Dessa piP är en kompis som jag fått i uppdrag att montera ihopp filter m.m. på, men kunde naturligtvis inte hålla mig från att tillfälligt montera ihopp dessa och testköra lite

Först intrycket är att: Haha jepp, dom spelar bas !

Sedan så när jag testar att spela piP med moduler så upptäcker jag något intressant och irriterande !
Till saken hör att jag lyssnar på ganska mycket elektronisk musik och rock, mycket energi i området 80-150Hz på många låtar och med piP delade till moduler så kan jag spela högre än med iPs i just detta område. just det område som jag upplever flaskar ganska ordentligt hos mig med iPS delade 80Hz...

Då mina iPs jobbar för glatta livet och man vet att nu är det inte mycket kvar tills det börjar "klonka" så jobbar piP betydligt mycket mindre. Inte så att iPs upplevs tappa kontrollen bara det att dom får jobba klart mer vid samma ljudnivå och jag vet (efter att ägt dom i snart 1 år) at tdet är nära.
Detta har att göra med sluten VS portad och att piP då har fördelen att porten avlastar/konen behöver inte jobba så mycket för samma ljudtryck (dessutom släcks ju konens rörelser ut runt avstämningen) och detta återspeglar sig även vid delad drift.
Tråkigt, och nästan så man blir tvungen att köpa sig ett par piP lådor och bygga piPs av sina iPs i stället bara för detta...
Det är nämligen just denna begränsning kring delningen som jag "stör mig på" lite hos iPs. Jag upplever att dom alldeles för snabbt börjar att jobbar på 100%.
Dessutom så testade jag följande:
Köra piP i fullrange VS mina iPs och profondusP-4, och dömm av min förvåning att när jag ligger på gränsen till vad jag vet att piP klarar av(fortfarande med elektronisk musik/ musik med mycket information i området 50-150Hz) och sedan slår över till mitt delade system, då jobbar iPs nästan lika mycket och jag kan inte höja speciellt mycket mer innan dom börjar att se oroliga ut. Jag tjänar alltså inte speciellt mycket i ljudtryck på att köra delat i det här fallet, enda jag vinner på är lite djupare bas och subjektivt en anings bättre upplösning i basen också.
När jag kör piP och delar till mina moduler så kan jag köra ytterligare högre utan att dom riskerar att överskrida Xmec.
Jahap... då blev det till att köpa piP lådor m.m. då, för skillnaden är ganska överväldigande även om jag absolut inte trodde det.
Ska dock köra en del tester till men detta är dåliga nyheter för mig som älskar just litenheten med iPs, men jag viste att det skulle finnas en hake, och jag tror jag hittat just den nu!