EKK vs Transparent

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-30 21:17

Rydberg

Det finns som vi ju alla vet två olika läger vad gäller kablar och andra hifiprodukter.

Det ena lägret är subjektivistlägret som mer eller mindre blundar för vad vetenskapen har att säga. Man menar att man kan höra saker som inte går mäta eftersom den mänskliga hörseln enligt detta läger besitter enorma förmågor.

Det andra lägret är objektivistlägret som menar att går det inte bevisa vetenskapligt att det finns en hörbar skillnad så finns det ingen hörbar skillnad. Människans hörsel besitter inte de förmågor som ovanstående läger menar, det finns liksom ingen anledning till att evolutionen skulle ha försett oss med en sådan hörsel.

Det finns säkert de som svävar emellan de två lägrena men det brukar sluta med att man ansluter sig till det ena eller det andra.

Jag själv tror att det är extremt svårt att övertala någon från subjektivistlägret till att gå över till objektivistlägret och jag blir trött då jag bevittnar en diskussion mellan två personer ifrån de olika lägrena. Det är som att bevittna en argumentation mellan en jude och en kristen om huruvida Jesus var Guds son. "det var han visst" "det var han inte alls" "det var han visst" osv. I detta fallet kan inte objektivisten säga att "det spelar inte någon roll om man häller tungt vatten i kabelskärmen" och den andre säger då "det gör det visst, det är ju bara att lyssna".

Jag tycker att världen blir mer intressant med olika uppfattningar och åsikter. Därför låter jag bli att argumentera med en lägermedlem ifrån subjektivistlägret. :)
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-30 21:17

Vet jag inte, finns ju dock hur mycket männsikor som helst som är väl medvetna om fenomenet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-30 21:20

Pabo> Nu är det vetenskap och fysik vi snackar om, inte relgion. Vidare vill jag inte bli inpetad i nått fack av någon annan. Jag är inte medlem i någon av grupperna utan jag försöker var så objektiv som möjligt utan att utsluta något och tänka inrutat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-30 21:23

Rydberg skrev:Vet jag inte, finns ju dock hur mycket männsikor som helst som är väl medvetna om fenomenet.

Är det inte rimligt att först undersöka hurvida kablarnas egenskaper förändras under "inspelning" och sedan - i förekommande fall - förklara varför :?:

Det finns ju massor av människor som påstår sig höra enorma skillnader mellan två kablar i ett öppet test, men gör man testet objektivt/blint visar det sig vara inbillning. 8O 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-30 21:32

Ingvar, varför förstår du inte min kritik? Jag citerar åter vad du skrev:

Transparents kablar är däremot enligt uppgift gjorda för audio, men man kan fråga sig om det har någon relevans när kostruktörerna tror att vanliga kablar ger resonansfrekvenser mitt i audioområdet?

På frankfurtmässan räknade vi igenom detta (jag tillsammans med två personer där åtminstone den ena påstod sig vara konstruktör åt Transparent. De hade båda kommit med påståendet). Efter att jag benat upp problemet och räknat på det, tittade han på ekvationerna, höll med, och ångrade sig och sa att han tydligen räknat fel. Så tydligen är åtminstone vissa av grunderna till att Transparent är utformade som de är baserade på en felräkning. Finns det skäl att tro att filterberäkningarna är riktiga? Jag vet inte, men de är avsevärt intrikatare än de beräkningar de missat (med flera dekader, och lite till), och baserad kabeldimensioneringen på...

Vad mer krävs frågar du? Tror du på allvar att t ex en tidning skulle publicera ovanstående som fakta om Transparents konstruktörer?
Jag har enbart kritiserat ovanstående som är din tolkning av ett samtal på en mässa. Vet du vad konstruktören heter så kan ju den som är intresserad fråga honom om hans version?

Varför tycker du min kritik är absurd?

Med personligt tror jag du förstår vad jag menar. Jag har inte påstått något om din person, eller uppväxt, som kan ligga till grund för det du skriver. Har jag det ber jag om ursäkt.

Ovanstående citat hade jag kritiserat vem det än hade kommit ifrån.

I sakfrågan när det gäller Transparent kan du ha rätt, jag har heller inte påstått motsatsen.

