:arrow:

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-14 18:21

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-14 23:22

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-04-15 00:09

Dom flesta kanske bara tror att dom vet.

Verkar som många blev osäker nu, jag själv blev brydd.

Jag tror att elementet borde gå innåt, det mest normala i alla fall.

Sen kan man säkert formulera det bättre.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-04-15 00:29

Plus mot plus och konen rör sig utåt. Egentligen är det inget problem med märkningar som jag ser det testa att polvänd och spela - välj det du tycker låter bäst - eller minst dåligt. Jag tror inte heller på förklaringen angående JBL...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 01:03

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-04-15 08:08

Jag vet inte varför basarna är "felfasade" de kan ju vara designade så eller så har man råkat vända magneten fel väg.
VLD: Har man en mätutrustning så kan man givetvis mäta fasen med riktig signal - och alltså kontrollera polariteten på det sättet. Jag förstår också att detta kan vara svårt att göra då man alltid inte har dessa möjligheter.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 08:29

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nip

Re: PLUS ELLER MINUS, HUR "FASEN" SKALL DET VARA..

Inläggav Nip » 2010-04-15 09:05

Greengrass skrev:En förklaring jag fått, (men har lite svårt att tro på), är att JBL´s utvecklare medvetet gjorde så på 60/70-talet, för att de ansåg det vara bättre om elementets konutslag rörde sig INÅT istället för UTÅT vid kraftiga transienter. Vad sägs om den förklaringen? :roll:

Låter väl lite långsökt då transienter lika väl kan vara negativa som positiva, och t.o.m innehålla slängar åt båda hållen.

Skulle dock kunna vara vanligare med avstängningstransient av stärkare etc i ena riktningen främst. Självinduktionen åt motsatt riktning som strömmen gick senast är väl störst. Men det hanteras väl sedan evigheter av förstärkarna med fördröjningskretsar osv.

Låter som en arbetare som gick upp på fel sida av sängen vissa dagar :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 09:49

Så här skriver Troels Gravesen i en artikel om en JBL-ombyggnad:
And don't forget: The old JBL speakers had opposite absolute polarity compared to most other manufacturers. When a positive voltage is applied to the positive terminal of a JBL driver, the cone is moving in-wards. I don't know what JBL does today, but my guess is that they have changed that practice and comply with international standards.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 10:37

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 10:40

Greengrass skrev:
paa skrev:Så här skriver Troels Gravesen i en artikel om en JBL-ombyggnad:
And don't forget: The old JBL speakers had opposite absolute polarity compared to most other manufacturers. When a positive voltage is applied to the positive terminal of a JBL driver, the cone is moving in-wards. I don't know what JBL does today, but my guess is that they have changed that practice and comply with international standards.

Just, precis! Det var så jag också hade fått för mig att JBL´s element var byggda. :)

Då återstår det bara att luska ut VARFÖR JBL byggde dem som de gjorde - och om GAMMA bara har plagierat JBL rakt av, eller om det fanns någon annan tanke bakom det hela. Eller om det bara var en stor mängd måndagsexemplar som skeppades iväg från Bulgarien...:?

Hittade det här också: http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n12b.pdf

Hittade även detta inlägg i ett forum:

The inital standard was set by Western Electric, which is understandable since they invented the loudspeaker. The original standard stated that a positive current would result in a displacement away from the magnetic field. This was simple and straightforward for single speakers. However, with the advent of multiway speakers, and the development of the compression driver, it led to a problem. Dynamic speakers, such as woofers, have their magnet assembly behind the diaphragm. Therefore, a positive current would result in a compression wave. However, starting with W.E.'s 594, compression drivers were designed with the magnet in front of the diaphragm. This means that a positive signal results in a rarefaction. In other words, a woofer and compressrion driver in a standard two-way configuration would be out of phase. However, a dynamic woofer with a dynamic tweeter would be in phase for the same standard.

Initially this was just accepted. Even though it resulted in confusion, the standard had been set. Given Altec's roots with WE, it is not surprising that they used the WE standard. This would also have been the convention that Jim Lansing used while head of engineering for Altec. It was not until the 1970's that an industry wide change to a new set of standards occured. Current industry standards state that a positive current will result in a compression wave and a negative current a rarefaction, no matter what magnet topology is used. My understanding is that is is now universally used in the loudspeaker industry.

Again, where JBL fits in here with their historic polarity conventions is beyond my knowledge of the subject.

Don McRitchie

Jag har dock för mig att Gammas bashögtalare, (OBS att fabriken inte heter Gamma) inte var kopior på JBL-basar utan av Altec-basar!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-04-15 11:50

Jag undrar om inte svaret är ganska enkelt..
Från början fanns det ingen standard,utan varje fabrikant gjorde vad som passade dem.På den tiden blandade man inte fabrikat som vi gör idag och därför kunde varje fabrikat ha sin egen standard.Huvudsaken var ju att de egna passade ihop.Hifi var inte alls vanligt så de första diskanterna användes oftast i lyxigare radioapparater.Där kunde man t.o.m ibland medvetet fasvrida för att få lite mera "rymd"!Stereo fanns ju knappast,så det var inte så noga av den orsaken heller att få det fasriktigt.Kanske kan man spåra tendenser i vilket land de tillverkades också(spekulation!)
I min lilla(?) samling av äldre element har jag flera som avviker från det normala,t.ex Rola-Celestion.
Så småningom kom det att utvecklas en standard.
(man kan ju som alltid dra en parallel med bilar-vem tillverkar idag bilar med växellägen som är bakvända?På 50-talet var det faktiskt ganska vanligt-några franska tillverkare dyker upp i mitt huvud-och alla vi som kört treväxlade kärror vet ju hur de lägena ligger)

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-15 12:07

Bara funderar lite. Vad säger att en transient skulle ha just den riktningen som gör att elementet går innåt?
Eller tänker jag inte rätt nu....
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 12:17

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:18, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 12:29

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-15 12:48

mike34 skrev:Bara funderar lite. Vad säger att en transient skulle ha just den riktningen som gör att elementet går innåt?

Jo, likströmstransient.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 12:55

Det borde väl gå att testa fram de inbördes faslägena genom placera talspolegapen i samma plan och spela en sinuston på kanske 1500 Hz samtidigt genom båda, och sedan prova att fasvända det ena elementet. När det låter högst så spelar dom i fas.
Nu är det väl en transformator inbyggd i diskanten, och detta och mycket annat kan ju påverka fasvridning, så det är ju inte säkert att det är så enkelt.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-15 13:01

Ragnwald skrev:
mike34 skrev:Bara funderar lite. Vad säger att en transient skulle ha just den riktningen som gör att elementet går innåt?

Jo, likströmstransient.

Ok om en sån kommer, vad säger då att den har just den polariteten ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 13:10

Greengrass skrev:Sedan får jag också be om ursäkt att jag blandade ihop James B. Lansing, (JBL), med Altec Lansing! Till mitt försvar får nog ändå läggas det faktum att de båda tillverkarna har nästan samma namn - vilket iofs inte är så konstigt, då det handlar om två amerikanska bröder med efternamnet Lansing. Någon gång, långt bak i historien, uppstod ett gräl dem emellan som medförde att de gick skilda vägar och startade upp var sitt företag med nästan samma namn och samma slags produkter.

Nja, olika företag, men samma snubbe!
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/James_B._Lansing

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-15 13:23

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-15 18:13

mike34 skrev:
Ragnwald skrev:Jo, likströmstransient.

Det får vi hoppas, att den inte kommer oplanerat.
Den har endast en polaritet.

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-04-16 08:18

Ragnwald skrev:
mike34 skrev:
Ragnwald skrev:Jo, likströmstransient.

Det får vi hoppas, att den inte kommer oplanerat.
Den har endast en polaritet.

Herrn tänker nog likströmsmässigt :?

Det finns både tillslag och frånslag även av dc. Jag tänker mig främst från förstärkeriets nätdel även om det kan komma med kabelbrott men signalens dcnivå är ju någorlunda noll.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-16 09:46

ok vi ska ha en transient. Den kan befinna sig på positiva sidan av nolllinjen eller under den. (om man tittar på ett skope) Det är det jag menar. Vad säger att en likströms transient skulle bara komma åt ett håll. Det va så jag menade, men vi kanske pratar om olika saker.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-16 11:51

Du tänkte lite djupare än jag.
Men om vi tänker oss då att ditt slutsteg inte är skyddat mot att förstärka en likströmsignal och att du matar in en sådan signal på ingången, hur rusar då strömmen över högtalarterminalen?
Går strömmen från minuspolen till plusspolen, eller tvärtom?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-16 12:03

Ragnwald skrev:Du tänkte lite djupare än jag.
Men om vi tänker oss då att ditt slutsteg inte är skyddat mot att förstärka en likströmsignal och att du matar in en sådan signal på ingången, hur rusar då strömmen över högtalarterminalen?
Går strömmen från minuspolen till plusspolen, eller tvärtom?

Ja det beror väl då helt på vilken polaritet insignalen har, jag antar att insignalen och steget alltid jobbar åt respektive samma håll hela tiden, fasvänd eller ej, men konsekvent.
Alså konceptet plus och minus pol i ett växelströmssystem är ju bara för att man ska hålla ordning på kablarna. Det är i många fall så att chassie sitter mot minus. Men tänk på ett bryggat steg då. Vad är plus och minus ?? Det finns ju inte. Endast en logisk polaritet för just kabelkoppling och chansen att lyckas få höger respektive vänster kanal att jobba åt samma håll vilket kan va bra i stereosystem.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-16 12:32

mike34 skrev:Ja det beror väl då helt på vilken polaritet insignalen har, jag antar att insignalen och steget alltid jobbar åt respektive samma håll hela tiden, ....

Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?
Hur menar du, att polvända insignal?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-16 12:40

Ragnwald skrev:
mike34 skrev:Ja det beror väl då helt på vilken polaritet insignalen har, jag antar att insignalen och steget alltid jobbar åt respektive samma håll hela tiden, ....

Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?
Hur menar du, att polvända insignal?

Ström går alltid från minuspol till plus. Men på en förstärkare är det bara två olika färger eller markeringar. Polariteten på utsignalen (som vanligtvis följer insignalen) vänder riktning då och då. Alså även en (likströms) transient finns det inga garantier för vilken riktining den har. Det beror på vad som skapade den. Insignalen eller påslag av slutsteget eller vad som helst. Den kan ha båda riktningarna utan problem fast inte sammtidigt så klart. Då blir det NOLL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-16 13:03

mike34 skrev:ok vi ska ha en transient. Den kan befinna sig på positiva sidan av nolllinjen eller under den.

Kan man tänka sig en akustisk transient som inte börjar positivt, dvs med en tryckhöjning? Vad skulle det vara för källa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-16 13:03

Alltså, du menar att du kan ansluta polvänd likström på signalingången av ett slutsteg och få polvänd likström över högtalarterminalen?
Jag svarar med en lite omformulerad fråga, för att cheqa att jag förstått dig rätt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-16 13:17

mike34 skrev:
Ragnwald skrev:Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?

Ström går alltid från minuspol till plus.

Eller tvärtom, om man skall vara petig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Teknikforum