Ljudtrycksskillnad iPs VS piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Ljudtrycksskillnad iPs VS piP

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 08:53

Jag har för tillfället även ett par piP hemma utöver dom iPs + profondusP-4 som jag i vanliga fall lyssnar till här hemma (med cr80s filter).
Dessa piP är en kompis som jag fått i uppdrag att montera ihopp filter m.m. på, men kunde naturligtvis inte hålla mig från att tillfälligt montera ihopp dessa och testköra lite :wink:

Först intrycket är att: Haha jepp, dom spelar bas ! :D som vanligt blir man förvånad över att det inte är något astronomisk skillnad mellan piP och mina profondusP moduler vid den mesta musik :oops:
Sedan så när jag testar att spela piP med moduler så upptäcker jag något intressant och irriterande !
Till saken hör att jag lyssnar på ganska mycket elektronisk musik och rock, mycket energi i området 80-150Hz på många låtar och med piP delade till moduler så kan jag spela högre än med iPs i just detta område. just det område som jag upplever flaskar ganska ordentligt hos mig med iPS delade 80Hz... 8O
Då mina iPs jobbar för glatta livet och man vet att nu är det inte mycket kvar tills det börjar "klonka" så jobbar piP betydligt mycket mindre. Inte så att iPs upplevs tappa kontrollen bara det att dom får jobba klart mer vid samma ljudnivå och jag vet (efter att ägt dom i snart 1 år) at tdet är nära.
Detta har att göra med sluten VS portad och att piP då har fördelen att porten avlastar/konen behöver inte jobba så mycket för samma ljudtryck (dessutom släcks ju konens rörelser ut runt avstämningen) och detta återspeglar sig även vid delad drift.

Tråkigt, och nästan så man blir tvungen att köpa sig ett par piP lådor och bygga piPs av sina iPs i stället bara för detta...
Det är nämligen just denna begränsning kring delningen som jag "stör mig på" lite hos iPs. Jag upplever att dom alldeles för snabbt börjar att jobbar på 100%.

Dessutom så testade jag följande:

Köra piP i fullrange VS mina iPs och profondusP-4, och dömm av min förvåning att när jag ligger på gränsen till vad jag vet att piP klarar av(fortfarande med elektronisk musik/ musik med mycket information i området 50-150Hz) och sedan slår över till mitt delade system, då jobbar iPs nästan lika mycket och jag kan inte höja speciellt mycket mer innan dom börjar att se oroliga ut. Jag tjänar alltså inte speciellt mycket i ljudtryck på att köra delat i det här fallet, enda jag vinner på är lite djupare bas och subjektivt en anings bättre upplösning i basen också.
När jag kör piP och delar till mina moduler så kan jag köra ytterligare högre utan att dom riskerar att överskrida Xmec.

Jahap... då blev det till att köpa piP lådor m.m. då, för skillnaden är ganska överväldigande även om jag absolut inte trodde det.
Ska dock köra en del tester till men detta är dåliga nyheter för mig som älskar just litenheten med iPs, men jag viste att det skulle finnas en hake, och jag tror jag hittat just den nu! :cry:
Senast redigerad av DVD-ai 2010-04-14 09:13, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-14 08:59

Bygg dig ett par piplådor då,du är ju duktig på sånt.Klart man vill ha ut det mesta som går av sina grejer :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-14 09:01

Kan du inte prova att dela iPs lite högre, typ 120 Hz? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 09:12

Men jag har ju mitt cr80s = 80Hz delning

Hmm, jag ska fundera på detta och testa mer, men jag tycker att piP är alldeles för stpra för att ha som jag har nu... när jag skaffar nytt/större boende så är ju i14/i16s på tapeten !
Mvh//David

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-14 09:15

Vilken undre gränsfrekvens specificerar Ingvar på iPs? Jag har för mig
att det inte är 80 Hz i varje fall. Gissar på 100 Hz?

Har han rekommenderat dig någon delningsfrekvens?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-14 09:16

DVD-ai skrev:Men jag har ju mitt cr80s = 80Hz delning

Går det inte att justera delningsfrekvensen på det filtret? :o

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-14 09:25

E skrev:
DVD-ai skrev:Men jag har ju mitt cr80s = 80Hz delning

Går det inte att justera delningsfrekvensen på det filtret? :o

Mvh E*

IÖ vet jag har fixat chrisss till 100Hz, så omöjligt är det inte, men
det är inte så enkelt att man bara skruvar på en pott.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-14 09:34

Kontakta Ingvar. Det handlar enbart om ett enkelt byte av några små komponenter, för att få önskad delning. Bara byta tillbaks den dag du uppgraderar topparna.

Men högre delning fordrar att subbasarna placeras invid topparna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-14 10:11

Har för mig att Ingvar rekommenderar 80 Hz delning även för iP fast att man justerar Q-värdet i filtret för att en jämnare tonkurva över delningen. Detta hjälper dock inte för ljudtrycksbegränsningen, snarare tvärtom.

Ragnwald skrev:Men högre delning fordrar att subbasarna placeras invid topparna.

Fordrar å fordrar... Fixar du att skilja ut 80 eller 120 Hz delning i blindtest med subbarna placerade på samma ställe? :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 10:28

E skrev:Vilken undre gränsfrekvens specificerar Ingvar på iPs? Jag har för mig
att det inte är 80 Hz i varje fall. Gissar på 100 Hz?

Har han rekommenderat dig någon delningsfrekvens?

Mvh E*

89Hz för iPs har jag för mig.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 10:34

niklas skrev:Har för mig att Ingvar rekommenderar 80 Hz delning även för iP fast att man justerar Q-värdet i filtret för att en jämnare tonkurva över delningen. Detta hjälper dock inte för ljudtrycksbegränsningen, snarare tvärtom.

Ragnwald skrev:Men högre delning fordrar att subbasarna placeras invid topparna.

Fordrar å fordrar... Fixar du att skilja ut 80 eller 120 Hz delning i blindtest med subbarna placerade på samma ställe? :wink:

Njaoo, modulerna kan spela jäkligt högt, men inte iPs, så att höja Q värdet på filtrets LP-filter (som ju Q rattarna gör på cr80s) Har ingen fungtion för hur topparna jobbar och inte heller för deras tålighet.

Jag ska köra hårdtest i morgon igen, efter det så kommer jag med min slutgiltiga doom! 8)

Kanske jag blir med piPs i stället då... :oops:
Men jag vill egentligen inte byta ut min fina små iP lådor... :evil:
Men jag vill ju ha med kräm runt/över delnignen.... :twisted:
Fast, piP lådor blir lite stort på mitt bord :(
Men om, jag klarar av att "bara" köra med mina iPs ett tag till så kanske jag kan gå över till i14/i16s direkt sedan och då blir ju piPs ett onödigt mellansteg...
MEn det är klart att om jag skulle.. osv osv....

Som ni ser så är denna typen av upptäckter är inte bra för sinnesfriden..! 8O :x
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 10:40

Ragnwald skrev:Kontakta Ingvar. Det handlar enbart om ett enkelt byte av några små komponenter, för att få önskad delning. Bara byta tillbaks den dag du uppgraderar topparna.

Men högre delning fordrar att subbasarna placeras invid topparna.

Hmm, Njoo, men samtidigt så är jag lite skeptisk till att höja delningen, det skulle vara om jag fick något "tillägg" så att jag kan senare smidigt med en "vippa" ställa om till 80Hz eller 100Hz delning, det vore grejer det !!! :D

Jäklar vilket bra grej, undrar om det skulle gå att ordna, det måste jag ju nästan ta och kolla upp nu.
100Hz = "party mode"
80Hz = "HiFi mode"

Typ...
det skulel göra filtret betydligt mycket mer mångsidigt, ska höra med ingvar om någon sådan modd i huvud taget skulle gå att göra, och dessutom inte kosta för många lappar !
Då skulle jag också inte ha lika "brottom" med att byta toppar för det skulle lösa mitt "problem" till stor del...
Mvh//David

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-14 10:40

DVD-ai skrev:Njaoo, modulerna kan spela jäkligt högt, men inte iPs, så att höja Q värdet på filtrets LP-filter (som ju Q rattarna gör på cr80s) Har ingen fungtion för hur topparna jobbar och inte heller för deras tålighet.

Aha, det är bara på LP-delen. Då förlorar topparna såklart ingen ljudtryckskapacitet. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 10:45

:)

Summan av det hela skulle man kunna sammanställa till.

Jag älskar iPs (på många sätt mina drömhögtalare) för deras "litenhet" och jag älskar riktigt små högtalare som spelar "STORT" som ju iPs gör + att dom är enligt min smak, en av dom snyggast högtalarna från Ino (dessutom bland som snyggare som finns på jorden).
Men jag skulle vilja ha i16s prestanda i iP format, går det att ordna... ?! 8)

Kan inte någon ändra lite i fysikens lagar och göra det möjligt, vore ju så himla underbart !
Då skulle jag alldrig någonsin, inte för några högtalare i världen byta bort mina iPs :D
inte mot i64es-s ens! 8)
Senast redigerad av DVD-ai 2010-04-14 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-14 10:53

Är inte detta lite förvånande resultat? Trodde en fördel med de slutna
toppsystemen var att just att man kan åstadkomma lite högre ljudtryck om
de delas vid 80 Hz, jämfört samma procedur med de portade. Det gäller
kanske bara pi60 och uppåt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-14 11:01

shifts skrev:Är inte detta lite förvånande resultat? Trodde en fördel med de slutna

Det beror på vid vilken frekvens man mäter ljudtryckskapaciteten. I basen (under 140 Hz i iP's fall) tar slaglängden slut först och delar man istället aktivt mot basmoduler ökar man kapaciteten i basen (rejält). I mellanregister och diskant händer naturligtvis ingenting eftersom basmodulerna inte är aktiva där (mer än att mellanregistret spelar något renare eftersom det slipper ta hand om bastonerna samtidigt). I detta fallet är problemet kring området mellan 80-150 Hz.
Senast redigerad av niklas 2010-04-14 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 11:02

shifts skrev:Är inte detta lite förvånande resultat? Trodde en fördel med de slutna

Där kommer ju min nästa fråga, gäller detta förhållande även pi60 VS i14.. ?!
Jo, man tycker ju att det borde vara på det viset...
spelar pi60 "bättre" tillsammans med moduler än vad i14 gör.. ?! :?

Någon som har möjlighet att testa och utvärdera så skulle det ju vara väldans intressant ! :)
testa att köra pi60 delade och i14 delade och kör med typ Trentemuller, Bassnectar, MT Eden och annar elektronisk musik.

Bassnectar: Cozza Frizzy (bassnectar remix)
Trentemuller: Vamp
MT Eden: when will the storm begin

Är bra test låtar som belastar mycket kring delningen och där upplever jag att mina iPs begränsar kraftigt vid delningen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 11:09

niklas skrev:

Det beror på vid vilken frekvens man mäter ljudtryckskapaciteten. I basen (under 140 Hz i iP's fall) tar slaglängden slut först och delar man istället aktivt mot basmoduler ökar man kapaciteten i basen (rejält). I mellanregister och diskant händer naturligtvis ingenting eftersom basmodulerna inte är aktiva där (mer än att mellanregistret spelar något renare eftersom det slipper ta hand om bastonerna samtidigt). I detta fallet är problemet kring området mellan 80-150 Hz.

Exakt !

Och det är ju så att i basen (under 80Hz) så har jag ju fruktansvärt mycket mer kapacitet än piP såklart, inte enms samma värld...
med profondusP-4 så kan jag spela så att rösten moduleras kraftigt och man känner hur hela rummet vibrerar/ luften skakar...
Men då måste jag dra på +10dB på filtret och sedan spela på gränsen till mina iPs och vad dom klarar... :lol:
Då jobbar mina moduler ordentligt med låtarna som jag tippsade om här ovanför, men fortfarande så maxar jag inte modulerna, utan iPs ger upp först :lol:

När jag kör modulerna kallibrerade så blir ju resultatet det att jag (förutom lägre undre gränsfrekvens) alldrig får nytta för det där "extra" jag har i botten (förutom lägre disst i basen såklart !) och iPs sätter ändå stopp i området kring 80-150Hz så pass tidigt att modulerna för det mesta inte jobbar mer än att det "går att urskilja rörelse" :lol: och när då piP klarar av detta nästan lika bra fast på egen hand så blir ju dommen: iPs + moduler = bra om du vill leka basnarkoman och köra +6/+10dB i basen för att imponera på polare. Eller om du "bara" vill ha "smutta" och smidiga toppar och gömma modulerna. Och dessutom till en betydligt mycket högre kostnad, vi pratar ju om moduler för 12000kr + cr80s för 4800kr och ett steg till för mellan 2000-5000kr...
22000kr för att få lite, lite högre ljudtryck känns ju inte helt välinvesterade pengar, ljudkvaliteten i piP(s) "klarar jag mig på".
Och som det är nu känns det nästan som att jag skulle kunna sälja hela rubbet (profondusP-4 och iPs + RotelRB980BX) och införskaffa mig piPs och köra med bara dom (till mitt bryggare Meridian G55) tills att jag har råd med i16s och profondusX-4... :?

Inte för att låta sådan, men känslan jag får är nästan lite att "jag blivit lurad" inte för att jag i egentlig mening har blivit det, utan för att jag känner att jag nästan lika gärna kunde köpt högtalare för 4800kr i stället för närmare 20000kr och fått samma "prestanda" när man lyssnar seriöst och inte bara vill "basnörda sig"

Att modulerna inte behöver jobba så mycket för att möta upp topparna är för mig ett "icke-problem" men att piP klarade jobbet nästan lika bra själva som iPs + moduler är ett problem, för det triggar dessutom min uppgraderingsjävul... :evil:

Snacka om I-landproblem, och ett jäkligt stort sådant !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-04-14 11:32

Känner igen mycket av det du säger med mina slutna Pk vs mina piP. :?
Men i ditt fall där du planerar att gå upp till i16, så kan väl ett par piP-lådor komma väl till pass. Antingen behåller du dem efter uppgradering som piP och om inte, så lär du inte tappa så många slantar då piP står sig bättre på beg-marknaden än iP?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-04-14 11:36

DVD-ai skrev:
Inte för att låta sådan, men känslan jag får är nästan lite att "jag blivit lurad" inte för att jag i egentlig mening har blivit det, utan för att jag känner att jag nästan lika gärna kunde köpt högtalare för 4800kr i stället för närmare 20000kr och fått samma "prestanda" när man lyssnar seriöst och inte bara vill "basnörda sig"

Inte ska du känna dig "lurad" inte - du har ju A/B-lyssnat dig fram till den känslan.

Då fokuserar du ju bara på skillnaderna och inte på hur det ska låta mot den inre referensen... 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 11:43

Jo, det har jag funderat på, antagligen blri det så att jag behållar iPs och gör om dom till piPs då och kör på det i väntan på nya toppar i form av i16s (förhoppningsvis! om jag känenr att jag kan "gå hela vägen") eller i14
Och sedan får dom nog jobba ensamma en stund och sedan blir det ProfondusX moduler.
piPs klarar ju beviserligan av jobbet alldeles utmärkt och jag har nästan helt tappat kännslan för att köra iPs delade till moduler i stället för piP, om man har plats för piP då såklart...
Eller så behåller jag allt som det är nu men beställer i16s/i14 och när det börjar närma sig så säljer jag av rubbet ! för att finansiera uppgraderingen. Struntar alltså i att ta mellansteget till piPs.

Detta ska jag fundera mer på, men först så ska jag göra ett till noga utfört test mellan iPs med moduler och piP utan moduler för att "gnugga ögonen" och garantera att jag hörde/såg rätt helt enkelt. sedan kommer jag få sätta mig ner, kallsvettig och med stor ångest och avgöra hur jag ska göra.
Sälja eller inte sälja... ?! det är frågan... :?

Edit: för dom som har piP så kan jag ju då säga att ni tjänar kanske bra på att skaffa moduler, för då kan du spela ganska ordentligt mycket högre än med bara piP nämligen. och betydligt högre än med iP(s) och moduler, om man ska enbart förlita sig på hur mycket det lilla basellementet jobbar :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-14 11:48

DVD-ai skrev:Edit: för dom som har piP så kan jag ju då säga att ni tjänar kanske bra på att skaffa moduler, för då kan du spela ganska ordentligt mycket högre än med bara piP nämligen. och betydligt högre än med iP(s) och moduler, om man ska enbart förlita sig på hur mycket det lilla basellementet jobbar :)

Fast det där gäller ju bara om musiken man lyssnar på har mycket energi mellan just 80-150 Hz. Det här med högre delningsfrekvens i cr80 har varit uppe tidigare, undra om det inte var Subjektivisten som ville ha det till sina Y-moduler...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 11:50

Lust skrev:
DVD-ai skrev:

Inte ska du känna dig "lurad" inte - du har ju A/B-lyssnat dig fram till den känslan.

Då fokuserar du ju bara på skillnaderna och inte på hur det ska låta mot den inre referensen... 8)

Haha, jo jag har ju inte lyssnar på piP i mitt rum förut mot mitt delade system.
A/B tester är ju väldigt lömska, men ganska svårt att drabbas av "placebo" när man ser rent praktiskt skillnader som dessa... Ljudkvaliteten menar jag liggar väldigt nära, mina iPs upplever jag som mer naturliga och avslappnade (då har jag lyssnar 3 dagar på piP enbart, så detta är inget A/B test), iPs plockar fram lite mer detaljer på ett annat sätt och är bättre på så sätt (speciellt vid högre volymer så håller Signatur sig mer stabil. det är dock något som jag härleder till signatur VS icke-signatur och inte till iP VS piP.
Nu pratar jag om enbart ljudtryckskapacitet, piP spelar inte så mycket sämre än profondusP-4 i mitt rum, om vi talar om kvalitet, jag uplever att profondusP-4 har en bättre tyngd ibland och att dom blockar fram mer "konturer" i t.ex. ståbas och liknande. Men inga jätte skillnader så om vi bortser från att jag kan leka basnarkoman med mina moduler och att jag har lite trevligare filmbas (djupare respons) så är ju piP "så pass bra" som dom är att iP(s) med moduler inte ger så mycket mer känns det som... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-14 11:57

niklas skrev:
DVD-ai skrev:Edit: för dom som har piP så kan jag ju då säga att ni tjänar kanske bra på att skaffa moduler, för då kan du spela ganska ordentligt mycket högre än med bara piP nämligen. och betydligt högre än med iP(s) och moduler, om man ska enbart förlita sig på hur mycket det lilla basellementet jobbar :)

Fast det där gäller ju bara om musiken man lyssnar på har mycket energi mellan just 80-150 Hz. Det här med högre delningsfrekvens i cr80 har varit uppe tidigare, undra om det inte var Subjektivisten som ville ha det till sina Y-moduler...

Jo man kan ju tycka det, men det märkliga är det att även med musik som är ganska så basintensiv (i hela basregistret) så klarar sig piP förvånansvärt bra och står fortvarande inte långt efter iPs med moduler. det är detta som förbryllar mig.

Och då är det ändå iPs och piP (utan signatur) så det är väldigt o-lustigt det hela....
Mvh//David

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-04-14 12:32

Att skaffa piPs så länge låter helt klart som ett onödigt mellansteg för att kunna spela nån dB till. Sänk volymen från 11 och sitt nöjd med din setup tills du har råd/möjlighet till i14/i16s är mitt tips. Det är ju först då du får en ordentlig uppgradering. Dessutom är iP sjukt smutta.
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-04-14 12:40

Äh va lite kreativ o köp dessa ip med sen och gör en INO pa top2+2 kopia så länge.
mao lådorna på varandra me diskanterna över varandra

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=32340

sen har du i14+pX o två ip+pp2
i

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 13:30

Enligt mig är mellansteg bara något som fördyrar det hela och drar ut på processen. Detta är ju anledningen varför jag alltid rek folk, som jag vet lyssnar på "nyare" musik att välja en större topp än vad dom tänkt. För begränsningarna kommer finnas där, kring 80-150 hz. Jag tror inte man vinner så mycket på att höja delningen så länge man inte höjer den rejält (250-300 hz).
Mitt tips är därför i16s, i32s eller i64s. För jag anser om man tänkt sig i14 så kan man allt spara ihop till i16s, och har man tänkt sig i28 så går det allt att spara ihop till i32s, etc. Dom 4 dB kommer ge bättre nattsömn.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 13:34

subjektivisten skrev:Mitt tips är därför i16s, i32s eller i64s. För jag anser om man tänkt sig i14 så kan man allt spara ihop till i16s, och har man tänkt sig i28 så går det allt att spara ihop till i32s, etc. Dom 4 dB kommer ge bättre nattsömn.

Jag håller inte med, eller du kanske upplever ljudtrycksbegränsningen hemma hos Tengil, men det är du isåfall så jäkla ensam om (eller det är så jäkla få som skulle) att en sådan generell rekommendation bara dränerar deras plånbok.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 13:40

Hade jag fått spelat som jag ville så hade jag gjort det eftersom jag upplever begränsningar med i32s.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-14 14:07

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till Wänner af Ino