Jag är bara emot att återge ett samtal på det sätt du gjorde i citatet ovan. Frågar vi killen så förnekar han troligen hela historien.
Kan du då fortsätta offentligt att hävda att han sa si eller så, tja tycker du det är juste så fortsätt ge din version.
Så länge han bara är en "påstådd konstruktör" så finns väl ingen som tar det personligt. Om det du skriver tolkas som ett hån eller smutskastning av företaget Transparent som då enligt dig ska ha inkompetenta konstruktörer får väl någon annan ta ställning till.
Senast redigerad av Mikael2 2003-10-30 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-30 21:34

Det finns ju massor av människor som påstår sig höra enorma skillnader mellan två kablar i ett öppet test, men gör man testet objektivt/blint visar det sig vara inbillning.
Nu har jag ett gäng kablar hemma och jag hör skillnad på allihop och har kommit fram till ungefär hur de låter. Att höra skillnad på kablar och ringa in deras karaktär är inget problem.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-30 21:48

jonasp skriver,

Det här kanske låter lite rått: jag brukar inte ta så hårt på vad folk säger och tycker som håller Wilson för en av de bästa högtalartillverkarna i världen.

Jag tycker nämligen att det krävs lite mer än att man lyssnat på ett par av deras högtalare innan man vräker ur sig att de tillhör de bästa i världen inom deras gebit.

Jag hoppas du förstår vad jag fiskar efter.

Jag förstår inte vad du fiskar efter. Låt höra hur du bedömer dina medmänniskors åsikter i olika sammanhang.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-30 22:03

Rydberg

Nu har jag ett gäng kablar hemma och jag hör skillnad på allihop och har kommit fram till ungefär hur de låter. Att höra skillnad på kablar och ringa in deras karaktär är inget problem.

Och du skulle förstås höra skillnad på dem i ett blindtest??

Nu hamnar vi precis där jag sade att en jude och en kristen hamnar. Du drar till med det argumentet som är omöjligt att bestrida, "jag hör ju skillnad". Därefter skall alltså någon försöka förklara varför du hör skillnad.

Jag påstår att du inte hör skillnad förrän du gör det i ett blindtest. Låt någon du känner koppla in kablarna par efter par och skriv sedan ner vilket par du lyssnar på. Var riktigt noga med att personen som kopplar in kablarna döljer dem ordentligt och dessutom är utanför rummet då du lyssnar så att den inte bidrar med kroppsspråk.

Vågar du?

Kan du bevisa din förmåga så kommer jag ändra uppfattning för alltid.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-30 22:09

Om jag inte minns fel så ska Rydberg och Thomas_A försöka sig på ett blindtest och kanske de lyckas och kniper prispengarna (på 4000$ ?). I vilket fall så tycker jag bara ansatsen visar på öppenhet från Rydbergs håll.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-30 22:38

All heder åt dem som gör blindtest, kör hårt!

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-10-30 23:19

Alla tester är bra tester, om dem är bra dvs ;)

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-10-30 23:50

Men hallå eller? Finns det fortfarande de som på allvar tror att man inte kan höra skillnad på kabel och kabel?
Självklart finns det kablar med större och mindre skillnader på samma sätt som det finns CD-spelare, förstärkare och högtalare som skiljer sig i större eller mindre utsträckning. För att konstatera detta behövs inte ens ett blindtest och jag tror jag törs säga att om man inte hör skillnad på Nordost Valhalla och en lampsladd så bör man nog skaffa sig en annan hobby än Hi-Fi. Musik kan man ju fortfarande uppskatta men det känns som att det skulle vara onödigt med nya högtalare i prisklassen av en bil då man inte hör skillnaden på kablar med MYCKET stor skillnad.
Ok, jag vet att detta är att kasta sten i glashus men se det så här...
Ni som inte hör någon skillnad kan ju springa skrattande till banken då vi andra stackare får punga ut med tusentals kronor på något så urbota dumt som kablar. :)
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-30 23:52

Callisto skrev:Skrämmande att höra att ett företag som Transparent skickar såpass okunnig personal till en mässa. De verkar uppenbarligen ha uppträtt mycket oproffesionellt 8O .

Ja, verkligen skrämmande att de skickar så pass okunnig personal som sina egna konstruktörer. :o

Nej, de skulle förstås ha skickat någon mera tekniskt kompetent person än någon från deras utvecklingsavdelning. Det hade ju varit mycket professionellare...

Fast jag håller förstås inte med. Tycker inte personalen är tillnärmelsevis lika skrämmande som produkterna och deras prislappar. I själva verket var dom mycket trevliga båda två.

Vh, iö

PS. Mikael2, jag kan parodisera dig igen om det underlättar för dig att förstå vad du själv skriver:

Varför förstår du inte min kritik?

Tror du på allvar att t ex en tidning skulle publicera dina försök att förtala mig, baserat endast på att du ogillar det jag refererade? Du vet ingenting om händelsen mer än det jag berättat om den.

Ditt tendensiösa beteende hade jag kritiserat vem det än hade kommit ifrån.

Sen skrev du:
Så länge han bara är en "påstådd konstruktör" så finns väl ingen som tar det personligt.

Vill bara för att undvika missförstånd förtydliga att det var han som påstod att han var konstruktör, och han stod i Transparents monter.

Jag vet inte vad som är värst, att han ÄR konstruktör, eller att du beskyller honom (eller mig) för att ljuga om det.

Jo förresten, det vet jag. Det sistnämnda är värre. Jag har mer hopp om honom. Han har inte agerat avsiktligt för att göra någon illa. Tvärtom var han både sympatisk och prestigelös. Han ställde till och med upp och poserade med kabeln tillsammans med kollegan (bild i senaste MoLt har jag för mig att någon sa).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-31 00:11

Rydberg skrev:
Det finns ju massor av människor som påstår sig höra enorma skillnader mellan två kablar i ett öppet test, men gör man testet objektivt/blint visar det sig vara inbillning.

Hade det inte varit bättre att bespara oss den kommentaren tills dess att du och Thomas A gjort blindtestet :?: :?: :wink:

Kommentaren kanske blir helt annorlunda efteråt, ja till å med diametralt annorlunda 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 00:13

Hej P!

A* vet att Jesus ej var ngn son, möjligens klon, antagligen humanoid
dock def inte Homosapien! Varför begränsa sig till Faderskap´sFrågor!?

PS M2, att du orkar! Inte ens A* hade varit i närheten av o ha orkat 1/3
av vad du i denna tråd har "presterat" :wink: !

Mvh A*

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 00:35

Har jag beskyllt någon för att ljuga?

Jag säger bara att det du påstår inte håller såvida du inte har det på band. Det vore ju en fördel om det gick att identifiera personen också men eftersom du inte vet vad han heter så blir det svårt.

Christer Pettersson har erkänt att han mördat Palme för Gert Fylking. Håller det?

Skärp dig Öhman! Visa vart jag förtalat dig.

Kan någon oberoende moderator citera mitt förtal av Öhman annars tycker jag ni ber Öhman att be om ursäkt eller ger honom en varning.

Han kan inte hålla på att anklaga medlemmar för förtal som inte existerar!

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 00:51

A*

Jag har bara svårt för historier av den här typen. Det är ju flera i tråden som utgår från att historien är korrekt. Jag försöker säga att den kan vara korrekt eller som Öhman har uppfattat den som korrekt.

Motpartens version kan vara en annan, Öhman kan ha missuppfattat Transparent. Transparent kan ha missuppfattat Öhman.
Ingen behöver ljuga för det, vad är det för en märklig slutsats?

Ingen vet så varför bli han arg när jag ifrågasätter det?
Kritik är inte samma sak som förtal om någon nu har fått för sig det efter att ha läst igenom tråden.

Varför får jag inte gå an i en tråd nu då? :wink: :D
Senast redigerad av Mikael2 2003-10-31 01:09, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-31 01:06

M2
Du har rätt i rent abstrakt, eller varklighetsallienerad, aspekt. Nu är det emellertid så att detta forum tillåter vida svängar. Som du har sett i en annan tråd, har alla till slut kunnat bli sams och visa respekt för varandra trots ibland häftiga utfall.
Vänta lite. Låt debatten bölja utan rop på moderatorer.
Du har ju själv varit i admgänget i ett annat forum (antar att det är samme M2) så du vet ju vad ett prematurt ingrippande kan medföra.
IÖ är en unik figur i den svenska hifigrytan. Det är det slutgiltiga resultatet i en tråd som är viktigt. Hoppas det blir lika konstruktivt.
BTW all respekt för din tidigare medverkan i HF!
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 01:18

Hade det inte varit bättre att bespara oss den kommentaren tills dess att du och Thomas A gjort blindtestet

Kommentaren kanske blir helt annorlunda efteråt, ja till å med diametralt annorlunda

Ingen risk!! skillnaderna finns där, däremot har jag en teori att man gör dem större än de verkligen är. Dock kan dessa "små" skillnader göra mycket för ljudet, det kan bli mycket bättre.

Jag och en polare köpte 3 par kablar och vi har haft dem och bytt en tid nu i våra anläggningar. Det roliga är att vi beskrev ljudkaratärerna i princip identiskt. Detta kom vi fram till oberoende av varandra så det kan man ju också se som ett slags "bevis".

Den där testen jag och Thomas A vill göra hoppas jag blir av, har haft en fullspeckat schema ett bra tag nu men hoppas få en helg "över" så att vi kan genomföra den.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-31 01:40

Skulle man inte också kunna göra en blindtest där man jämför en väldigt transparent förstärkare, som NAD 208 t.ex., med någon väldigt dyr och exlusiv förstärkare som också är väldigt transparent (det borde man ju kunna leta fram?). Vissa brukar ju gnälla på att NAD 208 är så fullständigt värdelös och billig att man inte hör kablarnas förträfliga egenskaper.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 01:52

Tack för det dimitri,

Det kanske är småsaker som jag brytt mig om i tråden men hur någon kan få det till förtal? Har jag verkligen förtalat en annan människa, det är inte kul att få höra även om det är vida svängar på ett forum.

Förtal är rätt allvarligt i mina öron och inget man slänger ur sig efter lite kritik i en diskussion eller är det jag som inte begriper?

Därför ville jag ha nån som kan citera ett förtal från mig, annars blir ju det lätt ännu en skröna, att jag skulle ha förtalat Öhman offentligt menar jag.

Jag är väl helt verklighetsallienerad som du säger som orkar gå an om detta på ett hififorum :(

Jag ser bara en motsats i följande 2 slutsatser/påståenden som jag drar av trådarna på forumet:

- Det är skillnad på kablarna!
Forumet svarar: Vi vill ha bevis i blindtest eller matematiska formler!

- Nokia 6100 är en felaktig konstruktion!
Forumet: Jajamän, det hörde polaren på rundturen på Nokiafabriken när guiden, som varit konstruktör tidigare, var tvungen att låna hans Ericsson för att beställa mat! Hela bussen konstaterade att han sa "perkele voi voi what a piece of junk" innan Nokian åkte ut genom fönstret!

Oviktigt, tja kanske för de flesta?

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-31 01:56

M2
I mina ögon har du inte förtalat någon.
Det är vad jag drar för slutstats. Och förhppningsvis andra.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 02:07

_____
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-31 15:00, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-10-31 03:54

Jag tycker denna tråd stinker av självgodhet...

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 04:13

Flera sidor av denna kabelhistoria som nu får ventileras lite.

Alltid blindtest säger ni, om det ska utrönas en skillnad på en kabel.

Varför det ?

Alla ni som är på den sidan som kan ha en stekpanna till högtalar kabel för att guden Ö påstår att så ska det va, så upplever jag det.

Låt Det bli ett seriöst test kablar emmelan, men först ska sidan som vill ha blindtesterna med en ögonbindel pricka in så fort det byts en cd eller förstärkare, bytena sker av en som hör tydliga skillnader på kablar.

Altså 10 Cd spelare kanske 5 förstärkare, Dole byter kanske, vad ni ska avgöra är endast om han bytt eller inte.

Namn på lyssnare och resultat presenteras sedan här på forumet.

Ser fram mot resultatet, för en Cd och förstärkare hör ni väll skillnad på i alla fall.

Mvh

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 07:22

Hello alla glada så här på morgonkvisten :D

Ser att det hänt lite i tråden se jag åkte kl14:00 igår.

En fråga som dock kvarstår är min till Ingmar Ö. Och det var den där jag frågar om direkta sakfel eller vad är det som är så skrämmande med Transparents hemsida?

Jag kan hålla med om att grafer utan mätdata inte har någon som helst vetenskaplig signifikans.

Men teorierna om optimal längd och så vidare låter helt ok för en lekman som mig.

Mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 07:29

Ärade medborgare, moderatorer och andra forumbesökare:

Eftersom att tråden handlar uteslutande om transparent och EKK så ska jag åka och köpa en 4ledare 2.5kvadrat för att testa med.

Men vilken exakta sort vill ni att jag ska köpa så det blir rätt?

En Transparen MusicWave Ultra XL har jag redan :D

(((Öhman jag förväntar mig att du köper en Transparent för utvärdering :D :D :D )))

Tur för mig att jag redan har en Ultra annars hade det blivit dyrt bara för att testa hihi

Mvh dole

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 08:38

En fundering?

Om vi tar olika delar inom audio så sker en ganska kontinuerlig forskning inom området i frågan om val av komponenter och materiel. Som ska sitta i de olika apparater de är tänkta för.

Något som slår mig är att det borde ske samma forskning inom kabel området.
Och om det gör det, (jag har svårt att tänka mig att det inte gör det) så känns det lite svårt att avfärda det som rappakalja.

Vi accepterar att enskilda komponenter modifieras till ett optimum av prestanda tex. spolar elektrolyter, transistorer, kylflänsar etc.

I högtalare så försöker vi nå de optimala elementet, lådkonstruktionen formen.

Allt detta tar vi mer eller mindre förgivet, men så fort det handlar om sladdarna då är det kvacksalveri.

Är ändå inte detta ganska så paradoxalt.

"Kablar är ingen komplex konstruktion och därför ska den inte vara dyr."

Men om man nu sattsar allt krut man har på bara kablar och ingenting annat och detta med förhållande vis lite resurser ifråga om kapital pga. man är inte är en multinationel koncern som tex. Madrigal.
Som förövrigt också har dyra kablar fast inte lika dyra som Transparent eller Nordost.
De kan ju ta igen det de förlorar på gungorna på karusellen i form av att det har mer en produkt sort i sitt sortiment.

Då kan jag tänka mig att det blir ganska svårt att få det att gå runt om man inte gör kabel per löpmil förstås. Som tex. Supra
Och kan få en ordentlig rullians på det hela i form av många sålda meter.

Jag ska lämna en lite brasklapp i mitt resonemang och de är för de kabeltillverkare som inte har egen forskning utan köper färdig kabel, stoppar in den i en flashig förpackning och sen tar svin mycket pengar för den.

Att sen ta 340000:- för en 2.5m lång högtalar kabel det tycker även jag är magstarkt.

Mvh dole

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-10-31 09:13

Det finns väl ett antal saker man kan göra med kabel som fördyrar den, t.ex. den ändrade tillverkningsmetoden som Harmonic Tech (och även Acoustic Zen?) gör för att minska antalet kristallbarriärer på vägen.

http://www.harmonictech.com/techoverview.htm

Förmodar att andra jobbar med frysbehandling av kablarna, likt det som AudioVector gör med sina ingående komponenter i sin topp-linje.

Kan inte tänka mig att någotdera av detta är billigt. Dessutom förmodar jag att skall man ge sig på att jobba med något som uppenbarligen är såhär svårt så krävs det förmodligen mycket arbete innan man kan komma med något som är "bättre".
Däremot kan jag inte tänka mig att det krävs så där jättemycket konstruktionsarbete bakom en "elsladd" och dessutom kan man skriva av utvecklingskostnaderna på en bra mycket större försäljning.

Vad det gäller 340,000:- för högtalarkablar... ja... finns det folk som har de pengarna och inte har något annat bättre ställe i anläggningen att lägga pengarna, så tycker jag de ska få lov att göra det. Även om han kanske kunde köpt 10st 34,000:- anläggningar och delat ut till kompisar kanske skulle kunna ge honom ganska stor tillfredställelse det med? Upplever han att sitt ljud blivit bättre - psykoakustiskt eller inte - så är det väl trevligt för honom om han finner sin investering värd pengarna?

Vet man dessutom att det finns folk i denna världen som funkar enl. metoden "det dyraste är bäst" så vore det väl konstigt om det inte fanns firmor som utnyttjade detta, både som snake-oil och för att gå till annars orimliga extremer i utveckling/tillverkning. *notera att jag inte uttalar mig specifikt om Transparent som jag inte känner till personligen*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 09:41

Audiomanikern skrev:Hej M2!

Okej, men kan inte du skapa en alldeles egen tråd o ta det i den!

Den kunde ju ex heta: Verkligheten enligt Mikael2 el så!?
Nu har du upprepat exakt samma sak i över 30st inlägg!! T.o.m A*
finna det alltför tröttsamt att läsa dem alla, så...

Mvh A*

Över 30 inlägg? Jag har totalt 18 inlägg innan detta på hela forumet. Du har producerat 238 och du tycker helt seriöst att mina 18 är jobbiga att läsa? Tja, jag kan ju inte vinna alla hjärtan :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum