MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2010-04-13 09:13

Hej !

En helt i min mening meningslös test, som inte säger ett dyft (mina personliga åsikter).

Gör så här, lyssna på högtalarna var för sig i sina optimala betingelser,
bilda er en uppfattning om vad som föredras närmast verkligheten (om man nu är van vid live musik) :wink: thats it.

Båda nämda kombatanter har i min mening inte en chans mot piP, börja först med att lyssna på ett par gamla Snell type C, eller Type A, för att rensa hjärnan lite :D vilka enligt mig trots 25-30 år på nacken krossar
de mesta högtalare på marknaden fortfarande.

Och hör man ingen skillnad var för sig, behöver man inte bry sig alls, men jämförelsen skall alltid ske mot Orginalet (källan) och inte andra högtalare.

Mvh Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: MM kastar handsken.

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-13 10:51

DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:

Någonstans runt Umeåregionen.

Skall vi ha pilsner med oss? ;)

Eller kanske piPlsner.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 11:01

grannilsson skrev:Hej !

En helt i min mening meningslös test, som inte säger ett dyft (mina personliga åsikter).

Det måste väl rimligen bero på vad man har som mål med lyssningen? Jag tror inte att MM och du har exakt som uppfattning om varför detta kommer till stånd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 11:03

Ja detta med lyssningstester :D Skrev förut att var och en gör väl på sitt eget sätt .Men vill jag lyssningstesta så vill jag göra det på samma ställe utan så långt mellanrum annars hinner då i alla fall jag glömma mkt hur det lät ,jag tycker det är mest rättvist men det är ju min personliga uppfattning .En kompis har ett par jm lab electra och en annan ett par pi60,båda paren låter bra ,vi har aldrig testat dom på samma ställe så jag kan då inte avgöra vilka jag föredrar.Fick jag däremot ha båda paren här några dar skulle jag kunna avgöra det .Mvh....... Ps ,sen detta med verkligheten,var ska man bestämma att det låter verkligt då om man går och lyssnar .På nåt ställe i stholm eller dalhalla i rättvik? :D

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-13 11:31

Jag har själv otroligt svårt att jämföra olika anläggningar från olika tidpunkter och rum mot varandra. Bäst tycker jag det är att ha apparaterna/högtalarna hemma och byta emellan för att se skillnaderna och vilken jag föredrar. Som jag förstått det så verkar det finnas många kunniga som pratar mkt om lyssningstester och de har säker rätt i det de säger men jag förstår inte varför en del verkar motsätta sig att andra vill göra egna lyssningsjämförelser som inte är 100% vetenskapliga. Om man har köpt en högtalare och är intresserad av att testa den mot andra på en ev lyssningsträff så är det väll inget som behöver på något vis vara vetenskapligt? En kul grej utan specifika syften eller mål.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2010-04-13 11:47

perstromgren skrev:

Det måste väl rimligen bero på vad man har som mål med lyssningen? Jag tror inte att MM och du har exakt som uppfattning om varför detta kommer till stånd.

Rimligheten med testet verkar ju vara att jämföra med Ino, varför ingen annan högtalare :?: , jag tror inte att de som valt Ino har gjort en massa jämförelser hit och dit för att bestämma sig för eventuellt köp, de har nog fallit pladask för alstrena helt enkelt :wink: och sett vitsen med ursprungstroheten liksom, men jag kan ha fel, jag kommer då inte ta någon notis om detta test överhuvudtaget. :) .

zapanasta skrev:

En kompis har ett par jm lab electra och en annan ett par pi60,båda paren låter bra ,vi har aldrig testat dom på samma ställe så jag kan då inte avgöra vilka jag föredrar.Fick jag däremot ha båda paren här några dar skulle jag kunna avgöra det .Mvh.......

Det är ganska omöjligt att få en rättvis A-B test mellan två högtalare i samma rum, dels för att man skulle behöva flytta ut respektive högtalare ur rummet, (för att inte påverka varandra negativt) och t.o.m göra respektive par rättvisa, att det är enklare att göra det på plats för var och ens optimala förutsättningar, punkt.

Det finns ju massa saker som man på 3 sekunders lyssning inte kan acceptera, och då behöver man ju inte krångla till det, kan man inte avgöra ändå, om man lyssnar på högtalarna på deras respektive optimala plats/rum, spelar det ju inte någon roll vad man väljer eller hur :wink: , det behövs ju inga guldöron för att t.ex avslöja oacceptabla presenshöjningar, eller dynamisk kompression etc..

Vad jag menar att det finns risk att sådana här tester blir sanningar, och det vill man ju inte att det blir :wink: , ja vad är målet MM :?: .

Mvh Göran

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-13 12:11

om ett sådant här testförfarande skulle vara förkastligt så borde det finnas många besvikna testare, var är deras röst?

Rimligheten med testet verkar ju vara att jämföra med Ino, varför ingen annan högtalare :?:

idén var väl att ett flertal högtalare, å där ino ingick, skulle testas
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-13 13:01

celef skrev: idén var väl att ett flertal högtalare, å där ino ingick, skulle testas

Var det verkligen det som var idén?

meanmachine skrev:Jag gör en utmaning av nåder ! :D

[snip]

Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att [en massa andra högtalare] kan ge en match för dem.

[snip]

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

[snip]

Någon som vågar blotta sina pipar? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-13 13:31

Det är ganska omöjligt att få en rättvis A-B test mellan två högtalare i samma rum, dels för att man skulle behöva flytta ut respektive högtalare ur rummet, (för att inte påverka varandra negativt) och t.o.m göra respektive par rättvisa, att det är enklare att göra det på plats för var och ens optimala förutsättningar, punkt.

Men om jag nu hade möjligheten att få ta hem dessa 2 par om jag var spekulant, (ino vs jm lab som kompisarna har) Vore jag då inte jä korkad om jag inte gjorde det? Det vore ju ändå här ena paret skulle stå i så fall .Tycker det är rena hysterin detta med högtalare,om några ska träffas och ha lite kul och lyssna lite så är väl det inte hela världen , eller grundar det sig i att vissa absolut inte vill höra nåt negativt om sina högtalare?Kanske därför det ska va så diffust som möjligt . Om nu MM vill göra detta så får han ju reda på vilket par som låter bäst hemma hos honom ,är väl inte farligt :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 13:44

Jag tror att en del grundar sig i vad IÖ har sagt om högtalarjämförelser. Han är starkt kritiskt till att utvärdera högtalare genom att jämföra på det här sättet.

Ref: Inre och yttre referens.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-13 14:25

zapanasta skrev:Om nu MM vill göra detta så får han ju reda på vilket par som låter bäst hemma hos honom ,är väl inte farligt :wink:

Så länge de egentliga agendan inte är att göra ett till synes kompetent test och i slutändan leverera det resultat man bestämt sig för på förhand.

Nu tror jag inte det om mm, baserat på tidigare tester, men han har inte brukat vara så nedvärderande om saker på förhand om han verkar vara med piP, så liiiite orolig är jag att det finns "negativ placebo" i bilden när han börjar lyssna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 14:29

Nattlorden skrev:Nu tror jag inte det om mm, baserat på tidigare tester, men han har inte brukat vara så nedvärderande om saker på förhand om han verkar vara med piP, så liiiite orolig är jag att det finns "negativ placebo" i bilden när han börjar lyssna.

Nu är det väl inte värre än den positiva "placebo" som härjar här i övrigt när det kommer till denna produkt?

Vad är ni rädda för? Vad är det värsta som kan hända?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2010-04-13 14:33

perstromgren skrev:

Jag tror att en del grundar sig i vad IÖ har sagt om högtalarjämförelser. Han är starkt kritiskt till att utvärdera högtalare genom att jämföra på det här sättet.

Hoppas du inte menar mig :oops: , jag har inte alls läst tråden du länkar till, och jag bryr mig faktiskt inte det minsta om det är Ingvar eller någon annan som har en liknande uppfattning som jag i det här fallet, men målet med testet lyser igenom tycker jag (att någon skall erbjuda sina piP för en test och sedan dras ned i skiten), håller med vad Phon länkar till, så verkar det ju vara uppenbart vad syftet/målet är.

meanmachine skrev:
Jag gör en utmaning av nåder !

ett tips:
Berätta utifrån dina önskemål/preferenser om vad som är en god högtalare, och strunta i jämförelsen med andra högtalare

[snip]

Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att [en massa andra högtalare] kan ge en match för dem.

[snip]

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

[snip]

Någon som vågar blotta sina pipar?

Mvh Göran

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 14:39

grannilsson skrev:perstromgren skrev:

Hoppas du inte menar mig

Nej, jag avsåg inte någon speciell alls. Det är ju trots allt så att IÖ har stor genomslagskraft här i foumet, och många av hans klokskaper anammas brett, vilket är alldeles utmärkt. Just i det här fallet tycker jag att han överdriver, dock.

Låt oss inte ta den debatten en gång till, utan låta MM och några Umekompisar stråla samman och ha litet trevligt utan att vi andra ska bli avundsjuka!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-13 14:47

perstromgren skrev: Vad är det värsta som kan hända?

Att mm misstar sig på vilka som är "hans" bästa högtalare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2010-04-13 14:58

henrikwiklund skrev:
DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:

Någonstans runt Umeåregionen.

Skall vi ha pilsner med oss? ;)

Om ni kör kan jag dricka öl och lyssna :lol:

Om det är i Umeå så cyklar jag. :)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 14:59

Nattlorden skrev:

OK. Och hur allvarligt är det på världskatastrofskalan? 8O

Uppåt 8, eller? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2010-04-13 15:02

perstromgren skrev:
grannilsson skrev:Hej !

Jag har tolkat det som att målet är att träffas, kanske ta en pilsner, lyssna lite på musik, prata mycket, och självklart inte komma överens om något. :)

Har jag missuppfattat :?:
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-04-13 15:09

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, skratta du, men kom ihåg att det är en logaritmisk skala. Varje högre steg är 31.6 ggr värre än det föregående. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-13 15:11

gnypp45 skrev:
perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, skratta du, men kom ihåg att det är en logaritmisk skala. Varje högre steg är 31.6 ggr värre än det föregående. :)

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-13 15:27

perstromgren: Nåja, vet inte om jag kan säga att det är överdrivet alls.
Mycket lätt att undersöka saken genom att vrida på exempelvis tonkontrollen
åt någon extrem, för att sedan vrida tillbaka den och lyssna på effekten som
uppstår.

Dessutom läser du selektivt. Här är petersteindl i ämnet med ett färskt inlägg:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 229#960229
2021 maj på Spotify

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-13 15:28

Värst va några är direkt kritiska till testförfarandet eller ett testande överhuvudtaget så fort det gäller Ino högtalare.

Det är ju mycket intressant. Att man kan få en uppfattning om vilket håll det pekar. Det är ju jättelätt att bilda sig en uppfattning med såna här tester och det är nog även syftet.
Inte att få nån form av "sanning".

Frågan är ju om pip är rent av magiska och spöar allt i klassen och slår de dyrare på fingrarna eller om det bara är en "bra högtalare" Och det är en makaber skillnad med tanke på hur vissa försöker måla pips förträfflighet.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-13 15:52

men hallå, vad gör väl det om pip "vinner" eller "förlorar" denna battle, det jag undrar mest är vad ni belackare vinner eller förlorar på detta?

för övrigt håller jag med perströmberg eller hur han nu stavar sitt namn

Bikinitider

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-13 16:16

Ett lyssningsträff är väl något att uppmuntra i alla lägen. Att sedan vinna sig om någorlunda optimala förhållanden mht varje högtalare behöver inte betyda oöverskådliga svårigheter. Jag gissar att ngn blind jämförelse kommer det inte vara frågan om, kanske har jag fel.
I vilket fall ett bra initiativ MM! Oavsett eventuella förväntningar.

Kanske det här med att "kasta en handske" var lite att ta i. Fast, varför inte?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-04-13 16:39

Nattlorden skrev:

Så du menar att allt annat än pIP är att MM misstar sig?

Edit: Äh, jag missförstod nog meningen.
Senast redigerad av StefanL 2010-04-13 18:10, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

MP

Inläggav MP » 2010-04-13 17:44

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:Nu tror jag inte det om mm, baserat på tidigare tester, men han har inte brukat vara så nedvärderande om saker på förhand om han verkar vara med piP, så liiiite orolig är jag att det finns "negativ placebo" i bilden när han börjar lyssna.

Nu är det väl inte värre än den positiva "placebo" som härjar här i övrigt när det kommer till denna produkt?

Att människor utan "rätt" inre referens kan börja tycka precis vad som helst helt okontrollerat? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-13 17:58

Handsken som kastas, det är väl en hockeyhandske?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 18:19

DIRAVI skrev:Jag har tolkat det som att målet är att träffas, kanske ta en pilsner, lyssna lite på musik, prata mycket, och självklart inte komma överens om något. :)

Har jag missuppfattat :?:
Absolut inte det minsta :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 18:25

MP skrev:
perstromgren skrev:

Att människor utan "rätt" inre referens kan börja tycka precis vad som helst helt okontrollerat? :)

Ve och fasa :D

Tror snarare att det liksom finns bättre sätt, men man skall inte underskatta social samvaro på det här sättet.

Man är nog inte rädd för något mer än att man inte låter alla högtalare få sin optimala miljö, men va fan... kul lär det ju bli!

Tycker att när ni klämt lite på varandra och lärt känna varandra så kan ni följa upp med lite hemma-hos träffar och göra ännu fler bildreportage och lyssningsbedömningar :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-13 18:32

Ujujujujujujuj :D

Hör var det en brokig skara av människor som uttalar sig i alla riktnignar. Man är lite upptagen och vips rsar det iväg. Har ni inga liv? :wink:

Har just lyssnat lite på Mirage M5, Qrs Neptunus och jag måste nästan äta hatten om pip skulle vara bättre än dessa :)

Nåja detta är inget objektiv test så ni behöver inte vara så rädda ni som belackar detta event. SÅ var lite lugna och så får vi se. Det som är mer intressant än vad jag tycker är väl var de andra som behagar kommer tycker. :wink: Det som är pipare kanske får en bredare syn och insikt i att det finns andra tillerkare med knowhow. hehe.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino