachine mänsklighetens räddning?

Öhh?

Jag vet inte men jag kritiserar inte Ingvar. tvärt om så om jag kritiserar är det möjligen de som menar att IÖ tillverkar Ino av ren probono. Jag uppmuntrar och menar att Ingvar får tjäna pengar. Så betänk lite.

Vem har menat att IÖ inget tjänar? Jag har inte sett någon säga det. Citat? länk?
(återigen kan jag inte se det du ser. Ber därför om din hjälp)

Det står i min första post.

Ja och ja. Ingvar säger att han går förlust (eller åtminstone inte gör vinst)

Eftersom att du aldrig ser nått. :) Detta är inte första gången jag ser detta. Visst läser du alla poster?

Det här är underbart! Att citera sig själv när man blir ombedd om citat som styrker ett påstående denne själv framför.

Du förefaller verkligen vara en ful fisk. Du beder mig att visa och jag visar du ber om citat och jag levererar (än om tråden blir låst) Du låssas som det regnar och sticker huvudet i sanden, vilar på ditt rykte och ger styrning mot ett annat håll. Gör en smokescreen. Trodde inte detta om dig men här är diskussionen slut oss mellan. Till och med skickade ett Pm med länk till mina svar på allt du eftersöker men inte ett svar till baka. Inget om allt inlänkat. Du skjuter i luften bäste broder.

Mycket oseriöst måste tilläggas. Kan du inte bemöta korrekt har du ingen respekt hos mig alls. Tyvärr. Trodde du var mer seriös än så här. Tydligen har man fel ibland och det svider att måsta förpassa dig till samma fack som vissa andra subjektiva. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-07 14:04

mm, du missade att påvisa att du citerade perstromgren, utan säger bara att det är ur ditt eget första inlägg, så inte så märkligt att dimitri antar att du menade att det var du själv som skrivit det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 14:06

Varför skulle man inte få det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 14:07

Alexi skrev:mm, du missade att påvisa att du citerade perstromgren, utan säger bara att det är ur ditt eget första inlägg, så inte så märkligt att dimitri antar att du menade att det var du själv som skrivit det.

Man kunde åtminstone bemöda sig att titta men dimitri visar tydligt att denne inte är intresserad av argumenten utan han förefaller vilja ifrågasätta med att begrava en i sökande i gamla trådar. Jag tycker det är usel stil och fruktansvärt respektlöst att bete sig så.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 14:15

ThePreTor1aN skrev:Det är anmärkningsvärt att så fort det gäller Inos högtalare får man, och bör ha höga marginaler medans det är fult om en kabeltillverkare har marginaler överhuvudtaget.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Alla affärsdrivande verksamheter får väl ha vilka marginaler de vill. Jag tycker inte att en marginal på 40% tex är särdeles anmärkningsvärt. Det är ju inte direkt någon hög marginal.

Mest marginaler tror jag Nike, Adidas och liknande har, de måste täcka margnadsföringskostnader i mångmiljardklassen och de pengarna måste ju in på något vis. Ett par gympadojjor som kostar 900 i butiken kostar väl under 50 lappen idag att producera :)

Inom audio måste det ju vara storst marginal på att bulkhandla DVD/BL spelare och montera dem i ett snyggt chassie. Eller byta några komponenter i ett filter på en billig högtalare och 15-dubbla priset.

Tråden handlar väl mer om att MM anser att det är vilseledande information om den vinst som Ino Audio gör som florerar och han anser att företaget borde leva gott på den marginal han ser mellan ingående komponenter och försäljningspris. Att han anser att han inte behöver fundera över andra kostnader, eller grovt underskattar kostnaden för produktion av en högtalare är väl det som det reageras på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-07 14:25

Många av MM's uttalanden känns väldigt tunnelsynt'a...

Jag kan liksom inte se problemet eller ens vittsen med denna diskussion och det oavsett vilket märke det gäller... Klart marginaler finns men man kan som sagt inte bara räkna på produktion vs inkommst pris på varje separat högtalare utan man får räkna in hela verksamheten och allt jobb runt i kring för att få en riktig bild. Och att dessutom specialbeställa ellement i mycket "små" batcher gör ju så att priset blir högre tyvärr... Men man kan ju inte kräva att Ingvar ska ha ett helt lagerhus fullt med ellement redo hela tiden för att pressa ner st/ priset och det skulle inte heller fungera för honom ekonomiskt då engångskostnaden skulle bli sjuklig....

Och nej MM, detta skriver jag inte för att jag blivit frällst/upplyst eller vad fan du nu vill kalla det, infekterad, hjärntvättad ja det finns många sätt att utrycka sig på... (och som du tidigare försökt ge sken av) Utan för att detta är helt självklart och något som gäller alla företag i stort sätt oavsett kattegori och borde vara en självklarhet för alla inklusiva dig om man tänker efter lite.

Sedan att det finns dom som överdriver och "skapar en myt" det är ju något som dom personerna får stå för då.
Senast redigerad av DVD-ai 2010-04-07 14:27, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-07 14:25

Alexi skrev:

En produkt som man kan ifrågasätta om den ger någon hörbar skillnad med en marginal på flera hundra procent, kan inte jämföras med en produkt som ger hörbar skillnad med marginal på under hundra procent.

Det ger ju inte mer rätt att ta marginal bara för att det finns mer prisvärdhet. De är ju helt skilda saker. Sedan är det även relativt.

Jag kan nämligen inte förstå var prisvärdheten är med högtalare för 45k+, Ullared cd för 299:- och en Denon för 2500:- om man ser till helheten.
Det bör ju vara bortom all rimlighet?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-07 14:29

Bäste MM. Jag fick ditt PM, läste citaten du presenterade och tyckte inte att dessa var den "skit" du avsåg att visa. Det verkar som att du tar en avvikande (från din) åsikt som en personlig förolämpning. Vi behöver inte diskutera, fine. Men låt mig utöva min rätt att tycka.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 14:50

Det finns flera olika sätt att sätta ett pris på:

1. Strikt kosnadsperäknat pris plus en visntmarginal (vinstmarginalen brukar ligga runt 40%).

2. Marknadsanpassat pris. Alltså hur mycket marknaden är beredd att betala för produkten. I grunden ligger oftats punkt 1.

3. Produktanpassat pris. Man vill kanske den egna produkten skall få ett skimmer av överhöghet höjt över alla andra. Man sätter då ett pris som är löjligt högt. Det finns alltid någon som vill uppnå det bästa som finns (=högsta pris som finns). Ofta bakar man in vetenskaplg hokus pokus i marknadsföringen.

Punkt 1 kan delas upp i flera underkategorier. Jag räknar bara upp mig själv här:
Jag tycker det är olidligt kul att utveckla produkter. Det är så kul att det mesta bjuder jag på gratis. Det kan jag göra därför jag utvecklar på min fritid. Om jag skulle sälja någon av produkterna så skulla jag strikt räkna in produktionskostnad och därpå lägga en rimlig vinst. En ekomom skulle säga att det är katastroffel att göra så.

Jag gör så därför att själva utvecklandet ger mig ett rikare liv och om jag bara får in produktens produktionskostnad plus lite till så jag slipper betala för varje ex så är jag nöjd.

Jag tror att flera små tillverkare (ex.vis IÖ) ser eller känner på samma sätt.

I ett sådant läge gäller det att ha en inkomst vid sidan om. Min "vid sidan om" är egentligen mitt dagliga arbete. Det andra är mer en hobby.

För IÖ har antagligen den huvudsakliga inkomsten varit blandad under åren men nu börjar GURU antagligen bidra mer till inkomsterna. Det kan betyda att IÖ har råd med en minskning av tillverkningen så att den går tillbaka till ett läge som är kul och berikar livet igen.

PS
På 70-talet tänkte jag börja serietillverka bashorn. Men jag hade ingen möjlighet att tillverka lådorna själv. Jag bad få in kostnader på en komplett tillverkning lackade och klara utan element. Jag tänkte mig ett antal på 20st i första omgången. Priset per låda blev högre än vad jag tänkt sälja en låda färdigbyggd, med mitt tillägg och därpå momsen.
Har för mig att priset var 3000kr/låda eller mer än 5ggr mer än vad jag hade i hyra då. Det skulle motsvara ett pris på 20-25.000kr för bara lådan med dagnens priser.
(Med risk för räknefel.)
DS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 15:03

dimitri skrev:Bäste MM. Jag fick ditt PM, läste citaten du presenterade och tyckte inte att dessa var den "skit" du avsåg att visa. Det verkar som att du tar en avvikande (från din) åsikt som en personlig förolämpning. Vi behöver inte diskutera, fine. Men låt mig utöva min rätt att tycka.

Bra! VI ser mycket mycket olika på saken. Du tycker att det är helt i ordning att uttrycka sig som det jag citerade och stödjer ett sådant beteende jag gör de ej. Vi skiljer med olik syn. Bra att du kom ur garderoben i alla fall och visade din sanna syn på saken. Då vet vi.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-04-07 15:09

Aaa...jaja..dimitri är *också* med i Den Stora Konspirationen. Intrigen tätnar...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-07 15:16

ThePreTor1aN skrev:
Alexi skrev:

Det ger ju inte mer rätt att ta marginal bara för att det finns mer prisvärdhet. De är ju helt skilda saker. Sedan är det även relativt.

Jag kan nämligen inte förstå var prisvärdheten är med högtalare för 45k+, Ullared cd för 299:- och en Denon för 2500:- om man ser till helheten.
Det bör ju vara bortom all rimlighet?
Jag skrev inget om prisvärdhet över huvudtaget och specikt inget om prisvärdhet för högtalare över ett vist belopp isf. hade jag jämfört två produkter för samma pris, tex. en strömsladd för 45k+.

Sen är det väll solklart att vi som konsumenter klagar mindre på en produkt som fortfarande är prisvärd trotts en någorlunda hög marginal, jämfört med en produkt som inte på något sätt kan sägas vara prisvärd som desutom har en skyhög marginal.

Men som jag tolkat MM, så handlar inte denna tråd om prisvärdhet utan om marginalerna på produkterna är tillräckligt höga för att genera vinst åt hela företaget?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-07 15:19

Nä, jag ger mig. Subjektivisten och SannyX har helt rätt, så klart.

Grattis mm, nu slipper du mig. Och jag dig! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 15:22

ThePreTor1aN skrev:Det ger ju inte mer rätt att ta marginal bara för att det finns mer prisvärdhet. De är ju helt skilda saker. Sedan är det även relativt.

Medhåll, så länge inget marknadsförs med lögnaktiga argument får marginalen vara hur hög som helst.

Och framförs det med lögnaktiga argument (dvs produktinformation) så kan man påtala det, och om man blir riktigt engagerad kan man väl anmäla det enligt marknadsföringslagen. Tycker man har rätt att ifrågasätta det man anser är snömos, oavsett tillverkare.

Men marginaler är väl nått som företag får sätta hur fritt som helst, någon kanske inte vill sälja mer än en pryl om året, någon annan är beroende av volymer, andra kanske inte kan få volymer även om de vill. Marginalerna skall säkerställa den vinst företaget anser sig vilja ha (dvs maximera vinst och garantera företagets fortlevnad).
Jag saknar dig.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 15:28

Vill påminna om trådens uttryckliga mål: Att spräcka myten att IÖ inte tjänar pengar på högtalarbyggena.
Den uttalade inriktingen stämmer dock inte med tårdens namn: "Är Ino en välgärning för människan?".
Ser ut som en inte så väl förberedd tråd. Man bör nog låta trådens namn stämma med trådens avsikt.

Nå, till saken (alltså det som handlar om myten om Ino-vinst):

Jag tog mig tid att läsa igenom ett antal trådar gällande priser och produktion mm om Ino.
Det jag (ganska enkelt) får fram är att Pip60 kostar 28.000kr att tillverka, alltså det är produktionskostnaden. Vidare läsning visar att IÖ kan MÖJLIGTVIS ta ut 6.000kr i vinst. 28+6= 34.000kr momsen är 25% och det ger då 34.000+8.500= 42.500kr.
Naturligtvis ligger mycket gissning bakom dessa spekulationer men slutpriset liknar ganska mycket det pris som diskuteras.

Vad är då myten i detta?

- IÖ tar alltså ut en vinst om än en liten sådan.

- Högtalaren kostar mer att tillverka än vad som visats av trådskaparen. Det finns ganska fint redovisat i några andra trådar. Visserligen anges inte alltid kostnaden i stället beskrivs hur lådan tillverkas och av det kan man räkna fram ett ungefärligt produktionspris.

Tyvärr så får jag nog säga att myten i denna fråga är en myt och att just denna tråd lyckats få myten kring myten BUSTED!
Senast redigerad av Linnar 2010-04-07 15:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-07 15:29

Använd kondom istället för ignore det ger permanent lösning.

:lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-04-07 15:33

häpnar...........
Miljö-alarmist

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-07 16:03

är det moms på priset också`?., nu förstår jag inte :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-07 16:10

Ett kanske lite onödigt inlägg låg här.
Senast redigerad av paa 2010-04-07 16:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-07 16:15

Linnar: Tack för informativa och bra inlägg! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino