Skin & induktans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 02:35

Robert skrev:
IngOehman skrev:
Robert skrev:Ingvar:

Instrålad RF lär inte uppgå till mer än microvolt-nivå såvida Du inte har sändare runt husknuten vill säga. Att sedan tänka sig att denna RF-signal skulle gå in i *högtalarkabeln* och ställa till med problem i den lågimpediva miljön är nog snudd på utelslutet. :)

Snarare kan man väl tänka sig att RF kan vara ett reellt problem på den högimpediva *småsignalsidan*... 8)

Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.

Men du har helt fel.

Om jag har *HELT FEL* skulle varenda *högtalarkabel* i världen vara avskärmad mot "instrålad RF". "Chefsideologen" får nog läsa på lite mer om Elementär Radiolära tror jag. :lol:

Det här vara bara för mycket! :lol:
Nu kan jag inte hålla tyst längre.

Ha, ha, ha, ha, ha...

Jösses. Snacka om kompakt humor. Det nyuppfunna begreppet "Radiolära" tillhör humortopparna.

Det djupt förankrade förtroendet för att marknadens produkter skildrar den fysikaliska verklightens behov är nästan lika bra.

Men rekordet är ändå att snubben tror att en effektförstärkarutgång är lågohmig vid 100 MHz...

Pysen! Lägg den där "radioläran" (en bilderbok du ritat alldeles själv?) åt sidan så länge.
Börja med grundskolefysiken. Läs den om och om igen. Gå vidare först när du fattat i varje fall lite, lite av den.
Går den, trots idoga försök inte in i din skalle, så ge hellre upp än låtsas att du begriper och att andra inte gör det. Detta sagt i all välmening. Jag menar lyteshumor, i synnerhet begåvningslyteshumor, är ju djupt omoraliska grunkor, så sluta skapa den är du snäll*. :wink:

Vh, Ing. Öhman

*Fast samtidigt måste jag skämmigt :oops: medge att det ju var rätt kul...
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-02 14:03, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 05:23

Jag som läst "radiolära" och även "LF-lära"(finns det DC-lära också?) kan intyga att IÖ har helt rätt ang. impedansen - den är långt från högkonduktiv i ett typiskt slutsteg. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-02 05:53

IngOehman skrev:
Robert skrev:
IngOehman skrev:
Robert skrev:Ingvar:

Instrålad RF lär inte uppgå till mer än microvolt-nivå såvida Du inte har sändare runt husknuten vill säga. Att sedan tänka sig att denna RF-signal skulle gå in i *högtalarkabeln* och ställa till med problem i den lågimpediva miljön är nog snudd på utelslutet. :)

Snarare kan man väl tänka sig att RF kan vara ett reellt problem på den högimpediva *småsignalsidan*... 8)

Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.

Men du har helt fel.

Om jag har *HELT FEL* skulle varenda *högtalarkabel* i världen vara avskärmad mot "instrålad RF". "Chefsideologen" får nog läsa på lite mer om Elementär Radiolära tror jag. :lol:

Det här vara bara för mycket! :lol:
Nu kan jag inte hålla tyst längre.

Ha, ha, ha, ha, ha...

Jösses. Snacka om kompakt humor. Det nyuppfunna begreppet "Radiolära" tillhör humortopparna.

Jasså? Begreppet "Radiolära" finns alltså inte utan skulle vara uppfunnet av mig? Skrattar bäst som skrattar sist Öhman... :wink: Här nedan kan Du se några av de träffar man får in om man orkar kolla med Google...

http://www.halmstad.mil.se/article.php?id=4169 står bland annat följande att läsa:

ITS - Militära utbildningar:

"Samband/markteleavdelningen på IT-Skolan består av ett 10-tal officerare vilka i huvudsak genomför nivåhöjande utbildning riktad till yrkesofficerare och yrkesofficersaspiranter samt centraliserad utbildning för soldater under sin värnpliktstjänstgöring. Huvuddelen i avdelningens utbildningsverksamhet avhandlar Flygvapnets sambands- och ledningssystem. Eleverna ges även utbildning i det taktiska utnyttjandet av dessa. Främst ges eleverna teknisk utbildning inom områden som radiolänk, transmission, sambandsterminologi, radiolära, radarlära och förmedlingstjänst".

Ska vi fortsätta? :D ====> http://www.airwaysflygutbildning.se/tra.shtml

"Inträdeskrav till detta stora utbildningssteg är giltigt PPL-certifikat, alternativt A-certifikat. Följande ämnen ingår; Air Law (bestämmelser), Aircraft General Knowledge (flygplan -och motorlära), Flight Performance and Planning (prestanda och färdplanering), Human Performance and Limitations (flygmedicin och psykologi), Meteorology (meteorologi), Navigation (navigation), Operational Procedures (flygoperativa procedurer), Principals of Flight (aerodynamik) samt Communications (radiolära och kommunikation)".

Den som vill veta mer, skriver bara in "Radiolära" i Googles sökruta.

Det djupt förankrade förtroendet för att marknadens produkter skildrar den fysikaliska verklightens behov är nästan lika bra.

Sedan NÄR rekommenderade du medlemmarna i LTS att använda skärmad högtalarkabel? :lol:

Men rekordet är ändå att snubben tror att en effektförstärkarutgång är lågohmig vid 100 MHz...

Fel igen! :wink: I likhet med Svante anser jag att små avkopplingskondingar är en utmärkt metod att få tyst på instrålad RF i de EXTREMT sällsynta fall denna instrålning är mer ett ett akademiskt teoretiskt problem.

Pysen! Lägg den där "radioläran" (en bilderbok du ritat alldeles själv?) åt sidan så länge.

Jag tror att jag överlåter åt mötet att avgöra vem av oss som försöker göra sig märkvärdig... Jag har f.ö. en del bra litteratur i ämnet HF. Säg till om du vill låna :wink:

XXXX broder - börja med grundskolefysiken. Läs den om och om igen. Gå vidare först när du fattat i varje fall lite, lite av den.

Du måste vara ganska desperat om du nu börjar köra med lyteskomik också. Trodde inte du skulle sjunka så lågt faktiskt... Om detta inte är personangrepp, i strid med forumets regler så vet inte jag. Nu föreslår jag på allvar att du lugnar ner dig en smula, annars kommer jag i fortsättningen att kvittera dina invektiv och det vinner ingen på, allra minst övriga mötesdeltagare. FÖRSÖK åtminstone att hålla dig till reglerna... OK?

Går den, trots idoga försök inte in i din skalle, så ge hellre upp än låtsas att du begriper och att andra inte gör det. Detta sagt i all välmening. Jag menar lyteshumor, i synnerhet begåvningslyteshumor, är ju djupt omoraliska grunkor, så sluta skapa den är du snäll*. :wink:

Om du kollar upp lite mera noggrant vad som skrivits i tråden så torde det stå klart vem av oss två som står för lyteskomiken... 8)

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-02 06:01

Morello skrev:Jag som läst "radiolära" och även "LF-lära"(finns det DC-lära också?) kan intyga att IÖ har helt rätt ang. impedansen - den är långt från högkonduktiv i ett typiskt slutsteg. 8)

Morello:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att Öhman inte klarade av att hantera mitt ifrågasättande av HF-instrålning via högtalarkabeln. Och, som Svante så riktigt påpekade i ett tidigare inlägg, det finns avkopplingskondensatorer för ändamålet.

Ett betydligt större problem i så fall är när förstärkarna inte klarar av den induktiva och/eller kapacitiva last som en viss kabel- och högtalarkombination kan representera. Det är ju bl.a. därför som vi har en "drossel" i serie med högtalarutgången på de flesta förstärkare...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-02 07:55

Robert skrev:
Morello skrev:Jag som läst "radiolära" och även "LF-lära"(finns det DC-lära också?) kan intyga att IÖ har helt rätt ang. impedansen - den är långt från högkonduktiv i ett typiskt slutsteg. 8)

Morello:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att Öhman inte klarade av att hantera mitt ifrågasättande av HF-instrålning via högtalarkabeln. Och, som Svante så riktigt påpekade i ett tidigare inlägg, det finns avkopplingskondensatorer för ändamålet.

Ett betydligt större problem i så fall är när förstärkarna inte klarar av den induktiva och/eller kapacitiva last som en viss kabel- och högtalarkombination kan representera. Det är ju bl.a. därför som vi har en "drossel" i serie med högtalarutgången på de flesta förstärkare...

Har du läst denna tråd Robert? Om jag skulle summera tråden; - inte verkar den ge dig rätt? Oavsett riktigheten i svarsinläggen så har du ju ännu inte presterat några konkreta argument i sakfrågan, bara spydiga inlägg som säger till en viss person att 'du har fel'. (Sedan svarar ju IÖ spydigt också, men ja ja, ni får väl tjafsa på. Det som stör mig främst är att du undviker att svara och förklara din ståndpunkt.) Du kunde ge exempel och delge dina erfarenheter och kunskaper. Eller vad säger du?

Ps. Exemplen på 'Radiolära' var väl inget att komma med? De riktar ju sig främst till användare såsom militär och piloter, alltså operativa funktioner. Knappast konstruktion och design av RF-elektronik. De får mig att undra hur mycket du har på fötterna. Eller om du skojar och tycker att det är roligt att försöka 'trycka på folks knappar'. Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-03-02 10:05

Hehe, det är ju nästan så man har svårt att välja mellan att läsa den här tråden eller kolla på "Club Goa" 8O . Som tur är för mig så behöver jag inte välja utan kan avnjuta båda galenskaperna.
8)

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-02 10:26

Pojkar, pojkar... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-02 11:37

:oops: :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-02 11:51

Skärpning, vad är detta? En p*nismätartävling eller? :lol:

Både Ingvar och Robert har rätt. Att det är teoretiskt möjligt att få in RF-störningar via högtalarkablarna borde väl ingen förneka. Men behöver troligtvis inte skärmade högtalarkablar annat än när andra saker behöver skärmas av från störfälten runt högtalarkablarna (kan bli rätt höga strömmar, betydligt mer än i nätkablar tex). Mina oskärmade högtalarkablar har alltid varit tillräckligt tysta med de förstärkare jag har använt. Någon liten knäpp från en lampknapp kan man ju stå ut med, det gör inte skillnaden mellan bra eller dålig ljudåtergivning. Radio har jag aldrig lyckats tuna in via högtalarkablarna, inte kopplade som sådana iaf.

edit: Jag gjorde faktiskt en fullt fungerande radioantenn av ringledning (i brist på annat) en gång. Det är väl det närmaste högtalarkabel jag kommit. :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-02 12:44

... och instrålning via högtalarledningarna är betydligt vanligare än "extremt sällsynt". Det innebär dock inte att det alltid är ett problem, allt hänger på vad man har för störmiljö. För det mesta behöver inte ledningarna avskärmas.

Som radioamatör vet jag vad en 100W kortvågssändare kan orsaka i grannskapet 8O :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-02 12:51

Problemet är väl att Öhman är så kolerisk ibland och att Robert vet om detta. Ibland tror jag inte Ingvar förstår hur mycket "cred" han faktiskt har. Och skillnaden mellan Öhman och Robert är ju att Robert är en pseudonym och vi inte vet så mycket om honom mer än att han flera gånger betett sig som ett "forumtroll" med korta jabbar. Roberts svar på sakfrågorna är ju en blandning av "goddag yxskaft" (Radiolära=hur man använder en radio) eller slingrande (lågohmiga förstärkarutgångar vid RF - om man drar en konding över den). Att som markih exponera detta är ju effektivare än att bara gå till personangrepp. Men om man vet hur Öhman ibland reagerar på sånt här så vet vi också att chansen är stor för att han lackar ur. Vilket skulle bevisas. Hatten av för Robert. Eller kanske byxorna i det här fallet.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 14:17

Förlåt alla att jag blev lite arg/häpen/full i skratt (konstig kombination förvisso).

Skall försöka tygla mig bättre nästa gång Robert uttalar sig om saker han inte begriper.

Jag vet ju, innerst inne, att han inte har några andra skäl än att han vill provocera. Borde kunna ignorera hans inlägg bara. Skall försöka bättre i framtiden. Det är inte min starka sida dock. Jag begriper ju inte varför folk vill bete sig på det viset, dessutom under hemlig indentitet. Häpnadsväckande fegt verkligen.

Därför tror jag (enfaldigt kanske) att det skall gå att få dem att begripa att det är mycket trevligare om de beter sig lite hyggligare, men jag vet ju att det i regel inte fungerar, jag vet i varje fall inte hur det skall gå till, jag blir bara ledsen först, och sedan arg.

Jag har ju sett att alla de mera "diplomatiska personerna" på Faktiskt, skickligt klarar att unslippa angrepp mot sig själva från idioterna, men inte heller de lyckas få dem att bete sig anständigt mot andra.

Hursomhelst, ber om ursäkt för mina (onödiga) bidrag till sjafsandet.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-02 17:23

IngOehman skrev:Förlåt alla att jag blev lite arg/häpen/full i skratt (konstig kombination förvisso).

Skall försöka tygla mig bättre nästa gång Robert uttalar sig om saker han inte begriper.

Det ankommer inte på dig att avgöra vad jag begriper eller inte...

Jag vet ju, innerst inne, att han inte har några andra skäl än att han vill provocera. Borde kunna ignorera hans inlägg bara.

Vad jag HAR gjort är att ställa frågor till dig. Jag har dessutom valt att kommentera dina uttalanden i olika frågor där jag finner det motiverat. Om du sedan väljer ironin som din metodik får du väl finna dig i att bli ifrågasatt, eller hur?

Skall försöka bättre i framtiden. Det är inte min starka sida dock. Jag begriper ju inte varför folk vill bete sig på det viset, dessutom under hemlig indentitet. Häpnadsväckande fegt verkligen.

Mot bakgrund av intensiteten i dina påhopp mot var och en i mötet som råkar ha en avvikande uppfattning är det nog lugnast så! Du tar dig friheter i mötet som jag aldrig sett tidigare... Ta det här exemplet med radiolära... Du påstod att det var rena fantasierna och drog slutsatser som var, lindrigt sagt anmärkningsvärda... Med vilken rätt ifrågasätter du en persons uppgifter efter eget gottfinnande utan att ta reda på sakernas tillstånd först? Du hade fel, och jag påvisade detta. OK?

Därför tror jag (enfaldigt kanske) att det skall gå att få dem att begripa att det är mycket trevligare om de beter sig lite hyggligare, men jag vet ju att det i regel inte fungerar, jag vet i varje fall inte hur det skall gå till, jag blir bara ledsen först, och sedan arg.

Ska vi som utsätts för dina emellanåt orikitiga påståenden klä skott för, och bara stillatigande åse detta?

Jag har ju sett att alla de mera "diplomatiska personerna" på Faktiskt, skickligt klarar att unslippa angrepp mot sig själva från idioterna, men inte heller de lyckas få dem att bete sig anständigt mot andra.

VILKA är det som är "IDIOTER"?
Senast redigerad av Robert 2005-03-02 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-02 17:29

Jax skrev:... och instrålning via högtalarledningarna är betydligt vanligare än "extremt sällsynt". Det innebär dock inte att det alltid är ett problem, allt hänger på vad man har för störmiljö. För det mesta behöver inte ledningarna avskärmas.

Som radioamatör vet jag vad en 100W kortvågssändare kan orsaka i grannskapet 8O :D

Jax: Det var inte kortvåg vi talade om, det var 100MHz, alltså uppe i "FM"-bandet... Där uppe är risken att det skall finnas signalnivåer överskridande microvoltnivå i normal boendemiljö minimala som jag ser det. Undantag finns givetvis men de snarast bekräftar väl den regeln eller...? :wink:

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-02 17:44

markih skrev:
Robert skrev:

Morello:

Ps. Exemplen på 'Radiolära' var väl inget att komma med? De riktar ju sig främst till användare såsom militär och piloter, alltså operativa funktioner. Knappast konstruktion och design av RF-elektronik. De får mig att undra hur mycket du har på fötterna. Eller om du skojar och tycker att det är roligt att försöka 'trycka på folks knappar'. Ds.

Om jag använder ordet "radiolära" och blir förlöjligad och anklagad för att för komma med fria fantasier så ligger det i varje fall i MITT intresse att påvisa att ordet faktiskt finns. (Inte bara inom det militära f.ö.) De kurser jag själv gått behandlar signalteori, kretslösningar, design och konstruktion såväl som reparation och underhåll av HF-utrustning, från radar och microvåg ner till LW-bandet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-02 18:22

Robert skrev:
Jax skrev:... och instrålning via högtalarledningarna är betydligt vanligare än "extremt sällsynt". Det innebär dock inte att det alltid är ett problem, allt hänger på vad man har för störmiljö. För det mesta behöver inte ledningarna avskärmas.

Jax: Det var inte kortvåg vi talade om, det var 100MHz, alltså uppe i "FM"-bandet... Där uppe är risken att det skall finnas signalnivåer överskridande microvoltnivå i normal boendemiljö minimala som jag ser det. Undantag finns givetvis men de snarast bekräftar väl den regeln eller...? :wink:

Var någonstans i den här tråden framgår det att vi pratar om 100MHz?

Användarvisningsbild
lilltroll

För att försöka återgå till trådens början

Inläggav lilltroll » 2005-03-02 22:41

Ämne: Skin & induktans

Kom ni fram till en slutsats?
Jag har sett modeller av skin som bygger på ett begränsat antal andra? ord. länkar sammankopplade.

Kan en sådan modell simulera skineffekt tillräckligt väl för ett begränsat frekvensområde, eller måste det tillkomma rena tidsfördröjningar?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-03 04:05

Robert skrev:
IngOehman skrev:Förlåt alla att jag blev lite arg/häpen/full i skratt (konstig kombination förvisso). Skall försöka tygla mig bättre nästa gång Robert uttalar sig om saker han inte begriper.

Det ankommer inte på dig att avgöra vad jag begriper eller inte...

Jo, det gör det visst det. Om du försöker slå blå dunster i ögonen på andra så anstår det mig (och alla andra) att redogöra för sakförhållandena.

Förvisso kan dumheterna du häver ur dig ha att göra med att du medvetet ljuger/vill slippa tappa ansiktet (eller var det brallorna?) lika gärna som de kan bero på att du lider brist på kunskap. Men jag valde att tro det sistnämna, av vänlighetsskäl.

Robert skrev:
IngOehman skrev:Jag vet ju, innerst inne, att han inte har några andra skäl än att han vill provocera. Borde kunna ignorera hans inlägg bara.

Vad jag HAR gjort är att ställa frågor till dig.

Säkert. Läs igenom dina inlägg lite bättre... Jag returnerar bara dina okväden.

Robert skrev:Jag har dessutom valt att kommentera dina uttalanden i olika frågor där jag finner det motiverat.

Att du häver ur dig oförskämdheter i form av uppmaningar att andra skall läsa på, när du själv inte fattar den fysik som gäller för de uttalanden du ifrågasätter, det är BARA korkat. Det är inte att kommentera uttalanden - det är att bete sig som en drummel.

Men det gjorde det lätt att returnera tipset om att läsa på lite bättre. :wink:

Robert skrev:
IngOehman skrev:Skall försöka bättre i framtiden. Det är inte min starka sida dock. Jag begriper ju inte varför folk vill bete sig på det viset, dessutom under hemlig indentitet. Häpnadsväckande fegt verkligen.

Mot bakgrund av intensiteten i dina påhopp mot var och en i mötet som råkar ha en avvikande uppfattning är det nog lugnast så!

Lär dig skilja på fakta och åsiker/uppfattningar. Jag har aldrig invänt mot några åsikter. ALDRIG.

Tro mig, du får ha precis vilka uppfattingar och åsikter du vill utan att bli rättad, men du kan inte välja egna naturlagar. I varje fall inte utan att motivera dem väldigt väl.

Och det där med anonymitet. Det tycks inte finnas några drummlar alls bland dem som vågar säga vad de heter. Verkar finnas ett samband, inte helt oväntat... Fega skitstövlar är de som värnar mest om sin egen anonymitet.

Någon som sett några KKK som springer omkring utan huvor? Det finns säkert någon, men så vanligt är det nog inte. :wink:

Robert skrev:Du tar dig friheter i mötet som jag aldrig sett tidigare... Ta det här exemplet med radiolära... Du påstod att det var rena fantasierna och drog slutsatser som var, lindrigt sagt anmärkningsvärda... Med vilken rätt ifrågasätter du en persons uppgifter efter eget gottfinnande utan att ta reda på sakernas tillstånd först? Du hade fel, och jag påvisade detta. OK?

Du är ta mig tusan för härlig! Du ger dig inte. Att radiolära är ett sammanfattande begrepp för det område inom fysiken vi diskuterade (som visar huruvida instrålad RF via högtalarutgång kan påverka en förstärkare) är ett fjant-påhitt, inget annat. Normalt för elektroniker är att kalla diciplinen som behandlar lågfrekvens-apparatur för LF-teknik. Den som tvekar bör göra som Robert och Googla på ordet radioteknik. Ni får bedöma själv vad det betyder...

Att det sammansatta ordet radiolära däremot är en språkligt korrekt svensk konstruktion för saker som har med radioapparater att göra, tror jag ingen förnekar. Inte jag i varje fall. Det kan dock betyda precis vad som helst - vilka regler som gäller för reklamsändningar, vad för apparater man använder till sjöss, hur man ansluter antennen, på vilka frekvenser olika stationer sänder, när man började sända radio i världen, eller kanske hur man manövrerar en morsenyckel?

Precis som om du skulle uppmana någon som uttalat sig om jonglering att läsa lite cirkuslära...

Robert skrev:
IngOehman skrev:Därför tror jag (enfaldigt kanske) att det skall gå att få dem att begripa att det är mycket trevligare om de beter sig lite hyggligare, men jag vet ju att det i regel inte fungerar, jag vet i varje fall inte hur det skall gå till, jag blir bara ledsen först, och sedan arg.

Ska vi som utsätts för dina emellanåt orikitiga påståenden klä skott för, och bara stillatigande åse detta?

Har du sakinvändningar, så fram med dem bara. Om du däremot bara pladdrar dumheter och SAMTIDIGT är oförskämd, ja då är ett stillasittande åseende att föredra. så, ja tack.

Robert skrev:
IngOehman skrev: Jag har ju sett att alla de mera "diplomatiska personerna" på Faktiskt, skickligt klarar att unslippa angrepp mot sig själva från idioterna, men inte heller de lyckas få dem att bete sig anständigt mot andra.

VILKA är det som är "IDIOTER"?

Dom fattar nog det själv, höll jag på att skriva. Men tydligen inte. :o

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-04 13:43

Ingvar,

Ditt infantila gläfsande håller en så låg nivå att jag förutsätter att du skrev under rusets inverkan. Det börjar lukta brunskjorta och 40-talism f.ö. Krian får stå kvar, (oemotsagd), som ett monument över, och ett mått på chefsideologens ”stilistiska” förmåga, såvida inte någon moderator av barmhärtighetsskäl raderar skiten. Case closed.
Senast redigerad av Robert 2005-03-04 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-04 14:40

Robert: Jag har faktiskt blivit utbildad på ITS, som du hänvisar till, under min värnplikt (muckar nu i maj) :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-04 16:47

dawen skrev:Robert: Jag har faktiskt blivit utbildad på ITS, som du hänvisar till, under min värnplikt (muckar nu i maj) :)

Cool! :)

Vad tycket Du om utbildningen?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-04 17:00

Menar du just min utbildning på ITS eller hela min värnplikt?

Jag är för övrigt radartekniker, pb.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-03-04 17:19

dawen skrev:Menar du just min utbildning på ITS eller hela min värnplikt?

Jag är för övrigt radartekniker, pb.

Njae... Jag menar själva utbildningen :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-04 17:29

Den var relativt okej. Man tog inte speciellt mycket hänsyn till det faktum att vi inom gruppen hade varierande utbildningsnivå, och därmed blev den lite mer framåtskridna delen av gruppen sinkade av de andra fyra. Minst sagt onödigt, faktiskt.

Men, visst lärde vi oss det vi behöver. Trist att Halmstad är en så tråkig stad bara :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-04 22:25

Robert skrev:Ingvar,

Ditt infantila gläfsande håller en så låg nivå att jag förutsätter att du skrev under rusets inverkan.

Då håller ditt omdöme samma nivå som vanligt (=du har fel). Eftersom du inte rimligtvis kan vara full jämt beklagar jag de andra orsakerna, vilka de nu är.

Det börjar lukta brunskjorta och 40-talism f.ö. Krian får stå kvar, (oemotsagd), som ett monument över, och ett mått på chefsideologens ”stilistiska” förmåga, såvida inte någon moderator av barmhärtighetsskäl raderar skiten. Case closed.

Bra drag från din sida. :lol:

Ditt Nazi-bjäbb är inte infantilt alls... 8)
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-05 02:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-04 22:31

IngOehman skrev:

Ditt infantila gläfsande håller en så låg nivå att jag förutsätter att du skrev under rusets inverkan.

Då håller ditt omdöme samma nivå som vanligt. Eftersom du inte rimligtvis kan vara full jämt beklagar jag de andra orsakerna, vilka de nu är.

Det börjar lukta brunskjorta och 40-talism f.ö. Krian får stå kvar, (oemotsagd), som ett monument över, och ett mått på chefsideologens ”stilistiska” förmåga, såvida inte någon moderator av barmhärtighetsskäl raderar skiten. Case closed.

Lika barn leka bäst :) !

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-05 00:32

Det är bra svårt att knipa igen ibland, även när det vore bäst för sitt eget bästa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-05 00:35

Ja, den här tråden har verkligen urartat till att kasta sand på varandra i sandlådan... Framförallt borde Robert och IÖ hålla sig för goda för den här sortens pajkastning... bättre kan ni grabbar!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-05 19:44

patrikf skrev:
IngOehman skrev:

Då håller ditt omdöme samma nivå som vanligt. Eftersom du inte rimligtvis kan vara full jämt beklagar jag de andra orsakerna, vilka de nu är.

Lika barn leka bäst :) !

Bra, utmärkt! Gå och lek med Robert, så slipper du störa mig. Ni kommer nog att trivas bra ihop. :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-03-06 15:44

Bästa tråddeltagare,

Jag såg att tråden handlade om skinn-effekter i ledningar och läser om hur man tar heder och ära av varandra. Jag har däremot inte kunnat läsa något intelligent om trådens egentliga ämne. Sårade känslor, kränkta egon etc. har väl inte här att göra?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum